Kelan raja toimeentulotuessa, asuminen
Mitä tekisitte tilanteessaani? Olen ollut sairaspäivärahalla nyt vuoden,sitä ennen työtön vuoden. Olen yhden 8 v lapsen yh Helsingistä. Saamme toimeentulotukea vuokran osuuteen mitä asumistuki ei kata. Kelan mukaan vuokra saisi meiltä olla 870 e kk.Olen hakenut asuntoa jatkuvasti,minulla ei ole luottotietoja ex miehen aikaansaaman sotkun takia.Nykyisessä vuokra asunnossa asuimme jo kun olin vakituisessa työssä hoitoalalla,silloin vuokra tosin oli 120 e vähemmän kuin nyt (Sato vuokranatajana). Nyt sain asuntotarjouksen 250 e kk halvemmasta asunnosta kaupungilta. Ongelma on että siinäkin mene vuokra yli Kelan määrittelemän vuokran joten joutuisin maksamaan toimeentulotuesta sen 250 e kk ja elämään lapsen kanssa 500 eurolla kuukaudessa. Siitä pitäisi maksaa matkakortti, ruoka,puhelin ja netti. Jos jatkan nykyisessä asunnossa,Kela maksaa edelleen koko vuokran kun rajojen sisällä olevaa ei ole löytinyt :/ Lapseni on erityislapsi ja lääkärin todistus on että hän tarvitsee kasvaessaan oman huoneen joten etsin kolmiota...olen saanut juuri sovittua että jatkaisin syksyllä hoitoalan opinnot loppuun kuntoutustuella mutta toimeentulotukea tarvitaan siihen ruokaan jne. opinnot kestävät n vuoden keikkatöitä ei voi tehdä kun ne vähentävät tt tukea... enkä voi tehdä niin paljon töitä ettei tukea tarvitsisi hakea oman terveydentilan takia.
Mitä tekisitte jos olisitte minä? uskallanko ottaa riskin ja elää vuoden lapsen kanssa 500 eurolla? Se sisältää lapsilisän ja elatustuen. Meillä ei ole mitään tukiverkkoja keneltä saisin hätätilanteessa rahaa. Ehkä vuoden kuluttua voisin saada vakituisen työn, asua siinä halvemmassa asunnossa ja palkasta jäisi käteen niin etten joutuisi hakemaan tukia. Vaihtoehto on jäädä tähän nykyiseen ylikalliiseen asuntoon jonka vuokra sitten maksetaan kokonaan ja rahaa jäisi meille elämiseen minimitoimeentulotuen verran eli 740 e kk. sillä olemme nytkin tulleet toimeen jo 2 vuotta. Hullua on se että Kela maksaa mielummin tämän asunnon vuokran kuin 250 e kk halvemman asunnon...sosiaalityöntekijöni oli sitä mieltä ettei kannata muuttaa:/ muuttokulutkin ovat ongelma, ketään ei ole auttamaan muutossa enkä pysty lapsen kanssa kantamaan kirjahyllyä tai sänkyä...ajokorttia ei ole myöskään joten jonkun muuttofirman joudun palkkaamaan ja se maksaa koko kuun ruokarahat.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Työttömän vuokra-asunto ja Helsinki ei sovi samaan lauseeseen . Asunnot pitäisi aina osoittaa ympäryskunnista . Lapsi kyllä sopeutuu aina sinne missä koti on .
Suomi on sivistysmaa, ja sellaisessa ihmisille ei osoiteta asuntoja, vaan jokainen saa itse valita asuntonsa. Yhteiskunta maksaa tukea tiettyjen vuokrarajojen mukaan.
"Lapseni on erityislapsi."
Miksi en ole lainkaan yllättynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän vuokra-asunto ja Helsinki ei sovi samaan lauseeseen . Asunnot pitäisi aina osoittaa ympäryskunnista . Lapsi kyllä sopeutuu aina sinne missä koti on .
Suomi on sivistysmaa, ja sellaisessa ihmisille ei osoiteta asuntoja, vaan jokainen saa itse valita asuntonsa. Yhteiskunta maksaa tukea tiettyjen vuokrarajojen mukaan.
Toivottavasti tällainen älyttömyys on tylevan hallituksen leikkauslistoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos uusi asunto on halvempi kuin nykyinen, kyllähän siihen saa kelasta ihan samalla lailla tukea koko vuokraan, ja muuttokuluihin myös. Ainakin tuttavani sai. Kela toki silti edellyttää, että etsit koko ajan halvempaa asuntoa, mutta ei ole sun vika, jos sellaista et hakemisesta huolimatta saa.
Ei saa. tämä on tarkistettu sossusta ja Kelalta. mitään poikkeuksia ei ole. se juuri on hullua että mielummin maksetaan monta sataa kalliimpi asunto. nytkin asun lähiössä ja asunnossa on mm sisäilmaongelmia ja seinä homeessa. Meidän uusi asunto saa maksaa 870 e jotta saan muuttoon tukea tai että se huomioidaan toimeentulotuessa.
t: ap
Mieheni on eläkkeellä minä olen sairauspäivärahalla ja meillä on kaksi lasta.
Joudumme hakemaan uutta asuntoa. Lapsemme tarvitsee omat huoneet.
Toinen on sidottu kouluunsa sitä ennen ei voi muuttaa Helsingistä pois vaikka mieli tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on eläkkeellä minä olen sairauspäivärahalla ja meillä on kaksi lasta.
Joudumme hakemaan uutta asuntoa. Lapsemme tarvitsee omat huoneet.
Toinen on sidottu kouluunsa sitä ennen ei voi muuttaa Helsingistä pois vaikka mieli tekisi.
Kummallista kun keskiluokan lapset usein joutuvat jakamaan huoneen sisaruksen kanssa.
Niin ei monellakaan lapsella ole omaa huonetta
Se on luksusta
No en muuttaisi, jos tilanne on tuo.
Mitä, jos jotain yllättävää tulee eteen, kun elätte sillä 500 e kuukausibudjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos uusi asunto on halvempi kuin nykyinen, kyllähän siihen saa kelasta ihan samalla lailla tukea koko vuokraan, ja muuttokuluihin myös. Ainakin tuttavani sai. Kela toki silti edellyttää, että etsit koko ajan halvempaa asuntoa, mutta ei ole sun vika, jos sellaista et hakemisesta huolimatta saa.
maksaa vain jos kela vaatii muuttamaan halvempaan ja kelan normien hintaiseen asuntoon. Kysyin tästä myös täydentävästä tttuesta että saako sieltä muuttokustannuksiin tukea jos muuttaa halvempaan niin ei saa ellei ole joku syy muuttoon. Kela ei siis vaadi minua muuttamaan halvempaan olisin muuten vain muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko siis että yhteiskunta päättää kunkin ihmisen asuinpaikan, kuten joissain kommunistisissa maissa, vai haluatko, ettö vuokrarajoista luovutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin minunlaiseni tulisi laittaa asumaan? nyt sain tarjouksen Espoosta mutta sekin on minulle liian kallis. voin kertoa että itsemurha on nytkin päivittäin mielessä. En näe tilanteeseen ulospääsyä.oma elämäni ei ole minkäöb arvoinen mutta ajattelen lapsen parasta.välillä en jaksa sitäkään.
just. ja minä hain yhdelle kuulle tt-tukea äsken ja kamala mosmotus tuli kun vuokra ylittää 100e sallitun. takkiin tuli, ei kelvannut selitys että en ole halvempaa asuntoa vielä saanut eron jälkeen, kun mies lähti. toiselle maksetaan mukisematta kuukausitolkulla
Vierailija kirjoitti:
kyllähän Kela maksaa mielllän muuton jos muuttaa halvempaan. Niillä on lista hyväksytyistä muuttofirmoista, pyydät heiltä tarjouksen ja kerrot sen Kelalla/sossulle.
Et tarvitse kolmiota, vaan kaksion, ehkä tilavamman sitten. Et ole eka etkä vika joka asuu itse olohuoneessa ja lapsi makkarissa. Pientä huonekalujen sijoittelua niin saat nukkumasopen olohuoneeseen.
Kelahan ei mitään maksa kenellekkään koska sillä ei ole rahaa. Veronmaksajat ne rahat maksaa ja Kela ainoastaan katsoo että ne menevät lain mukaan oikea määrä oikeisiin osoitteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. tämä on tarkistettu sossusta ja Kelalta. mitään poikkeuksia ei ole. se juuri on hullua että mielummin maksetaan monta sataa kalliimpi asunto. nytkin asun lähiössä ja asunnossa on mm sisäilmaongelmia ja seinä homeessa. Meidän uusi asunto saa maksaa 870 e jotta saan muuttoon tukea tai että se huomioidaan toimeentulotuessa.
Onpa todella kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko siis että yhteiskunta päättää kunkin ihmisen asuinpaikan, kuten joissain kommunistisissa maissa, vai haluatko, ettö vuokrarajoista luovutaan?
Näille riittäisi helsinkiläiskolmion sijaan kaksio Tervakoskelta.
Vierailija kirjoitti:
"Lapseni on erityislapsi."
Miksi en ole lainkaan yllättynyt?
kysypä lapsen isältä jonka vuoksi lapsella on pelkotiloja ja psykoottisuytta.hän puhuu kuolemasta päivittäin. isänsä on mt ongelmainen ja lapsi tramautisoitui jo pienenä. ensimmäisen kerran minut pahoinpideltiin kun olin vielä raskaana,mies oli harhoissaan.
Miksi sua kiinnostaa miehen jutut jos se on di eikä omaa siitostaan halua elättää ja maksaa. Muutenkin tuo sun elämäntyyli hesassa veronmaksajien piikkiin on älytöntä. Luulis nyt di ltä saavan jotain, jos se on töissä. Sillä ukolla on myös rahaa ja aikaa matkustaa kun hoidat valtaosa sitä kakaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat siis samantyyppisen kommunismikäytännön kun Pohjois-Koreassa. Siellä valtio päättää, missä kukakin saa asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten hoitaisin koulun lähiopinnot ja lapsen isän kanssa valvotut tapaamiset? Onko Tervakoskella kaupungin asuntoja?
nyt olisinkin Espooseen muuttamassa