Miten te (muut) kasvissyöjät selviätte seuraavanlaisesta tilanteesta?
Minulle on tulossa vieras muutamaksi päiväksi (en ole kutsunut, mutta on kuitenkin tervetullut vieras). Olen itse ollut kasvissyöjä koko ikäni enkä ole koskaan vielä joutunut tilanteeseen, jossa minun tulisi huomioida "lihansyöjä"-henkilö. Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos valmistan pelkkää kasvisruokaa vieraalleni?
Kommentit (118)
Kunhan et tarjoa soijaa, monen elimistö ei kestä sitä ollenkaan. Vesiripuli ja vatsan väänteet eivät ole kivoja etenkään vieraissa. Samoin ns korvikeruokien kanssa parempi tarkistaa etukäteen mitä vieras kykenee syömään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kasvisruokaa vai vegaaniruokaa? Onko tarjolla kuitenkin maitoa, juustoa, voita, kananmunia, kalaa jne? Aloituksessa ei ainakaan lukenut että vegaani.
Voithan sinä laittaa illalliseksi vaikka uunilohta ja fetasalaattia ja uusia perunoita. Varmasti maistuu sekasyöjälle.Aloituksessa puhutaan kasvisyönnistä ja kasvisruuista. Kasvissyöjät eivät syö kalaa, mutta yleensä syövät munia ja maitotuotteita.
Tiedoksi, että sairaalaan joutuessa saat nenän eteen nimenomaan kalaruokaa, jos ilmoitat syöväsi kasvisruokaa.
Lakto-ovo-vegaani syö maitotuotteita, kananmunia ja kasvisruokia, mutta ei kalaa, kanaa tai punaista lihaa.
Minusta huomaavaisinta on tarjota ruokaa mahdollisimman tavallisista aineksista eli sellaisista, mihin vieraan maha on todennäköisesti tottunut. Jos vieraassa paikassa menee maha kuralle niin se ei ole mukavaa vieraalle eikä isäntäväelle.
Ei ole epäkohteliasta pitää kiinni omasta vakaumuksestaan omassa kodissa ja omissa tekemisissään. Sekasyöjät voivat 100% syödä myös kasvisruokaa. Ainoastaan kysyisin onko tällä allergioita.
Minä syön sekaruokaa, mutta syön lakto-ovo-vegaani -ruokaa kun sitä ruokavaliota noudattava tulee kylään.
Kyllä sekaruokaa syövä vieras voi sen verran joustaa ettei kahta ruokaa tarvitse valmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kasvisruokaa vai vegaaniruokaa? Onko tarjolla kuitenkin maitoa, juustoa, voita, kananmunia, kalaa jne? Aloituksessa ei ainakaan lukenut että vegaani.
Voithan sinä laittaa illalliseksi vaikka uunilohta ja fetasalaattia ja uusia perunoita. Varmasti maistuu sekasyöjälle.Aloituksessa puhutaan kasvisyönnistä ja kasvisruuista. Kasvissyöjät eivät syö kalaa, mutta yleensä syövät munia ja maitotuotteita.
Tiedoksi, että sairaalaan joutuessa saat nenän eteen nimenomaan kalaruokaa, jos ilmoitat syöväsi kasvisruokaa.
Lakto-ovo-vegaani syö maitotuotteita, kananmunia ja kasvisruokia, mutta ei kalaa, kanaa tai punaista lihaa.
Ei ole olemassa edes sellaista kuin Lakto-ovo-vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sekasyöjä, mutta syön hyvin harvoin lihaa tai kalaa ja kaiken valitsen mahdollisimman eettisesti,välillä dyykkaan. Paras ruoka vieraille on nimenomaan kasvisruoka, kun ei tarvitse miettiä kuka ei syö sitä ja tätä eläintä tai lihaa ja joku syö kalaa mutta ei lihaa. Allergiat ja vegaanit epoikkeus, mutta tietenkin kasvissyöjä tekee kotona kasvisruokaa.
Leikkeleet, makkarat ja maito. Juuri se ruokavalio mistä meidänkin kansa on sairastunut. Ja mikä pakko on olla leivän päälle juustoa? Kaikki kasvikunnan tuotteet, kananmuna ja vaikka hummusta päälle.Jos sinusta kananmuna on ok leivänpäälle niin miksi sinusta juusto on paha asia?
Usein ne juustot mitä tyypillisesti valitaan nimenomaan leivän päälle, on turhaa rasvaa ja e koodeja. Epäterveellistä suolaista höttöä. Sen lisäksi saan munia ostettua kotitilalta suoraan (eettisesti), mutta juustoa harvemmin samalla tavalla saa. En ainakaan minä.
Mitä ihmeen e-koodeja juustossa? Suomen tavallisin ja yleisin juusto oltermanni ei sisällä ainuttakaan. Valmistusaineet on maito, hapate ja suola, ei muuta. Kananmunassakin on rasvaa ja yleensä suolaa päällä.
Vierailija kirjoitti:
Voit toki syöttää hänelle sitä samaa mitä itsekin syöt, mutta varaudu siihen, ettei vatsansa välttämättä kykene sulattamaan sitä samaa mitä sinun vatsasi ja hän saa siitä itselleen mm. vatsanväänteitä.
Ei taida olla kovinkaan tervetullut/toivottu vieras sitten kumminkaan? ...
Reilumpaa olisi etukäteen keskustella asiasta tämän vieraan kanssa, jotta hän voi sitten ottaa mukaan jotain sellaista, mitä itse syö ja mistä tehdä itselleen jotain syötävää.
Eikö oma vatsasi kykene sulattamaan vaikka pinaattilettuja tai kesäkeittiö?
Mä kysyn aina etukäteen vierailtani, onko toivomuksia ruoan suhteen, rajoitteita on aika monilla. Mun mielestä on pelkästään kohteliasta kysyä. Kysy siltä vieraalta sopiiko hänelle kasvisruoka vai ei. Jos haluaa muuta, niin hanki se. Ei tosta numeroa kannata tehdä. Jos et osaa valmistaa muuta kuin vegeä niin osta joku valmisruoka tyyppiä lihapullat ja muussi, jos vieras niin pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet asiasta ongelman? Laita sille etukäteen viesti, jossa kysyt millaista syötävää toivoo, käykö kasvisruoka kun olet itse kasvissyöjä.
Tai vaikka soita. Minulla ei ole mitään kasvisruokaa vastaan, mutta suolistoni ei kestä isoja määriä palkokasveja. Tofu menee hyvin, mutta linssikeiton jälkeen istun koko yön paskalla, niin hyvää kuin se onkin.
Jutelkaa yhdessä ruokasuunnitelma läpi, ostakaa hyvää juomaa ja nauttikaa toistenne seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoat mitä itsekin söisit. Ei lihanpuutteeseen kuole.
Ei kahdessa päivässä, mutta ehkä kuitenkin haluat miettiä tuota lausetta hieman pidempään. Ei ole normaalitilanne jos syömänsä ruoan lisäksi täytyy ottaa pillereitä tukemaan ravintoaineiden saantia.
Niin, nehän on suurimmaksi osaksi kasvissyöjiä, jotka ostavat kaupasta D-vitamiinia, c-vitamiinia, kuitulisää ynnä monivitamiinilisää. /s
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sekasyöjä, mutta syön hyvin harvoin lihaa tai kalaa ja kaiken valitsen mahdollisimman eettisesti,välillä dyykkaan. Paras ruoka vieraille on nimenomaan kasvisruoka, kun ei tarvitse miettiä kuka ei syö sitä ja tätä eläintä tai lihaa ja joku syö kalaa mutta ei lihaa. Allergiat ja vegaanit epoikkeus, mutta tietenkin kasvissyöjä tekee kotona kasvisruokaa.
Leikkeleet, makkarat ja maito. Juuri se ruokavalio mistä meidänkin kansa on sairastunut. Ja mikä pakko on olla leivän päälle juustoa? Kaikki kasvikunnan tuotteet, kananmuna ja vaikka hummusta päälle.Jos sinusta kananmuna on ok leivänpäälle niin miksi sinusta juusto on paha asia?
Usein ne juustot mitä tyypillisesti valitaan nimenomaan leivän päälle, on turhaa rasvaa ja e koodeja. Epäterveellistä suolaista höttöä. Sen lisäksi saan munia ostettua kotitilalta suoraan (eettisesti), mutta juustoa harvemmin samalla tavalla saa. En ainakaan minä.
Suksi nyt kuuseen! Juusto on hyvää ravintoa rasvoineen päivineen eikä siinä mitään e-koodeja ole!
Mun hyvä ystävä on vegaani. Ei käytä edes maitotuotteita. Itse olen sekasyöjä. Kun hän tulee kylään, hankin vegaanista kermaa ja levitteitä ja teen kasvisruokaa. Kun menen kylään, hän tarjoaa vegaanista ruokaa, mikä on minusta ok.
Sekasyöjä kyllä pitää kasvisruuastakin vaikka syö myös lihaa. Eli ei se lihansyöjällä tosiaan tarkoita, ettei pidä mistään muusta kuin liharuuista ja kokee kasvisruuan loukkauksena.
Ei ole mitään "lihanhimoa" että sitä lihaa pitää sitten olla joka aterialla, paitsi jos vierailija toteuttaa jotain "carnivore dieettiä" missä syödään vain lihaa.
Jos ei tarjotut sapuskat kelpaa, niin saahan hän siitä lähikaupasta possunkyljyksiä tai voi tilata itselleen pitsaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen e-koodeja juustossa? Suomen tavallisin ja yleisin juusto oltermanni ei sisällä ainuttakaan. Valmistusaineet on maito, hapate ja suola, ei muuta. Kananmunassakin on rasvaa ja yleensä suolaa päällä.
Olen kerran ostanut Oltermannia, kun tosiaan on suosittua. On kyllä niin pahaa, biojätteeseen meni. Tällainenko on suomalaisten juustomaku, huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttusi on luultavasti sekasyöjä eikä 100% lihansyöjä. Ja hän on varmasti useasti elämässään syönyt luvattomia ruokia kuten risottoa, puuroa, pinaattilettuja jne.
Risotto tehdään lihaliemeen.
Puuro usein maitoon.Pinaattiletuissa on kananmunaa.
Risoton voi tehdä aivan hyvin kasvisliemeen ja kasvissyöjä pysyy syömään maitoa ja munaa. Puuron voi tehdä myös veteen tai mantelimaitoon.
Joo risoton voi tehdä kasvisliemen jos kuuma paikka ilman kiuasta on mielestäsi sauna ja pulla jossa on riisiä sisällä on Karjalanpiirakka.
Kasvi-tai kanaliemeen, ei ikinä liha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka ei olisi mikään ongelma. Juuston haluan kyllä aamulla leivän päälle tomaatin seuraksi. Mitään juustokorvikkeita en halua.
Tomaatin seuraksi voi laittaa vaikka mitä muuta kasvista, tahnoja, levitteitä ja vaikka kananmunaa,jos se käy ruokavalioon. Syön kasvisruokaa, mutta en ikinä käytä vuustoa tai soijaleikkeleitä. Mielikuvitus usein rajana näissäkin.
Olen eri, mutta minä olen ihan väkisin joutunut opettelemaan syömään jotain aamuisin, ei kerta kaikkiaan maistu mutta pakko syödä jotain jotta jaksaa lounaaseen asti. Nykyisin menee helpoiten alas juuri se tavallinen juustovoileipä. Siksi en haluaisi tästä tinkiä vaikka olisin kylässä kasvissyöjän luona, toki voin tuoda omat juustot, mutta nuo eksoottiset tahnat ei vaan kertakaikkiaan uppoa vaikka illemmalla maistelenkin niitä mielelläni.
Tää o; ihan yksilökysymys, esimerkiksi itse sekasyöjänö söisin mieluummin vegaaniruokaa kuin makkaraa, mutta soijalle olen allerginen (esim useimmissa kekseissäkin on soijaa eli en voi syödä niitä, päädyn sairaalaan). Eli kannattaa varmaan tön vieraan kanssa yhdessä suunnitella ne sapuskat, joku voi juurikin haluta mieluummin makkaraa tai soija on no problem tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttusi on luultavasti sekasyöjä eikä 100% lihansyöjä. Ja hän on varmasti useasti elämässään syönyt luvattomia ruokia kuten risottoa, puuroa, pinaattilettuja jne.
Risotto tehdään lihaliemeen.
Puuro usein maitoon.Pinaattiletuissa on kananmunaa.
Risoton voi tehdä aivan hyvin kasvisliemeen ja kasvissyöjä pysyy syömään maitoa ja munaa. Puuron voi tehdä myös veteen tai mantelimaitoon.
Joo risoton voi tehdä kasvisliemen jos kuuma paikka ilman kiuasta on mielestäsi sauna ja pulla jossa on riisiä sisällä on Karjalanpiirakka.
Kasvi-tai kanaliemeen, ei ikinä liha.
Hmm. Kokeile joskus häränhäntäpadan rippeistä tehtyä risottoa. On yksi parhaista.
Luulisi sulla olevan sitten elämänmittainen kokemus jo tilanteista.
Mutta tottakai tajuan että olet provo.
Aika outoa neuvoa kasvissyöjää ostamaan lihatuotteita, vaikka tämä ei itse olisikaan aikeissa syödä sellaisia. Suurin osa kasvissyöjistä kun ei halua tukea lihatuotantoa, joten ei täten tietenkään osta minkäänlaista lihaa.