Kelan raja toimeentulotuessa, asuminen
Mitä tekisitte tilanteessaani? Olen ollut sairaspäivärahalla nyt vuoden,sitä ennen työtön vuoden. Olen yhden 8 v lapsen yh Helsingistä. Saamme toimeentulotukea vuokran osuuteen mitä asumistuki ei kata. Kelan mukaan vuokra saisi meiltä olla 870 e kk.Olen hakenut asuntoa jatkuvasti,minulla ei ole luottotietoja ex miehen aikaansaaman sotkun takia.Nykyisessä vuokra asunnossa asuimme jo kun olin vakituisessa työssä hoitoalalla,silloin vuokra tosin oli 120 e vähemmän kuin nyt (Sato vuokranatajana). Nyt sain asuntotarjouksen 250 e kk halvemmasta asunnosta kaupungilta. Ongelma on että siinäkin mene vuokra yli Kelan määrittelemän vuokran joten joutuisin maksamaan toimeentulotuesta sen 250 e kk ja elämään lapsen kanssa 500 eurolla kuukaudessa. Siitä pitäisi maksaa matkakortti, ruoka,puhelin ja netti. Jos jatkan nykyisessä asunnossa,Kela maksaa edelleen koko vuokran kun rajojen sisällä olevaa ei ole löytinyt :/ Lapseni on erityislapsi ja lääkärin todistus on että hän tarvitsee kasvaessaan oman huoneen joten etsin kolmiota...olen saanut juuri sovittua että jatkaisin syksyllä hoitoalan opinnot loppuun kuntoutustuella mutta toimeentulotukea tarvitaan siihen ruokaan jne. opinnot kestävät n vuoden keikkatöitä ei voi tehdä kun ne vähentävät tt tukea... enkä voi tehdä niin paljon töitä ettei tukea tarvitsisi hakea oman terveydentilan takia.
Mitä tekisitte jos olisitte minä? uskallanko ottaa riskin ja elää vuoden lapsen kanssa 500 eurolla? Se sisältää lapsilisän ja elatustuen. Meillä ei ole mitään tukiverkkoja keneltä saisin hätätilanteessa rahaa. Ehkä vuoden kuluttua voisin saada vakituisen työn, asua siinä halvemmassa asunnossa ja palkasta jäisi käteen niin etten joutuisi hakemaan tukia. Vaihtoehto on jäädä tähän nykyiseen ylikalliiseen asuntoon jonka vuokra sitten maksetaan kokonaan ja rahaa jäisi meille elämiseen minimitoimeentulotuen verran eli 740 e kk. sillä olemme nytkin tulleet toimeen jo 2 vuotta. Hullua on se että Kela maksaa mielummin tämän asunnon vuokran kuin 250 e kk halvemman asunnon...sosiaalityöntekijöni oli sitä mieltä ettei kannata muuttaa:/ muuttokulutkin ovat ongelma, ketään ei ole auttamaan muutossa enkä pysty lapsen kanssa kantamaan kirjahyllyä tai sänkyä...ajokorttia ei ole myöskään joten jonkun muuttofirman joudun palkkaamaan ja se maksaa koko kuun ruokarahat.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo muuten toimii että hyvin tienaava DI-isä ei maksa elatusta kun ei halua? Olen aina kuvitellut että se on pakollinen maksu jos on perheen perustettuaan eronnut ja lapsi jää toiselle.
Se toimii siten, että kela maksaa ja karhuaa isältä takaisin. Jos ei ole rahaa, menee ulosottoon.
sinähän oot opiskelija joten saat Hoasilta edullisen asunnon lapsenkin kanssa. Mikäss sulla on ollessa. Vuokra on jotain 300 euroo siellä 2h. Hakemusta vetämään vaan. Keäs tulee, paljon vapaina heti.
Väiliilä opiskelit lähäriks , välillä sh. No jaa...
olikos se Sato millä on halpoja opiskelija-asuntoja Ida Albergin kadulla opiskelijoille, tyyliin 170 euroo/kk? Siis kaksi huonetta. On. Muistan tän ihan varmasti,
Vierailija kirjoitti:
sinähän oot opiskelija joten saat Hoasilta edullisen asunnon lapsenkin kanssa. Mikäss sulla on ollessa. Vuokra on jotain 300 euroo siellä 2h. Hakemusta vetämään vaan. Keäs tulee, paljon vapaina heti.
Opiskeluni kestävät n vuoden. En halua lapsen kanssa muuttaa edestakaisin eri asuntoihin vuoden välein niin että.jiutuu aina vaihtamaan koulua. Alueella missä nyt asun, ei ole Hoasilla asuntoja. En ole lähäriopinnoista sanonut mitään se oli joku muu kommentoija. Minulla on amistutkinto toiselta alalta.
t: ap
Helvetin väärin että hyväksytään noin kova vuokra. Oulussa hyväksytään kahdelle 626 ja yh minäkin ja kaksiossa asutaan. Eikä kela mitään muuttoja maksa. Pakettiauton vuokraus 6h vain 59. Sen voit maksaa itsekkin.
Ei tänne kannata kirjoitella Kela-asioista mitään, ei porukka ymmärrä, koska tuntuvat olevan kovin kateellista ja vajakkimaista porukkaa. Ehkä sitä sympatiaa tulee joskus myöhemmässä iässä, kun elämä vähän opettaa heitä.
Vierailija kirjoitti:
kyllähän Kela maksaa mielllän muuton jos muuttaa halvempaan. Niillä on lista hyväksytyistä muuttofirmoista, pyydät heiltä tarjouksen ja kerrot sen Kelalla/sossulle.
Et tarvitse kolmiota, vaan kaksion, ehkä tilavamman sitten. Et ole eka etkä vika joka asuu itse olohuoneessa ja lapsi makkarissa. Pientä huonekalujen sijoittelua niin saat nukkumasopen olohuoneeseen.
Serkkupoika asui kaksiossa niin että hänellä oli huone ja vanhemmat nukkuivat olohuoneessa vuodesohvalla. Vaikka molemmat vanhemmat kävivät vakituisessa mutta pienituloisissa töissä.
Oli siinä maalaispojalla ihmettelemistä että näinkö täällä Helsingissä eletään. Ai se kommenttini: äidille plus yhdelle lapselle kaksio on aivan riittävä jos on tiukka budjetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän vuokra-asunto ja Helsinki ei sovi samaan lauseeseen . Asunnot pitäisi aina osoittaa ympäryskunnista . Lapsi kyllä sopeutuu aina sinne missä koti on .
Suomi on sivistysmaa, ja sellaisessa ihmisille ei osoiteta asuntoja, vaan jokainen saa itse valita asuntonsa. Yhteiskunta maksaa tukea tiettyjen vuokrarajojen mukaan.
Tuossa länsinaapurissa on yksi maa jota kaikki täällä luulee hannuhanhien onnelaksi, mutta ei siellä ole tällasta systeemiä että saa ite valkata asunnon veronmaksajien piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos uusi asunto on halvempi kuin nykyinen, kyllähän siihen saa kelasta ihan samalla lailla tukea koko vuokraan, ja muuttokuluihin myös. Ainakin tuttavani sai. Kela toki silti edellyttää, että etsit koko ajan halvempaa asuntoa, mutta ei ole sun vika, jos sellaista et hakemisesta huolimatta saa.
Ei saa. tämä on tarkistettu sossusta ja Kelalta. mitään poikkeuksia ei ole. se juuri on hullua että mielummin maksetaan monta sataa kalliimpi asunto. nytkin asun lähiössä ja asunnossa on mm sisäilmaongelmia ja seinä homeessa. Meidän uusi asunto saa maksaa 870 e jotta saan muuttoon tukea tai että se huomioidaan toimeentulotuessa.
Minäkin asun lähiössä vaikka tienaan viisi tonnia kuussa? Krunikassako tai Töölössä tässä pitäis asua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllähän Kela maksaa mielllän muuton jos muuttaa halvempaan. Niillä on lista hyväksytyistä muuttofirmoista, pyydät heiltä tarjouksen ja kerrot sen Kelalla/sossulle.
Et tarvitse kolmiota, vaan kaksion, ehkä tilavamman sitten. Et ole eka etkä vika joka asuu itse olohuoneessa ja lapsi makkarissa. Pientä huonekalujen sijoittelua niin saat nukkumasopen olohuoneeseen.
ei maksa kun uusi asunto menee Kelan rajan yli.tosiaab 870 e kk saa asunto maksaa. jos maksaa vaikka 890 e ei tukea tipu. asia on tarkastettu Kelasta ja sos työntekijältä joka ei sen vuoksi meille suosittele muuttoa.
t: apHelsingistä löytyy satavarmasti kaksio hintaan 870. Oletko oikeasti etsinyt? Kolmio nyt kannattaa unohtaa.
Itse asiassa Helsingissä on todella vaikea löytää kaksiota tuolla hinnalla.
Laitoin neliöiden alarajaksi 50, kun isoa kaksiota toivottiin. Löytyi 75kpl Oikotieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on eläkkeellä minä olen sairauspäivärahalla ja meillä on kaksi lasta.
Joudumme hakemaan uutta asuntoa. Lapsemme tarvitsee omat huoneet.
Toinen on sidottu kouluunsa sitä ennen ei voi muuttaa Helsingistä pois vaikka mieli tekisi.
Ihan vapaasti, mutta ei veronmaksajien rahoilla kiitos. Tajuatteko paljonko tässä maassa on täyttä työpäivää tekeviä veronmaksajia joiden lapsilla ei ole omia huoneita!
Anteeksi, nyt en visssiin ymmärtänyt- siis uusi asunto olisi 250e halvempi, joten miten se käytettävissä olevaan rahaan vaikuttaa, vaikka 250e lähtee tt- tuesta pois? Ja olet ollut hoitoalalla töissä, sillä alalla kyllä keikkavuorojakin on tarjolla oman jalsamisen mukaan. Tuo 500e elämiseen sinulle ja lapselle (ottaen "pakolliset" laskut huomioon) on kyllä vähän. Kyllähän sillä sitkuttaa, mutta mihinkään ylimääräiseen tai yllättävään kustannuksen ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sanoit että nykyinen asunto on homeessakin , sieltä kannattaa muuttaa pikimmiten pois ennenkuin sairastutte sisäilmasta . Mitään lisätaakkaa ette kaipaa .
Mä en usko näitä homejuttuja. Edes 60 tai 70-luvun kerrostalot eivät homehdu. Ilma niissä voi olla tunkkaista huonon ilmanvaihdon takia mutta ei se vaarallista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluni kestävät n vuoden. En halua lapsen kanssa muuttaa edestakaisin eri asuntoihin vuoden välein niin että.jiutuu aina vaihtamaan koulua. Alueella missä nyt asun, ei ole Hoasilla asuntoja. En ole lähäriopinnoista sanonut mitään se oli joku muu kommentoija. Minulla on amistutkinto toiselta alalta.
no sittenhän sinä olet jo päätöksesi tehnyt, mitä tuota sitten arpomaan. Halpoja asuntoja on hoasilla pilvin pimein joka kulmalla ja koulumatkat pääsee bussilla. Asuntoja on mt-kuntoutujille diakonialaitoksella tai jossain. Sininauhaliitoilla setlementeillä. Jos oot itsaria suunnitellu, lapses ja miehes kaikki psyykisesti sairaita niin laitokseen vaan koko sakki Kellokoskelle tai Niuvaan. Opinnot seis. Ei ole pakko opiskella, muutenkin yhtälö lapsi ja opiskelu on typerää, ja turhaa.
Lapses on syntynyt ns. huonot kortit kädesä joten parasta alkaa tottumaan vuoden välein muuttoihin. Aina kun vanhemmilla "mieli heilahtaa" tai löytyy "uusi".
Mut jos paremmin asiat silelä mis oot niin jää sinne.
Tori.fi on paljon halpoja asuntoja. Kivoja kommuuneja 300 euroo Helsinkissä. Otat yhen huoneen molemmille. Ei se lapsi tarvii omaa huonetta jos sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on eläkkeellä minä olen sairauspäivärahalla ja meillä on kaksi lasta.
Joudumme hakemaan uutta asuntoa. Lapsemme tarvitsee omat huoneet.
Toinen on sidottu kouluunsa sitä ennen ei voi muuttaa Helsingistä pois vaikka mieli tekisi.
Ihan vapaasti, mutta ei veronmaksajien rahoilla kiitos. Tajuatteko paljonko tässä maassa on täyttä työpäivää tekeviä veronmaksajia joiden lapsilla ei ole omia huoneita!
Lapsi sidottu kouluun eh? Tiedättekö että monet perheet muuttavat työn perässä toiseen kaupunkiin ja lasten on sattuneesta syystä pakko vaihtaa koulua.
Muualla maailmassa tätä pidetään täysin luonnollisena. Suomessa syytetään yhteiskuntaa ja vaaditaan että Kela jotenkin hoitaisi ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Ss Aa tan an loinen. Meitä on 5 ja asumiskulujen jälkeen 800e ruokaan ja muihin menoihin.TEIDÄN ELÄTTIEN TAKIA!!!!MENE TÖIHIN
Ne teidä veroroposet menee kyllä ihan muualle kuin elättien elättämiseen. Eikö riitä aivokapasiteetti koko kuvan luomiseen?
Siksi, kun se halvempikin ylittää sallitun ylärajan.
Terveisin Kelan logiikka