Opiskelija valittaa köyhyyttä ja käyttää ruokaan 215 €/kk
Hänellä on myös kuntosalikortti, ostaa proteiinipirtelöitä, kissanruokaan menee 40 euroa kuussa, lisäksi kissalle ostetaan pöllyämätöntä erikoishiekkaa.
Kommentit (850)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki satasella kuussa toimeentulevat voivat luetella tähän mitä syövät, muuten tuo jää pelkälle sanahelinän tasolle. Eikä mitään perunat on halpoja heittoja, vaan 2000 kcal päivässä monipuolista ruokaa. Mistä tarkalleen se koostuu?
Perunaa, riisiä, tummaa tai täysjyvämakaronia, halvinta jauhelihaa, porkkanoita, kesällä kurkkua ja ehkä jopa tomaattia. Lisävitamiinit Rainbowin poretableteista. Tuossa nyt jotain.
Sinun monipuolisuutesi tarkoittanee sitä, että lautasella on pääsääntöisesti kaikenlaisia kalliita rehuja, joiden ravintoarvo on lähes olematon.
Sanoo hän joka syö jotain rainbowin poretabletteja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
215 euroa ei kyllä paljoa ole jos syö terveellisesti ja monipuolisesti.
Yhdelle ihmiselle paljon.
Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.Alapeukuttajat eivät osaa laittaa ruokaa vai miksi alapeukut?
1. perheenne lapset ovat varmasti pieniä. Aamiaisen syövät varmaankin ilmaiseksi päiväkodissa ja lounaan myös. Kalleimmillaan ovat jo pieniä koululaisia ja saavat vain ilmaisen lounaan koulussa.
2. ruokaa saa mutta terveellisyys varmaan jotain muuta. Makaronia ja ketsuppia lapsille ja kaksi kurkkuviipaletta siihen sivuun.
Lapset ovat koulussa, toinen on jo teini.
Emme syö makaronia ja ketsuppia.
Miksi on vaikea ymmärtää että toiset osaavat laittaa ruokaa edullisesti?Aina nämä edullisuutta mainostavat ovat myös niitä joille täysin ylivoimaista avata sitä edullista ruokavaliotaan. Mainostetaan vain miten edullista. T
Jos ei tajua mitä on kotiruoka niin olkoon tajuamatta.
Mun tekemä pitsa kotona tehtynä kotiruokana maksaa 100 euroa.
Mitä ihmeen pascaa sinä siihen laitat? Taidat kuitenkin vain "vitsailla".
En vitsaile. Jo pelkästä vuohenjuustoraasteesta tulee parikymppiä. Mulla on kallis kieli :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki satasella kuussa toimeentulevat voivat luetella tähän mitä syövät, muuten tuo jää pelkälle sanahelinän tasolle. Eikä mitään perunat on halpoja heittoja, vaan 2000 kcal päivässä monipuolista ruokaa. Mistä tarkalleen se koostuu?
2000 kcal? Ei nainen tarvitse niin paljoa ellei halua lihoa kunnolla.
Minä syön ainakin tuon verran ja painan 58 kg. Olen laihtunutkin vähän viime vuodesta.
Eli olet ollut ylipainoinen? Tietysti silloin laihdut tuollaisella kalorimäärällä. 2000 kcal on voimailevan tai 180 cm pitkän hyötyliikuntaa harrastavan naisen tarve, jolla paino pysyy kurissa.
Sori mutta kaikki meistä ei voi olla sohvallaan 23 tuntia ja 55 minuuttia vuorokaudessa löhöäviä av-mammoja joilla ei tietty kaloritkaan kulu kun ei tule liikutettua kuin sormia palstailussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön ainakin tuon verran ja painan 58 kg. Olen laihtunutkin vähän viime vuodesta.
Eli olet ollut ylipainoinen? Tietysti silloin laihdut tuollaisella kalorimäärällä. 2000 kcal on voimailevan tai 180 cm pitkän hyötyliikuntaa harrastavan naisen tarve, jolla paino pysyy kurissa.
Sori mutta kaikki meistä ei voi olla sohvallaan 23 tuntia ja 55 minuuttia vuorokaudessa löhöäviä av-mammoja joilla ei tietty kaloritkaan kulu kun ei tule liikutettua kuin sormia palstailussa.
Huhhuh, on sulla kuvitelmat. :D Kaikki eivät halua olla läskejä, ja 2000 kcal päivässä syömällä sellaiseksi tulee moni pienikokoinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Miksei köyhät opettele kalastamaan. Kalaa saamalla säästää rahaa. Ja sitten voi myydä tutuille kalaa jos saa liikaa. Niin minä teen. Onko köyhät ja muut työttömät laiskaa sakkia ja makoilevat vaan kotona ettei ne jaksa lähtee kalaan.
Opiskelija opiskelee. Lisäksi
Kaarelasta menee julkisilla 40min-tunti keskustaan joten jos opiskelupaikka on siellä ja käy koululla lähes päivittäin, niin koskahan sitä jäisi aikaa kalasteluun.Kesäisin kun ei ole opiskeluja eikä näemmä töitäkään.
Eri
Väärin. Opiskelijan pitää opiskella myös kesällä jos haluaa opintorahan myös kesäkuukausilta. Muussa tapauksessa olisi oltava töitä tai lomailtava sen lainan turvin.
Ja boomerit taas ymmärtää koko artikkelin (ja varsinkin otsikon) väärin :D ei tietenkään kukaan kakskymppinen vuonna 2023 tiedä, eikä pysty kuvittelemaan millaista opiskelu oli esimerkiksi 80-luvulla. Omia kokemuksia peilataan tähän aikaan ja omanikäsiin kavereihin. Elintaso on noussut suomessa aika rutkasti 70-80 luvulta lähtien.
Uskon että hänen tuntemuksensa kumpuavat siitä että hänellä on todennäköisesti paljon kurssikavereita jotka tulevat varakkaista / keskituloisista perheistä joissa esimerkiksi lentomatkustelu jo lapsena oli ihan normaalia. Heillä on myös jokaviiikkoista käyttörahaa ravintoloihin jne. Totta himputissa siinä tuntee itsensä köyhäksi kun vertaa omaan elämään. Ottakaa mielellään myös huomioon nykyajan kulttuuriset trendit, esimerkiksi pukeutumisessa nykyään on ihan normaalia ostaa muotihuppareita jotka maksavat 1000€ ja siihen päälle vielä "tavalliset" lenkkarit jotka voivat maksaa jopa yli tuhannen euron. Samoin matkustelussa 20-30 kymppiset viettävät mielummin pari päivää viiden tähden hotellissa, sen sijaan että asuisivat yli viikon jossain kämäsessä kahden tähden luukussa. Luksuskokemuksia tavoitellaan paljon enemmän nykyään.
Maailma muuttuu, ja hyvä niin! :)
Nämä on varmaan niitä hyväosaisten herranterttuja joita kokoomus haluaa käyttää sitten esimerkkinä todellisia köyhiä vastaan :/ Niinpä neuvot köyhille on aina luokkaa, vaihtakaa pöllyämätön kissanhiekka tavalliseen senkin köyhät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmio kuudelle instassa viikon ruuat satasella listassa olivat : Riisi, broilerikastike ja salaatti ( ei ollut tarkemmin eritelty mitä salaatissa)
makaronilaatikko ja raaste
hernewokki
kebabkiusaus, salaatti
riisipuuro ja hillo
Kolme syöjää on pikkulapsia, mutta tosta lähti kanssa myös miehelle eväät. Teini syö koulussa yhden ruuan arkipäivinä
Ja mitään muuta ei perheessä syödä päivän aikana. Eikä viikon. Hyvin sä vedät.
Sillä satasella on ostettu myös aamu-, ilta- ja välipalat.
Käy katsomassa instasta.
Jep jep. Tyyliin välipalaksi puolikas porkkana ja puolikas omena!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.Ette varmaan syö kovinkaan monipuolisesti ja terveellisesti.
Kyllä syö, kunhan tekee ruoat itse niin halpaa on.
Ja taas nolla esimerkkia.
Miksi vingut kokoajan esimerkeistä?
Et ole ikinä kuullut tavallisista ruoista joita on esim. Erilaiset kastikkeet, lihapullat, erilaiset keitot ja laatikot, kala, kana jne.
Meillä on tänään keitinpotut ja jauhelihakastike.
Pitäisi vissiin olla hanhenmaksapalleroita.
Kyllä tää 200e kuussa ruokaan menettelee, mutta ei se mitään luksusta oo. Ja eikä siinä lohta usein syödä.
Käsittämätöntä ulinaa taas kerran. 215e ruokaan ei ole paljon varsinkin jos yrittää opiskella ja päästä elämässä eteenpäin.
Nämä tarinat satasella suurperheen ruuat viikoksi voi jättää ihan omaan arvoonsa. Jos syö jotenkin terveellisesti niin perheen pitää ostaa pari kiloa kasviksia päivässä, reilu puoli kiloa lihaa/kalaa/kanaa. Jo noihin menee toista kymppiä päivä, ja satanen viikossa. Siihen päälle kaikki muu mikä menee suuhun: kahvia, leipää leikkeleitä.
Voi päästä tietysti halvemmalla jos haluaa taantua keräilytalouden tasolle jä käyttää päivänsä ruunan etsintään ja valmistamiseen. Opiskelijan pitäisi käyttää aikansa opiskeluun ja siitä palautumiseen.
Tämä keskustelu on mennyt kummalliseksi kun köyhät ovat nokkimassa toisia köyhiä ja itkemässä kun jollain menee piirun paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset 18-30 vuotta.
Esim. 52 kg painava nainen = perusaineenvaihdunta 1260,4 kcal.
Suunnilleen jutun naisen paino eikä ole mikään fitnesstyyppi, hyötyliikuntaa harrastava ehkä. Eli kaloritarve päivässä n. 1500-1800, minkä voi syödä LIHOMATTA.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä ulinaa taas kerran. 215e ruokaan ei ole paljon varsinkin jos yrittää opiskella ja päästä elämässä eteenpäin.
Nämä tarinat satasella suurperheen ruuat viikoksi voi jättää ihan omaan arvoonsa. Jos syö jotenkin terveellisesti niin perheen pitää ostaa pari kiloa kasviksia päivässä, reilu puoli kiloa lihaa/kalaa/kanaa. Jo noihin menee toista kymppiä päivä, ja satanen viikossa. Siihen päälle kaikki muu mikä menee suuhun: kahvia, leipää leikkeleitä.
Voi päästä tietysti halvemmalla jos haluaa taantua keräilytalouden tasolle jä käyttää päivänsä ruunan etsintään ja valmistamiseen. Opiskelijan pitäisi käyttää aikansa opiskeluun ja siitä palautumiseen.
Tämä keskustelu on mennyt kummalliseksi kun köyhät ovat nokkimassa toisia köyhiä ja itkemässä kun jollain menee piirun paremmin.
Ko opiskelija sai tuon 215 euron lisäksi äidiltään ruokakasseja. Kyllä hän oikeaati tuhlaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
215 e ei ole näillä ruoan hinnoilla mitenkään tuhlailua. Turha lyödä lyötyä.
Aina varaa nipistää. Irtoperunat maksaa noin 6senttiä/kpl. Jauhelihakeitolla elää kolme päivää ja maksaa 4€. Tokmannilta saa hernekeittoa 5purkkia 10€. Jos ei ole rahaa niin pakko karsia kuluja. Melkein jokaisen tuotteen voi vaihtaa halvempaan 👍
Melkoinen tuhlari kyllä olet kun et kasvata perunoitasi itse ja hernekeitotkin ostat valmiina. Vielä halvempaa se on kasvattaa herneetkin itse.
Niinpä! Nyt on muuten herneitten istutus aika. Eli multa ostoksille.. eikun hakemaan salaa multaa metsästä eihän tuo mullastakaan varmaan maksa.. Perunoitakin voi kuulemma kasvattaa ämpäreissä, opin jostain köyhä ketjusta missä oletettiin köyhien jaksavan kantaa olkaliinojen avulla ilmasia pakastimia kotiinsa.
Miksi ei kukaan ole vielä tullut kertomaan kuinka paljon metsästä saa ilmaista ruokaa?Mullanhakureissulla voisi myös poimia ämpäreittäin marjoja ja sieniä.
Niitä kuivattuja herneitä voi istuttaa ympäri vuoden. Herneen versot on hyvä lisuke.
Nimenomaan lisuke. Lisuketta kannattaa myös vaihtaa, että ei kyllästy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.Ette varmaan syö kovinkaan monipuolisesti ja terveellisesti.
No kohta se tulee kertomaan että se kerää itse marjat ja sienet ja kalastaa kalat ja metsästää lihat ja kasvattaa perunat, porkkanat, nauriit, lantut, maissit, kaalit, herneet, pavut ja yrtit. Lisäksi se askartelee itselleen ja tyttärilleen vanhoista t-paidosista ja sanomalehdistä kuukautissuojat. Säästöä syntyy. 👍
Itse tehty monipuolinen kasvispainotteinen ruoka on halpaa. Et varmaan tiedä, kun wolttaat vaan?
Itse tehty monipuolinen kasvispainotteinen ruoka on terveellistä mutta ei mitenkään erityisen halpaa nykyhinnoilla. Tiedän, koska ihan kaikkea en itse kasvata, vaikka marjat ja sienet syksyisin poiminkin. Vaikka kuinka kausikasviksia ostaisi, niin huomattavan paljon kalliimmaksi tulee nyt kuin esim. pari vuotta sitten.
Terveisin tuo, jolle kommentoit. (Asun niin korvessa, että ei täällä mitään woltata, joten turha heitto sulta se.)
Onko jutun nainen jotenkin tyhmä, kun tuhlaa rahojaan kalliisiin valmispirtelöihin? Ei sellaisia tarvitse kuin voimannostajat ja huonosti syövät seniorit. Miksi valittaa rahan puutetta jos tekee monia huonoja kulutusvalintoja?
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelin noita proteeiinipirtelöitä ja kissanruuan maksuja. Aikoinani, kun opiskelin, niin ei todellakaan olisi ollut moisiin varaa.
Se on aika ikävä elämä jos pitäisi kököttää koko opiskeluaika yksiössään edes ilman lemmikkiä. Kaikki eivät ole ihmissosiaalisia ja osa on jopa kiusattuja. Lemmikistä on seuraa ja se auttaa jaksamaan. Nykyään saattaa joutua opiskelemaan useamman ammatin ennen töihin pääsyä. Pitäisikö ihmisen kököttää yksin kämpässään 10 vuotta ilman kontakteja toisiin elollisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kohta se tulee kertomaan että se kerää itse marjat ja sienet ja kalastaa kalat ja metsästää lihat ja kasvattaa perunat, porkkanat, nauriit, lantut, maissit, kaalit, herneet, pavut ja yrtit. Lisäksi se askartelee itselleen ja tyttärilleen vanhoista t-paidosista ja sanomalehdistä kuukautissuojat. Säästöä syntyy. 👍
Itse tehty monipuolinen kasvispainotteinen ruoka on halpaa. Et varmaan tiedä, kun wolttaat vaan?
Itse tehty monipuolinen kasvispainotteinen ruoka on terveellistä mutta ei mitenkään erityisen halpaa nykyhinnoilla. Tiedän, koska ihan kaikkea en itse kasvata, vaikka marjat ja sienet syksyisin poiminkin. Vaikka kuinka kausikasviksia ostaisi, niin huomattavan paljon kalliimmaksi tulee nyt kuin esim. pari vuotta sitten.
Terveisin tuo, jolle kommentoit. (Asun niin korvessa, että ei täällä mitään woltata, joten turha heitto sulta se.)
Kyllä se on halpaa, helposti riittää 215 € kuussa yksinasuvalla ja lihaankin jää tahaa. Siis jos vaivautuu tosiaan tekemään itse. Testattu on.
Täytyy olla hölmö ostaakseen tölkissä hernekeittoa. Tsekatkaa itse mitä maksaa pussi kuivattuja herneitä ja joko pari pussia halvimpia keittojuureksia ja pari kolme porkkanaa, pari lihaliemiluutiota jne sopivaa. Kymppi muutamaan pieneen tökkiin soppaa on sulaa hulluutta! Toissa viikolla tehty suuri kaali tehtiin keitoksi samalla metodilla. Söin eilen viimeisestä Othexin rasiasta puolet ja tänään on vielä syödä. Pari desiä riisiä, mannaryynejä tai perunasuurimoita + litra maitoa = kattila maitopuuroa. Muutama kananmuna + maitolitra + halvimpia jauhoja + ripaus suolaa ja sokeria = lättyjä tai pannukakkoa ...