Miten työttömyysturvan heikentäminen auttaa minua työllistymään?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella SPR Kontti myymälöissä myyjinä.
Eivät ole edes palkkatuella vaan täysin ilmaiseksi, "onnekkaimmat" työntekijät saavat sen 9 €/pv.
Palkkatuettu työ on ihan oikeaa työtä, josta tekijä saa tes:n mukaisen palkan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se motivoisi sinua menemään opiskelemaan ja hankkimaan työllistävää osaamista.
Opiskelemaan, kuten töihinkään, ei vain mennä. Sinne haetaan ja joku muu päättää pääsetkö ja saatko opiskeluun rahaa.
Minulle ei lupaa annettu opiskella eikä sillä 250€ olisi hengissä pysynytkään.
Se auttaa siten että sitten ihmiset menee niihin pienipalkkaisiin töihin kun tukia karsitaan.
Puhelinmyyjäksi tai siivoojaksi pääsee helposti kuka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se motivoisi sinua menemään opiskelemaan ja hankkimaan työllistävää osaamista.
Millä rahalla opiskellaan ja miten se lisää työpaikkoja? Mikä siinä on vaikea tajuta että niitä työpaikkoja ei ole kaikille ja kymmenet tuhannet heistä ovat sairaita jotka vain roikkuvat siellä haukuttavana.
Kyllä meidän firmassa ainakin on työpaikkoja, mutta kun ei ole niitä hakijoita ja osaajia 🙄
Ja tietysti työttömien pitäisi osata arvata että teillä on paikkoja auki? Ja mielellään jos joku olisi kouluttanut valmiiksi juuri teille sopivan? Niinpä niin, itse ette viitsi mitään vaivaa nähdä.
Kyllä meillä nähdään vaivaa. Juuri aloitti tässä kuussa monta traineetakin. Ja myös kosiskellaan valmiita ammattilaisia, on rekrypalkkiotkin. Harjoittelijoita otetaan myös silloin tällöin.
Keksitkö vielä jotain muuta yhtä tyhmää sanottavaa?
No miksi sitten kirjoitit että ei ole hakijoita jos monta on aloittanut? Mihin pyrit valehtelulla? Taisikin tulla yrityksen maine selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa tämä ainainen kitinä! Jos ihmisellä on osaamista ja kykyä tuottaa yritykselle lisäarvoa, ei hänen tarvitse uikuttaa ettei töitä löydy. Päinvastoin, töistä voi valita mieleisensä. Jos ihmisellä taas ei ole tällaista osaamista ja kykyä, on hänen itsensä vastuulla kehittää itseään niin että töitä alkaa löytyä.
Minä teen juuri tuota, että yritän kehittää itselleni sellaista osaamista, jolla saisin töitä, kun AMK-tutkinnolla niitä ei irronnut. Opiskelen nyt yliopistossa tietojenkäsittelytieteitä. Tämä on minulle mahdollista vain ja ainoastaan, koska miehelläni on hyvät tulot. En saa opintoihini opintotukea enkä mitään muutakaan tukea. Harvalla on näin hyvä tilanne, että voi opiskella puolison tuloilla.
Eikä ole edes ensimmäinen kerta, kun joudun puolison tuloilla opiskelemaan. AMK-tutkintoon sain opintotukea 1,5 vuoden ajalle ja loput siitäkin meni sitten miehen tuloilla. Oli todella iso kynnys lähteä yrittämään opiskelua uudestaan. Eihän tässä ole mitään varmuutta töihinpääsystä tälläkään tutkinnolla. Mutta haluan silti yrittää.
Koen olevani todella etuoikeutetussa asemassa, koska minulla on varaa opiskella. Uskoakseni valtaosalla työttömistä ei olisi tähän mitään mahdollisuuksia.
Ei mitenkään! Mutta kun alennetaan työttömyysturvaa palkat alkaa näyttää paremmalta eikä niitä siten tarvitse nostaa.
Tämähän on tietenkin hölmöläisten peiton jatketta koska huono palkka merkitsee monessa tapauksessa myös tukien käyttöä. Valtio köyhtyy ja työnantaja rikastuu.
Eläkeläisiä on 1 600 000, mitä vattua perikuntien asunnoille tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla opiskellaan ja miten se lisää työpaikkoja? Mikä siinä on vaikea tajuta että niitä työpaikkoja ei ole kaikille ja kymmenet tuhannet heistä ovat sairaita jotka vain roikkuvat siellä haukuttavana.
Lopettakaa tämä ainainen kitinä! Jos ihmisellä on osaamista ja kykyä tuottaa yritykselle lisäarvoa, ei hänen tarvitse uikuttaa ettei töitä löydy. Päinvastoin, töistä voi valita mieleisensä. Jos ihmisellä taas ei ole tällaista osaamista ja kykyä, on hänen itsensä vastuulla kehittää itseään niin että töitä alkaa löytyä.
Opiskelu edellyttää lupaa työkkäriltä.
Jos on 25 tai yli niin pitää olla kirjattu työllistymissuunnitelmaan, että hakee opiskelemaan eli pitää saada virkailijalta lupa, jos opiskelee työttömyyskorvauksella.
No sitten vaan hankkimaan se lupa! Ongelmasi on juuri tuo että siirrät vastuun pois itseltäsi. Hanki se lupa ja kehitä itseäsi.
Virkailija päättää saako luvan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuella ihmiset opiskelevat. Töitä ei ole kaikille, mutta tilanne pitää saada sellaiseksi, että viimeisistäkin työpaikoista kilpaillaan. Tähän erinomainen keino on heikentää työttömyysturvaa ihan kunnolla. Jos töihin pääsemällä pääsee satamakontista tavalliseen soluasuntoon, maistuu työ ihan eri tavalla.
Opintotukea saa vain yhteen korkea-asteen tutkintoon. Eli tekee alaa vaihtavien maistereiden tai amk:sta valmistuneiden uudelleen kouluttautumisesta hieman monimutkaista. Pitäisi näet syödä ja maksaa vuokra plus muut pakolliset menot ja laskut.
Amistutkintoon saa aina opintotukea.
Eihän amiksista saa enää minkäänlaista opetusta. Ihan höpönhöpö paikkoja aikuiselle ihmiselle. Moni nuorikin keskeyttää opinnot, kun lähiopetusta ei yksinkertaisesti ole.
Opetuksen taso on ehkä välttävä, mutta sieltä saa ammatin ja pääsee työharjoitteluihin näyttämään osaamistaan ja sitä kautta voi saada ihan vakiduunin. Aikuisella kuitenkin pitäisi olla itseohjautuvuus eri tasolla kuin teinillä.
Mitähän osaamista mahtaa kertyä jos opetuksen taso on välttävää tai minimaalista? Jos lähtisin kylmiltäni opiskelemaan vaikka sähköasentajaksi nollapohjatiedoilla niin todellakin tarvitsisin kädestäpitäen-opetusta. Ja reilusti tarvitsisinkin.
Moni amisala on suorittavaa työtä ja työt opitaan tehdessä, eli käytännössä siellä harjoittelussa. Mutta kyllä minä ainakin sain ihan ok pohjatiedot koulusta, kun alaa vaihdoin. Ja molemmista harjoittelupaikasta tarjosivat töitäkin.
Eli turha vähätellä ja etsiä etsimällä tekosyitä olla opiskelematta.Heh, ei tarvitse hakea mihinkään amikseen näin toista maisteria opiskelevana ja jo työelämässä olevana :D
Mutta keksit kuitenkin tekosyitä, miksi aikuisen työttömän ihmisen ei kannattaisi opiskella uutta alaa 🙄
Minä olen opiskellut työkkärin rahoilla jo yhden tutkinnon ja loppuosaan käytin myös kaikki opintotukikuukaudet. Tuskinpa maksavat enää toista, eikä mua taida mikään lisäkoulutus pelastaakaan, kun ongelma on mun persoonassa ja olemuksessa.
Ap
pakko pakottaa töihin, kun suomalaiset työnantajat on kaikki persaukisia, joilla ei muuten ole varaa ammattilaisiin. muutamassa viime haastattelussa ei yhdelläkään ollut varaa palkkapyyntöön, mutta töihin olisi ilman muuta otettu. totesin vain, että jos ette pysty palkkaa maksamaan, niin työpanos tarjotulla rahalla on kohdallani 2 päivää viikossa, kuuden tunnin päiviä, pitäen sisällään 2 tunnin työmatkat. kukaan ei suostunut anteliaaseen tarjoukseeni. siispä jatketaan ansiorahoilla. kaksi persaukista soitteli vielä perään, ja uhkaili ilmoittavansa te-keskukseen. totesin tulevani takaisin pirut mielessä, jos näin tapahtuu. eipä ole kuulunut mitään sen jälkeen. hassua, kun ei edes sanojensa takana uskalleta seistä.
Vierailija kirjoitti:
Se auttaa siten että sitten ihmiset menee niihin pienipalkkaisiin töihin kun tukia karsitaan.
Puhelinmyyjäksi tai siivoojaksi pääsee helposti kuka vaan.
Tällä hetkellä ei näytä olevan ainoatakaan siivoojan paikkaa auki. Joku aika sitten oli ja vaatimuksena oli laitoshuoltajan paperit, työaika 10h/viikko ja työpaikka oli 50km päässä.
Amerikassa ei kovin hyviä työttömyyskorvauksia makseta, siellä ihmisille kelpaa myös ne pienipalkkaiset työt koska siellä ei työttömyystukia paljoa makseta.
Suomeen sama kiitos ja me suomalaisethan pidämme amerikkaa ihanne valtiona.
Miksi ihmiset saavat makoilla vain yhteiskunnan tuilla kotona kun avoimia työpaikkoja kuitenkin on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen juuri tuota, että yritän kehittää itselleni sellaista osaamista, jolla saisin töitä, kun AMK-tutkinnolla niitä ei irronnut. Opiskelen nyt yliopistossa tietojenkäsittelytieteitä. Tämä on minulle mahdollista vain ja ainoastaan, koska miehelläni on hyvät tulot. En saa opintoihini opintotukea enkä mitään muutakaan tukea. Harvalla on näin hyvä tilanne, että voi opiskella puolison tuloilla.
Eikä ole edes ensimmäinen kerta, kun joudun puolison tuloilla opiskelemaan. AMK-tutkintoon sain opintotukea 1,5 vuoden ajalle ja loput siitäkin meni sitten miehen tuloilla. Oli todella iso kynnys lähteä yrittämään opiskelua uudestaan. Eihän tässä ole mitään varmuutta töihinpääsystä tälläkään tutkinnolla. Mutta haluan silti yrittää.
Koen olevani todella etuoikeutetussa asemassa, koska minulla on varaa opiskella. Uskoakseni valtaosalla työttömistä ei olisi tähän mitään mahdollisuuksia.
Huono-osaisimmat ovat useimmiten yksinäisiä miehiä joilla ei ole puolisoa, jonka tuella opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on 1 600 000, mitä vattua perikuntien asunnoille tehdään?
Perintöveroja 12 miljoonaa euroa ulosottoon
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa ei kovin hyviä työttömyyskorvauksia makseta, siellä ihmisille kelpaa myös ne pienipalkkaiset työt koska siellä ei työttömyystukia paljoa makseta.
Suomeen sama kiitos ja me suomalaisethan pidämme amerikkaa ihanne valtiona.
Miksi ihmiset saavat makoilla vain yhteiskunnan tuilla kotona kun avoimia työpaikkoja kuitenkin on?
Avoimet työpaikat ovat nykysuomen suurin valhe. Eräskin paikka jota hain (4 paikkaa kuukaudessa), kävin haastattelussa vuokratyöfirmassa, mutta siitä ei sitten kuulunut mitään. Ko. vuokrafirman profiilissanikin kyseinen työpaikka on jätetty levälleen, edistymispalkki on edelleen vaiheessa, mitään päätöstä asiasta ei ole, vaikka haku päättyi jo kuukausi sitten.
Tämä on silkkaa valhetta ja vedätystä koko paskasysteemi saatana!! Tämä pitää romuttaa ja ottaa käyttöön kansalaispalkka!!!
Vierailija kirjoitti:
Aajatuksena on se että sinä menet jonnekin töihin vaikka väkisin kun mitään tukia ei enää makseta. Tai alat yrittäjäksi.
Siis samalla logiikalla kuin Marinin hallituksen eläkeputken poisto saa ikääntyvät jäämään töihin potkuista huolimatta.
Yrittäjäksi "alkaminen" ei kannata, jos ei ole sillä yrityksellä ole maksavia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän firmassa ainakin on työpaikkoja, mutta kun ei ole niitä hakijoita ja osaajia 🙄
Ja tietysti työttömien pitäisi osata arvata että teillä on paikkoja auki? Ja mielellään jos joku olisi kouluttanut valmiiksi juuri teille sopivan? Niinpä niin, itse ette viitsi mitään vaivaa nähdä.
Kyllä meillä nähdään vaivaa. Juuri aloitti tässä kuussa monta traineetakin. Ja myös kosiskellaan valmiita ammattilaisia, on rekrypalkkiotkin. Harjoittelijoita otetaan myös silloin tällöin.
No miksi sitten kirjoitit että ei ole hakijoita jos monta on aloittanut? Mihin pyrit valehtelulla? Taisikin tulla yrityksen maine selväksi.
Trainee-koulutus on aloitettu juuri siksi, ettei ollut tarpeeksi alan hakijoita. Ja meidän yritys kasvaa koko ajan, joten työntekijöitäkin rekrytään jatkuvasti.
Miksi te työttömät ette perusta omaa firmaa? Saisitte silloin määrittää itse oman palkkanne ja saatte silloin juuri sitä työtä mitä haluatte tehdä.
Mun mielestä työttömät ja ylipäätänsä valtion tukien saajat ovat ihmisiä jotka ovat ovat epäonnistuneet elämässään ja he vain ovat rasitteenaa niille ihmisille jotka ei mitään tukia saa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se on jännä yhtälö et kokoomuksen mielestä porkkana toimii parhaiten jo valmiiksi hyväosaisille mut köyhille tepsii vain keppi.
Eihän se autakaan, mut kun ajatusmaailma on se, että työttömät on laiskoja ja "ahkerat" kunniaan ni näillä mennään.
Olen töissä paikassa, missä kuntoutetaan mielenterveysongelmaisia ja heillä monella on vaikeita mielenterveysongelmia ja silti työnhakuvelvollisuus ja jatkuva ahdistus siitä. Eivät selkeästi ole työkunnossa ja joutuvat koko ajan elämään ahdistuksessa taloudesta ja työnhausta ja pahemmaksi vaan menee.
Tämä. Olen vajaakuntoinen ja kuntoutustuella. Pystyisin ehkä jotain pientä tekemään, mutta en uskalla jäädä työttömäksi. Ahdistaisi se pakkohaku ja loppukin mielenterveys menisi. En myöskään halua kymmeniksi vuosiksi pyörimään "toimenpiteisiin", jotka eivät hyödytä taloudellisesti. Kuntoutustukea haen aina lisää ja toivon jossain vaiheessa pääseväni eläkkeelle. Sitten voisin tehdä jotain hommaa, vaikka puhelinmyyntiä tms. jota voisi tehdä omilla ehdoilla, silloin kun sopii,kun ei olisi pelkoa talouden menemisestä kuralle.