"halvin sidepaketti maksaa euron ja se kestää 2-3 kk"
Kenellä on noin niukat kuukautiset? Ja miten hölmö täytyy olla jos luulee että kaikilla on samanlaiset?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että jotkut vuotavat litrakaupalla. Jos lapsiluku on täynnä niin itse harkitsisin kohdun polttoa, jolloin limakalvo ei enää vuoda.
Kohdunpoistoon ei pääse pelkkien runsaiden vuotojen takia, kokeile vaikka.
Poltto.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että jotkut vuotavat litrakaupalla. Jos lapsiluku on täynnä niin itse harkitsisin kohdun polttoa, jolloin limakalvo ei enää vuoda.
Termoablaatiota ei voida tehdä kaikille, esimerkiksi minulla on "liian suuri" kohtu (+sektioarvet kuulemma häirittee). Näin sanoi Terveystalon gyne. Julkisella puolella pelkkä runsaat kuukautiset ei täälläpäin riitä tuollaiseen.
Kestääkö jonkun kuukautiset vain pari tuntia, jos yksi sidepaketti riittää monta kuukautta?? Itsellä menee runsaimpina vuotopäivinä yksi sidepaketti päivässä...
Vierailija kirjoitti:
Haaha!
Mulla yksi maksiside kastuu läpimäräksi alta aikayksikön. Menee 2-3 pkt per menkat.
Niinpä. Olenkin miettinyt, että sievistelläänkö kuukautisia ja kuukautisvuotoja, kun ei löydy kunnollista suojaa runsaimman vuodon päiviin? Olen ajatellut, että minä olen varmaankin joku harvinainen poikkeus. Tosin lääkäri ei todennut minussa eikä vuodossani olevan mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää hyvät ihmiset tamponeja, paljon siistimpää
Ei pysty kun sattuu. Eikä se ime yhtään enempää. Tunnissa täynnä ja läpi.
Sama homma. Turvottaa vatsaa ja sattuu. Sen jälkeen ulostaminenkin on ihan hirveää. Siteillä siis mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoi noin typerästi?
Itse joudun käyttämään Vuokkoset 100% Cotton-siteitä, kaikista muista saan kutinaa. Ja kalliita ovat nuo.
Eikä paketti kestä edes yksiä kuukautisia, kun vuoto kestää viikon.
Ja kuka pärjää päiväsiteillä yön? Minulla kuppi nykyisin, enkä ole edes erityisen runsasvuotoinen, mutta entisessä elämässä meni ainakin puoli pakettia yösiteitä ja vähintään paketti päiväsiteitä. Nykyisissä on kuulemma jotain kemikaaleja, eli joutuisin ostamaan kalliimpia, tai investoimaan kestositeisiin taikka menkkapikkareihin, ja niitähän tarvitsee enemmän kuin muutamat.
Minä pärjäsin 30 vuotta, mutta sitten huomattiin että mulla on endometrioosi, ja lääkäri sen takia suostutteli kokeilemaan hormonikierukkaa, ja vuodot runsaantui todella ikävän paljon. Kierukka otettiin puolen vuoden kokeilun jälkeen pois, mutta vaikka siitä on jo pari vuotta, ei vuoto ole normalisoitunut takaisin, vaan pari ensimmäistä päivää pitää pitää koko ajan yösiteitä, ja silti istuessa tulee perspuolelta housujen läpi. Helvetin rasittavaa. Odotan vaihtareita kun kuulemma sitten vuoto vähenee ja harvenee ennenkuin loppuu.
En haluaisi pilata iloasi vaihdevuosista, mutta mulla vuotoja oli aluksi tiuhemmin ja sitten kyllä harvenivat juu, mutta runsastuivat. Ihan älytön massacre menossa alapäässä nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haaha!
Mulla yksi maksiside kastuu läpimäräksi alta aikayksikön. Menee 2-3 pkt per menkat.
Niinpä. Olenkin miettinyt, että sievistelläänkö kuukautisia ja kuukautisvuotoja, kun ei löydy kunnollista suojaa runsaimman vuodon päiviin? Olen ajatellut, että minä olen varmaankin joku harvinainen poikkeus. Tosin lääkäri ei todennut minussa eikä vuodossani olevan mitään vikaa.
Lisään vielä, että tuo otsikon väite on joka tapauksessa kaukana todellisuudesta. Hygienian vuoksi siteitä pitää joka tapauksessa vaihtaa usein.
Yöside ja kuukuppi on ainoa mihin voin luottaa päiväsaikaankaan runsailla kuukautisilla. En voi haista pahalta töissä alapäässä vähempinäkään vuotopäivinä, olen hammashoitaja. Kuka haluaisi vanhalta kuukautissiteeltä haisevan hammashoitajan viereensä? Mikään termoablaatio ei käy koska perheen lapsiluku ei ole vielä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun käyttämään Vuokkoset 100% Cotton-siteitä, kaikista muista saan kutinaa. Ja kalliita ovat nuo.
Ja kuka pärjää päiväsiteillä yön? Minulla kuppi nykyisin, enkä ole edes erityisen runsasvuotoinen, mutta entisessä elämässä meni ainakin puoli pakettia yösiteitä ja vähintään paketti päiväsiteitä. Nykyisissä on kuulemma jotain kemikaaleja, eli joutuisin ostamaan kalliimpia, tai investoimaan kestositeisiin taikka menkkapikkareihin, ja niitähän tarvitsee enemmän kuin muutamat.
Minä. En ole koskaan joutunut käyttämään yösiteitä. Kun en valu yöllä. Sen sijaan, kun nousen aamulla ylös, niin ei kannata suunnata kahvin keittoon vaan suoraan vessaan. Pissaan ja istuskelen siinä tovin. Näin ne on kaikki pöntössä. Johtuu anatomiasta. Jos olis toisenlainen anatomia, niin sitten ne kaikki olis yön aikana siteessä ja tarvitsisi sen yösiteen hyvin todennäköisesti.
Tällä tavalla se paketti kestää enemmän kuin yhdet kuukautiset ja lisäksi käytän parina vikana päivänä pikkuhousunsuojaa.
Minullakin on tätä, että yön aikana tulee vähiten vuotoa ja olen miettinyt mistä se johtuu.
Johtuu siitä että on taaksepäin kallistunut kohtu. Näin ollen makuuasennossa, varsinkin selällään maatessa, vuotoa jää "jemmaan" kohtuun josta se valuu pois vasta kun nousee seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Kaksi 5 pisaran tamponia yhtä aikaa plus paksu side, niin ehti ajaa töihin ilman ohivuotoja. Kuukupeissa ei riittänyt tilavuus puolen tunnin työmatkaan, sen yliholahdus oli liian suuri sitten kun se tapahtui, noi tuplatamponit oli parempi tulppa.
Mut sit kun ne ottaa pois, tulee se holahdus ja koko vessanpönttö on punaisena roiskeista, myös renkaan alta.
Parhaita siteita olivat itseommellut kosteussuojalla varustetut paksut siteet (imuna mm. froteeta). Kaupan siteen falskasivat, ja haisivat...
Gyneiltä tuli kommentteja "Ai jaa, oletko kokeillut syödä buranaa" "Voidaan laittaa kuparikierukka, nin ei tartte huolehtia ehkäisystä "(synnärillä lääkärit olivat ehdottomasti kieltäneet minkään kierukan käytön, koska kohtu oli yhden monikkoraskauden (ja alatiesynnytyksen) ja neljän yksikköraskauden ja 4 sektion jälkeen niin hapero. Kohdunpoistoon en kuitenkaan päässyt.
Erinäiset lääkekokeilut eivät toimineet (parhaiten toimi omatoiminen kokeiluni viivästyttää pillereiden ottoväli 36 tuntiin, jolloin kuukautisten väli venyi 30 päivään, muutoin se oli 21 päivää). Ainoa, mikä jollain tavalla toimi, oli hormonikapseli - sitten kun sain sellaisen, joka suostui menemään nahan alle ja pysymään siellä. Oli aika kallis kokeilu tuokin, ne maksoi sellaiset 250€/kpl.
Äitini pääsi kohdunpoistoon helposti, mutta siitä onkin aikaa 20v. Minä en pääse, koska pelkät runsaat kuukautiset eivät kuulemma haittaa (ei ole kipuja, ainoa hyvä puoli). Olen käynyt kolmen eri yksityisen lääkäriketjun gyneillä, ja kunnallisella puolella.
Että menkää lääkäriin joo. Hieno ohje. Ehkä pitäisi mennä Tallinnaan?
Kaksi tamponia yhtä aikaa????
Montako pakettia siteitä menee, ainakin jossain määrin riippuu siitäkin, miten usein niitä on tottunut vaihtamaan.
Jostakin voi tuntua inhottavalta vähempikin määrä vuotoa siteessä ja pitää vaihtaa, kun taas joku toinen vielä antaa siteen täyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Kaksi 5 pisaran tamponia yhtä aikaa plus paksu side, niin ehti ajaa töihin ilman ohivuotoja. Kuukupeissa ei riittänyt tilavuus puolen tunnin työmatkaan, sen yliholahdus oli liian suuri sitten kun se tapahtui, noi tuplatamponit oli parempi tulppa.
Mut sit kun ne ottaa pois, tulee se holahdus ja koko vessanpönttö on punaisena roiskeista, myös renkaan alta.
Parhaita siteita olivat itseommellut kosteussuojalla varustetut paksut siteet (imuna mm. froteeta). Kaupan siteen falskasivat, ja haisivat...
Gyneiltä tuli kommentteja "Ai jaa, oletko kokeillut syödä buranaa" "Voidaan laittaa kuparikierukka, nin ei tartte huolehtia ehkäisystä "(synnärillä lääkärit olivat ehdottomasti kieltäneet minkään kierukan käytön, koska kohtu oli yhden monikkoraskauden (ja alatiesynnytyksen) ja neljän yksikköraskauden ja 4 sektion jälkeen niin hapero. Kohdunpoistoon en kuitenkaan päässyt.
Erinäiset lääkekokeilut eivät toimineet (parhaiten toimi omatoiminen kokeiluni viivästyttää pillereiden ottoväli 36 tuntiin, jolloin kuukautisten väli venyi 30 päivään, muutoin se oli 21 päivää). Ainoa, mikä jollain tavalla toimi, oli hormonikapseli - sitten kun sain sellaisen, joka suostui menemään nahan alle ja pysymään siellä. Oli aika kallis kokeilu tuokin, ne maksoi sellaiset 250€/kpl.
Äitini pääsi kohdunpoistoon helposti, mutta siitä onkin aikaa 20v. Minä en pääse, koska pelkät runsaat kuukautiset eivät kuulemma haittaa (ei ole kipuja, ainoa hyvä puoli). Olen käynyt kolmen eri yksityisen lääkäriketjun gyneillä, ja kunnallisella puolella.
Viiden pisaran kaksi tamponia yhtä aikaa.
Siinäpähän kauhistelet.
Mulla on aina ollut runsaat menkat, että yösiteitä olen käyttänyt myös päivisin. Eipä todellakaan pärjää noin vähällä summalla.
Sitten tuli ruuhkavuodet ja hormonikierukat. Ihanaa, ei menkkoja vuosikymmeneen, ei ollenkaan!
Nyt sitten alkoi pari vuotta sitten vaihdevuodet kolkuttelemaan ja voi kele. Ei auta kierukat tai systeemit. Mä olen nyt vaihtanut todella imukykyisiin Tenoihin päiväkäytössä. Maksaa yli seitsemän euroa paketti.
Yöllä laitan ihan housuvaipat (13 euroa paketti) ja tuollaisen imukykyisimman rätin, jonka sitten vaihdan jossain vaiheessa yötä. Housuvaipoilla pärjään aamuun, vaikka aika tuhruset nekin jo on vaihton yhteydessä. Eipä ole sänky ja lakanat sotkettu. Ei aina jaksais siivota ennen töihin lähtöä, eikä sitä teurasnäkyä viittinyt perheen silmille jättää. Nyt riittää, kun pesen itteni.
Nyttemmin mulla on menkat sitten kahden viikon välein. Viimeksi kesti 11 päivää ja vuotoa piisas koko ajalle.
Gynellä on ravattu. Hormoneja en halua. Itse ehdotin kohdunpoistoa.. Hän ei niin isoa toimenpidettä suosittele. Mistään poltosta mitään puhuttu, vaikka tämän pitäisi olla ihan ajantasalla oleva gyne. Pitääpä tutkia, että seuraavalla kerralla voisi sitä ehdotella.
Mä olen loppu tätä naiseutta! Väsyttääkin koko ajan, kaiken maailman ravintolisistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pärjäsin 30 vuotta, mutta sitten huomattiin että mulla on endometrioosi, ja lääkäri sen takia suostutteli kokeilemaan hormonikierukkaa, ja vuodot runsaantui todella ikävän paljon. Kierukka otettiin puolen vuoden kokeilun jälkeen pois, mutta vaikka siitä on jo pari vuotta, ei vuoto ole normalisoitunut takaisin, vaan pari ensimmäistä päivää pitää pitää koko ajan yösiteitä, ja silti istuessa tulee perspuolelta housujen läpi. Helvetin rasittavaa. Odotan vaihtareita kun kuulemma sitten vuoto vähenee ja harvenee ennenkuin loppuu.
En haluaisi pilata iloasi vaihdevuosista, mutta mulla vuotoja oli aluksi tiuhemmin ja sitten kyllä harvenivat juu, mutta runsastuivat. Ihan älytön massacre menossa alapäässä nytkin.
Vaihdevuosien aikana joillekin voi tosiaan tulla ihan hirveän runsaita kuukautisia, ennen kuin ne loppuvat.
Itselläni taas kävi niin, että meni puoli vuotta, jolloin kuukautisia ei kuulunut lainkaan. Sitten tuli tosi niukat kuukautiset. Sitten meni muutama kuukausi ja taas tuli niukat kuukautiset, sitten ne loppuivat. Ei ole tullut yli 5 vuoteen kuukautisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodan paljon kaksi päivää. Yksi tamponi hulahtaa siteeseen runsaan vuodon mukana alta aikayksikön. En ole päätynyt kokeilemaan kahta tampoonia, mutta jos se jonkun elämää helpottaa, niin sehän on pelkästään hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin runsaat kuukautiset, kannattaa käydä lääkärissä. Ei yksien kuukautisten aikana pitäisi monta pakettia siteitä kulua.
No mitä v ittua se lääkäri siinä auttaa? Ennemmin runsaat kuukautiset kuin vierasesine ja kohtutulehdus tai e-pillerit ja veritulppa. Jotain kohdunpoistoa taas ei kovin helposti saa. Naisella ei ole kuin paskoja vaihtoehtoja.
Niin, valinnoistahan tässä on sitten kyse. Viimeinen lause on kyllä totta.
Traneksaamihappo (Caprilon, tai Cyclokapron) on yhä enenevissä määrin käytetty apu pahimpiin päiviin.
Mulla ei vähentäneet nämä lääkkeet ollenkaan vuodon määrää. Ainoa, mikä auttoi oli hormonikierukka, ja se onkin ollut suorastaan pelastus.
Jos on runsaat kuukautiset, niin kannattaa silloin hankkia e-pillerit. Monessa kunnassa alle 25-vuotiaat saa nr ilmaiseksi. Ja kun syö e-pillerritä, tulee kuukautiset vain 6 kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä pärjään nyt yhdellä paketilla monta kuukautta hormonikierukan ansioista. Kuukautiset tulee n. 3kk välein ja 2-3 päivää tulee pientä tiputteluvuotoa.
Ennen kierukkaa vuodin kuin seula ja paketti tamponeita ja siteitä meni parissa päivässä.
Ja unohtui mainita että kuukautiset kesti sen 6 päivää ja kolmena ekana päivänä joutui syömään särkylääkkeitä ja kiertokin oli aika lyhyt eli viikon menkoille tuli hintaa 20-30e.
Esimerkiksi työttömälle tai opiskelijalle jo iso meno ja syystä johon ei itse voi yhtään vaikuttaa. Ihan aiheellista puhua kuukautisköyhyydestä.
Ostan lähes jokaiselle kuukautiskierrolle sen isoimman paketin Ob+ tamponeja ja se maksaa 6,5-7€/pkt riippuen ostopaikasta. Sen lisäksi aina silloin tällöin, ehkä joka 2.kk, Ob normal-pkt samaa hintatasoa.
Siteitä ostan Cittarin "osta 3 maksa 2 tarjouksista satunnaisesti, mutta niin, että niitä on aina kaapissa.
Eli en tiedä mistä ap puhuu, itselläni menee kuukausittain n.10€ kuukautisiin, vähintään.
Ja tietty muutamat särkylääkkeet siihen päälle, ei niitäkään ilmaiseksi saa, mutta kyettävä myös töihin menemään joten pakko niitäkin aina välillä ostaa.