Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edullista tarjottavaa juhannukseksi mökille

Vierailija
22.05.2023 |

Nyt vinkit kehiin. Olemme menossa mökille noin 20 hengen porukalla. Lupasin järjestää syömistä, jokainen tuo omat (alkoholi) juomat, mukana myös lapsia ja nuoria. Kerroin kyllä, ettei mitään kallista kannata odottaa ja se oli ok kaikille. Mökillä on tiemmä hyvät kylmäsäilytystilat, normaali liesi, mikro ja grillausmahdollisuus. Astioista ei ole tietoa.

Makkaraa ostan, se nyt on varmasti kaikkien mieleen, mukana ei ole vegaaneja tai kasvissyöjiä. Ajattelin tehdä simaa, ehkä raparperista. Coleslaw lienee edullista, mutta mitä tarjolle aamupalalle? Itse tehdyt sämpylät tulee halvaksi, mutta ne eivät ole parhaimmillaan seuraavana päivänä. Luulen, että puurot saa unohtaa. Mietin myös, että jos tekisi hummusta. Täytyy varmasti varata myös esim. kurkkua ja tomaattia sellaisenaan lapsille.

Mielellään saisi olla mahdollisimman pitkälle esivalmisteluja ruokalajeja, ettei mun koko juhannus mene keittiössä. Toisaalta keittiön tilat ja osin varustelu on arvoitus, joten ehkä viisainta varautua siihen, että ahdasta on.

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti ja toivon mukaan saan apuja keittiöön, ainakin nyt omat teinit voin pakottaa auttamaan. Oon ajatellut niin, että jokainen grillaa niin kuin itsekseen ja mä laitan sitten tarjolle muut ruoat. Ongelmaksi tässä tietysti muodostuu se, että noin iso porukka ei millään pysy kasassa niin, että kaikki olisivat aina samaan aikaan syömässä ja niin edelleen. Voi olla, että homma on täysi kaaos, en tunne kaikkia ihmisiä kovin hyvin.

Et tunne kaikkia ihmisiä kovin hyvin mutta tarjoat parin kolmen päivän ruoat heille? Meillä oli aikoinaan lapsuudenkodissa laaja suku ja usein kyläiltiin. Porukkaa oli paljon ruokapöydissä, mutta niin oli keittiössäkin. Jokainen teki jotain ja sama syönnin jälkeen, äkkiä se sujui mutta yksin jos tekee on tiedossa kyllä kaaoksien kaaos. Jos kaikki eivät edes samaan aikaa muka syö niin saat olla keittiössä aamusta iltaan. Krapularuokaa pitää myös varata kuten vaikka silliä ja paljon kananmunia. 

Ihmiset ovat miesystäväni lapsia (6 kpl), sekä heidän puolisojaan+ lapsiaan.

Niin, ei tapana ollut krapularuokia tehdä, mutta aamupalalla jos on ruisleipää, munia ja purkki silliä, niin eiköhän se siitä.

Juu, tunnetusti lapset syö ruisleipää, eiku...

Vierailija
102/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä nyt se ukkos maksamaan lapsiensa ja lapsenlapsiensa ruuat. Sinä omiesi.

Ovimatto oot muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamiaisruuaksi teet ison lättytaikinan, jokainen paistaa sit omansa. Lisukkeeksi hilloa, sokeria, kanelia nutellaa ja pekonia, ruohosipulia, savusilakkatahnaa jne. Lisukkeita voit kehoittaa vieraita tuomaan.

Ja mitenhän meinaat että 20 hengen porukan onnistuu paistella omat aamupalalättynsä samaan aikaan. Nälkäistä ja kiukkuista porukkaa olisi luvassa.

Lätyt kannattaa paistaa ulkona. Usein mökeillä on ulkona joku tulisija, jossa pystyy lättyjä paistamaan. Näin käryt jää ulos eikä tarvitse hikoilla sisällä. Siinä jokainen pystyy sen oman lättynsä paistamaan ja vanhemmat lapsilleen.

Lättytaikina kannattaa tehdä kannelliseen kannuun tai pulloon niin ötökät eivät pääse taikinaan uimaan. 

Yks lätty per pää on vähän. Pitää varautua ainakin 3 lättyä per pää. Vähintään 60 saa paistaa. Enemmänkin. Jos muutama menee pilalle tai jotain.. Mut haaveena oli viettää vähän aikaa keittiö hommissa. Ei onnistu.

Itse paistoin eilen yhden valmisjauhopussin, yli 30 min meni siinä paistaessa.

Ap kirjotti että myös teinejä tulossa. Kyllä teinipojat aika äkkiä tyhjentää apn ruokavarastot.

Vierailija
104/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna pyytäisin ihmisiä tuomaan myös muita juomia kuin alkoholijuomia. Se on aika jumalaton määrä juomista, mitä tuollainen määrä tarvitsee, jos vaikka oletetaan, että väki juo 2 litraa limsaa, vissyä tms./päivä. Jos tarpeen laskee vaikka kolmelle päivälle, niin se tekee jo 120 litraa ja tuo on ihan minimimäärä.

Näin on. Ja kannattaa ostaa tiivistemehuakin lisäksi, ellei muut tuo omia juomiaan.

Vierailija
105/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat 20 kg perunoita ja

tilaat tuolta satasella tarjouskaljaa https://www.juomavarasto.com/category/63/tarjoustuotteet

Loput tuo vieraat tullessaan.

Ehtiikö juhannukseksi jos nyt tilaa?

Vierailija
106/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ei nyt ole provo niin toivottavasti on nyt älynnyt kieltäytyä kunniasta.

Vierailija
107/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuna pyytäisin ihmisiä tuomaan myös muita juomia kuin alkoholijuomia. Se on aika jumalaton määrä juomista, mitä tuollainen määrä tarvitsee, jos vaikka oletetaan, että väki juo 2 litraa limsaa, vissyä tms./päivä. Jos tarpeen laskee vaikka kolmelle päivälle, niin se tekee jo 120 litraa ja tuo on ihan minimimäärä.

Näin on. Ja kannattaa ostaa tiivistemehuakin lisäksi, ellei muut tuo omia juomiaan.

Tiivistemehun ostolla selviää tosiaan vähemmällä kantamisella

Vierailija
108/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makkarasta tykkäävät kaikki. Oletko varma? Sehän on tosi suolaista ja epäterveellistä. Syön yhden makkaran kesässä.

Kanaa mieluummin. Keitetyt perunat, hampurilaiset, Hot dogit, tortillat, savustettu kala, kalakeitto. Kerää mieluummin ruokarahaa ja tee jotain kunnollista. Rahaa myös kertakäyttöastioihin.

Makkara sopii yleensä kaikille. Special-ihmisille ei toki kelpaa. Kovin on kalliita tarjottavia savukalat, broilerit ja tortillat täytteineen. Kesällä grillataan, eikä hikoilla keittiössä keittoja keittelemässä.

Vierailija
109/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ihmisiä nämä puolisosi lapset oikein ovat? Jokainen perheenäiti varsinkin tietää, että 20 ihmisen ruokkimisessa on ihan hullu homma etenkin kolmen päivän ajan.

Vierailija
110/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makarooni ja maksalaatikkoa ilta alesta. Nälkäisimmät voi syödä kylmänä, et tarvitse vaivautua lämmittämään.

Vierailija
111/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ihmisiä nämä puolisosi lapset oikein ovat? Jokainen perheenäiti varsinkin tietää, että 20 ihmisen ruokkimisessa on ihan hullu homma etenkin kolmen päivän ajan.

Siis tiedän että tätä on nyt jo tässä ketjussa päivitelty mutta tämä - siis ei kai ne kutsuttavat todella ole tuohon suostumassa?

Yhtenä iltana suotuisin tuollaisen järjestelyyn jos kutsuja/kokki niin vaatisi, silloinkaan en tosiaan tyhjin käsin tulisi vaan kysyisin että mitä voisin tuoda. 

Koko juhannus olisi ihan tasan tarkkaan sillä ehdolla että kaikki osallistuvat kuluihin/hommiin edes jossain muodossa.

Vierailija
112/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makkarasta tykkäävät kaikki. Oletko varma? Sehän on tosi suolaista ja epäterveellistä. Syön yhden makkaran kesässä.

Kanaa mieluummin. Keitetyt perunat, hampurilaiset, Hot dogit, tortillat, savustettu kala, kalakeitto. Kerää mieluummin ruokarahaa ja tee jotain kunnollista. Rahaa myös kertakäyttöastioihin.

Makkara sopii yleensä kaikille. Special-ihmisille ei toki kelpaa. Kovin on kalliita tarjottavia savukalat, broilerit ja tortillat täytteineen. Kesällä grillataan, eikä hikoilla keittiössä keittoja keittelemässä.

Juhannukseen vielä aikaa. Virvelöinti vehkeet+kalastuskortti reilusti alle satasen. Tai mato-ongella välineet reilusti alle 10e. Oletettavasti mökki on rannassa. Rannasta alkaa järvi, järvessä on kaloja.

Savustaminen onnistuu vaikka kirppis kattilalla.

Vierailija
113/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v tuon kokoisissa juhanusjuliss olleena kaksi neuvoa:

1) jaa ruuat ostettavaksi muillekkin, samoin juomat eli tee menu (aamiainen + lounas + päivällinen x niin monta päivää kun siellä olette) ja laita lista jokaiselle mitä kukakin tuo (siis ihan tasolle levite leivälle, juusto, ketsuppi makkaroille jne jne)

2) jokainen on vastuussa sitä ruuanlaitosta yhdessä (tai jaatte porukan osiin ja yksi porukka hoitaa aamiaiset, toine nlounaat jne), myös sen siivoamisesta pois

Muuten oot konkurssissa, kämpässä on 10 sinappituubia, mutta ei ensimmäistäkään ketsuppia ja seisot 12h keittiössä tekemässä ruokaa ja tiskaamassa.

Vierailija
114/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just kestitin 8 ystävääni saunaillassa, tarkan markan budjetilla, kun rahat oli tilapäisesti lopussa.

Saunoessa grillissä oli saunan terassilla napattavissa bratwurstia, patongin paloja ja hapankaalia huikopalaksi.

Kylmälaukuissa jäiden seassa olutta, lonkeroa, cokista, vichya ja siideriä.

Sitten ruokailu. Ja soseutettu valkosipulikasviskeitto alkuruoaksi. Pääruokana tortillalasagnea ja vihersalaatti. Tonkkaviiniä, ei ihan halvinta, sellaista keskihintaista reservaa ja rieslingiä.

Jälkiruokana kahvi, konjakki ja jäätelöä.

Ei tullut kalliiksi, sillä oikeastaan bratwurstit ja naudanjauheliha oli kalliimpia hankintoja, nekin oli -50% tuotteita Vityarista. Alkoholit oli tuotu Virosta. Kaikki ruoat tein itse, patongit nappasin Lidlistä matkalla saunapaikalle.

Eli vähän jos tekee löytöjä, niin halvalla voi selvitä. Samaa soveltamaan juhannukseen.

T. M52

Vityarista? Tarkoittaako cittaria?

Vierailija
115/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei kai KUKAAN oikeasti ole tulossa pelkkien alkoholijuomien kanssa, vaikka ap nyt sanoisi mitä? Kai jokainen aikuinen tajuaa, ettei tyhjin käsin mennä, jos kyse tuollaisen porukan juhannuksen vietosta!? Ja kai ap se sinun miehesi nyt on edes sanonut, ettei tosiaan ole YKSIN sinun hommasi!? Huhhuh. Ymmärtäisin jonkun 6 hengen ruokkimisen, mutta että 20 hlö...

Vierailija
116/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee isoja lettuja, niin siihen menee puolitoista litraa maitoa/ yksi lettu / syöjä. Ei varmasti riitä, joten annos täytyy vähintäänkin tuplata. Siinä on paistamista.

Olen tuo, joka ehdotti lättyjen paistoa ulkona ja siten, että jokainen paistaa lättynsä itse ja vanhemmat pienille lapsilleen.

Itse tekisin 5 litraa taikinaa valmiiksi kannuihin, joista voi kaataa suoraan pannulle. 

Vierailija
117/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M A K K A R A

Mihin tarvitaan muuta?

Makkaraa ja olutta. Riittävästi molempia.

Vierailija
118/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee isoja lettuja, niin siihen menee puolitoista litraa maitoa/ yksi lettu / syöjä. Ei varmasti riitä, joten annos täytyy vähintäänkin tuplata. Siinä on paistamista.

Olen tuo, joka ehdotti lättyjen paistoa ulkona ja siten, että jokainen paistaa lättynsä itse ja vanhemmat pienille lapsilleen.

Itse tekisin 5 litraa taikinaa valmiiksi kannuihin, joista voi kaataa suoraan pannulle. 

Sulla on tietenkin mökillä 5 l kannuja

Vierailija
119/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on tietenkin mökillä 5 l kannuja

Tai 5kpl vaikka litran maitotölkkejä tai mitä tahansa kartonkitölkkejä.

Vierailija
120/136 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostat 20 kg perunoita ja

tilaat tuolta satasella tarjouskaljaa https://www.juomavarasto.com/category/63/tarjoustuotteet

Loput tuo vieraat tullessaan.

Tarjouskalja on hyvä idea! Tilaa vaikka 12 erilaista laatikkoa, niin menee niitä maistellessa ilta.

Saako satasella 12 ltk? Tietty jos noita parasta ennen -kaljoja tilaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi