Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija valittaa köyhyyttä ja käyttää ruokaan 215 €/kk

Vierailija
21.05.2023 |

Hänellä on myös kuntosalikortti, ostaa proteiinipirtelöitä, kissanruokaan menee 40 euroa kuussa, lisäksi kissalle ostetaan pöllyämätöntä erikoishiekkaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009555815.html

Kommentit (850)

Vierailija
841/850 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

215 e ei ole näillä ruoan hinnoilla mitenkään tuhlailua. Turha lyödä lyötyä.

No todellakin on. Miten yksi ihminen edes saa uppoamaan ruokaan noin paljon rahaa? Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa. 

Millon olet syönyt noin? Miten saat koko päiväksi ruokaa joka päivä 3 eurolla ja 30 sentillä?.

Aamulla puuroa marjoilla, pala leipää ja teetä.

Ruokana esim. keitettyjä perunoita, kasvissekoitusta, itsetehty ruskea kastike. Iltapäivällä munakas, kasviksia. Illalla omena ja teetä. Aikalailla sen 2-3€/pv. Tottakai aineet kertaostoksina maksaa enemmän muttei jaettuina useammalle ruokailukerralle. Kannattaa seurata myös Marttoja ja vitosella ruokaa viidelle sivuja.

Marjat ovat kalliita. Ilmeisesti mummo kerännyt sulle pakkasen täyteen ihan ilmaiseksi?

Mutta noin muuten, hyi yäk ja voi kauhistus. Käristettyä rasva-jauhoseosta perunan kanssa, pelkkä muna proteiinina, rasvaa ei käytännössä muuta kuin se kastikkeeseen käristetty.

Ei ihme että porukka on sairasta: osa vetää mättöä kaksin käsin, osa säästää itsensä osteoporoottiseksi ja puutostautiseksi.

Just tämän takia ei tee mieli kertoa mitä syömme koska heti haukutaan.

Miksi muuten mummo keräisi marjat?

No miksi pitää tulla kehua retostamaan että meillä syödään halvalla ja terveellisesti, kun se ei ole totta. Voin minäkin elää vaikka kympillä kuukkauden, jos syön pelkkää suolaa ja perunaa. Mutta onko siinä mitään järkeä?

Edelleenkin tavallista kotiruokaa saa edullisesti.

Totta kai saa. Mutta ei satasella kuussa. Eikä ihan helposti ja nopeasti.

Sulla eläkeläisenä on aikaa kytätä tarjoukset ja valmistaa jauhotkin jyvistä asti, mutta työssä käyvät ja opiskelijat eivät voi tehdä halvan ruuan metsästämistä päätöikseen.

Eläkeläinen? Olenko niin sanonut? Enkä ole satasesta puhunut mitään.

Kirjoitit kommenttisi lainauksien ketjuun, jossa "Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa. " ja "Aikalailla sen 2-3€/pv", johon ilmeisesti liitit kommentin "Edelleenkin tavallista kotiruokaa saa edullisesti.", joten luonnollisesti kommenttisi tukee ainostaan tätä satasella tai sen alle väitettyä ruokamenoa kuukaudessa. Missään tapauksessa kommenttiasi ei voi tulkita vain mielipiteenä, että kotiruoka on edullista, koska liitit sen kustannusväitteeseen, jolla tavallista kotiruokaa ei kukaan hanki (varastamatta tai syömättä muiden kukkarosta).

Joku ihmetteli tuota "mummo kerännyt marjat" -väitettä, joka ei muuten ollut minun kommentti. Jostakin syystä vaikuttaisi, että tuo marjastaminen liittyy enemmän vanhemman sukupolven harrastuksiin ja he keräävät marjat lapsille sekä lapsenlapsille. Ainakin meidän suvussa nuorempi polvi käy lenkillä ja puntisaleilla, mutta äiti kerää marjat metsästä.

Muuten, ne metsään jäävät marjat eivät keräämättä mene hukkaan vaan myös eläimet syövät niitä ravinnokseen.

Kyllä sillä satasella saa paljonkin kotiruokaa.

Esimerkiksi kinkkukiusaus noin 4e ja sitä 1 ihminen syö ainakin 2 päivää.

Laitatko reseptin tuohon kiusaukseen? Grammoineen kiitos, niin minä lasken sulle kalorit ja hinnan sitten.

Miksi? Osasin ihan itse laskea.

Listaatko sitten, kiitos?

Etkö osaa tehdä kinkkukiusausta?

Eihän siihen tule kuin perunasuikaleita, kinkkua, kerma, juustoraaste ja mausteet.

Kerrotko vielä mistä tuon kaiken saa alle neljällä eurolla? Hintatasosi taitaa olla taas kerran jostain 90-luvulta.

Vierailija
842/850 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todellakin on. Miten yksi ihminen edes saa uppoamaan ruokaan noin paljon rahaa? Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa. 

Millon olet syönyt noin? Miten saat koko päiväksi ruokaa joka päivä 3 eurolla ja 30 sentillä?.

Ruokana esim. keitettyjä perunoita, kasvissekoitusta, itsetehty ruskea kastike. Iltapäivällä munakas, kasviksia. Illalla omena ja teetä. Aikalailla sen 2-3€/pv. Tottakai aineet kertaostoksina maksaa enemmän muttei jaettuina useammalle ruokailukerralle. Kannattaa seurata myös Marttoja ja vitosella ruokaa viidelle sivuja.

Marjat ovat kalliita. Ilmeisesti mummo kerännyt sulle pakkasen täyteen ihan ilmaiseksi?

Mutta noin muuten, hyi yäk ja voi kauhistus. Käristettyä rasva-jauhoseosta perunan kanssa, pelkkä muna proteiinina, rasvaa ei käytännössä muuta kuin se kastikkeeseen käristetty.

Ei ihme että porukka on sairasta: osa vetää mättöä kaksin käsin, osa säästää itsensä osteoporoottiseksi ja puutostautiseksi.

Just tämän takia ei tee mieli kertoa mitä syömme koska heti haukutaan.

Miksi muuten mummo keräisi marjat?

No miksi pitää tulla kehua retostamaan että meillä syödään halvalla ja terveellisesti, kun se ei ole totta. Voin minäkin elää vaikka kympillä kuukkauden, jos syön pelkkää suolaa ja perunaa. Mutta onko siinä mitään järkeä?

Edelleenkin tavallista kotiruokaa saa edullisesti.

Totta kai saa. Mutta ei satasella kuussa. Eikä ihan helposti ja nopeasti.

Sulla eläkeläisenä on aikaa kytätä tarjoukset ja valmistaa jauhotkin jyvistä asti, mutta työssä käyvät ja opiskelijat eivät voi tehdä halvan ruuan metsästämistä päätöikseen.

Eläkeläinen? Olenko niin sanonut? Enkä ole satasesta puhunut mitään.

Kirjoitit kommenttisi lainauksien ketjuun, jossa "Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa. " ja "Aikalailla sen 2-3€/pv", johon ilmeisesti liitit kommentin "Edelleenkin tavallista kotiruokaa saa edullisesti.", joten luonnollisesti kommenttisi tukee ainostaan tätä satasella tai sen alle väitettyä ruokamenoa kuukaudessa. Missään tapauksessa kommenttiasi ei voi tulkita vain mielipiteenä, että kotiruoka on edullista, koska liitit sen kustannusväitteeseen, jolla tavallista kotiruokaa ei kukaan hanki (varastamatta tai syömättä muiden kukkarosta).

Joku ihmetteli tuota "mummo kerännyt marjat" -väitettä, joka ei muuten ollut minun kommentti. Jostakin syystä vaikuttaisi, että tuo marjastaminen liittyy enemmän vanhemman sukupolven harrastuksiin ja he keräävät marjat lapsille sekä lapsenlapsille. Ainakin meidän suvussa nuorempi polvi käy lenkillä ja puntisaleilla, mutta äiti kerää marjat metsästä.

Muuten, ne metsään jäävät marjat eivät keräämättä mene hukkaan vaan myös eläimet syövät niitä ravinnokseen.

Kyllä sillä satasella saa paljonkin kotiruokaa.

Esimerkiksi kinkkukiusaus noin 4e ja sitä 1 ihminen syö ainakin 2 päivää.

Laitatko reseptin tuohon kiusaukseen? Grammoineen kiitos, niin minä lasken sulle kalorit ja hinnan sitten.

Miksi? Osasin ihan itse laskea.

Listaatko sitten, kiitos?

Etkö osaa tehdä kinkkukiusausta?

Eihän siihen tule kuin perunasuikaleita, kinkkua, kerma, juustoraaste ja mausteet.

Kerrotko vielä mistä tuon kaiken saa alle neljällä eurolla? Hintatasosi taitaa olla taas kerran jostain 90-luvulta.

En sanonut että alle.

Esim. Perunasuikaleet 1,35e ja kinkku 1,69e.

Ihan K-kaupasta saa. Voin tulla kanssasi kauppaan ja valmistamaan ruoan jos et itse osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/850 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 48 eikä mummo ole ollut elossa enää vuosikymmeniin, enkä oleta muiden mulle mitään keräävän, etenkään ilmaiseksi. Poimin itse tai ostan valmiina joko torilta tai kaupan pakastimesta. Jos desi-kaksi marjoja menee päivässä, ei se kovin kalliiksi tule. Mainitsemani ruoat olivat esimerkki, johon päätit takertua. Jos käytän pari ruokalusikallista vehnäjauhoja kastikkeeseen josta riittää useammalle päivälle niin sä tulet kommenttiini yökkimään? Etkö itse syö koskaan mitään vaaleaa viljaa: leipää, pastaa, riisiä? Oma ruokavalio on kyllä kasvisvoittoinen, ollut sitä aina eikä liity mitenkään ruoan hintojen nousuun. Laita ihmeessä omat ruokaostoksesi ja syömäsi määrät tänne näkyville niin jatketaan sitten keskustelua lisää.

Mihin kukaan tarvitsee pelkkää ruskeaa kastiketta? Ei sitä syöty edes köyhässä lapsuudenkodissani 70-luvula. Aina oli joukossa lihaa tai makkaraa.

Vierailija
844/850 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muuten tämänpäiväinen esimerkki opiskelijalounaasta: kaksi pientä kalapihviä tai 7kpl kasvispyöryköitä, perunaa, jäävuorisalaattia, kaalisalaattia, leipä, juoma.

Ruokien säännöstely alkoi samalla, kun ruoan hinta alkoi myös kasvaa. Täällä on usein esimerkiksi muusia saa ottaa yhden kauhallisen tai kastiketta kaksi kauhallista. Leipää saa ottaa 1-2 ja maitoa yhden lasin. Ei ihan pärjää koko päivää noilla eväillä.

Vierailija
845/850 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina varaa nipistää. Irtoperunat maksaa noin 6senttiä/kpl. Jauhelihakeitolla elää kolme päivää ja maksaa 4€. Tokmannilta saa hernekeittoa 5purkkia 10€. Jos ei ole rahaa niin pakko karsia kuluja. Melkein jokaisen tuotteen voi vaihtaa halvempaan 👍

Pelkkä jauheliha maksaa tuon 4€. Halvimman rasvaisen sika-naudan taitaa saada kolmella eurolla, mutta se nauta vieressä maksaa 0.99 senttiä enemmän ja on terveellisyytensä vuoksi itsessään järkevämpi ostos.

Ja sen 300 gramman jauhelihan pitäisi pitää kylläisenä 3 vuorokautta..

Vierailija
846/850 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

215 euroa ei kyllä paljoa ole jos syö terveellisesti ja monipuolisesti. 

Yhdelle ihmiselle paljon.

Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.

Mitä syötte?

ja minkä ikäiset lapset on?

Vierailija
847/850 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin miten saa noin paljon rahaa menemään ruokaan mutta kun katsoin jääkaapista kuvaa niin ymmärsin .jääkaappi täynnä proteiinipirtelöitä jotka maksaa kaupassa 2,5 euroa /kpl.

Proteiinit saisi halvemmalla ja ja terveellisemmän kyllä myös muulla tavalla kuin litkimällä proteiinipirtelöitä.

Minulla menee ruokaan n. 140 euroa kuukaudessa ja hyvin on sillä pärjännyt.

Vierailija
848/850 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin miten saa noin paljon rahaa menemään ruokaan mutta kun katsoin jääkaapista kuvaa niin ymmärsin .jääkaappi täynnä proteiinipirtelöitä jotka maksaa kaupassa 2,5 euroa /kpl.

Proteiinit saisi halvemmalla ja ja terveellisemmän kyllä myös muulla tavalla kuin litkimällä proteiinipirtelöitä.

Minulla menee ruokaan n. 140 euroa kuukaudessa ja hyvin on sillä pärjännyt.

Ihmettelen miten saat noin paljon rahaa menemään ruokaan. Minulla menee ruokaan n. 14 euroa kuukaudessa ja hyvin sillä on pärjännyt.

Vierailija
849/850 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä muuten tämänpäiväinen esimerkki opiskelijalounaasta: kaksi pientä kalapihviä tai 7kpl kasvispyöryköitä, perunaa, jäävuorisalaattia, kaalisalaattia, leipä, juoma.

Ruokien säännöstely alkoi samalla, kun ruoan hinta alkoi myös kasvaa. Täällä on usein esimerkiksi muusia saa ottaa yhden kauhallisen tai kastiketta kaksi kauhallista. Leipää saa ottaa 1-2 ja maitoa yhden lasin. Ei ihan pärjää koko päivää noilla eväillä.

Aamulla voi asunnolla syödä puuroa, tämä lounaaksi. Kun itse opiskelin, söin 2 krt opiskelijaruuan ja mulla oli ruokaboxi mukana, laitoin leivät sinne. Söin ne myöhemmin.

Asunnolla söin usein porkkana-kaalisalaattia

Vierailija
850/850 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki satasella kuussa toimeentulevat voivat luetella tähän mitä syövät, muuten tuo jää pelkälle sanahelinän tasolle. Eikä mitään perunat on halpoja heittoja, vaan 2000 kcal päivässä monipuolista ruokaa. Mistä tarkalleen se koostuu?

Sika-nautaa/kanan jauhelihaa, pakaste parsakaali/wok vihannes 2e/kg, tummaa pastaa, omenoita, banaaneja, perunoita. Noita 100e saa melkein kuukauden ruoat ja on terveellistä ja monipuolista.

Ei saa. Jos sulla on opiskelijalounaan lisäksi 30 senttiä päivässä, ei oikein budjetti riitä.

Odottelen edelleen esimerkkiä, miten 3,3 euroa päivässä riittää täysipainoiseen ruokavalioon. Ei ole oikein vastauksia tullut.

Pussi tummaa makaronia, 59snt, 1400Kcal

6-pack kananmunia 1,89e, 3kpl päivässä

1.7e jää vihanneksiin, hedelmiin ja mausteisiin joka päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän