Yritän etsiä 14-vuotiaalle harrastusta joka olisi vain harrastus, ei kilpailua
Toivotonta. Poika haluaisi pelata korista, harrastejoukkuetta ei ole ollenkaan. On vain yksi joukkue, ja se kilpailee ja maksut on alkaen 1300€ vuodessa ja päälle kaikki muut maksut (varusteet, pelivaatteet, turnaukset).
Uinnissa sama juttu. Ja nämä kaksi poika kokisi omikseen.
Uskomatonta. Ja joo tiedetään että itseisesti voi mennä pihalle pomputtamaan palloa ja uida voi luonnonvesissä ilmaiseksi.
Lähinnä tuo lapsi tarvitsee vapaa-aikaan myös jotain ohjattua tavoitteellista. Mitkään kamppailulajit tai paini ei silmälasien vuoksi käy. Piilolinssit ei sovellut hänelle.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö se olla urheiluharrastus?
Pitää. Ei ole taiteellinen eikä halua soittaa mitään soitinta. Olen kyllä kysynyt asiaa monta kertaa.
Koriskenttä on suht lähellä, mutta ei minulla tai isällään ole aikaa koota joukkuetta ja alkaa sellaista vahtia. Siksihän niistä harrastuksista maksetaan muille.
Uintiakaan ei vain harrasteta enää 14-vuotiaana. Se on joko kilpailuun tähtäävää tai itsenäisesti uimista normaaleilla vuoroilla. Aikuisten uimatekniikkakouluun saa odotella neljä vuotta että otetaan mukaan. Ap
Suurin osa suomalaisesta junioriurheilusta pyörii ainakin osittain vapaaehtoistyöllä. Kaikkien ei tarvitse osallistua, mutta jos mieleistä ei löydy, täytyy laittaa hihat heilumaan. Siten ne muutkin urheiluseurat ovat aloittaneet. Tai tyytyä tilanteeseen.
Ei koriskentällä höntsäilyyn tarvitse mitään vanhempia vahtimaan 14-vuotiaita!!!
Kysy onko toisessa lähikunnassa harrastekorisjoukkuetta, kyllä näitä monessa paikkaa on, ainakin meidän paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö 14v osaa itse laittaa jonnekin koulun / lähialueen someryhmään viestiä, että löytyykö muita, jotka haluaisi pelailla korista nyt kesällä, tavataanko kentällä klo 18 joka ilta ja pelaillaan sillä porukalla, joka on sinä päivänä paikalla? Tai menee heittelemään 1-2 kaverin kanssa, niin eiköhän muitakin ala sinne ilmaantua. Näin ennenvanhaan toimittiin.
Jos uimisen harrastamiseen tarvitaan teknikkakoulua niin luuletko, että kaverien kanssa koripallon pelaaminen onnistuisi ilman valmennusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää. Ei ole taiteellinen eikä halua soittaa mitään soitinta. Olen kyllä kysynyt asiaa monta kertaa.
Koriskenttä on suht lähellä, mutta ei minulla tai isällään ole aikaa koota joukkuetta ja alkaa sellaista vahtia. Siksihän niistä harrastuksista maksetaan muille.
Uintiakaan ei vain harrasteta enää 14-vuotiaana. Se on joko kilpailuun tähtäävää tai itsenäisesti uimista normaaleilla vuoroilla. Aikuisten uimatekniikkakouluun saa odotella neljä vuotta että otetaan mukaan. Ap
No itsenäistä uimista normaaleilla vuoroilla kait suurin osa aikuisistakin harrastaa, jotka uimassa käyvät.
Vierailija kirjoitti:
Miten hän voi uida, jos on rillit?
uimalaseja saa vahvuuksilla
Tässä taitaa olla ongelmana se, että aloittaja sekä hänen lapsensa ovat järkyttävän uusavuttomia.
Ei taida AP ymmärtää mitä tarkoittaa harrastus, kun pitäisi olla tekniikkakouluja yms.
"Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää. Harrastamisen motiivina on nautinto ja kiinnostus aiheeseen, toisinaan jopa rahallinen palkkio."
Sinulla taitaa olla aika hatara käsitys seurassa tapatuvasta ohjatusta urheiluharrastuksesta
Ei ole sellaista uimaseuraa jossa mennään vaan porukalla polskimaan mielihyvää tuottavaan altaaseen. Jos haluaa käydä harrastamassa kuviokelluntaa muuten vaan niin lippukassan kautta altaaseen mars.
Kun lapset harrastavat jalkapalloa niin osaan sanoa että suurimmissa seuroissa voi olla kolmekin tasoryhmää teineille ja se alin näistä on just sellaista kivaa ohjattua höntsäämistä muutaman kerran viikossa. Kyllähän näilläkin on tietenkin otteluita koska siitä jalkapallossa on kyse mutta pelaavat jotain nelosdivaria eikä tarvitse mennä veren maku suussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuon ikäiset voi itse laittaa ilmoitukset ja koota porukan? Luulisi, että heistä olisi jopa kiva, ettei äiti aina seisoisi kentän laidalla. Ja muutenkin olisi hyödyllistä nuorille huomata, että itse voi järkätä kivaa toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida AP ymmärtää mitä tarkoittaa harrastus, kun pitäisi olla tekniikkakouluja yms.
"Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää. Harrastamisen motiivina on nautinto ja kiinnostus aiheeseen, toisinaan jopa rahallinen palkkio."
Sinulla taitaa olla aika hatara käsitys seurassa tapatuvasta ohjatusta urheiluharrastuksesta
Ei ole sellaista uimaseuraa jossa mennään vaan porukalla polskimaan mielihyvää tuottavaan altaaseen. Jos haluaa käydä harrastamassa kuviokelluntaa muuten vaan niin lippukassan kautta altaaseen mars.
Kun lapset harrastavat jalkapalloa niin osaan sanoa että suurimmissa seuroissa voi olla kolmekin tasoryhmää teineille ja se alin näistä on just sellaista kivaa ohjattua höntsäämistä muutaman kerran viikossa. Kyllähän näilläkin on tietenkin otteluita koska siitä jalkapallossa on kyse mutta pelaavat jotain nelosdivaria eikä tarvitse mennä veren maku suussa.
Tajuatko mitä tarkoittaa harrastus? Harrastus EI tarkoita ohjattua urheiluharrastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä tulee nostalgiseksi. Ennen jos oli kori ja jollakulla pallo, niin sinne korille mentiin vaikka yksin. Melkein aina löytyi kaveri pallotteluun pyörällä ohiajavista tyypeistä. Koripallo on siitä hyvä, että heittelemään voi mennä ihan itsekseenkin, omaksi huvikseen. Noin vanhat osaa jo toimia yhdessä ihan ilman vanhempien vahtimisia. Sama jalkapallossa ja pipolätkässä, jos oli joku paikka, niin aina sinne löytyi porukkaa touhuamaan. Nykyaika on kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuon ikäiset voi itse laittaa ilmoitukset ja koota porukan? Luulisi, että heistä olisi jopa kiva, ettei äiti aina seisoisi kentän laidalla. Ja muutenkin olisi hyödyllistä nuorille huomata, että itse voi järkätä kivaa toimintaa.
Mut ku pitää olla "seurassa tapatuvasta ohjatusta urheiluharrastuksesta" muuten lapsi ei voi harrastaa.
Tuota nuorempanakin uimme yleensä läpi kesän melkein joka päivä. Aikuisia ei ollut koskaan paikalla, eikä tullut edes mieleen, että sellaisia tarvitsisimme.
Teimme myös omat jalkapallokentät pellolle ja pelasimme usein jalkapalloa. Silloinkaan ei ollut koskaan aikuisia paikalla. Osasin hakea kaverit ihan itse paikalle pelaamaan. Ei ollut edes kännyköitä, vaan käytiin usein talo kerrallaan kyselemässä.
Mahtavia harrastuksia nimenomaan siksi kun saimme olla vapaina ilman aikuisten typeryyksiä.
Miksi tuo harrastaminen on niin äärettömän vaikeaa nykyään?
Ainakin Espoossa on kesäisin koripallokouluja, joissa oppii ja saa pelata. Sama juttu uskoakseni uimisen suhteen, kesällä on tekniikkauimakouluja tietyille ikäryhmille.
Eikö varmasti ole mitään kerhotoimintaa, jossa pääsee pelaamaan ja/tai uimaan ilman kilpailutavoitteita? Urheiluseurojen valmennus on ihan eri juttu ja tietysti maksaa.
Ymmärrän ettei teini halua käydä yksin uimassa koska sen ikäisiä ei juurikaan näy kuntouimareiden seassa.
Nyt en oikein uimarina ymmärrä, että miten en muka harrasta uimista kun käyn itse yksikseni uimassa? Tällä viikolla on treeniohjelmassa (omatekemä) ollut alkuverkka 200 m sekari, 400 m vapari, 200 m selkä, 500 m rinta, 100 m perhonen, spurtti eli 4x25 m vapari 20 s tauolla ajanotolla, ja lopuksi 100 m sekari. Viime viikolla oli pullareiden ja lättäreiden kanssa treenausta. Sitä edellisellä viikolla oli ihan normaali uintia, kuten edellä mainittu ohjelma. Ilmeisesti et ota tätä harrastuksena, koska siellä ei ole jotain tyyppiä seisomassa altaan reunalla ja katsomassa kun uin? Käyn ihan yleisellä vuorolla uimassa ja todellakin teen tuon ohjelman mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Espoossa on kesäisin koripallokouluja, joissa oppii ja saa pelata. Sama juttu uskoakseni uimisen suhteen, kesällä on tekniikkauimakouluja tietyille ikäryhmille.
Eikö varmasti ole mitään kerhotoimintaa, jossa pääsee pelaamaan ja/tai uimaan ilman kilpailutavoitteita? Urheiluseurojen valmennus on ihan eri juttu ja tietysti maksaa.
Ymmärrän ettei teini halua käydä yksin uimassa koska sen ikäisiä ei juurikaan näy kuntouimareiden seassa.
Miksi ei voi harrastaa ilman valmentajaa,koulua,kerhoa?
Vierailija kirjoitti:
Nyt en oikein uimarina ymmärrä, että miten en muka harrasta uimista kun käyn itse yksikseni uimassa?
Ilmeisesti AP:n lapsi haluaa jutella siellä uimahallissa muiden kanssa eikä suinkaan uida mutta kutsua tätä uimisen harrastamiseksi.
Mekin pelasimme ihan keskenämme jo ala-asteelta lähtien. Nyt tässä mun kodin lähellä on koriskenttä, ja siellä käy paljon nuoria pelaamassa keskenään ihan huvikseen. Että kyllä sitä nykyaikanakin tapahtuu.
Mutta, kun pitää olla muiden järjestämää ja, kun oma lapsi ei pärjää kilpailuissa niin ei saa olla kilpailuja jotta ei tule lapselle paha mieli :-D