Mitä käytännössä tapahtuu iäkkäälle ihmiselle, jos kukaan läheinen ei auta?
Eli jos iäkkään, huonokuntoisen, ehkä vähän dementoituneenkin, mutta kotona vielä pärjänneen ihmisen asiat alkaa mennä solmuun ja kunto huonontua. Hänen ainoa lapsi asuu kaukana eikä viileiden välien vuoksi ole osallistunut vanhempansa elämään aikoihin eikä aio osallistua. Muita lähiomaisia ei ole.
Mitä käytännössä tapahtuu kun hän ei enää pärjää kotona? Hommaako kunta vanhainkotipaikan? Kuka hoitaa muuton? Mitä tapahtuu omistusasunnolle? Entä siellä oleville tavaroille? Kuka kaiken tuon päättää ja hoitaa, kun henkilö itse ei joko kykene tai on sen verran vanha että asiasta ei vain tule mitään.
Kommentit (187)
Kunta olettaa sinun hoitavan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja taustoittaa sen verran, että olen se kaukana asuva ainoa lapsi. Vanhemman pitkään kestäneen törkeän käytöksen ja alkoholismin vuoksi jouduin laittamaan häneen välit poikki. Mietin tässä vain, että yritetäänkö minua saada hoitamaan noita asioita ja entä jos en vain pysty.
Sitten hankitaan se virkaedunvalvoja. Mutta joo yrittävät todennäköisesti ensin tavoittaa sinua. Edunvalvonta asiakirjoihin voidaan jopa pyytää sinun suostumus/allekirjoitus.
Miten virkaedunvalvojat mahtaa toimia omistusasuntojen kanssa? Myy ne ja rahat käytetään vanhainkotimaksuihin? Entä jos suostun edunvalvojaksi enkä myy asuntoa, miten käy vanhainkotimaksujen? En ole perinnön perässä, kunhan miehin eri skenaarioiden seuraamuksia vain.
Jos suostut edunvalvojaksi huolehdit siitä että maksut tulee jotenkin hoidettua samoin asunnosta aiheutuvat kulut.
Ymmärrän. Entä jos en kuitenkaan huolehdi? Joudunko henkilökohtaisesti ulosottoon hoitamattomien maksujen takia, saan jonkin rikossyytteen vai vaihtaako joku vain minut parempaan edunvalvojaan?
Ehkä saat syytteen heitteillejätöstä ja se tottatosiaan on sinulle ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja taustoittaa sen verran, että olen se kaukana asuva ainoa lapsi. Vanhemman pitkään kestäneen törkeän käytöksen ja alkoholismin vuoksi jouduin laittamaan häneen välit poikki. Mietin tässä vain, että yritetäänkö minua saada hoitamaan noita asioita ja entä jos en vain pysty.
Sitten hankitaan se virkaedunvalvoja. Mutta joo yrittävät todennäköisesti ensin tavoittaa sinua. Edunvalvonta asiakirjoihin voidaan jopa pyytää sinun suostumus/allekirjoitus.
Miten virkaedunvalvojat mahtaa toimia omistusasuntojen kanssa? Myy ne ja rahat käytetään vanhainkotimaksuihin? Entä jos suostun edunvalvojaksi enkä myy asuntoa, miten käy vanhainkotimaksujen? En ole perinnön perässä, kunhan miehin eri skenaarioiden seuraamuksia vain.
Jos suostut edunvalvojaksi huolehdit siitä että maksut tulee jotenkin hoidettua samoin asunnosta aiheutuvat kulut.
Ymmärrän. Entä jos en kuitenkaan huolehdi? Joudunko henkilökohtaisesti ulosottoon hoitamattomien maksujen takia, saan jonkin rikossyytteen vai vaihtaako joku vain minut parempaan edunvalvojaan?
Ehkä saat syytteen heitteillejätöstä ja se tottatosiaan on sinulle ihan oikein.
Miksi se olisi minulle ihan oikein?
Vierailija kirjoitti:
Isäni mursi selkänsä osteoporoosin takia. Hänellä oli dementia ja tuon jälkeen hyvin huono kävelykyky, käveli rollaattorin kanssa. Tuon selän murtumisen jälkeen hän oli sairaalassa ja sen jälkeen pari viikkoa hoitokodissa. Tämän jälkeen hänet olisi palautettu kotiinsa. Talonsa oli sellainen että öljylämmitin ei pysynyt päällä ja öljypoltin oli kellarissa. Hän ei olisi päässyt mitenkään käynnistämään lämmitystä uudelleen. Jouduin itse etsimään hänelle rivitaloasunnon, koska hänet olisi vain palautettu tuonne kylmään taloon. Näin käy niille joilla ei ole omaisia. Kukaan ei välitä pätkääkään. Hoitokotipaikkoja ei ole.
Sosiaaliviranomaiset etsii välillä vanhuksille uutta kotia esim. senioritaloista tai vastaavista mutta tosiaan ensisijainen vaihtoehto on läheiset jos heitä on.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tai miten se huomataan että hän ei pärjää enää kotona?
Sellaista viranomaista ei ole joka kävisi vanhojen ihmisten luona selvittämässä pärjääkö vai ei. Jonkun tahon on tehtävä se ilmoitus et tämä vanhus ei mahdollisesti enää pärjää.
Mun mielestä tietyn iän ylittäneille tehdäänihan vakiona palvelutarpeen arviointi, jossa selvitetään, tarviiko jotain apuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tai miten se huomataan että hän ei pärjää enää kotona?
Sellaista viranomaista ei ole joka kävisi vanhojen ihmisten luona selvittämässä pärjääkö vai ei. Jonkun tahon on tehtävä se ilmoitus et tämä vanhus ei mahdollisesti enää pärjää.Mun mielestä tietyn iän ylittäneille tehdäänihan vakiona palvelutarpeen arviointi, jossa selvitetään, tarviiko jotain apuja.
Joo. Muutama vuosi sitten se oli muistaakseni Helsingissä jotain 70 tai 75 vuotta.
Mitäpä siinä, virua vaipat jalassa sängyssä jossain laitoksessa ja odotella kuolemaa.
Kyllä Ensisijaisesti ilmoitetaan kuitenkin Hänen lähiomaiselle , mikä on merkitty hänen lähiomaisesksi , vaikka olisi miten väliti viilentyneet!
Se on heidän velvollisuus ilmoittaa!
KYLLÄ näin on käytäntö.
Kansakunnan sivistystason näkee siitä, miten he kohtelevat vahuksiaan. Onko missään muussa yhteiskunnassa tällaista asennetta vanhuksia kohtaan? Jos vilkaiset Googlesta kohdasta moraali, niin ehkä se avautuu sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Ensisijaisesti ilmoitetaan kuitenkin Hänen lähiomaiselle , mikä on merkitty hänen lähiomaisesksi , vaikka olisi miten väliti viilentyneet!
Se on heidän velvollisuus ilmoittaa!KYLLÄ näin on käytäntö.
Eli saan joka tapauksessa tiedon tilanteen huonontumisesta. Vaaditaanko minua samalla tekemään jotain? Entä jos kerron, että viileiden välien vuoksi en voi osallistua mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli saan joka tapauksessa tiedon tilanteen huonontumisesta. Vaaditaanko minua samalla tekemään jotain? Entä jos kerron, että viileiden välien vuoksi en voi osallistua mihinkään?
Sinunlaisiisi ei kannattaisi edes tällä sivustolla aikaansa tuhlata. Jos asia on sinulle selvä niin mitä tulet tänne uhoamaan!
Vierailija kirjoitti:
Kansakunnan sivistystason näkee siitä, miten he kohtelevat vahuksiaan. Onko missään muussa yhteiskunnassa tällaista asennetta vanhuksia kohtaan? Jos vilkaiset Googlesta kohdasta moraali, niin ehkä se avautuu sinullekin.
Sinun vanhemmat ei taida olla käyttäytynyt vuosia todella törkeästi sinua kohtaan. Jos olisi, niin et olisi kirjoittanut minulle tuota kommenttia. Vaan osaisit ymmärtää mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Jos välit on olleet pitkään viileät ei kovin tavallista ole että läheiseksi olisi tuo ihminen merkitty. Joskus siellä saattaa olla ystävä, toisinaan ehkä naapuri, niitäkin on jolle läheistä tai läheisiä ei ole merkitty ollenkaan. Jos ei ole sosiaaliviranomainen yrittää läheisiä ensin etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos välit on olleet pitkään viileät ei kovin tavallista ole että läheiseksi olisi tuo ihminen merkitty. Joskus siellä saattaa olla ystävä, toisinaan ehkä naapuri, niitäkin on jolle läheistä tai läheisiä ei ole merkitty ollenkaan. Jos ei ole sosiaaliviranomainen yrittää läheisiä ensin etsiä.
Minne ne läheiset siis merkitään? Minne voin käydä merkitsemässä omat läheiseni? Tämä on ohis mutta kiinnostaa.
Voit tarkistaa vanhuksen asuinkunnan/hyvinvointialueen vanhuspalveluista, miten huomioivat asunnon yhtiövastikkeet, jos vanhus saa palveluasumispaikan. Ennen huomioivat muutaman kuukauden ajan, nykykäytäntö on voinut muuttua.
Virkaholhooja voi myydä asunnon (jos menee kaupaksi) ja myyntihinnasta mahdollisesti tulevat korkotulot huomioidaan tulona hoitomaksua määriteltäessä. Samoin vuokratulot, jos asunto vuokrataan.
Mutta tarkista tosiaan nykykäytännöt, nämä voivat olla vanhaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä saa tietoa tilanteen huonontumisesta. Tiedon saat jos muuta läheistä ei ole ja sosiaalinen tilanne muuttuu, vanhus tarvitsee esim. jatkohoitopaikkaa palveluasumisessa. Jos et hoida, tavalla tai toisella se jatkopaikka hakemus tehdään. Jos vanhuksella on rahaa jolla maksaa laskut asuntoa ei todennäköisesti heti myydä, ellei ole niin asunto myydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne ne läheiset siis merkitään? Minne voin käydä merkitsemässä omat läheiseni? Tämä on ohis mutta kiinnostaa.
Esim. jos joudut sairaalahoitoon, niin sinulta kysytään läheiset ja heidän yhteystietonsa. Läheinen voi tosiaan olla vaikka hyvä naapuri. On tietysti kohteliasta kysyä naapurilta, sopiiko tämä hänelle.
Jos joutuu tajuttomana sairaalaan, niin lähiomaiset etsitään väestörekisteristä, ellei aikaisempia sairaalahoitoja ja läheismerkintöjä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä saa tietoa tilanteen huonontumisesta. Tiedon saat jos muuta läheistä ei ole ja sosiaalinen tilanne muuttuu, vanhus tarvitsee esim. jatkohoitopaikkaa palveluasumisessa. Jos et hoida, tavalla tai toisella se jatkopaikka hakemus tehdään. Jos vanhuksella on rahaa jolla maksaa laskut asuntoa ei todennäköisesti heti myydä, ellei ole niin asunto myydään.
Velaton omistusasunto on ainoa varallisuus, siihen päälle sitten kuukausittainen eläke. Näin oletan, ihan varmaksi en tiedä. Eli jos eläke ei riitä hoitomaksuihin niin omistusasunto pakkomyydään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. terveydenhuoltoon ilmoitetaan itse lähin omainen, johon otetaan yhteyttä, jos jotain sattuu. Mä ilmoitin siskoni ja olin kyllä kysynyt siihen luvan, mutta ei se, jolle ilmoitin, mitään kysellyt, mun oma ilmoitus riitti.
Sosiaaliviranomaiset todennäköisesti ottavat sinuun uudelleen yhteyttä ja sen jälkee se virkaedunvalvoja on varmasti ainoa vaihtoehto.