Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelija valittaa köyhyyttä ja käyttää ruokaan 215 €/kk

Vierailija
21.05.2023 |

Hänellä on myös kuntosalikortti, ostaa proteiinipirtelöitä, kissanruokaan menee 40 euroa kuussa, lisäksi kissalle ostetaan pöllyämätöntä erikoishiekkaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009555815.html

Kommentit (850)

Vierailija
161/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monien opiskelijoiden elämään tosiaan kuuluu nykyään baari-iltojen ohella ulkona syöminen ym. Tuo opiskelija jättää nuo väliin, ja laittaa ehkä vähän enemmän ruokaan. Mutta ei tuo summa todellakaan ole iso kuukauden ruokaan. Lainaakin hän on ottanut huomattavasti vähemmän kuin monet opiskelijatuttuni. Mulla on kavereita, jotka on ottanut 9000 e lainaa vuodessa, tuo opiskelija melkein puolet vähemmän. Itseäni hirvittää sen verran lainanotto, että toistaiseksi olen pyrkinyt pärjäämään säästöillä.

Sinulla lienee huijaavia opiskelijatuttuja tai sitten itse vähän värittelet tilannetta. Lainaa saa yhtä paljon kuin opintotukikuukausia on, tavallinen määrä lienee 9kk vuodessa kun kesäkuukaudet laskee pois, 9x650=5850, 5 tonnin laina olisi 8 kuukauden verran. Jos olisikin tilanne että joutuisi nostamaan koko vuoden niin lainaa saisi 12x650=7800. Melkoisia tuttuja sinulla jos heidän vuodessaan on 14 kuukautta.

Vierailija
162/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän todettiin jo valeuutiseksi, venäläinen joka valittaa Suomen muka huonoista tuista. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

215 euroa ei kyllä paljoa ole jos syö terveellisesti ja monipuolisesti. 

Yhdelle ihmiselle paljon.

Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.

Ette varmaan syö kovinkaan monipuolisesti ja terveellisesti.

No kohta se tulee kertomaan että se kerää itse marjat ja sienet ja kalastaa kalat ja metsästää lihat ja kasvattaa perunat, porkkanat, nauriit, lantut, maissit, kaalit, herneet, pavut ja yrtit. Lisäksi se askartelee itselleen ja tyttärilleen vanhoista t-paidosista ja sanomalehdistä kuukautissuojat. Säästöä syntyy. 👍

Vierailija
164/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä henkilö, joka paheksuu 200 euron ruokakuluja, ei ole pysynyt kårryillä nykymaailmassa. Ehkä hänellä on jotain katkeruuttakin nuoria kohtaan, kateutta, että heillä on elämä vielä edessä.

Elinkustannukset ovat moninkertaistuneet siihen, mitä ne olivat nykyisten keski-ikåisten nuoruudessa. Ruoka on todella kallista. Tein juuri tarkan laskelman, mikä on minimimäärä ruokaan budjetoituna, jos jäisin ennenaikaisesti itse kustannetulle eläkkeelle, plus sähköt yms pakolliset kulut. Summa oli niin suuri, että oli pakko lykätä sitä haavetta. Minulla on myös lapsi, joka on aloittamassa opinnot ja laskeskelin myös häben puolestaan, mitä hän tarvitsisi minimissä, jos muuttaisi omilleen, ja sekin oli todelka iso summa. Parempi että hän asuu vielä kotona jonkin aikaa.

Eli todellakin nykyinen maailma on erilainen kuin keski-ikäisten aikana. Lisäksi töitä on vaikeampi saada.

N53

Meitä on huushollissa neljä aikuista joista kaksi on juurikin parikymppistä opiskelijaa.

Ruokabudjetti on 600 euroa kuussa.

Ja tuon jutun tyttöhän käytti itse 215 euroa ja sen lisäksi äiti osti hänelle isot ruokaostokset kerran kuussa eli hän siis käyttää ainakin 300 euroa kuussa yhden ihmisen ruokiin ja se on paljon.

Minä olen taas yksin asuva työssäkäyvä ja ruokaan menee vähintään 400 euroa. Ostan mitä haluan enkä katsele hintoja koska voin. Vaikka sitä savulohta. Kissalle sen haluamaa lihaa usein. Usein myös ystäviä tai sukulaisia luonani syömässä. En pidä kuivin suin kuten eräässä ketjussa pidettiin kunnia-asiana suorastaan vaan laitan ruoat tai kahvit muine tykötarpeineen. Toki jos ei ketään koskaan käy väkisin tunkeutuville tarjoa kuin sen lasillisen vettä niin rahaa säästyy. Ehkä kituuttaen pärjäisin 200 eurolla mutta elämänlaatuni romahtaisi nykyiseen nähden. 

Ja sitten saitkin orgasmin.

Vierailija
165/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki satasella kuussa toimeentulevat voivat luetella tähän mitä syövät, muuten tuo jää pelkälle sanahelinän tasolle. Eikä mitään perunat on halpoja heittoja, vaan 2000 kcal päivässä monipuolista ruokaa. Mistä tarkalleen se koostuu?

2000 kcal? Ei nainen tarvitse niin paljoa ellei halua lihoa kunnolla.

Vierailija
166/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmio kuudelle instassa viikon ruuat satasella listassa olivat : Riisi, broilerikastike ja salaatti ( ei ollut tarkemmin eritelty mitä salaatissa)

makaronilaatikko ja raaste

hernewokki

kebabkiusaus, salaatti

riisipuuro ja hillo 

Kolme syöjää on pikkulapsia, mutta tosta lähti kanssa myös miehelle eväät. Teini syö koulussa yhden ruuan arkipäivinä

Ja mitään muuta ei perheessä syödä päivän aikana. Eikä viikon. Hyvin sä vedät.

Sillä satasella on ostettu myös aamu-, ilta- ja välipalat.

Käy katsomassa instasta.

Vierailija
167/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kohta se tulee kertomaan että se kerää itse marjat ja sienet ja kalastaa kalat ja metsästää lihat ja kasvattaa perunat, porkkanat, nauriit, lantut, maissit, kaalit, herneet, pavut ja yrtit. Lisäksi se askartelee itselleen ja tyttärilleen vanhoista t-paidosista ja sanomalehdistä kuukautissuojat. Säästöä syntyy. 👍

Itse tehty monipuolinen kasvispainotteinen ruoka on halpaa. Et varmaan tiedä, kun wolttaat vaan?

Vierailija
168/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki satasella kuussa toimeentulevat voivat luetella tähän mitä syövät, muuten tuo jää pelkälle sanahelinän tasolle. Eikä mitään perunat on halpoja heittoja, vaan 2000 kcal päivässä monipuolista ruokaa. Mistä tarkalleen se koostuu?

Syön tuolla rahalla kuukauden opiskelijaravintolassa. Vanhemmat maksavat muutoin ruokani. Ei sen vaikeampaa. 

Vierailija
169/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monien opiskelijoiden elämään tosiaan kuuluu nykyään baari-iltojen ohella ulkona syöminen ym. Tuo opiskelija jättää nuo väliin, ja laittaa ehkä vähän enemmän ruokaan. Mutta ei tuo summa todellakaan ole iso kuukauden ruokaan. Lainaakin hän on ottanut huomattavasti vähemmän kuin monet opiskelijatuttuni. Mulla on kavereita, jotka on ottanut 9000 e lainaa vuodessa, tuo opiskelija melkein puolet vähemmän. Itseäni hirvittää sen verran lainanotto, että toistaiseksi olen pyrkinyt pärjäämään säästöillä.

Sinulla lienee huijaavia opiskelijatuttuja tai sitten itse vähän värittelet tilannetta. Lainaa saa yhtä paljon kuin opintotukikuukausia on, tavallinen määrä lienee 9kk vuodessa kun kesäkuukaudet laskee pois, 9x650=5850, 5 tonnin laina olisi 8 kuukauden verran. Jos olisikin tilanne että joutuisi nostamaan koko vuoden niin lainaa saisi 12x650=7800. Melkoisia tuttuja sinulla jos heidän vuodessaan on 14 kuukautta.

Yritätkö siis väittää, internetissä kaikki ei olekaan totta?

Vierailija
170/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lihottaako-perunoiden-syonti-varo-t…

Perunoiden ravintoarvosta on tuossa artikkelissa juttua. Siitä saa vitamiineja ja hiven- ja kivennäisaineita.

Linkin otsikko on jokseenkin harhaanjohtava.

Vierailija
171/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

215 euroa ruokaan kuukaudessa ei ole iso summa.

On se opiskelijalle todella suuri summa. Omituinen valittaja tämä jutun henkilö, mistään ei ole puutetta, paitsi ulkomaanmatkoista, ja silti hirveä uhriutuminen.

Vierailija
172/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka toinen päivä jätskilitra ja joka toinen päivä pähkinäsuklaalevy = kaakao on terveellistä aivoille, samoin pähkinät, maidosta tulee kalsium. Välillä minttujätskiä = yrttejä. Jää vielä 15 euroa humputtelurahaa per kuukausi.

Vierailija
173/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei köyhät opettele kalastamaan. Kalaa saamalla säästää rahaa. Ja sitten voi myydä tutuille kalaa jos saa liikaa. Niin minä teen. Onko köyhät ja muut työttömät laiskaa sakkia ja makoilevat vaan kotona ettei ne jaksa lähtee kalaan.

Vierailija
174/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin?

Kun katsoo mitä ostaa ja osaa laittaa ruokaa niin helposti saa tuolla rahalla ruoat.

Vierailija
175/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

215 e ei ole näillä ruoan hinnoilla mitenkään tuhlailua. Turha lyödä lyötyä.

Aina varaa nipistää. Irtoperunat maksaa noin 6senttiä/kpl. Jauhelihakeitolla elää kolme päivää ja maksaa 4€. Tokmannilta saa hernekeittoa 5purkkia 10€. Jos ei ole rahaa niin pakko karsia kuluja. Melkein jokaisen tuotteen voi vaihtaa halvempaan 👍

Melkoinen tuhlari kyllä olet kun et kasvata perunoitasi itse ja hernekeitotkin ostat valmiina. Vielä halvempaa se on kasvattaa herneetkin itse.

Niinpä! Nyt on muuten herneitten istutus aika. Eli multa ostoksille.. eikun hakemaan salaa multaa metsästä eihän tuo mullastakaan varmaan maksa.. Perunoitakin voi kuulemma kasvattaa ämpäreissä, opin jostain köyhä ketjusta missä oletettiin köyhien jaksavan kantaa olkaliinojen avulla ilmasia pakastimia kotiinsa.

Miksi ei kukaan ole vielä tullut kertomaan kuinka paljon metsästä saa ilmaista ruokaa?Mullanhakureissulla voisi myös poimia ämpäreittäin marjoja ja sieniä.

Niitä kuivattuja herneitä voi istuttaa ympäri vuoden. Herneen versot on hyvä lisuke.

Vierailija
176/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies kirjoitti:

Ei työttömyysrahalla pärjää. Siksi kalastan ja tienaan kalaa myymällä noin 100 -150 euroa viikossa. Kilo ahven fileitä myyn 20 eurolla kun kaupassa ne maksaa 30-38 euroa kilo. Kaikki menee mitä saan vaan kalastettua. Syksyllä tienaan 200 euroa viikossa koska ahvenia tulee paljon.

kai ilmotat tuloistasi kelalle ja verottajalle?

Vierailija
177/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön tuolla rahalla kuukauden opiskelijaravintolassa. Vanhemmat maksavat muutoin ruokani. Ei sen vaikeampaa. 

Ethän sinä silloin tule toimeen satasella. Sinun pitäisi valita satasesta joko syöminen koululla tai syöminen kotona. Niin minä tein satasella. Tein sämplöitä, joita otin evääksi kouluun. Oli karseaa aikaa.

Vierailija
178/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin?

Kun katsoo mitä ostaa ja osaa laittaa ruokaa niin helposti saa tuolla rahalla ruoat.

No mitä sä ostat ? Mitä teillä esim. tänään ja eilen on syöty ? 

Vierailija
179/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000 kcal? Ei nainen tarvitse niin paljoa ellei halua lihoa kunnolla.

Minä syön ainakin tuon verran ja painan 58 kg. Olen laihtunutkin vähän viime vuodesta.

Vierailija
180/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa kun mammat tärkeinä kirjoittavat miten vähän opiskeluaikoina meni rahaa ruokaan. Niistä ajoista on varmasti vähintään 20 vuotta aikaa. Samat mammat huokailevat kauppareissulla kun leipäpaketin hinta noussut 10 senttiä eikä perunoitakaan löytynyt alle euron kilohinnalla.  Kotiin palattuaan marmattaa perheelleen asiasta kovasti. Sen jälkeen palstalle kertomaan miten halpaa ruokaa voi perheelle tehdä ja yhdestä broilerinkoivesta riittää koko suvulle viikoksi. 

Mutta hei, sehän onnistuu! Kun siitä koivesta tekee keiton niin se riittää koko perheelle viikoksi eikä kuole nälkään!

Pelkästä koivesta teetkin aivan varmasti. 

En minä osaa, mutta palstan keittohullu kyllä. Ei vaan jaa reseptejään.