Kelan raja toimeentulotuessa, asuminen
Mitä tekisitte tilanteessaani? Olen ollut sairaspäivärahalla nyt vuoden,sitä ennen työtön vuoden. Olen yhden 8 v lapsen yh Helsingistä. Saamme toimeentulotukea vuokran osuuteen mitä asumistuki ei kata. Kelan mukaan vuokra saisi meiltä olla 870 e kk.Olen hakenut asuntoa jatkuvasti,minulla ei ole luottotietoja ex miehen aikaansaaman sotkun takia.Nykyisessä vuokra asunnossa asuimme jo kun olin vakituisessa työssä hoitoalalla,silloin vuokra tosin oli 120 e vähemmän kuin nyt (Sato vuokranatajana). Nyt sain asuntotarjouksen 250 e kk halvemmasta asunnosta kaupungilta. Ongelma on että siinäkin mene vuokra yli Kelan määrittelemän vuokran joten joutuisin maksamaan toimeentulotuesta sen 250 e kk ja elämään lapsen kanssa 500 eurolla kuukaudessa. Siitä pitäisi maksaa matkakortti, ruoka,puhelin ja netti. Jos jatkan nykyisessä asunnossa,Kela maksaa edelleen koko vuokran kun rajojen sisällä olevaa ei ole löytinyt :/ Lapseni on erityislapsi ja lääkärin todistus on että hän tarvitsee kasvaessaan oman huoneen joten etsin kolmiota...olen saanut juuri sovittua että jatkaisin syksyllä hoitoalan opinnot loppuun kuntoutustuella mutta toimeentulotukea tarvitaan siihen ruokaan jne. opinnot kestävät n vuoden keikkatöitä ei voi tehdä kun ne vähentävät tt tukea... enkä voi tehdä niin paljon töitä ettei tukea tarvitsisi hakea oman terveydentilan takia.
Mitä tekisitte jos olisitte minä? uskallanko ottaa riskin ja elää vuoden lapsen kanssa 500 eurolla? Se sisältää lapsilisän ja elatustuen. Meillä ei ole mitään tukiverkkoja keneltä saisin hätätilanteessa rahaa. Ehkä vuoden kuluttua voisin saada vakituisen työn, asua siinä halvemmassa asunnossa ja palkasta jäisi käteen niin etten joutuisi hakemaan tukia. Vaihtoehto on jäädä tähän nykyiseen ylikalliiseen asuntoon jonka vuokra sitten maksetaan kokonaan ja rahaa jäisi meille elämiseen minimitoimeentulotuen verran eli 740 e kk. sillä olemme nytkin tulleet toimeen jo 2 vuotta. Hullua on se että Kela maksaa mielummin tämän asunnon vuokran kuin 250 e kk halvemman asunnon...sosiaalityöntekijöni oli sitä mieltä ettei kannata muuttaa:/ muuttokulutkin ovat ongelma, ketään ei ole auttamaan muutossa enkä pysty lapsen kanssa kantamaan kirjahyllyä tai sänkyä...ajokorttia ei ole myöskään joten jonkun muuttofirman joudun palkkaamaan ja se maksaa koko kuun ruokarahat.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti täältä palstalta ei saa kovin hyviä vastauksia. Mielenterveysongelmat ja paha olo on helppo purkaa nimettömästi.
Tsempit aloittajalle tulevaan!
Mielenterveysongelmaiset eivät näkisi epäkohtia AP:n tarinoinnissa. Lapsen isä on pieksevä mlkku ja sekipää, silti AP ei pysty tekemään ratkaisua muuttaakseen stadista pois koska isukin ja lapsen tapaamiset, vaikka lapsi on hyvin traumatisoitunut isänsä tempuista?
Edellä tuli selväksi, että isä tapaa lastaan valvotusti. Ei ap sitä päätä tapaako vai ei.
Lapsi haluaa vapaaehtoisesti tavata traumatisoivaa vanhempaansa?
Vai pakotettunako lapsi viedään tapaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti täältä palstalta ei saa kovin hyviä vastauksia. Mielenterveysongelmat ja paha olo on helppo purkaa nimettömästi.
Mielenterveysongelmaiset eivät näkisi epäkohtia AP:n tarinoinnissa. Lapsen isä on pieksevä mlkku ja sekipää, silti AP ei pysty tekemään ratkaisua muuttaakseen stadista pois koska isukin ja lapsen tapaamiset, vaikka lapsi on hyvin traumatisoitunut isänsä tempuista?
Edellä tuli selväksi, että isä tapaa lastaan valvotusti. Ei ap sitä päätä tapaako vai ei.
niin.tilanteeni on niin monimutkainen etten aloituksessa halunnut alkaa kirjoittamaan noista tapaamisista kun hain mielipiteitä vain tuohon asuntoasiaan... lapsella on hoitokontakti minulla ei terapiaa vielä kun olen vielä liian traumatisoitunut ja masentunut. nyt yritän palata kuntoutustuella sh opintojen pariin jotka olen jo 2 kertaa joutunut keskeyttämään. samalla alkaa terapia . Lapsi laski alleen ensimmäisessä tapaamisessa,pelosta.paikalla on ls puolelta valvoja johon lapsi onneksi nyt luottaa. Ei haluaisi tavata isäänsä mutta minä en sitä päätä.
t: ap
Vierailija kirjoitti:
uskaltaisitteko muuttaa? tuleeko sillä 500 eurolla toimeen? pakollisia menoja on puhelin x 10e,10 e netti,matkakortti 85 e. eli yhteensä n 100 e kk. ruokaan ja vaatteisiin jäisi meillä 400 e kk. niin pitäisi elää ainakin vuosi.
Tee laskelma tuloistasi ja menoistasi. Hahmotat tilanteen paljon paremmin kuin arvailemalla. Ruokakulut ja muut pakolliset voit laskea vaikka viikon ostoslistasta, paljonko teillä kuluu tällä hetkellä ruokaan, välttämättömiin pesuaineisiin ja hygieniatarvikkeisiin ja laskea siitä paljonko se tekee kuukaudessa. Jos näyttää siltä, että menoissa on liikaa, voit katsoa mitä säästämisen varaa kuluissa on ja voisitteko vaihtaa pesuaineet ja muut halvempiin merkkeihin ja saada viikon ruoat halvemmalla itse kokkaamalla halvemmista aineksista. Edullisia ruokareseptejä löytyy netistä. Laske ensin ja toimi sitten.
Jos sanoit että nykyinen asunto on homeessakin , sieltä kannattaa muuttaa pikimmiten pois ennenkuin sairastutte sisäilmasta . Mitään lisätaakkaa ette kaipaa .
Käytännössä ei ole rajaa. Riittää kun hakee halvempaa asuntoa mitä ei tietenkään saa. Ystäväni vuokra 1000 euroa joka maksetaan hänelle kokonaisuudessaan. Asuu Eirassa.
Päätös pelottaa, jos päätän taas väärin ja olemme pulassa taloudellisesti :( pitäisi päättää mahdollisimman nopeasti asia.
t: Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisen todistuksen lääkäri antaa siitä, että lapsi tarvitsee oman huoneen? Onko se joku vapaamuotoinen dokumentti vai joko siihenkin on valmis KELAn lomake?
En jaksanut lukea aloitusta loppuun.
Ei näitä vaan jaksa.
Vaihdapa sitten sivua kun noin tylsii. Tuo marina ei auta ap:ta yhtään ja ainakin minusta kurjaa luettavaa tuollainen valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisen todistuksen lääkäri antaa siitä, että lapsi tarvitsee oman huoneen? Onko se joku vapaamuotoinen dokumentti vai joko siihenkin on valmis KELAn lomake?
En jaksanut lukea aloitusta loppuun.
Ei näitä vaan jaksa.Vaihdapa sitten sivua kun noin tylsii. Tuo marina ei auta ap:ta yhtään ja ainakin minusta kurjaa luettavaa tuollainen valitus.
Vaihda sinäkin sivua jos täällä jutut on liian kurjaa luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllähän Kela maksaa mielllän muuton jos muuttaa halvempaan. Niillä on lista hyväksytyistä muuttofirmoista, pyydät heiltä tarjouksen ja kerrot sen Kelalla/sossulle.
Et tarvitse kolmiota, vaan kaksion, ehkä tilavamman sitten. Et ole eka etkä vika joka asuu itse olohuoneessa ja lapsi makkarissa. Pientä huonekalujen sijoittelua niin saat nukkumasopen olohuoneeseen.
ei maksa kun uusi asunto menee Kelan rajan yli.tosiaab 870 e kk saa asunto maksaa. jos maksaa vaikka 890 e ei tukea tipu. asia on tarkastettu Kelasta ja sos työntekijältä joka ei sen vuoksi meille suosittele muuttoa.
Helsingistä löytyy satavarmasti kaksio hintaan 870. Oletko oikeasti etsinyt? Kolmio nyt kannattaa unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Päätös pelottaa, jos päätän taas väärin ja olemme pulassa taloudellisesti :( pitäisi päättää mahdollisimman nopeasti asia.
t: Ap
Kokemuksen syvällä rintaäänellä: rauhoita tilanne nyt niin että jäätte tuohon asuntoon kunnes saat ne muut asiat kuntoon ja sitten voitte lapsen kanssa muuttaa sellaiseen asuntoon mikä miellyttää ja mikä on budjetissa (oli se sitten tukien tai palkan varassa se toimeentulo).
Uskon että sulla on nyt ihan tarpeeksi rankkaa muutenkin tuo oleminen, joten muuton sijaan keskittyisin siihen että hoidat itsesi ja lapsesi kuntoon ja yrität saada ne opiskelut loppuun. Sen jälkeen maailma on ihan toisella tavalla taas auki sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllähän Kela maksaa mielllän muuton jos muuttaa halvempaan. Niillä on lista hyväksytyistä muuttofirmoista, pyydät heiltä tarjouksen ja kerrot sen Kelalla/sossulle.
Et tarvitse kolmiota, vaan kaksion, ehkä tilavamman sitten. Et ole eka etkä vika joka asuu itse olohuoneessa ja lapsi makkarissa. Pientä huonekalujen sijoittelua niin saat nukkumasopen olohuoneeseen.
ei maksa kun uusi asunto menee Kelan rajan yli.tosiaab 870 e kk saa asunto maksaa. jos maksaa vaikka 890 e ei tukea tipu. asia on tarkastettu Kelasta ja sos työntekijältä joka ei sen vuoksi meille suosittele muuttoa.
t: apHelsingistä löytyy satavarmasti kaksio hintaan 870. Oletko oikeasti etsinyt? Kolmio nyt kannattaa unohtaa.
Avasin Saton sivut, heti löytyi siisti kaksio, ei kolmio, 47 neliö Puotilassa 799e , vesi 25/henk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos uusi asunto on halvempi kuin nykyinen, kyllähän siihen saa kelasta ihan samalla lailla tukea koko vuokraan, ja muuttokuluihin myös. Ainakin tuttavani sai. Kela toki silti edellyttää, että etsit koko ajan halvempaa asuntoa, mutta ei ole sun vika, jos sellaista et hakemisesta huolimatta saa.
Ei saa. tämä on tarkistettu sossusta ja Kelalta. mitään poikkeuksia ei ole. se juuri on hullua että mielummin maksetaan monta sataa kalliimpi asunto. nytkin asun lähiössä ja asunnossa on mm sisäilmaongelmia ja seinä homeessa. Meidän uusi asunto saa maksaa 870 e jotta saan muuttoon tukea tai että se huomioidaan toimeentulotuessa.
Tuohon hintaan kivoja asuntoja löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä alle 12 -vuotias lapsi tapaa vanhempaansa lastensuojelussa, koska vasta 12 täyttäneen mielipide otetaan laissa huomioon.
Muuttaisin halvempaan. Koska todennäköisesti tuet tulee kohta laskemaan, kun hallitus vaihtuu.
Lisäksi oletko hakenut oppisopimuspaikkaa? Hoitoalalla on todellakin töitä ja moni paikka ottaa varmasti oppisopimukseen. Helpottaisi paljon rahatilannettasi.
Vierailija kirjoitti:
uskaltaisitteko muuttaa? tuleeko sillä 500 eurolla toimeen? pakollisia menoja on puhelin x 10e,10 e netti,matkakortti 85 e. eli yhteensä n 100 e kk. ruokaan ja vaatteisiin jäisi meillä 400 e kk. niin pitäisi elää ainakin vuosi.
400 eurolla kuussa pärjää, mutta erityisherkkuja sillä ei tietenkään saa. Vaikka harrastukset yms voi olla asioita jotka täytyy karsia tai ainakin miettiä pystyykö löytämään halvemman vaihtoehdon jonkun suurseuran järjestämän tilalle. Halpoja vaatteita on edelleen monissa kaupoissa, ja toisaalta kirppikset tai vaatevaihto tuttavien kanssa voi olla vielä edullisempia vaihtoehtoja. Ravintoloissa käynti ei myöskään tuohon budjettiin hyvin istu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t: apHelsingistä löytyy satavarmasti kaksio hintaan 870. Oletko oikeasti etsinyt? Kolmio nyt kannattaa unohtaa.
Itse asiassa Helsingissä on todella vaikea löytää kaksiota tuolla hinnalla.
Ap kertoo että sosiaalityöntekijä on sitä mieltä, että hänen ei pitäisi nyt muuttaa. Kai sosiaalityöntekijän arvioon voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoo että sosiaalityöntekijä on sitä mieltä, että hänen ei pitäisi nyt muuttaa. Kai sosiaalityöntekijän arvioon voi luottaa.
Olisi kiva kuulla perustelut. ja toisaalta perustelut myös, miksi Kela ei hyväksyisi sen halvemman asunnon vuokraa kokonaan, jos nyt hyväksyy kalliimman. Tuttavni kohdalla tuo nimittäin meni eri tavalla.
Miten tuo muuten toimii että hyvin tienaava DI-isä ei maksa elatusta kun ei halua? Olen aina kuvitellut että se on pakollinen maksu jos on perheen perustettuaan eronnut ja lapsi jää toiselle.