Miten te (muut) kasvissyöjät selviätte seuraavanlaisesta tilanteesta?
Minulle on tulossa vieras muutamaksi päiväksi (en ole kutsunut, mutta on kuitenkin tervetullut vieras). Olen itse ollut kasvissyöjä koko ikäni enkä ole koskaan vielä joutunut tilanteeseen, jossa minun tulisi huomioida "lihansyöjä"-henkilö. Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos valmistan pelkkää kasvisruokaa vieraalleni?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Risottoa ei tehdä lihaliemeen, vaan kasvisliemeen ja valkoviinin.
En tarjoaisi vieraalle soijarouheesta tehtyä makaronilaatikkoa tai bolognesekastiketta, koska siitä tulee usein tottumattomalle aivan järkyttävät ilmavaivat ja usein vastakin kipeäksi, myös papujen kanssa olisin maltillinen. En myöskään ihan perusmakkaraa vieraille kyllä tarjoaisi.Ehdottaisin, että teet yhteen peruspohjaan kahdenlaista ruokaa. Esim butter chicken/butter tofu, kastikkeen, valmiista vuolukanasiivuista vieraalle. Tai chicken vindaloon/tofu vindaloo, myös chili sin/con carne, jos lihaa käsittelet, vaikket syökään, ja näin lämpimillä ilmoilla voisi ajatella mentävän ruokaisilla salaateilla, sama pohja viher-tai vaikka pastasalaattipohja, vieraalle tonnikalalla ja kananmunalla, fetalla, paistetulla halloumilla tai edelleen sillä vuolukanalla tai muulla valmiilla kanalla/kalalla, ja itsellesi sitten joku kasvislisä, jota olet tottunut käyttämään. Itse teen myös sellaista punaista pataruokaa, chilillä maustettuna, johon upotetaan erilaisia kasviksia mitä kaapista kaivetaan ja tarjoilen sen riisin kanssa, itse syön sellaisenaan, perheen lihansyöjille laitan sekaan chorizoa.
Useimmat perinteiset tehdään kanaliemeen tai merenelävistä keitettyyn. Liemikuutiot voi heittää roskiin.
Olen sekasyöjä, mutta syön usein kasvisruokaa. Olisi jopa pettymys mennä kasvissyöjän luo, jos mulle tyrkytettäisiin liharuokaa.
Saati jos kaapissa olisi makkaraa. En syö makkaraa kuin muutaman kerran vuodessa, mutta kasvisruokia joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole epäkohteliasta pitää kiinni omasta vakaumuksestaan omassa kodissa ja omissa tekemisissään. Sekasyöjät voivat 100% syödä myös kasvisruokaa. Ainoastaan kysyisin onko tällä allergioita.
Valitettavasti pavut ja soija aiheuttavat osalle tottumattomista sekasyöjistä vatsanväänteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttusi on luultavasti sekasyöjä eikä 100% lihansyöjä. Ja hän on varmasti useasti elämässään syönyt luvattomia ruokia kuten risottoa, puuroa, pinaattilettuja jne.
Risotto tehdään lihaliemeen.
Puuro usein maitoon.Pinaattiletuissa on kananmunaa.
Risoton voi tehdä kasvisliemeen.
Puuron voi tehdä kaura- tms. juomaan
Pinaatti- tai muihinkaan lettuihin ei tarvitse kananmunaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole epäkohteliasta pitää kiinni omasta vakaumuksestaan omassa kodissa ja omissa tekemisissään. Sekasyöjät voivat 100% syödä myös kasvisruokaa. Ainoastaan kysyisin onko tällä allergioita.
Valitettavasti pavut ja soija aiheuttavat osalle tottumattomista sekasyöjistä vatsanväänteitä.
Ja toisille tottuneillekin.
T. Entinen vegaani, nykyinen terve
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttusi on luultavasti sekasyöjä eikä 100% lihansyöjä. Ja hän on varmasti useasti elämässään syönyt luvattomia ruokia kuten risottoa, puuroa, pinaattilettuja jne.
Risoton voi tehdä kasvisliemeen.
Puuron voi tehdä kaura- tms. juomaan
Pinaatti- tai muihinkaan lettuihin ei tarvitse kananmunaa
Niin, ruoan ei tarvitse olla hyvää eikä elämän kivaa :)
Risoton tärkein neste on viini. Muuten käytetään vähin erin lisättävää kiehuvaa vettä.
Äyriäisrisottoon teen kyllä kalaliemen.
Vierailija kirjoitti:
Olen sekasyöjä, joka ei syö juuri ikinä lihaa. Syön varsin kasvispainotteista ruokaa, kalaa kyllä, munakkaita ja rahkaa ja jugurttia. Mutta vihaan kaikenlaisia soijatuotteita kuten tofua, samoin soijamaitoa, niitä kasvismukajuustoja, härkistä ym. En vain pysty niitä syömään.
Sun olisi jo aika opetella syömään soijaakin. Oletko aikuinen vai lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sekasyöjä, joka ei syö juuri ikinä lihaa. Syön varsin kasvispainotteista ruokaa, kalaa kyllä, munakkaita ja rahkaa ja jugurttia. Mutta vihaan kaikenlaisia soijatuotteita kuten tofua, samoin soijamaitoa, niitä kasvismukajuustoja, härkistä ym. En vain pysty niitä syömään.
Ehkä sinun olisi aika opetella syömään sisäfilepihviä.
Olen pääosin vegaani, ja kun sekasyöjä äitini tulee käymään, ostan hänelle valmiiksi esim. kahviin lehmänmaitoa, jotain jogurttia, täytetyn patongin tai vastaavaa mistä tiedän hänen tykkäävän. Syönyt muuten ihan tyytyväisenä valmistamiani ruokia, joskus on jotain omaa mukana.
Kahville poikkeavalle kerron, että meillä on kauramaitoa, toivottavasti maistuu ja tarjoan esim. pullaa, keksiä, tummaa suklaata, hedelmiä.
Hyvin menee yleensä kun vaan kommunikoi asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun olisi aika opetella syömään sisäfilepihviä.
Aika lapsellinen kommentti
t eri
Alanuolen antaminen jokaiseen asialliseen kritikkiin on myös aika lapsellista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoat mitä itsekin söisit. Ei lihanpuutteeseen kuole.
Ei kahdessa päivässä, mutta ehkä kuitenkin haluat miettiä tuota lausetta hieman pidempään. Ei ole normaalitilanne jos syömänsä ruoan lisäksi täytyy ottaa pillereitä tukemaan ravintoaineiden saantia.
Niin, nehän on suurimmaksi osaksi kasvissyöjiä, jotka ostavat kaupasta D-vitamiinia, c-vitamiinia, kuitulisää ynnä monivitamiinilisää. /s
D-vitamiinia suositellaan kyllä kaikille. Ja kasvissyöjä tuskin tarvitsee lisää C-vitamiinia, kyllä kasviksista tulee c-vitamiinit täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tee kasvisrisottoa enkä katkarapuja tai simpukoita sisältävää risottoa lihaliemeen.
Puuroa en ole tehnyt maitoon vielä koskaan.
Pinaattiletut voi mainiosti tehdä ilman kananmunaa.
Mä laittaisin kasvisruokaa, mutta ostaisin aamu-ja iltapalalle jotain kinkkua leivän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit toki syöttää hänelle sitä samaa mitä itsekin syöt, mutta varaudu siihen, ettei vatsansa välttämättä kykene sulattamaan sitä samaa mitä sinun vatsasi ja hän saa siitä itselleen mm. vatsanväänteitä.
Ei taida olla kovinkaan tervetullut/toivottu vieras sitten kumminkaan? ...
Reilumpaa olisi etukäteen keskustella asiasta tämän vieraan kanssa, jotta hän voi sitten ottaa mukaan jotain sellaista, mitä itse syö ja mistä tehdä itselleen jotain syötävää.
Eikö oma vatsasi kykene sulattamaan vaikka pinaattilettuja tai kesäkeittiö?
Pinaattiletut menee, kesäkeitto (jota luultavasti tarkoitit) sai aikaan ripulin ja vatsakivun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit toki syöttää hänelle sitä samaa mitä itsekin syöt, mutta varaudu siihen, ettei vatsansa välttämättä kykene sulattamaan sitä samaa mitä sinun vatsasi ja hän saa siitä itselleen mm. vatsanväänteitä.
Reilumpaa olisi etukäteen keskustella asiasta tämän vieraan kanssa, jotta hän voi sitten ottaa mukaan jotain sellaista, mitä itse syö ja mistä tehdä itselleen jotain syötävää.
Pinaattiletut menee, kesäkeitto (jota luultavasti tarkoitit) sai aikaan ripulin ja vatsakivun.
Mikä sinulle kesäkeitossa aiheuttaa ripulin? Peruna, porkkana, herneet vai maito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinulle kesäkeitossa aiheuttaa ripulin? Peruna, porkkana, herneet vai maito?
Porkkanat ja herneet.
Eivät mene muissakaan tekeleissä.
Maitoa en juo, joten välttelen sitä muutenkin viimeiseen asti, samoin kuin kasvisruokavaliolla olevia ihmisiäkin, niin ei tarvitse kenenkään vaivautua eikä mun tarvitse ottaa riskiä.
Johtuu paljon siitä mitä ruokaa teet. Mun tuttu syö pääsääntöisesti kasviksia ja sen ruuat kuulostaa pahoilta.
Liha piirakkaa ja hk:n sinistä jää kaappiin. Kyllä maistuu vieraalle ku vieraalle vaikka kylmänä nams