Tiedän kyllä ylipainoni syyn. On vain niin vaikea muuttaa tätä älytöntä tapaa :(
Syön monta lautasellista ruokaa päivällisellä. Ainakin kaksi, joskus kolme(!!), muuten pysyn ihan järkevissä syömisissä. En herkuttele, en syö leivonnaisia, karkkeja, sipsejä, vaan laitan terveellistä ruokaa tuoreista hyvistä aineksista. Mutta syön sitä sitten ihan älyttömät määrät. Ei siksi, että olisi edes mikään kova nälkä. Pelkästään "syömisen himosta". Ja meillä on iso perhe eli ruokaa on paljon, harrastavat teinit tarvitsevat ravitsevaa ruokaa. Siinä mielessä isosta kattilasta on helppo santsata :(
Onko kohtalotovereita? Pääsittekö tästä santsaamisesta eroon?
Kommentit (80)
Se on sama maku pienemmässäkin määrässä kun syö hitaammin ja keskittyy siihen mitä syö.
Ahmimishäiriö, jotkut syö salaa silloin kun muut ei ole ruokailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan siinä muiden edessä syön. Ap
Juo ihan hulluna vettä ennen sen ekan lautasen tyhjäämistä. Hidastele syömistä niin paljon kuin pystyt!
Olen huomannut, että tosi lihavat sujauttaa isot haarukalliset suuhun aivan hullun sulavasti ja nopeaan tahtiin :D ihan tosi, hidastakaa tahtia, ottakaa pienempiä haarukallisia ja pureskelkaa hitaasti. Maha ehtii hommaan mukaan...
Vaihda pienempään lautaseen, syö pikkulusikalla ja juo iso lasi vettä ennen
Vierailija kirjoitti:
Juo ihan hulluna vettä ennen sen ekan lautasen tyhjäämistä. Hidastele syömistä niin paljon kuin pystyt!
Olen huomannut, että tosi lihavat sujauttaa isot haarukalliset suuhun aivan hullun sulavasti ja nopeaan tahtiin :D ihan tosi, hidastakaa tahtia, ottakaa pienempiä haarukallisia ja pureskelkaa hitaasti. Maha ehtii hommaan mukaan...
Juu, kuulostaa minulta. Ruokaa menee nopeaan tahtiin ja isoin lusikallisin / haarukallisin. Täytyy ottaa huomenna tuo vesikikka käyttöön ja pakottaa itseni syömään hitaammin. Ap
Mun äidillä ja isällä oli tapana syödä hetken päästä uudestaan, kun ruoka oli pöydässä syöty. Ihmettelin sitä tapaa lapsena. Siis ruoka oli korjattu jo jääkaappiin.
Kaikki ahmiminen tai ruokariippuvuus lähtee pääkopasta! Kuten sanoit, et syö nälkääsi vaan ruoanhimoon.
Ei muuta kuin pääkopppa kuntoon, mitenkään muutoin et ns pääse tilanteen herraksi.
Eli otat yhteyttä terapeuttiin joka erikoistunut syömishäiriöihin
T 65 kg tiputtanut pysyvästi
V 2016 tein elämäntaparemontin ja kilot pysyneet poissa. (Ensimmäinen askel on tunnustaa, että syömiseen on riippuvuussuhde johon haluaa aidosti muutosta, selitykset pois)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan siinä muiden edessä syön. Ap
Eihän sillä ole väliä, mutta hyvin syvällä psyykessä ne käyttäytymistriggerit ettei ole yksinkertaista päästä irti, itseasiassa jos on jotain noloa niin jopa helpompaa.
Tänne kirjoitat vaikka tiedät ongelman olevan korviesi välissä? Mitä hittoa! Ota itseäsi niskasta kiinni ja mieti mitkä ovat tulevaisuutesi mahdollisuudet joko läskinä tai terveenä, ei siihen mitään korkeaa matematiikkaa tarvita!
Kasviksia ennen syömistä niin että hieman täyttää jo vatsaa. Itse tein jossain vaiheessa sellaista että lopetin syömisen reilusti jo ennen kuin olin täynnä ja odotin nin 20 minuuttia, jos vielä sen jälkeen oli nälkä niin sitten otan lisää.
Käytän arabian pientä teemakulhoa ruokalautasena, lämmintä ruokaa tulee syötyä 200 g, esim. makaronilaatikkoa ja keittoja 300 g.
Mahalaukkua voi totuttaa pienemmäksikin.
Joku minua viisaampi voisi myös sanoa että aikaisemmin päivällä ja aamulla pitäisi syödä myös ihan oikeat ateriat ja proteiinia tarpeeksi niin ei olisi illalla niin kova nälkä.
t. ylipainoinen laihduttelija
Se taitaa olla joku 20 minuuttia kunnes maha alkaa tuntea täyttymisen tunteen? Pitää siis syödä hitaasti ja nautiskellen. Tuo veden juominen ennen ruokailua on myös hyvä neuvo.
Mulla oli hampaat kerran niin kipeät etten pystynyt pureskelemaan suklaalevyn paloja. Imeskelin siis aina yhden palan kerrallaan, se kesti kyllä kauan. Ja kappas, muutama pala tosiaan riitti, ettei enää maistunut hyvältä tai tehnyt mieli. Kun aiemmin saattoi mennä puoli levyä tai enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Tänne kirjoitat vaikka tiedät ongelman olevan korviesi välissä? Mitä hittoa! Ota itseäsi niskasta kiinni ja mieti mitkä ovat tulevaisuutesi mahdollisuudet joko läskinä tai terveenä, ei siihen mitään korkeaa matematiikkaa tarvita!
Nyt on tänään ollut lskisolvaus niin kuumaa että minä otan sen kunniaksi kaurasuklaan 60 g, eli karkkipäivä pitkästä aikaa! Sinun ansiostasi tulikin juhlapäivä!
Muistan siskoni teki isolle perheelleen ruokaa ja itse otti vikana. Sai aina jämät kattilan pohjasta. Sain se minäkin yhden letun kun miesvaltaiselle perheelleni paistoin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin hyvä neuvo! Ja pätee masentuneisiin, ja muihin sairaisiin, narkkareihin, alkoholisteihin ja kaikkiin riippuvuuksiin.
Ottaa vaan itseä niskasta kiinni ja se on siinä!
Kyllä taas huomaa, että ihmiset ei seuraa tiedettä, kun on vanhanaikaisia käsityksiä liikenteessä. Sullahan on selviä ongelmia nälkä-kylläisyys-säätelyssä. On todettu, että osalla ylipainoisista syy on nimenomaan tässä eli että sitä kylläisyyssignaalia ei vain tule. Näkyy ihan fMRIssäkin se ero normaalisti syöviin verrattuna, kyse ei ole siitä, etteikö olisi itsekuria muita vähemmän. Veden juonti ennen ruokaa ja pienempi lautanen auttaa hieman, mutta oman kokemukseni mukaan oikeasti siihen auttaa vain lääkkeet (Saxenda, Ozempic) tai lihavuusleikkaus, jotka nimenomaan alkaa korjaamaan tuota nälkä-kylläisyyssäätelyä eli aivojen toimintaa (tätäkin tutkittu leikatuiden potilaiden aivokuvista...liittyy siis hormoneihin ja välittäjäaineisiin vatsan/suoliliepeen ja aivojen välillä eli on kemiallista viestintää). On muuten jännä tunne alkaa eka kertoja elämässään ihmetellä, mikä on outo tunne vatsassa ja joutua toteamaan, että tämä on nyt ilmeisesti sitä ruoan jälkeistä kylläisyyttä, mistä on kuullut puhuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ahmiminen tai ruokariippuvuus lähtee pääkopasta! Kuten sanoit, et syö nälkääsi vaan ruoanhimoon.
Ei muuta kuin pääkopppa kuntoon, mitenkään muutoin et ns pääse tilanteen herraksi.
Eli otat yhteyttä terapeuttiin joka erikoistunut syömishäiriöihinT 65 kg tiputtanut pysyvästi
V 2016 tein elämäntaparemontin ja kilot pysyneet poissa. (Ensimmäinen askel on tunnustaa, että syömiseen on riippuvuussuhde johon haluaa aidosti muutosta, selitykset pois)
Ihan hyviä vinkkejä, mutta missä muka pääsee terapiaan, ei tasan missään. Hyvä jos itsemurhakandidaatti pääsee saati joku kahden päivällislautasellisen syöjä... kiireellisyysluokitus ö.
Juo iso lasillinen vettä, ennen ruokailua ja juo myös syömisen ohessa. Vaihda lautaskoko pienempään tai ota edes vähemmän kerralla. Odota ainakin 15 tai 20 minuuttia ennen kuin santsaat sen jälkeen kun olet syönyt lautasen tyhjäksi. Se mieliteko voi mennä yllättävän nopeasti ohi, kun olet vähän odottanut. Yks vaihtoehto on tietysti se, että jätät vaan santsaamatta, mutta se voi olla liian vaikeata kerrasta lopettaa.
Minulla on sama ongelma, en ole löytänyt ratkaisua. Joudun liikkumaan tosi paljon tuon ongelman vuoksi, etten lihoisi ihan möhkäleeksi. Ja syön muuten ihan riittävästi ja tarpeeksi usein.