Työttömien terveystarkastus, kokemuksia?
Olen menossa työttömien terveystarkastukseen kun olen kuntouttavassa työtoiminnassa. Mitä siellä tapahtuu? Tekevätkö verikokeita tai sydänfilmejä ollenkaan?
Kommentit (150)
Huomenna olis sitte se hoitajan varaama lääkärissä käynti edessä. Kylläpä jännittää. M83
Turhaa jännitin nyt on lääkärin tarkastus Kin ohi. Toivottavasti eivät niitä terveystieto ja sinne työkkäriin laita. M83
Ootko ajatellut työpaikkaa hankkia?
Verenpainemittaus ja turhanpäiväistä mölinää. Täysin turha. Sitten vastoin toiveitani lähettivät ajanvarauksen suuhygienistille. Ajanvaraus meni osoitteeseen jossa olen asunut joskus 80-luvun lopulla ja sain sanktiot käyttämättömästä ajasta (muuten olisi ollut ilmainen).
Sahanpurujen tarkastus ja vaihto tarvittaessa
Vierailija kirjoitti:
Paljonko itse tienaat prostituoituna?
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin
Kaikki ei voi olla poliitikkona suojatyöpaikassa.
Verenpainetta on tarpeeksi jos ei pyörry kun nousee sängystä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti yritän! 17-vuotiaasta asti ollut samassa työpaikassa vakituisesti. Poislukien armeija välissä. 3vuotta sitte työpaikka meni konkurssiin. Sen jälkeen en valitettavasti ole päässyt mihinkään. M83
Miehillä tuseerataan ja otetaan eturauhasesta koepala, lääkäri tunnustelee kivekset.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien terveystarkastuksen jälkeen tiedot menee työvoimaviranomaisen ja sossun luettavaksi. Että, miettikää tarkkaan menettekö työttömien terveystarkastukseen. Oli todella nöyryyttävää kun lukivat. Muutenkin työvoimaviranomaisella on oikeus lukea kaikki terveystiedot. Lopetin tämän takia käynnit terveydenhuollossa. Tämä oli järkyttävä luottamuksen menetys minulle.
Tuo on totta. Lainaus: "
Terveystarkastuksen pohjalta voidaan antaa palaute henkilön terveystarkastukseen ohjanneelle viranomaiselle. Palautteen antaminen edellyttää aina asiakkaan suostumusta.
Kela on kehittänyt viranomaisten väliseen tiedonvaihtoon yleisen suostumuslomakkeen. Kelan suostumuslomake helpottaa viranomaisten välistä tiedonvaihtoa tilanteissa, joissa asiakkaiden auttaminen vaatii yhteistyötä, mutta lainsäädäntöön perustuvaa tiedonsaantioikeutta ei ole. Lomaketta voivat hyödyntää esimerkiksi sosiaalipalvelujen, terveyspalvelujen ja Kelan työntekijät. " https://thl.fi/aiheet/sote-palvelujen-johtaminen/kehittyva-palvelujarje…
Sairastan itse astmaa. Jossain vaiheessa kysyin omalääkäriltäni (käyn yksityisellä), että minulle on ehdotettu työttömän terveystarkastuta, mitä mieltä olet. Hän sanoi ihan suoraan, että älä mene, älä suostu, äläkä missään nimessä kerro mitään terveystietojasi, koska te-tstonvirkailija kirjaa ne ylös sinne koneelle ja sieltä ne saa kaikki nähtäväkseen. Jossain vaiheessa oli painostavakin sävy näissä terveystarkastusohjauksissa, silloin sain lääkärintodsituksen, että on terve, astma estää nämä ja nämä työtehtävät. Mainitsi myös siitä, että olen aina ollut päihteetön eikä elämänhalinnallisia ongelmia ja että olen ollut hänen hoidossaan x vuotta (sillä saatoti perustella, että tuntee potilaansa, josta todistuksen kirjoittaa).
Siihen loppui minun painostamiseni työterveystarkastuksiin ja monen kerran painostamisen jälkeen vihdoin uskoivat, että minulla todellakin on säännöllinen yhteys lääkäriin.
Työtön mies kirjoitti:
Minut pakotettiin sellaiseen mutta en aluksi mennyt. Olen täysin terve ollut aina ja työkkärissä ne sanoi että tuet katkee jollen mene terveystarkastukseen. Se terveystarkastus olisi ollut työvoimatoimiston tiloissa eikä esimerkiksi kunnon terveysasemmalla Siksi en mennyt.
Oli sitten pakko lopulta mennä koska katkoivat työttömyystuen ja väittivät että olen sairas ja työkyvytön tekemään mitään työtä ja siitä olen ikuisesti vihainen työkkärille. Menin terveystaloon ja hankin todistuksen terveydestäni. Maksoi 300 euroa. Otin myös laajat verikokeet ja kaikkia arvot oli lähes normaalit. Kolesteroli oli hiukan koholla.
Sanoin työkkärille että en mene ennen töihin kun maksatte sen terveystarkastuksen. Eivät ole vielä maksaneet ja siitä on 3 vuotta. Haukuin ne myös lyttyyn oikein kunnolla ja tein valituksia joka taholle kuten oikeusasiamiehelle joka totesi että työkkärin toiminta oli lainvastaista.
Olipa tarina. Oletko ajatellut satutädiksi ryhtyä?
Mulla on jo sairautta ja siitä on todistus Kelassa niin eivät voi määrätä mihin tahansa työhön. Eipä tuo työkkärivirkalija ole pahemmin soitellut kun olen liki kuuskymppinen. Kuntouttavassakin olen kerran ollut, joten jos kysyvät niin sanon että mitään hyötyä siitä ei ollut. Sain vähän rahaa päivärahan päälle. Sen jälkeen olin palkkatuetussa työssä. Oli kova homma päästä kuntouttavasta eroon. Väkisellä meinas se akka pitää minua siinä. Olin silloin vielä terveen kirjoissa. Toivottavasti eivät enää määrää kuntouttavaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehillä tuseerataan ja otetaan eturauhasesta koepala, lääkäri tunnustelee kivekset.
Nauraako ne työkkärin tädit sitte jos lääkäri kertoo että oli pieni muna? Entä jos saa erektion vaikka eturauhas tarkastuksessa?
Veikkaan et pitävät työkykyisenä vaikka löytäisivätkin töitä estävän vaivan kun se on nykyään sitä.
Työkyvyttömiä roikutetaan työkkärin kirjoilla, eivät saa saikkua eivätkä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan et pitävät työkykyisenä vaikka löytäisivätkin töitä estävän vaivan kun se on nykyään sitä.
Työkyvyttömiä roikutetaan työkkärin kirjoilla, eivät saa saikkua eivätkä töitä.
Jos ihminen on työkyvytön, hänen kuuluu olla sairauslomalla. Millä muuten työkyvyttömyyttä perustellaan? Ja jos jäät sairauslomalle, haet sairauspäivärahaa. Jos et saa sitä, voit saada työttömyysetuutta kun olet työnhakijana ja valmis vastaanottamaan työkykyäsi vastaavaa kokoaikatyötä (laki määrää tämän).
Jos saat sairauspäivärahaa maksimit 300 päivää, ja sairausloma jatkuu, haet kuntoutustukea/työkyvyttömyyseläkettä. Jos et saa sitä, taas voit saada työttömyysetuutta.
Niin että roikottamistako se on, että on mahdollisuus saada työkyvyttömyyden aikanakin jotain rahaa?
Onneksi olkoon. Varmaan jo nyt hoitajat ja työkkärin henkilökunta naureskelee pukamillesi ja miettii mitä kuntoutusta tulet tarvitsemaan. Olisit vain ollut hiljaa siellä.