Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te (muut) kasvissyöjät selviätte seuraavanlaisesta tilanteesta?

Vierailija
21.05.2023 |

Minulle on tulossa vieras muutamaksi päiväksi (en ole kutsunut, mutta on kuitenkin tervetullut vieras). Olen itse ollut kasvissyöjä koko ikäni enkä ole koskaan vielä joutunut tilanteeseen, jossa minun tulisi huomioida "lihansyöjä"-henkilö. Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos valmistan pelkkää kasvisruokaa vieraalleni?

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kasvisruokaa vai vegaaniruokaa? Onko tarjolla kuitenkin maitoa, juustoa, voita, kananmunia, kalaa jne? Aloituksessa ei ainakaan lukenut että vegaani.

Voithan sinä laittaa illalliseksi vaikka uunilohta ja fetasalaattia ja uusia perunoita. Varmasti maistuu sekasyöjälle.

Aloituksessa puhutaan kasvisyönnistä ja kasvisruuista. Kasvissyöjät eivät syö kalaa, mutta yleensä syövät munia ja maitotuotteita.

Vierailija
22/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä epäkohteliasta, mutta voisit kuitenkin huomioida hänen ruokavalionsa. Osta jääkaappiin vierasvaraksi vaikka makkaraa. Siitä voi helposti paloitella ruoan sekaan, esimerkiksi jos teet jotakin pataruokaa, niin valmistat kaksi annosta, toinen kasviksilla toinen makkaralla. Lihaa ei kannata ostaa, jos et ole sitä aiemminkaan käsitellyt. Entä kala?

Voi hitsi!! Ei lihansyöjä mikään koira ole! Makkaraa lihansyöjälle kasvisten tilalle pataruokaan, naurattaa ja itkettää yhtä aikaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kasvissyöjä yli 30 vuotta ja tarjonnut aina vierailleni kasvisruokaa. Koska tiedän esim. papujen ja palkokasvien aiheuttavan joillekin niihin tottumattomille ongelmia, olen huomioinut tämän samoin kuin sen, että vaikka itse syön paljon raakaa, ovat monet tottuneet läpikypsennettyyn ruokaan. Ongelmia ei ole ollut koskaan, päinvastoin - lähes 90-vuotiaita vieraita myöten on tullut kiitosta hyvistä, vähän erilaisista ruoista.

Sen verran tuohon ylemmäs, että älä oleta mitään yleensä-juttuja. Osa kasvissyöjistä sisällyttää joko kananmunan tai maitotuotteet, jotkut molemmat, osa ei kumpaakaan.

Vierailija
24/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet sitä ruokaa mitä itsellesikin tekisit. Sekasyöjä tulee aivan hyvin toimeen kasvisruualla.

Kutsuilla ei ole kyse toimeen tulemisesta vaan herkkupaloista. Niitä ei vegaanisina tehdä!

Vierailija
25/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttusi on luultavasti sekasyöjä eikä 100% lihansyöjä. Ja hän on varmasti useasti elämässään syönyt luvattomia ruokia kuten risottoa, puuroa, pinaattilettuja jne.

Risotto tehdään lihaliemeen.

Puuro usein maitoon.

Pinaattiletuissa on kananmunaa.

Vierailija
26/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sekasyöjä, joka ei syö juuri ikinä lihaa. Syön varsin kasvispainotteista ruokaa, kalaa kyllä, munakkaita ja rahkaa ja jugurttia. Mutta vihaan kaikenlaisia soijatuotteita kuten tofua, samoin soijamaitoa, niitä kasvismukajuustoja, härkistä ym. En vain pysty niitä syömään.

Tämä!

Vierailija
27/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka ei olisi mikään ongelma. Juuston haluan kyllä aamulla leivän päälle tomaatin seuraksi. Mitään juustokorvikkeita en halua.

Vierailija
28/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttusi on luultavasti sekasyöjä eikä 100% lihansyöjä. Ja hän on varmasti useasti elämässään syönyt luvattomia ruokia kuten risottoa, puuroa, pinaattilettuja jne.

Puuro usein maitoon.

Risoton voi tehdä aivan hyvin kasvisliemeen ja kasvissyöjä pysyy syömään maitoa ja munaa. Puuron voi tehdä myös veteen tai mantelimaitoon.

Vierailija
29/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoka ei olisi mikään ongelma. Juuston haluan kyllä aamulla leivän päälle tomaatin seuraksi. Mitään juustokorvikkeita en halua.

Miksi leivän päällä pitää olla juuri juustoa, miksei vaikka hummusta, avokadoa, pähkinävoita, salsaa, tapenadea...?

Vierailija
30/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi leivän päällä pitää olla juuri juustoa, miksei vaikka hummusta, avokadoa, pähkinävoita, salsaa, tapenadea...?

Avokado on oksennuksesta seuraava.

Vierailija
31/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä, mutta syön hyvin harvoin lihaa tai kalaa ja kaiken valitsen mahdollisimman eettisesti,välillä dyykkaan. Paras ruoka vieraille on nimenomaan kasvisruoka, kun ei tarvitse miettiä kuka ei syö sitä ja tätä eläintä tai lihaa ja joku syö kalaa mutta ei lihaa. Allergiat ja vegaanit epoikkeus, mutta tietenkin kasvissyöjä tekee kotona kasvisruokaa.

Leikkeleet, makkarat ja maito. Juuri se ruokavalio mistä meidänkin kansa on sairastunut. Ja mikä pakko on olla leivän päälle juustoa? Kaikki kasvikunnan tuotteet, kananmuna ja vaikka hummusta päälle.

Vierailija
32/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sekasyöjä, mutta syön hyvin harvoin lihaa tai kalaa ja kaiken valitsen mahdollisimman eettisesti,välillä dyykkaan. Paras ruoka vieraille on nimenomaan kasvisruoka, kun ei tarvitse miettiä kuka ei syö sitä ja tätä eläintä tai lihaa ja joku syö kalaa mutta ei lihaa. Allergiat ja vegaanit epoikkeus, mutta tietenkin kasvissyöjä tekee kotona kasvisruokaa.

Leikkeleet, makkarat ja maito. Juuri se ruokavalio mistä meidänkin kansa on sairastunut. Ja mikä pakko on olla leivän päälle juustoa? Kaikki kasvikunnan tuotteet, kananmuna ja vaikka hummusta päälle.

Jos sinusta kananmuna on ok leivänpäälle niin miksi sinusta juusto on paha asia?

Vierailija
33/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tomaatin seuraksi voi laittaa vaikka mitä muuta kasvista, tahnoja, levitteitä ja vaikka kananmunaa,jos se käy ruokavalioon. Syön kasvisruokaa, mutta en ikinä käytä vuustoa tai soijaleikkeleitä. Mielikuvitus usein rajana näissäkin.

Vierailija
34/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risottoa ei tehdä lihaliemeen, vaan kasvisliemeen ja valkoviinin.

En tarjoaisi vieraalle soijarouheesta tehtyä makaronilaatikkoa tai bolognesekastiketta, koska siitä tulee usein tottumattomalle aivan järkyttävät ilmavaivat ja usein vastakin kipeäksi, myös papujen kanssa olisin maltillinen. En myöskään ihan perusmakkaraa vieraille kyllä tarjoaisi.

Ehdottaisin, että teet yhteen peruspohjaan kahdenlaista ruokaa. Esim butter chicken/butter tofu, kastikkeen, valmiista vuolukanasiivuista vieraalle. Tai chicken vindaloon/tofu vindaloo, myös chili sin/con carne, jos lihaa käsittelet, vaikket syökään, ja näin lämpimillä ilmoilla voisi ajatella mentävän ruokaisilla salaateilla, sama pohja viher-tai vaikka pastasalaattipohja, vieraalle tonnikalalla ja kananmunalla, fetalla, paistetulla halloumilla tai edelleen sillä vuolukanalla tai muulla valmiilla kanalla/kalalla, ja itsellesi sitten joku kasvislisä, jota olet tottunut käyttämään. Itse teen myös sellaista punaista pataruokaa, chilillä maustettuna, johon upotetaan erilaisia kasviksia mitä kaapista kaivetaan ja tarjoilen sen riisin kanssa, itse syön sellaisenaan, perheen lihansyöjille laitan sekaan chorizoa.

Vierailija
35/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun luokseni ei tule yökylään ihmisiä, joita en tuntisi niin hyvin, etten voisi sopia heidän kanssaan kuinka ruokailut hoidetaan.

Vierailija
36/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinusta kananmuna on ok leivänpäälle niin miksi sinusta juusto on paha asia?

Usein ne juustot mitä tyypillisesti valitaan nimenomaan leivän päälle, on turhaa rasvaa ja e koodeja. Epäterveellistä suolaista höttöä. Sen lisäksi saan munia ostettua kotitilalta suoraan (eettisesti), mutta juustoa harvemmin samalla tavalla saa. En ainakaan minä.

Vierailija
37/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuro usein maitoon.

Risoton voi tehdä aivan hyvin kasvisliemeen ja kasvissyöjä pysyy syömään maitoa ja munaa. Puuron voi tehdä myös veteen tai mantelimaitoon.

Joo risoton voi tehdä kasvisliemen jos kuuma paikka ilman kiuasta on mielestäsi sauna ja pulla jossa on riisiä sisällä on Karjalanpiirakka.

Vierailija
38/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sekasyöjä olen pärjännyt teini-iässä viikonkin kasvissyöjäystäväni perheen luona kasvisruoalla siihen kuolematta. Nykyisin, kun menen ystävän luo kylään ostan joko omat ruoat tai sitten ostetaan yhdessä kimppaan mitä molemmat voivat syödä esim. kasvisnyyttejä tai tehdään kasviswokki.

Vierailija
39/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan ala kokkailemaan liha tai makkarajuttuja, jos sulla ei ole homma hallussa.

Haaskausta, jos ei osaa.

Talo elää tavallaan. Jos hänelle ei kasvisruoka kelpaa, hän on ilman.

Vierailija
40/118 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen trolli, joka ei ottanutkaan tuulta siipien alle.

Ihanan hyvässä hengessä vastailtu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme