Miten te (muut) kasvissyöjät selviätte seuraavanlaisesta tilanteesta?
Minulle on tulossa vieras muutamaksi päiväksi (en ole kutsunut, mutta on kuitenkin tervetullut vieras). Olen itse ollut kasvissyöjä koko ikäni enkä ole koskaan vielä joutunut tilanteeseen, jossa minun tulisi huomioida "lihansyöjä"-henkilö. Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos valmistan pelkkää kasvisruokaa vieraalleni?
Kommentit (118)
Me ollaan vegaaniperhe joka rakastaa ruoanlaittoa ja leipomista. Meillä ei edes yövieraille ole tarjolla eläinperäistä sapuskaa, me ei haluta sellaista meidän keittiöön.
Ei meiltä ikinä yksikään ole lähtenyt nälissään tai jolle olisi tullut paha mieli vegepöperöistä.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan vegaaniperhe joka rakastaa ruoanlaittoa ja leipomista. Meillä ei edes yövieraille ole tarjolla eläinperäistä sapuskaa, me ei haluta sellaista meidän keittiöön.
Ei meiltä ikinä yksikään ole lähtenyt nälissään tai jolle olisi tullut paha mieli vegepöperöistä.
No eihän kukaan sellaista sano. Pidän monista vegaaneista ihmisinä, mutta en heidän ruoistaan. En tietenkään halua loukata heitä, mutta vaihtoehdot minulle ovat nälkä, mahanpurut tai molemmat, jos yhtään pidempään olen joutunut vierailemaan.
Luonnollisestikin vältän näitä tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit toki syöttää hänelle sitä samaa mitä itsekin syöt, mutta varaudu siihen, ettei vatsansa välttämättä kykene sulattamaan sitä samaa mitä sinun vatsasi ja hän saa siitä itselleen mm. vatsanväänteitä.
Ei taida olla kovinkaan tervetullut/toivottu vieras sitten kumminkaan? ...
Reilumpaa olisi etukäteen keskustella asiasta tämän vieraan kanssa, jotta hän voi sitten ottaa mukaan jotain sellaista, mitä itse syö ja mistä tehdä itselleen jotain syötävää.
Eikö oma vatsasi kykene sulattamaan vaikka pinaattilettuja tai kesäkeittiö?
Minä en ole koskaan tykännyt pinaatista missään muodossa, kesäkeittoa syön kyllä edellyttäen että se on tehty oikeaan maitoon eikä mihinkään korvike-sellaiseen.
- sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kukaan sellaista sano. Pidän monista vegaaneista ihmisinä, mutta en heidän ruoistaan. En tietenkään halua loukata heitä, mutta vaihtoehdot minulle ovat nälkä, mahanpurut tai molemmat, jos yhtään pidempään olen joutunut vierailemaan.
Kyllä sen näkee pitääkö toinen syömisestään vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että sitä voi olla itseen tyytyväinen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sä luulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit toki syöttää hänelle sitä samaa mitä itsekin syöt, mutta varaudu siihen, ettei vatsansa välttämättä kykene sulattamaan sitä samaa mitä sinun vatsasi ja hän saa siitä itselleen mm. vatsanväänteitä.
Ei taida olla kovinkaan tervetullut/toivottu vieras sitten kumminkaan? ...
Reilumpaa olisi etukäteen keskustella asiasta tämän vieraan kanssa, jotta hän voi sitten ottaa mukaan jotain sellaista, mitä itse syö ja mistä tehdä itselleen jotain syötävää.
Eikö oma vatsasi kykene sulattamaan vaikka pinaattilettuja tai kesäkeittiö?
Pinaattiletut menee, kesäkeitto (jota luultavasti tarkoitit) sai aikaan ripulin ja vatsakivun.
Mikä sinulle kesäkeitossa aiheuttaa ripulin? Peruna, porkkana, herneet vai maito?
Porkkanat ja herneet.
Eivät mene muissakaan tekeleissä.
Maitoa en juo, joten välttelen sitä muutenkin viimeiseen asti, samoin kuin kasvisruokavaliolla olevia ihmisiäkin, niin ei tarvitse kenenkään vaivautua eikä mun tarvitse ottaa riskiä.
Jos on allerginen porkkanalle, perunalle, sipulille, paprikalle, tomaatille, kurkulle, chilille, sienille, pavuille, riisille, vehnälle, kauralle, ohralle, rukiille, munille, juustolle, kalalle, kanalle ja tietenkin pähkinöille, niin olisi kohteliasta heittää pikku vinkki tästä isäntäväelle. Että ihan peruselintarvikkeiden pohjalta ei kannata suunnitella illan ruokalistaa.
Mulle ei tuota ongelmia valmistaa liharuokaa ei-kasvissyöjälle. Mausta en tosin voi mennä takuuseen, omasta lihansyönnistä on niin paljon aikaa että maustamiset menee vanhasta muistista ja arvaillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sä luulet.
No kyllä minä ainakin näen. Siinä vaiheessa kun joku ottaa jo kolmannen lautasellisen ruokaa, ja kehuu sitä, on vaikea uskoa, että ruoka jotenkin yököttäisi.
Ap, kysyökö vauva-palstalta ja saada kymmeniä kaikenkirjavia keskenään riiteleviä mielipidevastauksia, vai kysyäkö suoraan itse henkilöltä mitä tämä haluaa tai suostuu syömään. Emme myöskään tiedä ohjelmaanne tai budjettiasi.
Itse tilaisin ruokia tai menisin ainakin joskus ravintolaan. Saa kukin mitä haluaa. Ei nuo lähiöravintolat kalliita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sekasyöjä, mutta syön hyvin harvoin lihaa tai kalaa ja kaiken valitsen mahdollisimman eettisesti,välillä dyykkaan. Paras ruoka vieraille on nimenomaan kasvisruoka, kun ei tarvitse miettiä kuka ei syö sitä ja tätä eläintä tai lihaa ja joku syö kalaa mutta ei lihaa. Allergiat ja vegaanit epoikkeus, mutta tietenkin kasvissyöjä tekee kotona kasvisruokaa.
Leikkeleet, makkarat ja maito. Juuri se ruokavalio mistä meidänkin kansa on sairastunut. Ja mikä pakko on olla leivän päälle juustoa? Kaikki kasvikunnan tuotteet, kananmuna ja vaikka hummusta päälle.Jos sinusta kananmuna on ok leivänpäälle niin miksi sinusta juusto on paha asia?
Usein ne juustot mitä tyypillisesti valitaan nimenomaan leivän päälle, on turhaa rasvaa ja e koodeja. Epäterveellistä suolaista höttöä. Sen lisäksi saan munia ostettua kotitilalta suoraan (eettisesti), mutta juustoa harvemmin samalla tavalla saa. En ainakaan minä.
Esim. Oltermanni : Pastöroitu maito*, hapate ja suola, ei E-koodeja.
Eihän kukaan sovi useamman päivän vierailuja juttelemassa läpi ruokajärjestelyjä.
Siinä mielessä joko tarpeeton tai trolli. Jokaisella on omat tärkeät juttunsa. Minä syön joka aamu pari munaa, ja jos se ei sovi, en tule tai syön vasta lounaan. Osaan paastota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kasvisruokaa vai vegaaniruokaa? Onko tarjolla kuitenkin maitoa, juustoa, voita, kananmunia, kalaa jne? Aloituksessa ei ainakaan lukenut että vegaani.
Voithan sinä laittaa illalliseksi vaikka uunilohta ja fetasalaattia ja uusia perunoita. Varmasti maistuu sekasyöjälle.Aloituksessa puhutaan kasvisyönnistä ja kasvisruuista. Kasvissyöjät eivät syö kalaa, mutta yleensä syövät munia ja maitotuotteita.
Tiedoksi, että sairaalaan joutuessa saat nenän eteen nimenomaan kalaruokaa, jos ilmoitat syöväsi kasvisruokaa.
Lakto-ovo-vegaani syö maitotuotteita, kananmunia ja kasvisruokia, mutta ei kalaa, kanaa tai punaista lihaa.
Se on lakto-ovo-vegetaristi.
Lakto-ovo-vegetaristin ruokavalioon kuuluvat kasvikunnan tuotteiden lisäksi maitotuotteet ja kananmuna. Laktovegetaristi käyttää eläinperäisistä elintarvikkeista vain maitotaloustuotteita. Vegaani ei käytä ruokavaliossaan mitään eläinperäistä, eli ei myöskään esimerkiksi hunajaa tai eläinperäisiä lisäaineita
Sanoisin että kysy vieraalta kelpaako kasvisruoka, jos ei, teet lihaa sisältävää ruokaa. Samalla lailla sekasyöjätkin useasti teillekin omat ruoat tekevät, eivät tosin aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoat mitä itsekin söisit. Ei lihanpuutteeseen kuole.
Ei kahdessa päivässä, mutta ehkä kuitenkin haluat miettiä tuota lausetta hieman pidempään. Ei ole normaalitilanne jos syömänsä ruoan lisäksi täytyy ottaa pillereitä tukemaan ravintoaineiden saantia.
Suomessa se on aika normaalia. D-vitamiinia nyt syödään talvi. Jodia lisätään suolaan yms.
Aika outoa jos tosiaan olet koko elämäsi elänyt tarjoamatta liharuokaa. Mä olen kasvissyöjä eikä haittaa yhtään tehdä puolisolleni liharuokaa. Eihän mun tarvitse sitä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan ala kokkailemaan liha tai makkarajuttuja, jos sulla ei ole homma hallussa.
Haaskausta, jos ei osaa.
Talo elää tavallaan. Jos hänelle ei kasvisruoka kelpaa, hän on ilman.
Mutta Jostain syystä tämä "talossa talon tavoilla" ei saa toimia päinvastaiseen suuntaan.
Ei ole epäkohteliasta. En olettaisi, että kasvissyöjä osaisi kokkailla liharuokia. Itse kysyisin vieraalta etukäteen että mitä haluaa syödä, ja että käykö kasvisruoka.
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa jos tosiaan olet koko elämäsi elänyt tarjoamatta liharuokaa. Mä olen kasvissyöjä eikä haittaa yhtään tehdä puolisolleni liharuokaa. Eihän mun tarvitse sitä syödä.
Aika maukkaat ruoat varmaan, kun tekee ruokaa jota kokki ei itse maista :D
Ei varmaan, mutta ei siitä kasvisruoasta kyllä pysty nauttimaankaan.
t. A-luokan lihansyöjä