Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsen luokalla asioita hoitavat vain äidit?

Missä isät?
25.05.2023 |

26 lasta, ihan sama mikä asia on organisoitavana. Luokan joulumyyjäiset, lahja opelle, mitä ikinä - 99 % luokan whatsapp-ryhmässä asiaa organisoivista on lasten äitejä. Mikseivät ISÄT hoida näitä asioita? Ensi kerralla sinä äiti, oletusvanhempi, pyydä isää hoitamaan vastaavat kun näitä tulee jos hän ei itse tee aloitetta. Ei enää ryhdytä tähän automaattisesti.

Kommentit (209)

Vierailija
181/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isät pitävät opettajien lahjomista turhanpäiväisen krääsän kantamisena. Isät harvemmin leipovat ja askartelevat myyjäisiin, joten sinne pitäisi keksiä jotain puu- tai metallituotteita.

Millä vuosikymmenellä tämä 16:n ekaluokkalaisen open määräys annettiin? Jo 1990-luvulla neuvolan kätilö ilahtui, kun isä tuli yksin  käyttämään vauvaa neuvolassa.  Kai sen jälkeen opettajatkin ovat siirtyneet nykyaikaan.

Oletpa typerän ennakkoluuloinen. Minä just juttelin miestyökaverin kanssa opettajille annettavista lahjoista, hänen omasta aloitteestaan. Uskoisin hänen olevan mukana myös myyjäisissä jos sellaisia olisi. Puu- ja metallituotteita? Kuinka moni mies nykyään osaa sellaisia valmistaa, ja on tiloja siihen? Mokkapalojen leipomisen luulisi sujuvan kaikilta, kun sen osaa jo alakouluikäinen lapsi ja onnistuu helposti tavanomaisella keittiövarustuksella.

Jokaisessa koulussa on teknisen työn luokka, myös useimmilla pienillä alakouluilla. Siellä voidaan tehdä ainakin puutöitä, vaikka linnunpönttöjä. Miksi sinä suutut niin kovasti ehdotuksesta, että miehetkin tulisivat tekemään jotain? Toki puu- ja metallitöitä voidaan tehdä sukupuolesta riippumatta, mutta jopa kuopukseni kohdalla vaadittiin puhelu rehtorille, jotta hän pääsi toisen sukupuolen käsitöihin.

Mieluummin minä olen ostanut myyjäisistä linnunpöntön, jota en osaa itse tehdä ja vaikka osaisin, minulla ei ole välineitä. Mokkapaloja en osta, koska niitä osannut tehdä minun alakouluikäinen lapseni.

Vierailija
182/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämäkin niitä mystisiä metatöitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tämmöinen päiväkoti on jossa noin väitetään? Vai onko kyse 

Kyllä isät saavat joka paikassa ihmettelyä henkilökunnalta, ai täällä onkin isä, jos vie lapsen neuvolaan, hammaslääkäriin tai johonkin muuhun.

Ennen 80-90-luvulla isä lapsen kanssa oli tuttu näky esim neuvolassa tai lääkärissä, nykyään se on katoavaa kansanperinnettä.

Vaan siellä on aina äidit.

Ihanko totta? Nyt lapsiaan käyttävät neuvolassa ja muualla ne naiset, joita on isä hoitanut 80-90-luvuilla. Ja neuvoloiden ym. henkilökunta on samaa ikäluokkaa tai sitä, jonka lapset olivat noilla vuosikymmenillä myös isänsä hoidossa.

Mikä on muuttunut, jos nykyään pitää isiä ihan erikseen patistaa hoitamaan omia lapsiaan?

Vierailija
184/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lastenhoito nyt keskinmäärin on naisten harrastus. 

Vierailija
185/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyy ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta on myös tutkimuksia: Äidit hoitaa tätä kaikkea säätöä ja sälää huomattavasti enemmän kuin isät.

Juuri tämä. Aloituksella hain yleisestikin sitä, että miksi äidit ylipäänsäkin hoitavat niin suuren osan lapsen asioista. Wa-ryhmä oli vaan esimerkki, koska siellä se konkretisoituu. Vastaajat julittuivat tähän vaikka otsikossakin lukee että kyseessä laajempi asia. Ehkä en osannut sitä muotoilla. Mutta siis : monessako perheessä isät hoitavat lasten synttärijuhlat ja kaverisynttärilahjat, seuraavat Wilmaa aktiivisesti, varaavat hammaslääkärit ja huolehtivat oikeaan aikaan sinne, hoitavat koulukuvatilaukset, päivittävät vuodenajan mukaiset vaatteet ja hankkivat uusia, ilmoittavat lapsen mahdollisiin harrastuksiin jne loputtomiin. Ehkä hoksaatte mitä tarkoitan. MIKSI?

Ap

Piti alkaa oikein laskeskella.

Synttärijuhlat: vaihtelee, viimeksi isä varasi tilan ja minä ostin ruoat.

Kaverisynttärilahjat: se ostaa joka käy kaupassa, yleensä hankitaan lahjakortti

Wilma: mies hoitaa koulun wilman, minä musiikkiopiston

Hammaslääkäri: molemmat varaavat, mies vie koska minä pelkään hammaslääkäriä

Koulukuvat: mies tilaa yleensä

Vaatteiden päivitys: minä hoidan enimmäkseen, teen myös paljon korjausompelua ja tämä etenkin vie aikaa

Harrastuksiin ilmoittaminen: minä

Mielestäni olemme normaali perhe, mutta päiväkodissa väitettiin etteivät tunne toista yhtä tasa-arvoista perhettä.

Missä tämmöinen päiväkoti on jossa noin väitetään? Vai onko kyse kohteliaisuudesta joka sinä tulkitset tiladtolliseksi faktaksi?

Toisaalta en kyllä tiedä miten päiväkodissa edes tiedettäisiin sitä kumpi varaa hammaslääkärin tai kumpi ne vaatteet on ostanut tai kuka koulukuvat tilaa..

Kyllä isät saavat joka paikassa ihmettelyä henkilökunnalta, ai täällä onkin isä, jos vie lapsen neuvolaan, hammaslääkäriin tai johonkin muuhun.

Ennen 80-90-luvulla isä lapsen kanssa oli tuttu näky esim neuvolassa tai lääkärissä, nykyään se on katoavaa kansanperinnettä.

Vaan siellä on aina äidit.

Mitä tähän vastaavat ne nuoret äidit, jotka eivät enää näe isiä neuvoloissa ja lääkäreissä.

Tätä kysyy 1990-luvun mamma, jolla ei ole vielä lapsenlapsia.

Jos/kun on kyse vauvan neuvolasta, joiden viimeiset ajat on klo 15, niin kuinka moni ottaa töistä sen takia vapaata? Ja toinen on kotona vanhempainvapaalla. Kyllä meillä mies oli raskausaikana mukana välillä ja myös vauvan ekoina neuvolakäynteinä.

Tiesitkö että neuvolassa käydään myös vauva-ajan jälkeen? Vauvaa käyttää tietenkin se joka on kotona, mutta isompaa voi sit käyttää kumpi vaan ja sitä varten pitää toden totta ottaa töistä vapaata. Meillä yleensä isä, kun hänellä on joustavampi työ.

Tekeekö kaikki vanhemmat nykyisin töitä 8-16? Eivät tee. Normaalisti valinnat tehdään ihan sen perheen tilanteen mukaan.

Ja kyllä kyllä siellä neuvolassa näkee myös isiä lapsen/lasten kanssa, joskus yhdessä lapsen äidin (naisen) kanssa, joskus ilman toista vanhempaa.

Harvemmin management by perkeleen maassa pomo antaa miehen hoitaa mitään lasten asioita kesken töiden, saa ihan tosissaan pelätä fuduja ja lusmuksi leimautumista.

Naisetko jotenkin erityisesti saa tehdä noita kesken töiden? Eivät saa. Sen vuoksi se valitaankin ihan perheen tilanteen mukaan kumpi sinne menee.

Vierailija
186/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käy töissä ja tuo rahaa perheen kassaan.

Vierailija
187/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on perheen sisäinen asia mitä se sinulle kuuluu?

Vierailija
188/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä vuosisadalla sinä elät?

Vierailija
189/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies on vähemmän koulutettu ja nettopalkka 800e kk vähemmän kuin minulla. Ei juurikaan hoida lapsen asioita koska on niin mukavuudenhaluinen.

Vierailija
190/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui mikä urotyö. Hattu päästä.

Vierailija
191/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tajuatte, että miehet on itsekkäitä pa*koja? Miksi te vaihdatte ne nimenne pettäjän mukaan? Miehet ei vaihda nimiä, se on miehistä äärimmäisen noloa. Silti te pässit teette sen, heikennätte kaikkien naisten asemaa ja opetatte miehille että akka on omaisuutta. Sitten ihmettelette kun teitä vain petetään ettekä saa miehiä tekemään perheissä mitään.

Ja kukakohan pilasi perhearvot? Miehet. He eivät ole koskaan tehneet muuta kuin viljelleet minäminäminäminää. Te akat olette sanoneet naisille miten itsekkäitä he ovat jos he haluavat nimensä lapsille, mutta ette kritisoi miesten joukkoitsekkyyttä mitenkään.

Miksiköhän joka kolmas teistä saa nyrkistä..

Vierailija
192/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on perheen sisäinen asia mitä se sinulle kuuluu?

Heteroiden perinne, aina kaikki miestä puoltavat tavat on "yksityisasiahhhh, vapaa valintahhh"

Auta armias jos mies vaihtaa nimeä tai jos mies suostuu naisen haaremiin, silloin ei lässytetä yksityisasiaa, vaan jokainen tulee yrittämään hajottamaan sen valinnan. Heteroilla ainoastaan miehen edun saa valita, voi päätellä sukunimen valintastatistiikasta tämän.

Turha tulla kerjäämään "miesten tasa-arvoa" niin kauan kun ette tee tuolle miesten sairaalle itsekkyydelle mitään.

Vierailija
193/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tajuatte, että miehet on itsekkäitä pa*koja? Miksi te vaihdatte ne nimenne pettäjän mukaan? Miehet ei vaihda nimiä, se on miehistä äärimmäisen noloa. Silti te pässit teette sen, heikennätte kaikkien naisten asemaa ja opetatte miehille että akka on omaisuutta. Sitten ihmettelette kun teitä vain petetään ettekä saa miehiä tekemään perheissä mitään.

Ja kukakohan pilasi perhearvot? Miehet. He eivät ole koskaan tehneet muuta kuin viljelleet minäminäminäminää. Te akat olette sanoneet naisille miten itsekkäitä he ovat jos he haluavat nimensä lapsille, mutta ette kritisoi miesten joukkoitsekkyyttä mitenkään.

Kälättävät ja jäkättävät akat ne arvot on pilannu, kuten tämäkin kirjoittaja

Vierailija
194/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kälättävät ja jäkättävät akat ne arvot on pilannu, kuten tämäkin kirjoittaja

Olet aika ankara itseäsi kohtaan.

Vierailija
195/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan nämä koska se nyt vain sujuu minulta luontaisemmin. Ei minulla ole tarvetta pakottaa lasten isää näitä asioita hoitamaan, teen sen ihan mielelläni. Ja kyllä hän ne hoitaa ihan mukisematta jos olen itse syystä tai toisesta estynyt tai minulla on vaikka töissä poikkeukselmisen kiireistä, ei sekään ole mikään ongelma.

Vierailija
196/209 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koska lastenhoito on naisten hommaa.

Miksi Motonetissä ja Biltemassa ei näy kuin miehiä? Koska miehet hoitaa sen puolen hommat.

Motonet ja Biltema menee osastoon "harrastukset." Siellä käydään, jos tarvii jotain moottoripyörään, veneeseen, tai tuunataan harrasteautoa. 

Aika moni huollattaa käyttöautonsa kokonaan ammattilaisilla. 

Eli en nyt puhuisi lastenhoidosta naisten harrastuksena, kuten motonet ja biltema voivat olla miehelle harrastuksia. 

Molemmista saa myös sellaista pienrautatavaraa jota tarvitsee kodin huollossa. Minä hain just pimentävät ikkunakalvot.

Mies osti itselleen pienen kasvihuoneen

Pienrautaa saa mistä vaan myös Prismasta ja Tokmannilta, jossa näkyykin molempia sukupuolia yhtä paljon. Ehkä nainen yhdistää harrastuksensa, ja menee Tokmannille, sieltä saa lapsiharrastukseen tavarat ja myös kodinhuoltoon. 

Vierailija
197/209 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koska lastenhoito on naisten hommaa.

Miksi Motonetissä ja Biltemassa ei näy kuin miehiä? Koska miehet hoitaa sen puolen hommat.

Motonet ja Biltema menee osastoon "harrastukset." Siellä käydään, jos tarvii jotain moottoripyörään, veneeseen, tai tuunataan harrasteautoa. 

Aika moni huollattaa käyttöautonsa kokonaan ammattilaisilla. 

Eli en nyt puhuisi lastenhoidosta naisten harrastuksena, kuten motonet ja biltema voivat olla miehelle harrastuksia. 

Molemmista saa myös sellaista pienrautatavaraa jota tarvitsee kodin huollossa. Minä hain just pimentävät ikkunakalvot.

Mies osti itselleen pienen kasvihuoneen

Pienrautaa saa mistä vaan myös Prismasta ja Tokmannilta, jossa näkyykin molempia sukupuolia yhtä paljon. Ehkä nainen yhdistää harrastuksensa, ja menee Tokmannille, sieltä saa lapsiharrastukseen tavarat ja myös kodinhuoltoon. 

Täh? Juurikin etsin ikkunakalvoa, eikä oikeanlaista ollut muualla kuin Motonetissä. Siellä on myös runsaampi puutarhatarviketarjonta kuin Prismassa. Tokmannillahan ei ole juuri mitään.

Tokmannilta ei meidän lapsille ole koskaan ostettu muuta kuin alushousuja. Siellä on kaikissa lastenvaatteissa D-mitoitus, eikä laatukaan ole kummoinen.

Vierailija
198/209 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä osallistu mihinkään, paitsi maksan lapsemme osuuden. Yleensä kysynkin heti, että minkä verran pistän rahaa ja minne. Ja voin maksaa enemmän, jos ei vaan tarvi osallistua muuten. Siellä whatsappissa kun alkaa aina kaamea show joka asiasta, eikä voisi vähempää kiinnostaa. Pitäisi töitäkin tehdä.

Yksi äiti

Vierailija
199/209 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kokemukseni on parin vuoden takaa:

Teemme mieheni kanssa molemmat etätyöt kotoa käsin. Poikamme loukkasi itsensä koulussa, ja terveydenhoitaja yritti soittaa ensimmäiseksi minulle. Olin unohtanut puhelimen jonnekin kassin pohjalle, enkä kuullut sen soivan. Terveydenhoitaja soittikin sitten miehelleni ja kertoi heti alkuun että oli tavoitellut äitiä joka ei vastannut. Mieheni spontaanisti siihen vastasi, että kyllä äiti on paikalla tuossa viereisessä työhuoneessa. Tämän kuultuaan terveydenhoitaja pyysi miestäni antamaan puhelimen minulle.

Vierailija
200/209 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up