Säästökohde: leskeneläke
En ymmärrä, miten nykyaikana voi vielä saada rahaa kuukausittain kuolleesta puolisosta tai vanhemmasta? Ehkä joo 100v sitten, kun avioliitot olivat ikuisia ja leskelle yksin jäi tilanpito ja lapsikatras. Mutta että nykyäänkin? Miten kuollut puoliso eroaa eronneesta puolisosta, tai yh:sta? Ei eronnutkaan saa elatusrahaa ex-puolisoltaan. On pakko muuttaa pienempään tai halvempaan asuntoon. Eikä voi jäädä kotivanhemmaksi, vaikka olisi ollut aiemmin. Lapseneläkettä en yhtälailla ymmärrä, koska eloon jäänyt vanhempihan sen lapsen elättää (tai toimeentulotuki). Tai pari, yleisimmin, nykyään. Millä perustellaan tarve tai oikeutus leskeneläkkeeseen aikana, jolloin joka toinen avioliitto päättyy eroon, varmasti vähintään yhtä moni avoliitto? Voisiko tuen lopettaa kokonaan.
Kommentit (345)
On tämä yhteiskunta kummallinen. Miksi yhteiskunnan pitäisi juuri tätä yksin asuvaa ihmisryhmää elättää jollain erityisellä tuella? Ei mitään perusteita.
Niin ne muutkin aikuiset joutuvat ihan omilla tuloilla elämään. Sinkut jopa koko ikänsä.
T: 20 vuotta itse itsensä elättänyt ilman minkäänlaisia yhteiskunnan apurahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini jäi leskeksi 1998 kun isäni kuoli, löysi uuden miehen vuosien päästä ja meni naimisiin 2010, siihen loppui leskeneläke, kun tämä uusi mies kuoli ei ole saanut leskeneläkettä koska oli yli 50 kun naimisiin menivät.
Ikävää äidillesi, mutta oikeastaan leskeneläkkeen kuuluisi kaikilta loppuvan kun menee uudelleen naimisiin.
Järjetöntä maksaa vanhasta miehestä eläkettä edelleen.
Minusta kaikki leskeneläkkeisiin menevät rahat pitäisi siirtää lapseneläkkeisiin, jotka päättyvät kun lapsi on 20v.
Ihan älytöntä maksaa leskeneläkkeitä aikuisille ihmisille, joiden lapset ovat useimmiten muuttaneet omilleen vuosikaudet sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisuuden nimessä voisi kaikki suhteessa olleet saada leskeneläkettä, kun kumppani kuolee. Oli kyseessä etäseurustelusuhde, avoliitto, avioliitto jne.
Leskeneläke tulee poistaa.
Eli ihan kuka tahansa voi ilmoittaa, että minä olin tuon miljonäärin kanssa suhteessa, joten laittakaapa minulle leskeneläke.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen sattuu kuolemaan ennen omaa eläkeikäänsä, niin on enemmän kuin oikeus ja kohtuus että omaiset saavat vainajan maksamia eläkemaksuja vastaan perhe-eläkettä. Muutenhan vainaja olisi aivan turhaan maksamat jopa vuosikymmeniä eläkemaksuja. Perheettömänä kuoleville nuorille käy juuri näin.
Ei jumalauta!!!!😡 Onpa todella loismainen ajattelutapa sinulle. Jokaisen on ihan itse elämisensä ja etunsa hankittava!
Vierailija kirjoitti:
On olemassa vakuutukset jos jää leskeksi. Suurimmalla osalla on. Ns työnantajan ryhmähenkivakuutus on ainakin. Sehän ei ole suuri ja sidottu edunjättäjän ikään. Mitä nuorempi sitä parempi korvaus. Ryhmähenkivakuutus korvaa myös alaikäisille lapsille jos huoltaja kuolee.
Omat henkivakuutukset päälle jolloin puhutaan ja kunnon korvauksista.
Kohta tulee valituksia, että kaikkien puolisot ei ole töissä eikä kaikilla ole varaa hankkia henkivakuutuksia. Epistä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään, joka ehti olla riittävän kauan naimisissa, että sai leskeneläkkeen. Alaikäiset lapset saivat ns. puoliorvon eläkkeen ja tämä nainen sai oman noin 3700 euron palkkansa lisäksi useita satoja euroja joka kuukausi leskeneläkettä meidän verovaroista. Syy tähän oli vain se, että oli avioliitossa.
Lähes vastaavanlaisen tapauksen tiedän. Ja tämä tapaus retosteli sillä kuinka yhteiskunta maksaa hänen asuntolainansa ja lapset saavat paremmat tuet kuin isä olisi elossa ja vanhempina eronneet.
Laskipa vielä, että miten kannattaa taktikoida uuden suhteen kanssa, että saa nyhdettyä mahdollisimman paljon leskeneläkettä. Kyseessä alle 40- vuotias, hyvätuloinen nainen.
Eihän sitä lesken eläkettä makseta verovaroista, kuin ihan pieni summa kuussa (perusmäärä 113,40€ - verot). Useiden satojen ja yli eläkkeet maksaa työeläkeyhtiö ja summa riippuu kuolleen henkilön työhostorian tuloista ja maksamista työeläkemaksuista.
Vierailija kirjoitti:
Se on määräaikainen tietylle ikäryhmälle. Köyhiä tokivoi tukea.
Kymmenen vuoden määräaikaisuus koskee -75 ja sen jälkeen syntyneitä leskiä.
Eli vuosikymmeniä niitä eläkkeitä vielä maksetaan.
Loiset jotka eivät ole tehneet ns kotirouvina töitä vetelevät loppuikänsä elannon eläkevaroista.
Usein vielä valittavat kuinka tällä pitäisi elää.
Kelan leskeneläkkeet olisi hyvä säästökohde. Noihin työeläkeyhtiöiden eläkkeisiin ei oikein voi puuttua säästökohteina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo leskeneläke on mysteeri! Tuttavani mies kuoli onnettomuudessa, nainen jäi leskeksi 50+ vuotiaana. Oli hyvässä työssä, miehensä ansiot valtion korkeana virkamiehenä oli n.6000e/kk. Vaimo tulee saamaan loppuelämänsä ajan puolet miehen työeläkkeestä, 1600e/kk. Täytettyään 60v. meni uudelleen naimisiin ja saa silti leskeneläkettä ja palkkaa omasta työstään. Minusta tuo on väärin-saada kuolleen puolison työeläkettä.
Eikös leskeneläke lopu jos menee uudestaan naimisiin.
Loppuu vain jos menee uusiin naimisiin alle 50 vuotiaana. Moni odottaa sen 50 vuotta ja vasta sitten menee naimisiin. Hullua, uusi puoliso ja entisestä juoksee leskeneläke.
Tietoa kirjoitti:
Eihän sitä lesken eläkettä makseta verovaroista, kuin ihan pieni summa kuussa (perusmäärä 113,40€ - verot). Useiden satojen ja yli eläkkeet maksaa työeläkeyhtiö ja summa riippuu kuolleen henkilön työhostorian tuloista ja maksamista työeläkemaksuista.
Juu, mutta kun siellä työeläkerahastoissa ei ole rahaa kuin 7 vuoden tavallisiinkaan eläkkeisiin niin on ihan älytöntä että työeläkemaksujen varoja kanavoidaan leskeneläkkeisiin ja hömppään.
Jostain on karsittava jos halutaan pari lisävuotta ennen eläkejärjestelmän romahdusta.
Työtä tekevien palkoista ne työeläkeyhtiöidenkin rahat otetaan!
Vierailija kirjoitti:
On tämä yhteiskunta kummallinen. Miksi yhteiskunnan pitäisi juuri tätä yksin asuvaa ihmisryhmää elättää jollain erityisellä tuella? Ei mitään perusteita.
Niin ne muutkin aikuiset joutuvat ihan omilla tuloilla elämään. Sinkut jopa koko ikänsä.
Sama pätee lesken asumisoikeuteen. Se pitää heti poistaa. Kunnalta saa kuka tahansa vuokra-asunnon ja asumistukea siihen, jos ei muuten rahat riitä. Ei ole mitään syytä loisia toisen omaisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen lesken ja lasten pitäisi kärsiä taloudellisesti puolison kuolemasta?
Eikä tuota eläkettä läheskään kaikki lesket edes saa.Koska se on epäreilua niille, jotka ovat koko elämänsä kituuttaneet yksin.
Elämä ei ylipäänsä ole reilu.
Ei kuulu ollakaan. Emme milloinkaan pääse tilanteeseen, jossa kaikki ovat samalla viivalla.
Me teemme itse valintoja, ei niitä muut meidän puolestamme tee.
Jos valitset tehdä lapsia, niistä lapsista on sinulle iloa, jota ei ole niillä, jotka ei ole lapsia tehneet.
Tai sitten niistä on meille huolta, jota taas ei ole lapsettomilla.
Menet naimisiin ja puolisosi on hyvä ja varakas ja kaikin puolin tyydytystä tuottava. Tai sitten hän on pirullinen tyranni, tai jotain muuta ikävää, josta saat kärsiä.
Jos et ole syystä tai toisesta mennyt yhteen kenenkään kanssa, sitten elät onnellista, riippumatonta elämää yksiksesi, ja moni kadehtii sinua siitä.
Tai sitten olet itse katkera niille, joilla on puoliso.
Kaikki on omia valintoja, hyvin pitkälle.
Leskeksi jääminen ei ole valinta. Se on lähes aina katastrofi. Ja sinun mielestäsi sinua kohdellaan väärin, kun et sitä katastrofia ole koskaan joutunut kokemaan.
Se on oma valintasi. Yhteiskunta ei järjestä meille avioliittoja. Jos se niin tekisi, sittenkö olisit tyytyväinen ja tasa-arvoinen?Käytännössä leskeksi jääminenkin ON valinta, koska kuolema on väistämätön tapahtuma ja harvoin tapahtuu puolisoilla samaan aikaan. Naimisiin menemällä valitset sen, että jompikumpi jää leskeksi ennemmin tai myöhemmin (ellei eroa ennen sitä).
No kai sen voi noinkin kummallisesti ajatella.
Hirveä haloo tällä palstalla jostain eläkkeestä. Kyllä kateellisia tuntuu riittävän. Teille kateellisille voin vakuuttaa, että olisin kyllä mieluummin pitänyt mieheni kuin että jäin suurperheen yksihuoltajaksi ja sain leskeneläkettä 50 euroa kuukaudessa.
Minä en saisi leskeneläkettä ollenkaan jos puolisoni kuolisi. Puolisoni tulee kyllä saamaan useamman satasen jos minä kuolen ensin.
Käykää eläkeyhtiöiden sivulla laskemassa leskeneläkkeen määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama pätee lesken asumisoikeuteen. Se pitää heti poistaa. Kunnalta saa kuka tahansa vuokra-asunnon ja asumistukea siihen, jos ei muuten rahat riitä. Ei ole mitään syytä loisia toisen omaisuudella.
Tottakai leskellä on asumisoikeus puolisonsa kanssa maksamaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä eläkkeiden kadehtijoita löytyy.Menkää töihin että saatte sitä kerrätettyä ettei tarvitse raakkua.
Luuletko tosiaan, että näistä hienohelma-mammoista olisi työelämään? Aikaa vietetään sohvalla TV katsoen ja tällä palstalla, kuka sellaisen haluaisi palkata?
No voi jukra kun et nyt muuta keksinyt.
Ei leski siitä omasta työstään saa leskeneläkettä. Vaan sen kuolleen puolison tekemästä työstä.
Että sikäli meni nyt vikaan.
Hienohelmoja ovat juuri monet hvää leskeneläkettä saavat. Useilla käy siivooja, matkustelevat ja hoitavat itseään monin eri tavoin.
Tähän on varaa harvalla yksinelävällä, eronneilla tai avoliitossa olleella.
Suomalainen kadehtii kaikkea, jopa puolisonsa menettäneitä, jotka saavat suurin osa vain muutaman satasen leskeneläkettä. Jotkut eivät saa lainkaan ja vain ani harva saa runsaasti. Minä saan leskeneläkettä 100e, enkä tuloillani elä lähellekään " hienohelman" elämää. Mieluummin olisin pitänyt mieheni, ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai leskellä on asumisoikeus puolisonsa kanssa maksamaan asuntoon.
Tiedätkö muita tapauksia missä, tottakai, pitää saada hallinnoida jotain mistä omistaa vain 50% ?
Vierailija kirjoitti:
Minä jäin leskeksi kolmevitosena miehen menehdyttyä rattijuopon uhrina. Mulle jäi kolme alle kuusivuotiasta ja isot asuntolainat. Emme olisi selvinneet mitenkään ilman lesken- ja lapsien eläkkeitä. Mieluusti olisin pitänyt mieheni ja pikkuiset isänsä.
Minä jäin leskeksi nelikymppisenä. Sitä ennen mies oli sairastanut syöpää viisi vuotta, mikä tietysti vaikutti perheen talouteen radikaalisti. Lapsi oli tuolloin alle kouluikäinen ja asuntolainaa oli jäljellä. Lyhennysvapaita jouduttiin käyttämään jo miehen sairastuessa, kun olin itse silloin äitiyslomalla.
Olen ollut koko muun ajan kokopäivätyössä. Emme ole oikeutettuja mihinkään muihin tukiin kuin lesken- ja lapseneläkkeeseen. Ilman niitä ei olisi pärjätty, vaan olisi jouduttu muuttamaan vuokralle ja hakemaan muita tukia. Olisiko se tullut yhtään halvemmaksi yhteiskunnalle? Tuskin.
Jäin leskeksi reilu puolivuotta sitten, saan lesken eläkettä n. 10k€ vuodessa joka on hyvä lisä 60-70k€ vuosipalkan päälle. En tiedä tarvitsisinko välttämättä tätä rahaa, mutta luonnollisesti otan se vastaan. Lisäksi lapset saavat n. 500€/kk lapseneläkettä. Koska kuolemasta on näin vähän aikaa, ajattelu ei kanna yli muutamaa päivää pidemmälle saati vuosia eteenpäin. Ehkä eläke antaa liikkumavaraa arkeen tulevaisuudessa ja voin pitää palkatonta vapaata ollen enemmän lasten arjessa läsnä mm. koulun aloituksissa, kesälomissa, ynnä muissa asioissa missä normaalissa perheessä aikuiset voivat jakaa vastuuta.
Itse kuolema on suht nuorelle perheellemme katastrofi. Sitä ei voi ulkopuolinen tietää, mitä siinä käydään läpi kun pienet lapset menettävät äitinsä. En oikeasti ymmärrä kuka voisi olla kateellinen tilanteellemme. Itse eläkkeetkinhän ovat itse ansaittuja, monessa muussa maassa eläkepotti olisi itse kartutettu ja se perittäisiin suoraan. Tässä se tulee ns. välillisesti eläkeyhtiön kautta.
Vierailija kirjoitti:
Se on määräaikainen tietylle ikäryhmälle. Köyhiä tokivoi tukea.
Leskeneläke lakkaa vasta edunsaajan täytettyä 65 vuotta.
Tasapuolisuuden nimessä voisi kaikki suhteessa olleet saada leskeneläkettä, kun kumppani kuolee. Oli kyseessä etäseurustelusuhde, avoliitto, avioliitto jne.
Leskeneläke tulee poistaa.