Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit asemassani? En ole nähnyt lastani 17 vuoteen.

Vierailija
19.05.2023 |

Ex jätti minut aika pian lapsemme syntymän jälkeen. Hän muutti pian tämän jälkeen ulkomaille ja silloin en pystynyt taloudellisten seikkojen vuoksi enää lastani tapaamaan. Myöhemmin hän meni naimisiin ko maassa ja menin allekirjoittamaan paperit, että exän uudesta miehestä tuli lapseni huoltaja ja minut vapautettiin elatusmaksuista. Sopimuksessa myös pykälä, etten saa yrittää ottaa lapseen yhteyttä ilman heidän suostumustaan. Tuskin tämä paperi Suomessa lainvoimainen olisi, mutta olen sitä silti noudattanut.

Tiedän lapseni menoista ainoastaan exäni facebookin kautta, ja lisäksi soittelemme pari kertaa vuodessa. Pidän häntä edelleen hyvänä tyyppinä ja ei mitään kaunoja tai muuta. Nyt kumminkin esikoiseni olisi piakkoin täyttämässä 18 vuotta ja olen alkanut ehdottelemaan exälleni, että haluaisin tavata hänet.

No nyt sitten alkaa paska osua tuulettimeen. Eivät ole kertoneet minusta ja haluaisivat, että en tee edelleenkään mitään kontakti yritystä. Ymmärtävät toki etteivät voi sitä estää ja vetoavat siihen etten ole lapsen eteen muuta tehnyt kuin siemensyöksyn... Ymmärrän kyllä tuonkin, että saattaa olla kova paikka kertoa tälläisiä totuuksia.

Kumminkin luulisin, että tyttö muutenkin haistaa jo paskan kun itse sinisilmäinen blondi ja pikkusisarukset huomattavasti tummempipiirteisiä. Pitäisikö minun vastoin äidin tahtoa ottaa yhteyttä vai antaa vaan olla. Toisaalta olen miettinyt paljon mikä motiivi mulla olisi tähän yhteyden ottoon. Ja varmaan päällimmäinen on mielenkiinto ja sellainen kummallinen kaipuu/katumus yhdistelmä. Haluaisin ihan hirveästi vain halata ja jutella, että millainen ihminen hänestä on tullut.

Empä tiedä, no aikaa on...

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tyttö haluaa että isänsä adoptoi hänet. Tytön ollessa täysikäinen se onnistuu hyvin helposti.

Vierailija
122/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin sinua yhteyttä se on sun lapsi ja kyllä on oikeus tietää omasta taustastaan. Yritä sopia lapsen äidin kanssa jos ootte kerran väleissä.

Itsepä tyyppi on luopunut oikeuksistaan lapseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten ole aiemmin kiinnostanut sen 17 vuoden aikana?

Vierailija
124/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täällä on niin monella vaikeusia erottaa se mikä on oikein ja mikä on väärin? Valehtelu on väärin. Totuuden kertominen on oikein.

Vierailija
125/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet itse aikoinaan ollut tietoinen tilanteesta ja aikalailla luopunut isyydestäsi. Ei lapsen elämään voi takaisin ilmestyä siksi että nyt itseä sattuukin huvittamaan.

Niin varsinkin kun sattuukin huvittamaan silloin, kun lapsi on täysikäinen, eikä voi vaatia elatusmaksuja. Tyhminkin lapsi ymmärtää kyllä ajankohdan sopivuuden. Kehu vielä, kuinka itse luovuit hänestä.

Moni on maksanut ne elarit viimeiseen senttiin asti. Täysi-ikäisyyttä odotetaan sen vuoksi ettei se kontrolloiva äiti pääse vaikuttamaan isän ja lapsen suhteisiin kuten teki lapsen ollessa vielä äitinsä vaikutusvallan alaisena. Vai oletko sellainen kontrolloiva äiti joka yrittää estää aikuisen lapsensa ystävystymisen isänsä kanssa???

-eri

Vierailija
126/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä on niin monella vaikeusia erottaa se mikä on oikein ja mikä on väärin? Valehtelu on väärin. Totuuden kertominen on oikein.

Eihän täällä mitään ole varmuudella valehdeltu.

Ap ei voi tietää mitä tyttö tietää.

Tyttö voi ihan yhtä hyvin tietää, että isä ei ole biologinen isä, eikä tyttö halua tietää muuta.

Vierailija
127/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin sinua yhteyttä se on sun lapsi ja kyllä on oikeus tietää omasta taustastaan. Yritä sopia lapsen äidin kanssa jos ootte kerran väleissä.

Miten luopunut ja mistä oikeuksista??? 

-eri

Vierailija
128/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi asia alkoi nyt kiinnostaa?

Entä miksi alunperin luovuit isyydestä?

Päivänselvää. Välttyäkseen elatusmaksuilta.

Vierailija
129/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän täällä mitään ole varmuudella valehdeltu.

Ap ei voi tietää mitä tyttö tietää.

Tyttö voi ihan yhtä hyvin tietää, että isä ei ole biologinen isä, eikä tyttö halua tietää muuta.

No sittenhän siinä ei tapahdu mitään onnettomuutta vaikka biologinen isä laittaisi viestin että on biologinen isä ja jos tytär haluaa olla yhteydessä voi olla.

Vierailija
130/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Allekirjoittamalla paperin, jossa tästä sovitaan. Näin vapautui elareista.

Vierailija
131/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla ollut kiinnostunut mutta jos äiti on estänyt olemasta yhteydessä.

Vierailija
132/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Siis maksamasta elatusmaksuja? Ahaa en ole tuotakaan ennen tiennyt mutta eihän se mitään oikeuksia poista.

Vierailija
133/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet itse aikoinaan ollut tietoinen tilanteesta ja aikalailla luopunut isyydestäsi. Ei lapsen elämään voi takaisin ilmestyä siksi että nyt itseä sattuukin huvittamaan.

Niin varsinkin kun sattuukin huvittamaan silloin, kun lapsi on täysikäinen, eikä voi vaatia elatusmaksuja. Tyhminkin lapsi ymmärtää kyllä ajankohdan sopivuuden. Kehu vielä, kuinka itse luovuit hänestä.

Moni on maksanut ne elarit viimeiseen senttiin asti. Täysi-ikäisyyttä odotetaan sen vuoksi ettei se kontrolloiva äiti pääse vaikuttamaan isän ja lapsen suhteisiin kuten teki lapsen ollessa vielä äitinsä vaikutusvallan alaisena. Vai oletko sellainen kontrolloiva äiti joka yrittää estää aikuisen lapsensa ystävystymisen isänsä kanssa???

-eri

Kuten AP itsekkin n toteaa- hänellä ei ole osaa eikä arpaa koko lapseen muuten kuin sperma luovuttajan. Tytöllä on isä , joka on hänet elättänyt ja kasvattanut.

Vierailija
134/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Siis maksamasta elatusmaksuja? Ahaa en ole tuotakaan ennen tiennyt mutta eihän se mitään oikeuksia poista.

Hän luopui huoltajuudesta ja elarien maksamisesta ihan vapaaehtoisesti.

Vierailija
135/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän Salkkarit-Kaunarit-maailmassa te elätte? Miten te voitte mitenkään puolustella että tuollaista valhetta ylläpidetään? Aivan yksinkertainen asia. Lapsella on oikeus tietää. Ihan sama mitä nyyhky-sankari-pahis-tarinoita kehitätte. Hänellä on oikeus tietää.

Vierailija
136/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Kuten AP itsekkin n toteaa- hänellä ei ole osaa eikä arpaa koko lapseen muuten kuin sperma luovuttajan. Tytöllä on isä , joka on hänet elättänyt ja kasvattanut.

Eli äiti ei siis muuttanutkaan ulkomaille toisen miehen kanssa ja pimittänyt tietoa lapseltaan? Ja biologinen isä ei ole oikea isä. Asia selvä.

Vierailija
137/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla ollut kiinnostunut mutta jos äiti on estänyt olemasta yhteydessä.

Äijä on ollut yhteydessä äitiin pari kertaa vuodessa ja hänellä ei ole mitään äitiä ja tämän uutta miestä vastaan. Hehän näkivät kaiken vaivan kasvattaessaan ja elättäessään lapsen, josta äijä itse luopui

Vierailija
138/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee olemaan järkytys tytölle. Vaikuttaa paljon tytön ja äidin tuleviin väleihin.

Mieti tarkkaan. Tyttö nyt onnellinen ja tieto satuttaa myös häntä paljon.

Tietenkin, mutta äitihän on noista väleistä ollut vastuussa. Miksi on pimittänyt näinkin tärkeää tietoa?

Ei nyt ihan täysin ole äidin vastuulla tämä. Isä on antanut tilanteen olla ja mm. allekirjoittanut sopimuksen jolla on luopunut isyyden oikeuksista ja velvollisuuksista.

Äidin vastuulla on salailu ja lapselle valehtelu. Ap on biologinen isä ja lapsella on oikeus tietoon.

Mistä tiedetään, onko äiti valehdellut? Ehkä on kertonut, että biologinen isäsi ei ole aktiivisesti wlämässämme, tyttöhän ilmeisesti sinisilmäinen vaalea kun sisarukset tummia. Eli äiti on voinut olla vaikka rehellisrn vähäsanainen, maininnut tosiasiat. Isä tässä on luopunut isydestään. .

On kyllä hyvä ymmärtää sekin, ettei silmien väri välttämättä kerro mitään "totuutta" yhdenkään ihmisen alkuperästä. 

Ala-asteella minulla oli ystävä, jolla oli kaksosveli ja samassa perheessä oli muutaman vuoden nuoremmat kaksostytöt. Heillä oli 6-henkinen ydinperhe, jossa isä ja äiti olivat molempien kaksosten biologiset vanhemmat. He ovat täysin suomalaisia, mutta suomalaisiksi poikkeuksellisen tummia (tummat hiukset ja lämpimänruskeat silmät). Tummat piirteet, hiukset ja ruskeat silmät olivat periytyneet kaksosveljelle ja nuoremmille tytöille, mutta tämä ystäväni oli perheen ainoa vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen. 

Toinen esimerkki: oma puolisoni on oman perheensä ainoa ruskeasilmäinen. Hänen vanhemmillaan ja sisaruksillaan on siniset tai ruskeat silmät ja he kaikki ovat vaaleita. Myös puolisoni hiukset ovat aivan vaaleat, mutta silmät ruskeat. Ja voi sitä iloa, joka tuttavapiirissä kuulemma oli, kun perheen esikoispojalla olikin ruskeat silmät. Kyllä siinä isää kiusattiin. Hän heilautti kättään ja sanoi, että kyllä hän sen omanaan pitää, kunhan on kunnollinen. (Ja on muuten maailman ihanin poika heille ja aviomies minulle. <3) Silti minulla ei useistakaan syistä ole mitään syytä epäillä, ettei mieheni isä olisi hänen biologinen isänsä. Mieheni on myös huomattavan yhdennäköinen isänsä äidin kanssa, erityisesti kasvoista ja silmistä. Isä ja veli taas muistuttavat isän isää, jonka olen tosin nähnyt vain valokuvissa.

Siten ei ole ihan varmaa, että kukaan lapsi osaisi pelkän ulkomuotonsa perusteella epäillä omaa alkuperäänsä, jos siihen ei ole muita varsinaisia aiheita. Itse ehkä miettisin, eikö lapselle ole kerrottu mitään raskausajasta, hänen syntymästään ja näytetty valokuvia raskaus- ja vauva-ajalta. Eikö tätä kautta tulisi selväksi, että en ole syntynyt maassa, jossa olen kasvanut, ja isä, jonka tunnen, ei ole biologinen isäni. 

Hyvä huomio. Sitten vielä se, että miksi kaikki kuvittelee, ettei lapsi tiedä vielä mitään? Eihän me tiedetä ap:n kertoman perusteella, mitä kuvia hän on nähnyt, mitä äiti on hänelle kertonut Suomesta ja muutosta. Emme tiedä, minkäikäinen lapsi on ollut, kun äiti on tavannut uuden puolison ja mennyt naimisiin. Voi olla myös niin, että lapsi muistaa, kun uusi aikuinen on tullut perheeseen, mutta on oppinut elämään tässä perheessä näiden aikuisten kanssa. 

Silti voi olla, että lapsi itsekin jo tietää, että biologinen isä ei ole läsnä hänen elämässään. Siten en usko, että itse se tieto, että hänellä on biologinen isä (Suomessa), olisi lapselle välttämättä erityisen järkyttävä. Sitä, miten hän reagoisi yhteydenottoon, ei voi tietää ennakkoon. Ensisijaisesti keskusteluyhteyttä kannattaisi rakentaa äidin kautta. Jos se ei ole mahdollista, kertoisin äidille, että aion nyt ottaa yhteyttä joka tapauksessa, kun lapseni on täysi-ikäinen. Sitten ottaisin lapseen yhteyttä ja kertoisin, että en halua tunkeutua, en halua pakottaa häntä mihinkään, mutta jos lapsi itse haluaa pitää yhteyttä ja tavata, olet siihen valmis. 

Tietysti on mahdollista, että tulisin torjutuksi. Se riski on otettava jokaisessa ihmissuhteessa, eikä tämä tee siinä poikkeusta. Siihenkin on hyvä valmistautua, ja toisaalta kannattaa muistaa, että vaikka tulisi torjutuksi ensiyrittämällä, tilanne voi muuttua vielä tulevaisuudessa, jos molemmat niin haluavat. Ei yhteydentto ole mitään tuputtamista tai tuuppautumista lapsen elämään varoittamatta ja itsekkäästi. Se on kädenojennus, jossa isäkin asettaa itsensä haavoittuvaiseen asemaan. Lapsen oikeus, mutta ei missään tapauksessa velvollisuus. Molemmille kuitenkin mahdollisuus. 

Vierailija
139/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Hän luopui huoltajuudesta ja elarien maksamisesta ihan vapaaehtoisesti.

Aivan eli siis isä lakkaa olemasta olemassa kun hän antaa äidille yksinhuoltajuuden. Selvä.

Vierailija
140/184 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Eli äiti ei siis muuttanutkaan ulkomaille toisen miehen kanssa ja pimittänyt tietoa lapseltaan? Ja biologinen isä ei ole oikea isä. Asia selvä.

Tässä tapauksessa AP on pelkkä sperma luovuttajan, jonka ei ole tarvinnut kyseisen lapsen elatuksen osallistua sentilläkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi