Työttömien terveystarkastus, kokemuksia?
Olen menossa työttömien terveystarkastukseen kun olen kuntouttavassa työtoiminnassa. Mitä siellä tapahtuu? Tekevätkö verikokeita tai sydänfilmejä ollenkaan?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Ootko ajatellut työpaikkaa hankkia?
Ihmettelen samaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon. Varmaan jo nyt hoitajat ja työkkärin henkilökunta naureskelee pukamillesi ja miettii mitä kuntoutusta tulet tarvitsemaan. Olisit vain ollut hiljaa siellä.
Mistä työkkärin henkilökunta saa tietää kenenkään pukamista? Mistä lähtien ihmisten terveystiedot saa kertoa kenelle tahansa?
Vierailija kirjoitti:
Kiva jos saat apua.
Siis mihin apua? Se on terveystarkastus, ei sieltä ole tarkoitus saada apua vakavampiin vaivoihin, silloin ohjataan lääkäriin ajanvarauksella mutta terveystarkastuksestahan sinnekin voi mennä. Suoraankin voi varata ajan lääkärille jos on tiedossa terveyshuolia.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin hoitajalle että ahdistaa niin sanoi että voi pyytää lääkäriltä mielialalääkkeet. Niitä annetaan aivan ylihelposti. En tietenkään ottanut niitä mömmöjä joista on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Niitä ne ovat aina määränneet mutta ilmankin pärjää tunteiden kanssa. Mielialanvaihtelut ovat olleet aina täysin normaaleja, kannattaa kuitenkin verikokeissa käydä ja sulkea pois sellaiset tekijät niiden kautta. Mielialalääkkeistä ei taida olla paljon apua. Mikä sinua ahdistaa? Se on tärkeää tietää ja tärkeää on myös ymmärtää se että ahdistuskin on täysin normaali tunne ja menee ohi. Varmista että elämäsi on sujuvaa ja mielekästä. Tee asioita joista pidät ja ota positiivinen elämänasenne.
Mä pääsin fysiatrin vastaanotolle kiitos työkkärin, muuten en olisi varmaan ikinä päässyt.
pääsin labraan. kolesteroli oli koholla.sain lääkkeet.kannattaa mennä
Se on sitä varten, etteivät ne vaivat kasaannu. Työttömillä kun ei ole työterveyshuoltoa, eikä sairasloman tarvetta. Ennekuin ne vaivat pahenee. Noilla löydetään vaivoja joihin varhainen puuttuminen pitää yllä työkuntoa.
Sairaanhoitajalle kannattaa kertoa kaikista vaivoista. Työkkärillä ei ole mitään oikeutta saada kyseisiä tietoja. Ellei lääkäri myöhemmin kirjoita työkyvystä b-lausuntoa. Silloinkin saa itse valita toimittaako lausunnon itse vai postitetaanko se.
Työvoimatoimistoon ei mene minkäänlaista muuta terveystarkastustietoa sairaanhoitajan terveyskäynnistä. Siellä kannattaa kertoa avoimesti kaikista vaivoista. Otetaan verenpaine ja labrat. Rokotteet saa kuntoon jos jäykkäkouristurokotteesta on vierähtänyt vuosikymmeniä.
Te toimisto saa ainoastaan sen tiedon minkä itse haluat sinne toimittaa. Yleensä se on B -lausunto.
T. Postittava postirotta
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo asia tuosta tietojen luovuttamisesta on todellisuudessa? Onko jollain oikeaa tietoa?
Oon harkinnut menemistä ihan itseni takia, kun on aikaa siitä, kun oon viimeksi ollut missään kattavammassa tarkastuksessa.
On oikeaa tietoa. Jos kiellät terveystietojesi luovuttamisen TE-toimistolle etkä itsekään toimita sinne lääkärinlausuntoja tms, asia on täysin ok. Ilman lupaasi ei siellä kukaan tietojasi mistään saa.
Terveystietoja pyydetään siksi ja silloin, jos asiakas vetoaa johonkin terveydelliseen seikkaan, miksi hän ei voi tehdä jotain työtä. Siitä pitää olla mustaa valkoisella. Kun esimerkiksi työnvälittäjille tulee lähihoitajan paikka johon on etsittävä sopiva työtpn työnhakija ja he huomaavat terveystietodoista että asiakkaalla on reuma, eikä siksi enää voi tehdä lähihoitajan työtä, he siirtyvät seuraavaan hakijaan. Samoin mahdollisissa karenssitilanteissa sairaudet/työkyvyn rajoitukset täytyy lukea tiedoissa, jos asiakas niihin vetoaa.
Tietoihin kirjataan ja saa kirjata vain työkykyyn vaikuttavat asiat. Sinne ei kirjata asioita, jotka lukee lausunnossa, mutta jotka ei vaikuta työkykyyn. Ja sinun tiedoissasi saa muutenkin käydä vain ne virkailijat, joilla on siihen perusteltu syy. Näitä seurataan. Kukaan ei siis saa käydä katsomassa naapurin tietoja, jos naapuri ei omana asiakkaana ole.
Jos asiakas ilmoittaa ettei työkyvyn rajoituksia ole, mitään lausuntoa ei tarvitse toimittaa. Mutta silloin siis ei voi myöskään kieltäytyä jostain työstä siksi että ei sovi terveydelle. Yksinkertaista.
Ja vielä tiedoksi niille jotka kirjoittavat ettei ole kukaan koskaan kertonut työttömien terveystarkastuksesta. Siitä pitäisi löytyä tietoa ja ajanvarausnumero ihan kunnan/hyvinvointialueen sivuilla. Työtön voi itse varata sieltä ajan. Tarkastus ei siis ole "kyttäystoimenpide", vaan mahdollisuus työttömällekin päästä terveystarkastukseen. Kuten työssä olevat pääsevät työterveyteen.
Kyllä tuo ihan työttömien kyttäystä ja nöyrryyttämistä varten on. Eine työvoima virkailijat sinne muuten patista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo ihan työttömien kyttäystä ja nöyrryyttämistä varten on. Eine työvoima virkailijat sinne muuten patista.
Siinä terveystarkastuspalautteessakaan, joka asiakkaan luvalla tarkastuksesta TE-toimistoon tulee, ei lue muuta kuin onko asiakkaalla työkykyyn vaikuttava sairaus vai ei. Rasti ruudussa. Diagnooseja siinä ei edes ole. Näin ainakin paikallisessa terveystarkastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin fysiatrin vastaanotolle kiitos työkkärin, muuten en olisi varmaan ikinä päässyt.
Minäkin pääsin polven röntgeniin, 2X fyssarin, rokotukset uusittiin., labrat. Tyytyväinen asiakas.
Lisäys edelliseen, sain lääke reseptin ja itse pyysin päästä tarkastukseen.. .
Vierailija kirjoitti:
Menkääpä töhin loisijat.
Sehän tässä on tarkoitus, niin voi hakea sopivaa työtä jos on terveys rajoitteita, joka kk haetaan 1-4 paikkaa kk.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki te-virkailijat eivät ole lähtökohtaisesti pahoja. Miksi pienellä palkalla virassa oleva haluaisi kyykyttää ketään? En kyllä tunnista tuosta ainakaan itseäni. Olin pitkään itsekin työttömänä ennen nykyistä virkaani. T. työkkärin setä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki te-virkailijat eivät ole lähtökohtaisesti pahoja. Miksi pienellä palkalla virassa oleva haluaisi kyykyttää ketään? En kyllä tunnista tuosta ainakaan itseäni. Olin pitkään itsekin työttömänä ennen nykyistä virkaani. T. työkkärin setä
Kyllä jotkut kiusaavat. Onneksi pakottaa ei voi mihinkään. Hyvä jos et itse kiusaakaan ketään missään vaan autat parhaalla mahdollisella tavalla, kuten myöskin hyviin kokoaikatöihin ja edistät siten työllistymistä. Teettekö suosituksia säännöllisesti vai mikä peruste on näihin? Toivoisin ainakin itse että minua suositeltaisiin jokaiseen kokoaikaiseen työhön joka sopisi minulle. Kiven alla ovat nämä kokoaikatyöt nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Okei, sait siis sieltä tukea niinkö? Eikö lääkärissä uskottu sinua vai millainen tässä on tarina?
Vierailija kirjoitti:
pääsin labraan. kolesteroli oli koholla.sain lääkkeet.kannattaa mennä
Lääkärinkin kautta pääsee verikokeisiin ja muihin testeihin kyllä jos on tarvetta mutta ei kai sen ole väliä mitä kautta saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä varten, etteivät ne vaivat kasaannu. Työttömillä kun ei ole työterveyshuoltoa, eikä sairasloman tarvetta. Ennekuin ne vaivat pahenee. Noilla löydetään vaivoja joihin varhainen puuttuminen pitää yllä työkuntoa.
Sairaanhoitajalle kannattaa kertoa kaikista vaivoista. Työkkärillä ei ole mitään oikeutta saada kyseisiä tietoja. Ellei lääkäri myöhemmin kirjoita työkyvystä b-lausuntoa. Silloinkin saa itse valita toimittaako lausunnon itse vai postitetaanko se.
Työvoimatoimistoon ei mene minkäänlaista muuta terveystarkastustietoa sairaanhoitajan terveyskäynnistä. Siellä kannattaa kertoa avoimesti kaikista vaivoista. Otetaan verenpaine ja labrat. Rokotteet saa kuntoon jos jäykkäkouristurokotteesta on vierähtänyt vuosikymmeniä.
Te toimisto saa ainoastaan sen tiedon minkä itse haluat sinne toimittaa. Yleensä se on B -lausunto.
T. Postittava postirotta
Tiesitkö että Suomessa voi varata ajan terveysasemalle oli työtön tai ei? Tämä on meidän jokaisen kansalaisen oikeus.
Roikotetaan? Eihän se ole haitaksi kenellekään vaan eikös se juuri ole positiivinen asia että haluaa pysyä elämässä kiinni? Tiesitkö että työkykyä rajoittavat tekijät pitää olla aika vakavia asioita eivätkä todellakaan selviä työttömien terveystarkastuksessa. Miten te nykyajan ihmiset olette niin terveen näköisiä mutta kykenemättömiä töihin? Onko alettu ratsastaa psyykkisillä ongelmilla hieman jo liikaa? Kertokaa mitä ihmettä te yritätte saavuttaa tällä toiminnallanne nykyisin?