Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija valittaa köyhyyttä ja käyttää ruokaan 215 €/kk

Vierailija
21.05.2023 |

Hänellä on myös kuntosalikortti, ostaa proteiinipirtelöitä, kissanruokaan menee 40 euroa kuussa, lisäksi kissalle ostetaan pöllyämätöntä erikoishiekkaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009555815.html

Kommentit (850)

Vierailija
121/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti on vaikea verrata ruokakuluja tietämättä kontekstia. Sillä on paljon vaikutusta onko ihminen vaikka himoliikkuja, herkkävatsainen tai vegaani. Asuinpaikalla on myös väliä, koska eri kaupoissa on eri hintansa. Keittiön varusteetkin vaikuttaa, jos ei vaikka ole lainkaan toimivaa uunia. (Kuten minulla!)

Jos minä ostan halvinta makaroonia kaupasta, se maksaa 2,4e (gluteeniton). Jos kaverini taas ostaa, se maksaa 0,4e. Emme voi täysin ikinä verrata ostoskorejamme, koska ruokavaliomme on niin erilainen.

Minulle leipä on kallista ja halvin syötävä hedelmä on banaani. Hyviä ostoksia kaikille!

Vierailija
122/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä henkilö, joka paheksuu 200 euron ruokakuluja, ei ole pysynyt kårryillä nykymaailmassa. Ehkä hänellä on jotain katkeruuttakin nuoria kohtaan, kateutta, että heillä on elämä vielä edessä.

Elinkustannukset ovat moninkertaistuneet siihen, mitä ne olivat nykyisten keski-ikåisten nuoruudessa. Ruoka on todella kallista. Tein juuri tarkan laskelman, mikä on minimimäärä ruokaan budjetoituna, jos jäisin ennenaikaisesti itse kustannetulle eläkkeelle, plus sähköt yms pakolliset kulut. Summa oli niin suuri, että oli pakko lykätä sitä haavetta. Minulla on myös lapsi, joka on aloittamassa opinnot ja laskeskelin myös häben puolestaan, mitä hän tarvitsisi minimissä, jos muuttaisi omilleen, ja sekin oli todelka iso summa. Parempi että hän asuu vielä kotona jonkin aikaa.

Eli todellakin nykyinen maailma on erilainen kuin keski-ikäisten aikana. Lisäksi töitä on vaikeampi saada.

N53

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

215 e ei ole näillä ruoan hinnoilla mitenkään tuhlailua. Turha lyödä lyötyä.

Aina varaa nipistää. Irtoperunat maksaa noin 6senttiä/kpl. Jauhelihakeitolla elää kolme päivää ja maksaa 4€. Tokmannilta saa hernekeittoa 5purkkia 10€. Jos ei ole rahaa niin pakko karsia kuluja. Melkein jokaisen tuotteen voi vaihtaa halvempaan 👍

Pelkkä peruna ei ole mikään ateria. Halpoja aineksiakin pitää ostaa useampia, jos haluaa elää.

Arvasin että joku tulee heti ketjuun tyrkyttämään perunoita, keittoja ja etenkin hernekeittoa.. En ollut tajunnut tosin että hernekeittokin on nykysin noin kallista! Jos kaksi purkkia söisi päivässä mikä vielä on tosi vähän niin ylittyisi se 3.3 euron raja,

Sieltähän se tuli.

Keitot ja perunat ei kelpaa.

Paljon ravintoaineita on perunassa? Ei sillä tai teidän makaroneilla ja ketsupillä elä, hiukset lähtee päästä. Mutta tärkeempää onkin vaan kai että köyhät kituuttaa eikä vahingossakaan nauti esim ruuasta.

Peruna on terveellistä, mutta ei sitä pelkiltään syö.

Vierailija
124/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen keskustelijan lähtökohta on suorastaan opiskelijavihamielinen. Vaikka joku opiskelija kituuttaisi 50 eurolla kuussa, häntäkin varmasti syyllistettäisiin väärästä alavalinnasta, yhteiskunnan elätiksi, siitä että saa ilmaisen koulutuksen, siitä että pitäisi tehdä töitä, siitä ettei pitäisi tehdä töitä opintojen ohella, pitäisi jo olla perhettä, opiskelee liian hitaasti, opiskelee huonosti, jne. jne. jne. Opiskelija ei voi koskaan voittaa.

Jos opiskelee liian tehokkaasti ja tekee samalla vaikka oman alansa töitä, ei tuokaan käy. Muista opiskelijoista tuo voi antaa huonomman kuvan heistä ja työssäkäyvät pelkää oman työpaikkansa puolesta. Ja pahimmillaan tulee itselle burnout.

Vierailija
125/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina varaa nipistää. Irtoperunat maksaa noin 6senttiä/kpl. Jauhelihakeitolla elää kolme päivää ja maksaa 4€. Tokmannilta saa hernekeittoa 5purkkia 10€. Jos ei ole rahaa niin pakko karsia kuluja. Melkein jokaisen tuotteen voi vaihtaa halvempaan 👍

Pelkkä peruna ei ole mikään ateria. Halpoja aineksiakin pitää ostaa useampia, jos haluaa elää.

Arvasin että joku tulee heti ketjuun tyrkyttämään perunoita, keittoja ja etenkin hernekeittoa.. En ollut tajunnut tosin että hernekeittokin on nykysin noin kallista! Jos kaksi purkkia söisi päivässä mikä vielä on tosi vähän niin ylittyisi se 3.3 euron raja,

Voi myös ostaa kuivaherneitä, liottaa ja keittää niistä itse hernekeiton. On halvempaa per annos. Helvetin pahaa on kyllä :)

Vierailija
126/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todellakin on. Miten yksi ihminen edes saa uppoamaan ruokaan noin paljon rahaa? Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa. 

Millon olet syönyt noin? Miten saat koko päiväksi ruokaa joka päivä 3 eurolla ja 30 sentillä?.

Vanhemmat ostaa viikonloppuna jääkaapin aina täyteen ja viikolla syödään lounas opiskelijaruokalassa. Doh. Eipä tuolla 3.30 juuri muuta saa kuin sen opiskelijalounaan ja niitäkin on tarjolla vain arkisin. 

Juurikin näin. Itselläni noin 150 euroa ruokaan. Opiskelijaruokalaan valtaosa ja pienesti muuta. Vanhemmat maksavat loput ruoat tai käydessään täyttävät jääkaapin ja pakastimen sekä kuivakaapin. Ruokaan minulla ei mene kuitenkaan tuota 150 euroa enempää. Minun kuluihini ei liity mitenkään mitä he maksavat. 

Vierailija
127/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

215 euroa ei kyllä paljoa ole jos syö terveellisesti ja monipuolisesti. 

Yhdelle ihmiselle paljon.

Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.

Alapeukuttajat eivät osaa laittaa ruokaa vai miksi alapeukut?

1. perheenne lapset ovat varmasti pieniä. Aamiaisen syövät varmaankin ilmaiseksi päiväkodissa ja lounaan myös. Kalleimmillaan ovat jo pieniä koululaisia ja saavat vain ilmaisen lounaan koulussa. 

2. ruokaa saa mutta terveellisyys varmaan jotain muuta. Makaronia ja ketsuppia lapsille ja kaksi kurkkuviipaletta siihen sivuun. 

Lapset ovat koulussa, toinen on jo teini.

Emme syö makaronia ja ketsuppia.

Miksi on vaikea ymmärtää että toiset osaavat laittaa ruokaa edullisesti?

Aina nämä edullisuutta mainostavat ovat myös niitä joille täysin ylivoimaista avata sitä edullista ruokavaliotaan. Mainostetaan vain miten edullista. T

Ostaa vain halvimpia merkkejä ja tuotteita. Tärkeää on myös jättää kaikki ylimääräinen pois. Esimerkiksi salaatteja (tarkoitan niitä lehtiä) ei kannata ostaa, sillä ne ovat yleisesti ottaen aika ravintoköyhiä.

Vierailija
128/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui valmishernekeiton ostaminen, kun niistä löytyi kuolleita kuoriaisia. Ei niitä varmaan enää niissä purkkikeitoissa ole, mutta vei ruokahalut siltä osin joksikin aikaa.

Vierailija
129/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä henkilö, joka paheksuu 200 euron ruokakuluja, ei ole pysynyt kårryillä nykymaailmassa. Ehkä hänellä on jotain katkeruuttakin nuoria kohtaan, kateutta, että heillä on elämä vielä edessä.

Elinkustannukset ovat moninkertaistuneet siihen, mitä ne olivat nykyisten keski-ikåisten nuoruudessa. Ruoka on todella kallista. Tein juuri tarkan laskelman, mikä on minimimäärä ruokaan budjetoituna, jos jäisin ennenaikaisesti itse kustannetulle eläkkeelle, plus sähköt yms pakolliset kulut. Summa oli niin suuri, että oli pakko lykätä sitä haavetta. Minulla on myös lapsi, joka on aloittamassa opinnot ja laskeskelin myös häben puolestaan, mitä hän tarvitsisi minimissä, jos muuttaisi omilleen, ja sekin oli todelka iso summa. Parempi että hän asuu vielä kotona jonkin aikaa.

Eli todellakin nykyinen maailma on erilainen kuin keski-ikäisten aikana. Lisäksi töitä on vaikeampi saada.

N53

Meitä on huushollissa neljä aikuista joista kaksi on juurikin parikymppistä opiskelijaa.

Ruokabudjetti on 600 euroa kuussa.

Ja tuon jutun tyttöhän käytti itse 215 euroa ja sen lisäksi äiti osti hänelle isot ruokaostokset kerran kuussa eli hän siis käyttää ainakin 300 euroa kuussa yhden ihmisen ruokiin ja se on paljon.

Vierailija
130/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen keskustelijan lähtökohta on suorastaan opiskelijavihamielinen. Vaikka joku opiskelija kituuttaisi 50 eurolla kuussa, häntäkin varmasti syyllistettäisiin väärästä alavalinnasta, yhteiskunnan elätiksi, siitä että saa ilmaisen koulutuksen, siitä että pitäisi tehdä töitä, siitä ettei pitäisi tehdä töitä opintojen ohella, pitäisi jo olla perhettä, opiskelee liian hitaasti, opiskelee huonosti, jne. jne. jne. Opiskelija ei voi koskaan voittaa.

Ei ole. Olen itsekin opiskelija. Silti opiskelijoiden valitus väliaikaisesta elämäntilanteestaan tuntuu lapselliselta. Näkee, että elämänkokemusta ei ole vielä paljoa.

T: aikuinen jatko- opiskelija

Vierailija
131/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todellakin on. Miten yksi ihminen edes saa uppoamaan ruokaan noin paljon rahaa? Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa. 

Miten ihmeessä selviät 100 €/kk?

Antaisitko vinkkejä?

Hän syö joka kolmas päivä purkillisen säilykeoliiveja.

Vierailija
132/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on niiiiiiin suhteellista. Useimmiten valituksen aihe syntyy siitä, kun huomataan, että toinen pystyykin kuluttamaan kympin enemmän kuukaudessa kuin itse.

1990-luvulla eräs kaveri moitti minua, silloin työtöntä ja äitinsä taloudessa asuvaa, 3500 markan polkupyörällä ajelusta, uuden television, videonauhuri ja stereosarjan ostosta. Ite hän kävi töissä palkalla joka oli 50 mk päivärahaani pienempi, asui vanhempiensa taloudessa ja ajeli velkaisella autolla. En minäkään moittinut häntä autolla ajelusta, joka oli paljon tyyriimpää kuin minun pyöräillyt.

Sehän aina valitti hirveästi ja puhui, kuinka hänellä menee niin hirveän paljon huonommin.

Vierailija
133/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös ostaa kuivaherneitä, liottaa ja keittää niistä itse hernekeiton. On halvempaa per annos. Helvetin pahaa on kyllä :)

Jos hernekeitto on pahaa, niin et mausta sitä oikein tai teet muita virheitä. Tosin jos et tykkää muutenkaan herneistä, niin maustaminen ei pahemmin auta.

Vierailija
134/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla opiskelijalla on laittaa ruokaan noin paljon. Taitaa nostaa opintolainaa.

Vierailija
135/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastaruokakin on terveellistä kun laittaa esimerkiksi lehtikaalipastaa tai avocadopastaa. Helppoa ja nopeaa ja Lidlissä on kumpaakin usein tarjouksessa.

Juuri eilen taas kokkasin.

Vierailija
136/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka monta vuotta siitä on aikaa? Oletko hahmottanut, että vuosi vuodelta kaikki kallistuu? Ruoka on kallistunut vieläpä 40% viimeksi kuluneen vuoden aikana.

Emme nyt elä samassa maailmassa, missä sinä (ja minä) elimme 90-luvulla. Outoa että jotkut eivät hahmota maaimman muuttuvan.

40%? Otitko nyt kaljan hinnan esimerkiksi laskelmiisi?

Voi sinua, kun kuulostat vihamieliseltä nuoria kohtaan.

40% ruuan hinnan nousu viime vuoden aikana on virallisista tilastoista.

Sattui jäämään mieleen, kun viime viikolla vierailin äitini luona vanhainkodissa ja luin hänelle ääneen lehdestä uutisen tästä aiheesta. Myös muiden peruselinkustannusten kasvu on ollut valtavaa, kuten asuminen, liikenne ja sähkö jne.

Vierailija
137/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm...

"Monika kertoo käyvänsä äitinsä kanssa isoilla ruokaostoksilla kerran kuussa. Silloin mennään Lidliin tai Prismaan."

"Monika näyttää meille jääkaappinsa. Sieltä löytyy esimerkiksi äidin hänelle tekemää borssikeittoa, jogurtteja ja paljon proteiinipirtelöitä"

Mutta

"HS:n opiskelijaköyhyys -kyselyn mukaan moni opiskelija on joutunut turvautumaan vanhempiin ja sukulaisiin nykyisessä taloustilanteessa. 20-vuotiaalla Monikalla sitä mahdollisuutta ei ole."

Saahan hän apua äidiltään, vaikka jutun alussa väitetään toisin.

Vierailija
138/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kun mammat tärkeinä kirjoittavat miten vähän opiskeluaikoina meni rahaa ruokaan. Niistä ajoista on varmasti vähintään 20 vuotta aikaa. Samat mammat huokailevat kauppareissulla kun leipäpaketin hinta noussut 10 senttiä eikä perunoitakaan löytynyt alle euron kilohinnalla.  Kotiin palattuaan marmattaa perheelleen asiasta kovasti. Sen jälkeen palstalle kertomaan miten halpaa ruokaa voi perheelle tehdä ja yhdestä broilerinkoivesta riittää koko suvulle viikoksi. 

Vierailija
139/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvalla opiskelijalla on laittaa ruokaan noin paljon. Taitaa nostaa opintolainaa.

No niin nostaakin. Eikö kukaan täällä lue juttuja joita kommentoi?

Vierailija
140/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en valita köyhyyttä. Nostan tuet mitkä kuuluu. Toki joskus rahat loppu liian nopeesti mutra siitäkään en valita muille. Syömisiin ei ole synti kuluttaa rahaa. Ensin ruoka, sitten muut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi