Miten te (muut) kasvissyöjät selviätte seuraavanlaisesta tilanteesta?
Minulle on tulossa vieras muutamaksi päiväksi (en ole kutsunut, mutta on kuitenkin tervetullut vieras). Olen itse ollut kasvissyöjä koko ikäni enkä ole koskaan vielä joutunut tilanteeseen, jossa minun tulisi huomioida "lihansyöjä"-henkilö. Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos valmistan pelkkää kasvisruokaa vieraalleni?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan vegaaniperhe joka rakastaa ruoanlaittoa ja leipomista. Meillä ei edes yövieraille ole tarjolla eläinperäistä sapuskaa, me ei haluta sellaista meidän keittiöön.
Ei meiltä ikinä yksikään ole lähtenyt nälissään tai jolle olisi tullut paha mieli vegepöperöistä.
Me, me, me !
No tuota, vieraasi syö myös kasvisruokaa, sekasyöjä kun on. Jos hänellä on rajoitteita, hän varmaan kertoo sinulle, jos odottaa sun hoitavan ruokapuolen. Tyyliin ettei vatsa kestä palkokasveja tms. Mutta sulla ei ole mitään velvollisuutta alkaa kokkaamaan tai ostamaan hänelle liharuokaa. Muutenkin kun vieras tulossa, niin eiköhän vieras itsekin osallistu kokkaukseen/ruan ostamiseen, etenkin jos hänellä kasvisruoan kanssa ongelmia, jos ei, niin ei ole niin vastavuoroinen ihmissuhde, että kannattaisi jatkaa.
Kuinka moni lihansyöjä syö muka ainostaan 100% lihaa eikä koske mihinkään kasvikunnantuotteisiin? MInä syön paljon lihaa ja kasvisruokakin kelpaa, mutta se pitää osata valmistaa ja maustaa hyvin. Jos keitetään kasvikset vedessä ja heitetään sitten päälle suolaa ja ketsuppia niin se ei ole hyvää kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan vegaaniperhe joka rakastaa ruoanlaittoa ja leipomista. Meillä ei edes yövieraille ole tarjolla eläinperäistä sapuskaa, me ei haluta sellaista meidän keittiöön.
Ei meiltä ikinä yksikään ole lähtenyt nälissään tai jolle olisi tullut paha mieli vegepöperöistä.
Me, me, me !
Vegaanien liha saattaisi maistua erityisen hyvältä porsaan ja naudan yhdistelmältä.
Vierailija kirjoitti:
No tuota, vieraasi syö myös kasvisruokaa, sekasyöjä kun on. Jos hänellä on rajoitteita, hän varmaan kertoo sinulle, jos odottaa sun hoitavan ruokapuolen. Tyyliin ettei vatsa kestä palkokasveja tms. Mutta sulla ei ole mitään velvollisuutta alkaa kokkaamaan tai ostamaan hänelle liharuokaa. Muutenkin kun vieras tulossa, niin eiköhän vieras itsekin osallistu kokkaukseen/ruan ostamiseen, etenkin jos hänellä kasvisruoan kanssa ongelmia, jos ei, niin ei ole niin vastavuoroinen ihmissuhde, että kannattaisi jatkaa.
Entä toisinpäin, eikö minulla lihaanillakaan ole velvollisuutta kokkailla kasvissyöjälle eri ruokia, jos hän tulee kylään?
Vierailija kirjoitti:
Tuttusi on luultavasti sekasyöjä eikä 100% lihansyöjä. Ja hän on varmasti useasti elämässään syönyt luvattomia ruokia kuten risottoa, puuroa, pinaattilettuja jne.
Älkää syökö luvattoma ruokia :(.
Itse kyllä vähän loukkaantuisin, jos kasvissyöjä kokkaisi minua varten erikseen lihaa. Jos maitoa ja juustoa sekä kananmunia käyttää, niin kyllähän siitä jo saa tosi hyviä ruokia.
Olen kasvissyöjä mutta kuvittelisin että ihan sekasyöjänäkin jos tietämäni kasvissyöjä olisi minua varten varannut jotain makkaraa niin itseäni kyllä vähän nolottaisi. Niin kuin joku sano, ei sekasyöjät mitään koiria ole. Tai taaperoita. Ja mitä jos en tykkäisi edes koko makkarasta, olisi tuossa tilanteessa nolo kieltäytyä, ja roskiinko se sitten menisi?
Vegaanina tarjoaisin kahvimaidon kahvin kanssa ja vastaavat. Jos olisi joku niin tuttu että tietäisin tämän pitävän jostain tietystä niin saattaisin varata. Esim poikakaverille ostin pari kertaa jonkun leikkelepaketin kun asuttiin vielä erillään.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä mutta kuvittelisin että ihan sekasyöjänäkin jos tietämäni kasvissyöjä olisi minua varten varannut jotain makkaraa niin itseäni kyllä vähän nolottaisi. Niin kuin joku sano, ei sekasyöjät mitään koiria ole. Tai taaperoita. Ja mitä jos en tykkäisi edes koko makkarasta, olisi tuossa tilanteessa nolo kieltäytyä, ja roskiinko se sitten menisi?
Vegaanina tarjoaisin kahvimaidon kahvin kanssa ja vastaavat. Jos olisi joku niin tuttu että tietäisin tämän pitävän jostain tietystä niin saattaisin varata. Esim poikakaverille ostin pari kertaa jonkun leikkelepaketin kun asuttiin vielä erillään.
Niinpä tietysti. Sitten kun muutitte yhteen, niin ei enää leikkelettä herunut.
Meillä tarjoillaan vain kasvisruokaa jota perheemme syö. Olemme lakto-ovovegetaristeja, mutta toki jos joku olisi vaikka vegaani tekisin sitten vegaanista ruokaa vieraille (ei ole kyllä ollut). Ei ole kukaan valittanut, päinvastoin mausteisia ruokiani usein kehutaan kovasti. Jopa sellaiset ihmiset, joista on vähän varoiteltu että ei varmaan tule ymmärtämään kasvisruokien päälle, kuten vanhemmat sukulaiset Itä-Suomesta. Ne on oikein mielellään syöneet kasvisruokiani, en ole vaan heille mitään supertulista tai -eksoottista lähtenyt laittamaan. Viikonloppuna juuri tarjosin vieraille buffetpöydästä mimosaparsoja (kananmunaraasteella), tomaatti-mozzarella-basilikasalaattia, uppopaistettuja perunasuikaleita ja vihreää salaattia leipäkuutioilla, ja kaikille maistui mainiosti.
Kun kyläilystä sovitaan, kysyisin suoraan. En tajua miksi pitäis lähteä arvailemaan ja säätämään kun kysyäkin voi.
"Hei, kiva kun olet tulossa. Mitä ajatuksia sulla on ruokailusta, kokataanko yhdessä vai mennäänkö jonnekin ulos syömään. Mä olen kasvissyöjä, sopiiko sulle että tehdään kasvisruokaa? Onko sulla jotain ruokarajoitteita? Mitä sulla on tapana syödä aamuisin, käykö jos ostan leipää, juustoa, vihanneksia, jugurttia?"
Minkälainen ruokavalio vieraalla on jos ei syö (lainkaan) kasvisruokaa? Ilmeisesti kyseessä on kissa tai muu petoeläin, ihminenhän on henkilöstä riippuen joko sekasyöjä tai kasvissyöjä.
En ainakaan itse ole koskaan valmistanut vieraille liharuokaa tai edes ajatellut sellaista mahdollisuutta. En oikein osaakaan valmistaa sellaisia. Hyvin on ruoka kelvannut kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä tietysti. Sitten kun muutitte yhteen, niin ei enää leikkelettä herunut.
Nyt ostaa itse omat leikkeleensä kun tietää mistä tykkää :) toki tuon kaupasta jos jotain tiettyä pyytää. Onneksi ei ole yksi näitä av:n fiktionaalisia sekasyöjiä jotka menettävät elämänilonsa jos joka ruokahetkeen ei kuulu liha jossain muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä toisinpäin, eikö minulla lihaanillakaan ole velvollisuutta kokkailla kasvissyöjälle eri ruokia, jos hän tulee kylään?
Ei kenellekään ole mitään velvollisuutta kokata vierailleen yhtään mitään, ei huolta. Toinen kysymys sitten on se että miten vieraitaan arvostaa ja mikä on järkevää.
Kyllä itse pidän vähän typeränä ihmistä joka kutsuu kasvissyöjän kylään ja tekee ruuaksi lihamakaronilaatikkoa, kun molemmille kelvollisia vaihtoehtojakin on lukemattomia. Vähän sellaista lapsellista lällättelyä ja tahallista vittuiluahan se on, tiedätähän?
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa pizzaa tai kebappia jonain päivänä tai tilatkaa kotiin valmista kunkin maun mukaan. Jos et keksi itse ruokia. Ostaisin max kinkkuleikettä ja juustoa, jos on joku koripalloilijatyylinen tai asenteellinen mies kyseessä. Kysyisin myös ihan itse henkilöltä.
Tekisin ruoaksi soijarouhemakaronilaatikkoa= halpaa ja erittäin hyvää, kun maustaa oikein. Tai soijabolognese, sama homma, eikä erota lihasta, jos ei mainosta asiaa.
Muu-makkaraa paloina paistaen ja keittoon lisäten saa maukasta makkarakeittoa, joka kelpaa lihansyöjällekin. Tai voi ostaa makkarapaketin ja samalla tavalla lisätä paistetut palat vasta lautaselle.
Meillä tehdään jauhelihamakaronilaatikkoa tai -bolognesea vegaanivieraille. Samoin myös makkarakeittoa makkaroista. Eroa ei kuulemma huomaa, aivan sama onko siinä soijarouhetta/-"makkaraa" vai jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis kasvisruokaa vai vegaaniruokaa? Onko tarjolla kuitenkin maitoa, juustoa, voita, kananmunia, kalaa jne? Aloituksessa ei ainakaan lukenut että vegaani.
Voithan sinä laittaa illalliseksi vaikka uunilohta ja fetasalaattia ja uusia perunoita. Varmasti maistuu sekasyöjälle.
Mene sinäkin takaisin alakouluun. Kala ei ole kasvis. Kasvissyöjä ei syö kalaa.
En ole itse vierailleni kotona tehnyt eri ruokia, kaikille on maistunut hyvin. Olen tehnyt parhaimmat ruokani joiden olen huomannut maistuvan myös lapsille, esim. lasagne on hyvää kasvisversionakin.
Vanhemmilleni kokkaan heidän luonaan jotain helppoa, esim. kinkkukiusausta, munakasta tms. Jauhelihaa en pysty paistamaan(tämä oli alunalkaenkin se syy miksi aloin kasvissyöjäksi).
Kahvimaito voisi olla hyvä olla, vaikka pieni purkki normaalia maitoa niin ei saa vieras hirmukilareita.