Jos sinulle tulee kylään ruokailijoita ja mukana on alle kouluikäinen, syökö tämä samaa ruokaa kaikkien kanssa vai onko huomaavaista tehdä erikseen lapsen makuun annos?
En ole kokenut isännöimään ruokailuja.
Jos vieraaksi tulee ruokailulle vieraita, joista osa on lapsia, syövätkö kaikki samaa ruokaa vai kannattaako varautua siihen että lapsi ei syö kaikkea?
Jos ruokana on vaikkapa vuohenjuustolasagne, salaattia ja tiramisu.
Jos lapsille on jotain erikseen niin mitä? Vai ovatko vanhemmat huomioineet välipaloina sen, jos lapsi ei välttämättä syö kaikkea?
Kommentit (97)
No kyllä tekisin omam "tavallisen" lasagnen ja suklaajätskiä. Ottaa tiraa jos ite haluu.
Otan aina kaikki huomioon pienet allergikot erityiset
Olisi huomaavaista tehdä ruokaa joka olisi lapsellekin helppoa. Hyvä isäntä pyrkii tekemään kaikkien vieraiden olon mukavaksi, tämä koskee myös lapsia.
Mikä lapselle on helppoa, riippuu täysin lapsesta. Turha kysyä täältä, voit kysyä lapsen vanhemmilta. Voit kertoa että mitä tarjoat ja kysyä että mitä vanhemmat ovat mieltä, maistuuko lapselle. Lapsi voi olla vuohenjuustolasagnen ylin ystävä, tai sitten ei.
Tottakai kuka tahansa lapsi yhden illan kestää pelkästään leipää syöden ja vanhemmat antavat sitten kunnon ruokaa kun tullaan kotiin, mutta ei se mitään hyvää isännöintiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Olisi huomaavaista tehdä ruokaa joka olisi lapsellekin helppoa. Hyvä isäntä pyrkii tekemään kaikkien vieraiden olon mukavaksi, tämä koskee myös lapsia.
Mikä lapselle on helppoa, riippuu täysin lapsesta. Turha kysyä täältä, voit kysyä lapsen vanhemmilta. Voit kertoa että mitä tarjoat ja kysyä että mitä vanhemmat ovat mieltä, maistuuko lapselle. Lapsi voi olla vuohenjuustolasagnen ylin ystävä, tai sitten ei.
Tottakai kuka tahansa lapsi yhden illan kestää pelkästään leipää syöden ja vanhemmat antavat sitten kunnon ruokaa kun tullaan kotiin, mutta ei se mitään hyvää isännöintiä ole.
Mistä sitä vanhempiakaan tietää tuleeko lapsi syömään vierailla eri tavoin valmistettua tai maustettua? Ellei eineksiä tarjoa.
Tai kuinka nälkäinen ylipäätään on.
Öö mitä vittua. Syö mitä on tarjolla tai sitte syököön vaikka kynsiään, ei ole minun ongelma jos vanhemmat ovat kasvattaneet jonku itseriittoisen pikku hirviön jolle pitää omat ruuat tehdä :D
Samaa. Ei meillä ole kotonakaan erikseen lasten ruokia. Eikä ole ollut ikinä kylässäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1v lähtien syövät samassa pöydässä samaa ruokaa. Toki jos joku olisi allerginen se huomioitaisiin.
Turha opettaa lapsia nakki ja muussilinjalle. Jälkkäri saattaa lapdille olla eri, aina löytyy jäötelöä ja mehujäätä pakkasesta
On paljon muitakin ruokia kuin nakit ja muussit, mitkä maistuu lapsille.
Nimenomaan, siksi meillä ei niitä tarjotakaan vaan samaa kuin muillekin
Vierailija kirjoitti:
Öö mitä vittua. Syö mitä on tarjolla tai sitte syököön vaikka kynsiään, ei ole minun ongelma jos vanhemmat ovat kasvattaneet jonku itseriittoisen pikku hirviön jolle pitää omat ruuat tehdä :D
Itsekään en tee eri ruokaa aikuis- ja lapsivieraille. Tämän henkilön vieraaksi en kuitenkaan muista syistä haluaisi joutua.
Vuohenjuustosta pidetään tai ei pidetä.
Mielelläni kieltäisin koko tuotteen.
En tarjoaisi lapselle ruokaa, jossa on alkoholia.
En uskaltaisi tarjota vuohenjuustolasagnea edes aikuisille😁 Itse kyllä tykkään kovasti, mutta kukaan muu perheestäni (mies ja 2-kymppiset lapset) eivät vuohenjuustoa syö.
Itse varaisin vaikka falafel- ja/tai lihapyöryköitä lisäksi.
Nakit/valmislihapullat ja ranskalaiset uuniin. Toimii joka kerta ellei ole ruoka-allergikkoja tai hysteerisiä vanhempia mukana. Siihen sivuun ketsuppi ja rohkeille myös sinappi viereen.
Vierailija kirjoitti:
Vuohenjuusto maistuu ja haisee tunkkaiselta
Riippuu, mitä se ruoka on, mutta laittaisin lisäksi myös jotain lapsivarmaa jota toki muutkin voi syödä.
Mielestäni tämä on nyt joku huudatus. Vuohenjuusto on erittäin mielipiteitä jakavaa ja sitten vielä lapselle tiramisua, jossa alkoholia, kyllähän se maistuu sieltä. Vuohenjuusto voipi jäädä aikuisiltakin syömättä ja toisaalta, lapsi voiskin vaikka tykätä. Ei voi tietää. Varaisin lapselle jotain muuta tai tekisin suoraan lasagnen ilman vuohenjuustoa ja toisen vuohenjuustolla. Lasagnea ei voi olla ikinä liikaa 🤭
Me käymme syömässä ennen kuin menemme syömään, siksi ei ole ongelmana se, mitä on tarjolla. Kiitämme ja toteamme, että juuri nyt ei jakseta, mutta kiitos, kun kysyit.
Spagettia ja itsetehtyjä lihapullia laittaisin lasta varten tarjolle, kun muillekin on pastaa. Tai muutama jauheliha-tai tonnikalacanneloni. Ja jäätelöä pakkaseen varmuuden vuoksi.
Ei ole kiva, jos lapsi pakotetaan olemaan nälissään ihan vaan periaatteellisista syistä "koska meidä suvussa on kautta historian lapsien ollut pakko syödä samaa ruokaa kuin muiden ja aina lautasen tyhjäksi" Ja jos ruoka on vielä tuollainen, mitä harvemmin syödään, vuohenjuustolasse tai kahvin makuinen tiramisu. Moni lapsi ei tykkää kahvista.
Totta kai lapsille omat tutut ja turvalliset ruoat. Itse laittaisin kyllä ikärajan 12 vuoteen. Lasten elimistö ei kestä voimakkaita aikuisille tarkoitettuja ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole isäntäväelläkään kovin kivaa, kun pelkkiä kynsiään syöneet lapset kiukuttelevat nälän takia. Omaa ruokaa ei tarvitse lapsia varten tehdä, mutta sen verran kannattaa varustautua kaikkien mukavuuden takia, että pöydässä on jotain, mitä lapsetkin suostuvat syömään pahimpaan nälkäänsä, vaikka sitten leipää.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai lapsille omat tutut ja turvalliset ruoat. Itse laittaisin kyllä ikärajan 12 vuoteen. Lasten elimistö ei kestä voimakkaita aikuisille tarkoitettuja ruokia.
Miksi lasten elimistö kaikkialla muualla kestää?
Lukuunottamatta vaikka alle 1,5-vuotiaat vauvat.
Vierailija kirjoitti:
Joku pingviinipuikko pakkasesta on lapselle sopiva jälkiruoka. Vanhemmille tiramisua, varsinkin jos olet tehnyt itse kunnollisella määrällä a-tuotetta.
Meillä kaikki vieraat syövät samaa ruokaa. Itse puolestani syön jotain muuta enkä koske siihen kamalaan moskaan.