Jos sinulle tulee kylään ruokailijoita ja mukana on alle kouluikäinen, syökö tämä samaa ruokaa kaikkien kanssa vai onko huomaavaista tehdä erikseen lapsen makuun annos?
En ole kokenut isännöimään ruokailuja.
Jos vieraaksi tulee ruokailulle vieraita, joista osa on lapsia, syövätkö kaikki samaa ruokaa vai kannattaako varautua siihen että lapsi ei syö kaikkea?
Jos ruokana on vaikkapa vuohenjuustolasagne, salaattia ja tiramisu.
Jos lapsille on jotain erikseen niin mitä? Vai ovatko vanhemmat huomioineet välipaloina sen, jos lapsi ei välttämättä syö kaikkea?
Kommentit (97)
Lapset voivat yllättää ja syödä mitä vaan. Sinuna varautuisin, että jos salaattisi on vaikka jotain vihersalaattia, mihin on sotkettu kurkkua, tomaattia jne, niin jättäisin erikseen kutakin ainesosaa, että lapselle voi tarjota vaikka pelkkää kurkkua tai muuta ainesosaa ihan sellaisenaan ilman, että niitä joutuu sieltä salaatin joukosta kaivelemaan. Lapset syövät ne mieluummin ihan sellaisenaan, ilman että tomaatin tai kurkun mehu sotkeutuu toiseen, puhumattakaan salaatinkastikkeesta. Varaa myös leipää, missä ei ole sattumia, ruisleipä ei myöskään kaikille maistu.
Aito tiramisu alkoholeineen ei lapsille sovi.
Meidän ongelmalliselle tapaukselle karjalanpiirakat kelpaa aina, mutta toisaalta hän voi syödä jotain tulistakin. Sekasotkumössöt ovat hänen kauhistuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsi saa syödä yhtään tiramisua?
Luulin että runebergin tortut, tiramisut yms on sellaisia missä on viiniä ehkä lusikallinen tai pari koko reseptissä, joka on 10-20 hlö:lle. Onko siitä haittaa?
Iso määrä kahvia voi olla huono
En tiiä, mä en oo antanut syödä edes liköörikarkkeja alle kouluikäisen. Eihän niissä nyt paljon oo alkoholia, mutta jotenkin koen että on itelle helpompi kieltää kokonaan kuin pohtia, että mitenhän paljon sitä uskaltaa lapsen antaa syödä.
Salaatista voi jättää oliivit yms. pois ja laittaa ne tarjolle erillisissä kulhoissa, joista jokainen ottaa itse. Tarjolle voi laittaa leipää ja voita, joita voi syödä, jos pääruoka ei maistu. Muuten ei tarvitse huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Salaatista voi jättää oliivit yms. pois ja laittaa ne tarjolle erillisissä kulhoissa, joista jokainen ottaa itse. Tarjolle voi laittaa leipää ja voita, joita voi syödä, jos pääruoka ei maistu. Muuten ei tarvitse huomioida.
Joo, mä en syö öopliivja, lapseni kylläsöi niitä jo kouluikäisenä.
Silloin kun lapsen valikoivuus oli pahimmillaan, sanoin aina että ei ruokaa meille kiitos ja käytiin syömässä matkalla vatsa täyteen. Närpittiin sitten pöydässä jotain jos isäntäväki ei ymmärrä ei-kiitosta, toki heillä itsellä saattoi olla lapsilleen ruoka-aika tms. aikataulutettua.
Jälkkäriksi vaikka jäätelöpallo maistuu varmaan hyvin, jos on vaihtoehtona
Itse olen tottunut syömään aika tulista ruokaa ja oman perheen pöperöihin menee yleensä paljon chilitahnaa ja valkosipulia. Vieraille teen neutraalimman makuista, kaikki aikuisetkaan ei kestä kovin mausteista tai tulista ruokaa.
Allergioiden rajoissa kyllä syövät. Eli tuossa pitäisi olla laktoositonta kaiken, kuten kyllä meille vanhemmillekin.
Ei ole mitään huomaavaisuutta että lapselle pitää kantaa ihan erikseen tehtyä apetta. Samaa ruokaa napaan tai sitten on syömättä. Olen nähnyt omassa lapsuudessa tapauksia, joille kokattiin omat ruuat eikä siitä seurannut muuta kuin sairaalloinen nirsous ruuan suhteen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin, että vieraat itse huolehtivat erityisruokavalioistaan, jos eivät mitään ilmoita.
Erään keiton tein kerran vieraille. Toinen vieras heti haukkui: Eihän tuo minun puoliso tälläistä syö.
No söi ja otti vielä lisää.
Näen tuollaisen vähättelijän tulevaisuudessa avioeron.
Samaa, mutta huomioidaan ruoan olevan sellaista, että lapsetkin syö.
Lapsille laittaisin jäätelöä jälkkäriksi.
Samaa ruokaa lapsille, mutta jälkkäri erikseen. Ja kyllä mä yleensä mietin ruoan niin että se ei ole mitään sellaista, josta 90% lapsista ei tykkää.
Vuohenjuusto esimerkiksi ei olisi eka valintani. Meidän lapset söisi sitäkin, mutta en olettaisi vieraiden lasten syövän.
Nälkäisenä en halua lastenkaan meiltä lähtevän.
Tiramisua ei saa antaa lapsille. Lidlistä eivät edes myy sitä alle 18 vuotiaille.
Aikuisilla voi olla yhtä lailla rajoitteita kuin lapsilla.
1v lähtien syövät samassa pöydässä samaa ruokaa. Toki jos joku olisi allerginen se huomioitaisiin.
Turha opettaa lapsia nakki ja muussilinjalle. Jälkkäri saattaa lapdille olla eri, aina löytyy jäötelöä ja mehujäätä pakkasesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle kouluikäinen on vähän hämärä käsite. 2-3 -vuotias ei välttämättä innostu vuohenjuustolasagnesta, mutta joku 6-vee voi jopa tykätä. Kannattaa varata joka tapauksessa leipää, jos ruoka ei maistu, niin voi syödä sitä ja salaattia. Tiramisu on huono jälkkäri lapselle, kun siihenhän tulee sekä kahvia että alkoholia, niin ehdottomasti sen tilalle lapselle jotain muuta.
Kyllä tiramisuakin lapsi voi hieman maistaa! Mutta jäätelö toimii aina lapsille ja on helppo :)
Voi maistaa, mutta onko siinä mitään järkeä, että on jälkiruoka, jota ei saa kuin vähän maistaa?
Riippuu paljonko siinä on kahvia ja onko alle kouluikäinen 2- vai 5-vuotias?
Teen sellaista ruokaa mikä kelpaa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
1v lähtien syövät samassa pöydässä samaa ruokaa. Toki jos joku olisi allerginen se huomioitaisiin.
Turha opettaa lapsia nakki ja muussilinjalle. Jälkkäri saattaa lapdille olla eri, aina löytyy jäötelöä ja mehujäätä pakkasesta
On paljon muitakin ruokia kuin nakit ja muussit, mitkä maistuu lapsille.
Eikö lapsi saa syödä yhtään tiramisua?
Luulin että runebergin tortut, tiramisut yms on sellaisia missä on viiniä ehkä lusikallinen tai pari koko reseptissä, joka on 10-20 hlö:lle. Onko siitä haittaa?
Iso määrä kahvia voi olla huono