Jos sinulle tulee kylään ruokailijoita ja mukana on alle kouluikäinen, syökö tämä samaa ruokaa kaikkien kanssa vai onko huomaavaista tehdä erikseen lapsen makuun annos?
En ole kokenut isännöimään ruokailuja.
Jos vieraaksi tulee ruokailulle vieraita, joista osa on lapsia, syövätkö kaikki samaa ruokaa vai kannattaako varautua siihen että lapsi ei syö kaikkea?
Jos ruokana on vaikkapa vuohenjuustolasagne, salaattia ja tiramisu.
Jos lapsille on jotain erikseen niin mitä? Vai ovatko vanhemmat huomioineet välipaloina sen, jos lapsi ei välttämättä syö kaikkea?
Kommentit (97)
Kaikkien oletetaan syövän samaa ruokaa, jos ei ole erityisen tulista.
Mikäli ruoka ei maistu, voidaan tarjota voileipää, hedemiä tai jotain nopeaa, kuten paistettua kananmunia. Nopeasti saa kaurapuuronkin keitettyä tarvittaessa.
Sinä tarjoat mitä haluat, vieraat syövät tai eivät syö. Piste.
Tarjoat samaa ruokaa kaikille. Jos aiot tarjota jotain tosi eksoottista, voi tietysti kysyä vanhemmilta, että syökö lapsenne tätä, ja jos ei, varata jotain voileipää tms. Erikoisia lastenruokia ei tarvitse alkaa kokkailemaan.
Kaveri tuli kylään tyttärensä kanssa ja päätin tarjota lasagnea, kun oletin, että on lapsenkin makuun. Eipä ollutkaan. Kannattaa kysyä, jos mietityttää.
Saa valita syökö vai jättääkö syömättä. Mulla täysin yhdentekevä asia.
Kyllä meillä on kaikki syönyt samaa ruokaa. Poikkeuksena vauvat, mille on tietenkin omat ruuat mukana.
Kyllä tarjotaan samaa. Yli 1-vuotias voi syödä samaan ruokaa kuin muutkin, mutta pienillä lapsilla pitää kiinnittää huomiota suolan määrään. Nirsoja lapsia kyllä on, mutta ne voivat olla minkä ikäisiä tahansa.
Kyllä se on niin, että vieraat itse huolehtivat erityisruokavalioistaan, jos eivät mitään ilmoita.
Erään keiton tein kerran vieraille. Toinen vieras heti haukkui: Eihän tuo minun puoliso tälläistä syö.
No söi ja otti vielä lisää.
Kaikille tarjotaan samaa ruokaa, jollei ole allergioita tms. Lapset maistelevat sen verran kuin maistelevat. Lapsen omat vanhemmat tietävät, onko lapsi valikoiva syöjä ja osaavat varautua sen mukaan.
Yksi sukulainen aina tuo omat eväät, koska on niin nirso. Myös omille lapsilleen ostaa ne samat valmisruuat kaupasta. Kun ei kaikki kotitekoinen kelpaa.
Alle kouluikäinen on vähän hämärä käsite. 2-3 -vuotias ei välttämättä innostu vuohenjuustolasagnesta, mutta joku 6-vee voi jopa tykätä. Kannattaa varata joka tapauksessa leipää, jos ruoka ei maistu, niin voi syödä sitä ja salaattia. Tiramisu on huono jälkkäri lapselle, kun siihenhän tulee sekä kahvia että alkoholia, niin ehdottomasti sen tilalle lapselle jotain muuta.
Jos tarjolla on myös leipää niin harva on sellaisia, että edes leipä ei maistuisi.
Vauvoja lukuunottamatta lasten on aina syötävä aivan samaa ruokaa kuin aikuisten, allergiat toki huomioiden.
Ei tarvitse tehdä lapselle erikseen mitään, mutta itse olen pelannut varman päälle ja tehnyt jotain yleisesti lapsillekin maistuvaa. Jos on tiedossa, että lapsi on erityisen nirso niin teen jotain aikuiset mielessä, lapselle ei kuitenkaan maistuisi. Varaan kuitenkin jotain naposteltavaa vähintään ettei tule nälkäkiukku kaikkien kiusaksi.
Suurimmassa osassa maailmaa lapset syövät samaa ruokaa kuin aikuisetkin. Myös tulista.
Lasten makuun ja suomalinen maku. Tuhat kertaa pah.
Vierailija kirjoitti:
Alle kouluikäinen on vähän hämärä käsite. 2-3 -vuotias ei välttämättä innostu vuohenjuustolasagnesta, mutta joku 6-vee voi jopa tykätä. Kannattaa varata joka tapauksessa leipää, jos ruoka ei maistu, niin voi syödä sitä ja salaattia. Tiramisu on huono jälkkäri lapselle, kun siihenhän tulee sekä kahvia että alkoholia, niin ehdottomasti sen tilalle lapselle jotain muuta.
Kyllä tiramisuakin lapsi voi hieman maistaa! Mutta jäätelö toimii aina lapsille ja on helppo :)
Alle kouluikäinen = 0-7 vuotias. Aika iso skaala siinä, mitä tuon ikähaarukan lapset syövät. Ikävää, kun ei ole mitään tapaa selvittää etukäteen mitä juuri tämän kylään tulevan lapsiperheen lapset syövät ja miten vanhemmat olivat ajatelleet varautua... eiku? Ja voin sanoa, että mulla jäisi sun vuohenjuustolasagnesi lautaselle, muu perhe söisi sitä varmaan mielellään. t: N52.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiramisuakin lapsi voi hieman maistaa! Mutta jäätelö toimii aina lapsille ja on helppo :)
Voi maistaa, mutta onko siinä mitään järkeä, että on jälkiruoka, jota ei saa kuin vähän maistaa?
Samaa.
Voi jättää jotain pois, jos ei tykkää.