Kelan raja toimeentulotuessa, asuminen
Mitä tekisitte tilanteessaani? Olen ollut sairaspäivärahalla nyt vuoden,sitä ennen työtön vuoden. Olen yhden 8 v lapsen yh Helsingistä. Saamme toimeentulotukea vuokran osuuteen mitä asumistuki ei kata. Kelan mukaan vuokra saisi meiltä olla 870 e kk.Olen hakenut asuntoa jatkuvasti,minulla ei ole luottotietoja ex miehen aikaansaaman sotkun takia.Nykyisessä vuokra asunnossa asuimme jo kun olin vakituisessa työssä hoitoalalla,silloin vuokra tosin oli 120 e vähemmän kuin nyt (Sato vuokranatajana). Nyt sain asuntotarjouksen 250 e kk halvemmasta asunnosta kaupungilta. Ongelma on että siinäkin mene vuokra yli Kelan määrittelemän vuokran joten joutuisin maksamaan toimeentulotuesta sen 250 e kk ja elämään lapsen kanssa 500 eurolla kuukaudessa. Siitä pitäisi maksaa matkakortti, ruoka,puhelin ja netti. Jos jatkan nykyisessä asunnossa,Kela maksaa edelleen koko vuokran kun rajojen sisällä olevaa ei ole löytinyt :/ Lapseni on erityislapsi ja lääkärin todistus on että hän tarvitsee kasvaessaan oman huoneen joten etsin kolmiota...olen saanut juuri sovittua että jatkaisin syksyllä hoitoalan opinnot loppuun kuntoutustuella mutta toimeentulotukea tarvitaan siihen ruokaan jne. opinnot kestävät n vuoden keikkatöitä ei voi tehdä kun ne vähentävät tt tukea... enkä voi tehdä niin paljon töitä ettei tukea tarvitsisi hakea oman terveydentilan takia.
Mitä tekisitte jos olisitte minä? uskallanko ottaa riskin ja elää vuoden lapsen kanssa 500 eurolla? Se sisältää lapsilisän ja elatustuen. Meillä ei ole mitään tukiverkkoja keneltä saisin hätätilanteessa rahaa. Ehkä vuoden kuluttua voisin saada vakituisen työn, asua siinä halvemmassa asunnossa ja palkasta jäisi käteen niin etten joutuisi hakemaan tukia. Vaihtoehto on jäädä tähän nykyiseen ylikalliiseen asuntoon jonka vuokra sitten maksetaan kokonaan ja rahaa jäisi meille elämiseen minimitoimeentulotuen verran eli 740 e kk. sillä olemme nytkin tulleet toimeen jo 2 vuotta. Hullua on se että Kela maksaa mielummin tämän asunnon vuokran kuin 250 e kk halvemman asunnon...sosiaalityöntekijöni oli sitä mieltä ettei kannata muuttaa:/ muuttokulutkin ovat ongelma, ketään ei ole auttamaan muutossa enkä pysty lapsen kanssa kantamaan kirjahyllyä tai sänkyä...ajokorttia ei ole myöskään joten jonkun muuttofirman joudun palkkaamaan ja se maksaa koko kuun ruokarahat.
Kommentit (114)
Ei käy järkeen. Teille pitää jäädä perusosan verran molemmille, saatte kyllä sitä toimeentulotukea halvempaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin pois Helsingistä.
se ei ole vaihtoehto lapsen isän ja oman koulun takia. ehkä myöhemmin kun valmistun mikäli se sopii lapsen isälle.
t: apEi sun tarvitse lapsen isältä kysyä missä voit asua.
No kyllä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos uusi asunto on halvempi kuin nykyinen, kyllähän siihen saa kelasta ihan samalla lailla tukea koko vuokraan, ja muuttokuluihin myös. Ainakin tuttavani sai. Kela toki silti edellyttää, että etsit koko ajan halvempaa asuntoa, mutta ei ole sun vika, jos sellaista et hakemisesta huolimatta saa.
Ei saa. tämä on tarkistettu sossusta ja Kelalta. mitään poikkeuksia ei ole. se juuri on hullua että mielummin maksetaan monta sataa kalliimpi asunto. nytkin asun lähiössä ja asunnossa on mm sisäilmaongelmia ja seinä homeessa. Meidän uusi asunto saa maksaa 870 e jotta saan muuttoon tukea tai että se huomioidaan toimeentulotuessa.
t: apOnpa todella kummallista.
ne on ne totun rajat. siksi moni ei voi muuttaa kalliimmasta halvempaan.
Minkälaisen todistuksen lääkäri antaa siitä, että lapsi tarvitsee oman huoneen? Onko se joku vapaamuotoinen dokumentti vai joko siihenkin on valmis KELAn lomake?
En jaksanut lukea aloitusta loppuun.
Ei näitä vaan jaksa.
Jää nykyiseen. Opiskele ammatti loppuun. Pyri saamaan työpaikka sen jälkeen ja muuta sitten.
Näin minä tekisin ja näin sinua ohjeistan. Itse olen ollut palkkatöissä yli 20 vuotta enkä saa mitään tukia. Tsemppaan sinua elämässä eteenpäin. Nyt joudut tukeutumaan yhteiskunnan apuun, mutta toivottavasti jatkossa tilanne on toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän vuokra-asunto ja Helsinki ei sovi samaan lauseeseen . Asunnot pitäisi aina osoittaa ympäryskunnista . Lapsi kyllä sopeutuu aina sinne missä koti on .
Suomi on sivistysmaa, ja sellaisessa ihmisille ei osoiteta asuntoja, vaan jokainen saa itse valita asuntonsa. Yhteiskunta maksaa tukea tiettyjen vuokrarajojen mukaan.
Toivottavasti tällainen älyttömyys on tylevan hallituksen leikkauslistoilla.
Mihin minunlaiseni tulisi laittaa asumaan? nyt sain tarjouksen Espoosta mutta sekin on minulle liian kallis. voin kertoa että itsemurha on nytkin päivittäin mielessä. En näe tilanteeseen ulospääsyä.oma elämäni ei ole minkäöb arvoinen mutta ajattelen lapsen parasta.välillä en jaksa sitäkään.
t: apAp älä välitä näistä palstan ääliökommenteista.
Usko, että olet nyt ehkä vaikeassa tilanteessa, mutta asiat tulevat paranemaan. Hae itsellesi apua, jos sinulla on itsetuhoisia ajatuksia. Jaksathan tsempata, itsesi ja lapsesi puolesta.
Kiitos, olemme jo lastensuojelun asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Jää nykyiseen. Opiskele ammatti loppuun. Pyri saamaan työpaikka sen jälkeen ja muuta sitten.
Näin minä tekisin ja näin sinua ohjeistan. Itse olen ollut palkkatöissä yli 20 vuotta enkä saa mitään tukia. Tsemppaan sinua elämässä eteenpäin. Nyt joudut tukeutumaan yhteiskunnan apuun, mutta toivottavasti jatkossa tilanne on toinen.
Kiitos neuvosta. se merkitsee paljon kun ei ole ketään kenen kanssa pohtia eri vaihtoehtoja.
t: ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän vuokra-asunto ja Helsinki ei sovi samaan lauseeseen . Asunnot pitäisi aina osoittaa ympäryskunnista . Lapsi kyllä sopeutuu aina sinne missä koti on .
Suomi on sivistysmaa, ja sellaisessa ihmisille ei osoiteta asuntoja, vaan jokainen saa itse valita asuntonsa. Yhteiskunta maksaa tukea tiettyjen vuokrarajojen mukaan.
Haluatko siis että yhteiskunta päättää kunkin ihmisen asuinpaikan, kuten joissain kommunistisissa maissa, vai haluatko, ettö vuokrarajoista luovutaan?
Näille riittäisi helsinkiläiskolmion sijaan kaksio Tervakoskelta.
Eli haluat siis samantyyppisen kommunismikäytännön kun Pohjois-Koreassa. Siellä valtio päättää, missä kukakin saa asua.
Valinnanvapaus on täysi kun itse asumisensa maksaa. Miksi veronmaksajien kustannuksella pitäisi saada valita asua linnassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapseni on erityislapsi."
Miksi en ole lainkaan yllättynyt?
kysypä lapsen isältä jonka vuoksi lapsella on pelkotiloja ja psykoottisuytta.hän puhuu kuolemasta päivittäin. isänsä on mt ongelmainen ja lapsi tramautisoitui jo pienenä. ensimmäisen kerran minut pahoinpideltiin kun olin vielä raskaana,mies oli harhoissaan.
t: apJa silti jatkoit tämän isän kanssa yhdessäoloa tarpeeksi pitkälle, että lapsi muistaa tapahtumat? Vetikö turpaan "silleen ihanasti"?
Nyt jumalauta lopeta! Olet tietämätön ja törkeä.
T: perheväkivaltatyötä tehnyt
Miksi kela maksaa nyt koko asunnon, mutta ei sitä halvempaa? en ihan ymmärtänyt tätä. Miksi olet muuttamassa, onko käsketty vaihtaa halvempaan asuntoon?
En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta älä muuta ja tee opinnot loppuun ja sen jälkeen muuta halvempaan, jotta palkasta jää enemmän käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kysypä lapsen isältä jonka vuoksi lapsella on pelkotiloja ja psykoottisuytta.hän puhuu kuolemasta päivittäin. isänsä on mt ongelmainen ja lapsi tramautisoitui jo pienenä. ensimmäisen kerran minut pahoinpideltiin kun olin vielä raskaana,mies oli harhoissaan.
t: apJa silti jatkoit tämän isän kanssa yhdessäoloa tarpeeksi pitkälle, että lapsi muistaa tapahtumat? Vetikö turpaan "silleen ihanasti"?
Onpa harvinaisen typerä kommentti, eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin tulla tänne syyllistämään ja haukkumaan selvästi vaikeassa tilanteessa olevaa ihmistä ja vanhempaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jumalauta lopeta! Olet tietämätön ja törkeä.
T: perheväkivaltatyötä tehnyt
Perheväkivaltatyötä tehnyt? Olet siis se juoppo Riitta, joka lyö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa harvinaisen typerä kommentti, eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin tulla tänne syyllistämään ja haukkumaan selvästi vaikeassa tilanteessa olevaa ihmistä ja vanhempaa??
Kerroppa omin sanoin, mikä siinä suhteessa on niin ihanaa, jos turpaan tulee ja lapsikin on vaarassa?
Totta munassa muuttaisin halvempaan, vaikka sekin olisi yli rajojen. Varsinkin jos on näköpiirissä, että jossain vaiheessa voisi päästä pois tuilta tai ainakin vähemmille tuille, tyyliin pelkälle asumistuelle ja palkalle. Oma vuokrani on reilusti rajojen alle ja silti olen jonossa halvempaan asuntoon, että jäisi enemmän käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko siis että yhteiskunta päättää kunkin ihmisen asuinpaikan, kuten joissain kommunistisissa maissa, vai haluatko, ettö vuokrarajoista luovutaan?
Näille riittäisi helsinkiläiskolmion sijaan kaksio Tervakoskelta.
miten hoitaisin koulun lähiopinnot ja lapsen isän kanssa valvotut tapaamiset? Onko Tervakoskella kaupungin asuntoja?
Eiköhän niitä lähäriopintoja voi Tervakoskeltakin tehdä ja tapaamisia on ehkä kerran kuussa. Lasu maksaa nekin.
Ajattelet nyt ap itsesi ja lapsen parasta. Exästä viis kun ei edes elatukseen osallistu.
Kaikkea hyvää sinulle! En osaa asunnon suhteen neuvoa, mutta päätä teidän kahden parhaaksi.
Valitettavasti täältä palstalta ei saa kovin hyviä vastauksia. Mielenterveysongelmat ja paha olo on helppo purkaa nimettömästi.
Tsempit aloittajalle tulevaan!
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti täältä palstalta ei saa kovin hyviä vastauksia. Mielenterveysongelmat ja paha olo on helppo purkaa nimettömästi.
Tsempit aloittajalle tulevaan!
Mielenterveysongelmaiset eivät näkisi epäkohtia AP:n tarinoinnissa. Lapsen isä on pieksevä mlkku ja sekipää, silti AP ei pysty tekemään ratkaisua muuttaakseen stadista pois koska isukin ja lapsen tapaamiset, vaikka lapsi on hyvin traumatisoitunut isänsä tempuista?
Ei kiinnosta, lähen hakemaan kaljaa
Ap älä välitä näistä palstan ääliökommenteista.
Usko, että olet nyt ehkä vaikeassa tilanteessa, mutta asiat tulevat paranemaan. Hae itsellesi apua, jos sinulla on itsetuhoisia ajatuksia. Jaksathan tsempata, itsesi ja lapsesi puolesta.