Työttömien terveystarkastus, kokemuksia?
Olen menossa työttömien terveystarkastukseen kun olen kuntouttavassa työtoiminnassa. Mitä siellä tapahtuu? Tekevätkö verikokeita tai sydänfilmejä ollenkaan?
Kommentit (150)
Ei ole pakko mennä jos et halua, asiasta on aiemminkin kanneltu oikeusasiamiehelle.
Erehdyin muinoin menemään ja lopputulos oli se, että minulle tarjottiin kuntouttavaa koska olen hakeutunut terveyspalveluihin ja osoittanut sillä olevani sairas. Pituus ja paino siellä vain katsottiin.
20 vuotta viimeisestä terveystarkastuksesta yli 15 v työttömänä.
Kerrot vaan rehellisesti hoitajalle vatsa ja pukama ja muistakin vaivoista. Hoitaja laittaa sinut sitten lääkärille. Eine nyt tuollaisista työkkärille tai kelalle kerro.
Joo. Ei mitään hyötyä. Pääsin lääkärille, joka ei sitten kuitenkaan halunnut auttaa minua vaivoissani. Kirjoitti vain, että "potilas vaikutti tyytyväiseltä kun häntä kuunneltiin". No kyllä varmaan olinkin tyytyväinen siihen asti kunnes tajusin, että mua vaan huijattiinkin.
Kävin tarkastuksessa 8 vuotta sitten. Sanoivat että olen muunsukupuolinen ja leikkasivat killin irti. Ilman veitikkaahan en töihin mene, joten siitä asti olen kannattanut vasemmistoliittoa. Haastoin valtioin oikeuteen ja voitin jutun, minkä jälkeen minulle toimitettiin paketti, jossa luki: "Maailman suurin m*lkku". Sisällä oli Sanna Marinin kuva ja puoliski syöty Snickers-patukka. Nyt ketuttaa kuin 12-vuotiasta luokkahuoneessa.
Minulla todettiin tarkastuksessa kilpirauhasen vajaatoiminta. Löytyi selitys aivosumuun yms. oireisiin. Vaikka lääkityksen tasapainon haku kesti kauan, niin olen kiitollinen, että pääsin tarkastukseen, jonka ansiosta sain taas asiat elämässä rullaamaan ja takaisin töihin.
Sille, joka valitti, että kun ei edes terveyskeskukseen päässyt, niin ei mennyt koko tarkastukseen...ei ne TK:n seinät mitään tarkastusta tee. Labratkin otetaan ihan muualla.
Eiköhän tuo tarkastus ole työttömälle samanlaista nöyrryyttämistä kun kaikki muukin
Siinä tarkastuksessa on paikalla lääkärin ja hoitajan lisäksi myös työvoimaviranomainen. Ei yksityisyyttä kuulee ja näkee kaiken
Hyvä tarkastus, koskaan aikaisemmin ei ole kuuloa tutkittu, mutta tässä tutkittiin sekin. Kattava on. Kannattaa mennä ilman muuta!
Vierailija kirjoitti:
Siinä tarkastuksessa on paikalla lääkärin ja hoitajan lisäksi myös työvoimaviranomainen. Ei yksityisyyttä kuulee ja näkee kaiken
Eikä ole. Kävin eka hoitajalla ja sitten lääkärillä. Ei siellä mitään työkkärin tanttoja ollu.
Pituus ja paino varmaan lähinnä.
Jotkut terkkarit on ääliöitä. Esim. yksi kysyi kun mittasi poikani pituuden: "Oliko mitä piti" Olin ihan että mitä? En ollut mittaillut kotona ja en sen kummemmin ollut ajatellut mitä pitäisi olla sillä hetkellä.
Sellanen vaaleahiuksinen nuori rillipää tyttö.
En ole työtön, mutta kroonisesti sairaana kiinnostaa miten tuollaiseen kannattaisi suhtautua, jos joutuisi työttömäksi: Omassa ammatissani pärjään ongelmitta, varsinkin jos voin välillä tehdä etätöitä. Mutta jos ei löytyisi oman alan töitä, en pystyisi fyysisempiin töihin ja "kuntouttavasta työtoiminnasta" ei olisi tässä mitään hyötyä, mahdollisesti saattaisi pahentaakin sairautta.
Mutta jos tuollaisen rajoitteen saisi työkkärin papereihin, alettaisiinko siellä tunkemaan kaikenmaailman kuntoutuksiin (joista siis ei ole hyötyä tässä) vai tajuaisivatko, että pystyy tekemään määrättyjä töitä? Homman tekee vielä hankalaksi se, että tavallinen terveyskeskuslääkäri ei tajua sairaudesta mitään ja saattaisi kirjoittaa toimintakyvystä aivan mitä sattuu.
Kyllä on monella työttömillä taas niin negatiivinen ja ennakkoluuloinen asenne. Valitetaan, kun ei saa apua. Kun jotain tarjotaan ei ole hyvä. Ei terveystakastus, ei kuntouttava, ei, ei, ei kaikelle. Pääasia, että saa olla kotona ja tuet tippuu tilille. Onneksi jokunen näkee asian hyvänäkin.
Seuraava sisään......"hetkinen, vaikuttaa siltä, että tehän olette levänneet oikein hyvin, että ole ottaneet lainkaan stressiä tai rasitusta mistään työstä, jatkakaapa samaan esimerkilliseen malliin".
Miksi minullakin oli työkkärintäti tarkastuksessa mukana?
Terveydenhoitaja sanoi että pitää syödä enemmän kasviksia. sanoin ettei ole rahaa. Se sanoi että voin ostaa vaikka joka päivä vain pari tomaattia kerralla.
Lääkäri taas hölisi omiaan kolme varttia ja sen jälkeen mittasi verenpaineen.
Suu hygienistille oisin saanut ilmaisen käynnin mutta se ois vaan repiny kaikki auki ja sitten olisin joutunut omalla kustannuksella maksattaan paikkaamiset kun ei sitä kuitenkaan kestä.
Aivan järjen vastaista haluavat vain työkkäriin sun terveystiedot.
En ikipäivänä suostuisi. Terveystietoni eivät kuulu millään tavoin työvoimaviranomaisille eikä sossuille.
Tunsin olevani kuin keskitysleirillä tarkastuksessa. Kynnetkin katottiin missä kunnossa ovat, täitä ei sentään etitty hiuksista ja hyvä kun ei ikeniä nostettu ja hampaita tarkastettu kuin hevosella. Jäi paha olo siellä käynnin jälkeen.