Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
421/449 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli idioottimaisuuden merkki lukea julkisesti iltapäivälehteä. Luulisi nykyajan kännykkäsukupolvea hävettävän jatkuva puhelimen räpläys esim. ruuhkabussissa.

Vierailija
422/449 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan käyttää tietokonetta paremmin kuin lapseni (teini ja nuori aikuinen). Olen ikäni työskennellyt it-alalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/449 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähestyn tätä maagista 50 vuoden ikää. En ole kiinnostunut tietokoneista tai ohjelmistoista, enkä välttämättä edes osaisi käynnistää mieheni pc-läppäriä. En esimerkiksi ole koskaan tarvinnut Exeliä mihinkään, vaikka olen kyllä käynyt poimimassa sieltä tietoa.

Olen kuitenkin tehnyt töitä tietokoneella koko 25-vuotisen työurani. Illustrator, Indesign ja Photoshop ovat tärkeimmät työvälineeni, mutta käytän suht sujuvasti muitakin alaan liittyviä ohjelmia. Lisäksi osaan hoitaa etäpalaverit eri systeemeillä, käyttää työpaikkani resursointi- ja raportointiohjelmia, Googlen työkaluja yms. Jollen osaa jotain työhöni liittyvää, selvitän, kannattaako minun opetella se, vai onko järkevintä, että joku muu tekee asian.

Omien työvälineiden kehityksessä on pakko pysyä mukana, mutta miksi opettelisin asioita, joita en tarvitse? Kaikkea tässä maailmassa ei voi osata ja on parempi, että osaa jonkun asian hyvin kuin vähän sieltä täältä. 

Vähän aikaa sitten hämmästelin, että peruskoulussa ei opeteta edes sähköpostin käyttöä, vaikka koululaiset saavat koulun sähköpostiosoitteetkin jo kolmannella luokalla. 9-luokkalaiselle piti opettaa, että viestillä pitää olla järkevä aihe, viestiin kirjoitetaan tervehdys, käytetään kappalejakoa ja loppuun kirjoitetaan oma nimi ja yhteystiedot. Ja kun viestiin vastataan, siihen vastataan, ei kirjoiteta uutta viestiä uudella aiheella ja vastausviesti kirjoitetaan vastattavan viestin päälle, ei alimmaiseksi ja se vastattava viesti tosiaan jätetään siihen. Tosin omassakin työssä sähköpostia käytetään nykyään niin vähän, että saattaa olla, että nykyteinit eivät sitä tule työelämässään enää tarvitsemaan. Tällä hetkellä kuitenkin vielä tarpeellinen taito. 

Vierailija
424/449 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä niillä 50+ vuotiailla on jotain muita taitoja ja tietoja, joita teillä nuoremmilla ei ole.

Vierailija
425/449 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-vuotiaat ovat syntyneet 70-luvulla ja osaavat tehdä kaiken tietokoneella, minkä tarvitseekin. Jos työnantaja pukkaa eteen jonkun uuden ohjelman, niin menee siinä tovi, jos se yksin pitää opetella. Kokeile itse mallintaa vaikka Catialla, jos et ole koskaan mallintanut mitään. Sinulla menee muutama päivä, että ymmärrät edes sen ohjelman koordiaattijärjestelmät.

Vierailija
426/449 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sirkka-Liisat" ovat 70-vuotiaita, nykypäivän 50-vuotiaat ovat Minnoja, Tiinoja, Katjoja ja Anneja.

Vierailija
427/449 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan perujutut + Microsoft365

T. 53v.

Vierailija
428/449 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä lähestyn tätä maagista 50 vuoden ikää. En ole kiinnostunut tietokoneista tai ohjelmistoista, enkä välttämättä edes osaisi käynnistää mieheni pc-läppäriä. En esimerkiksi ole koskaan tarvinnut Exeliä mihinkään, vaikka olen kyllä käynyt poimimassa sieltä tietoa.

Olen kuitenkin tehnyt töitä tietokoneella koko 25-vuotisen työurani. Illustrator, Indesign ja Photoshop ovat tärkeimmät työvälineeni, mutta käytän suht sujuvasti muitakin alaan liittyviä ohjelmia. Lisäksi osaan hoitaa etäpalaverit eri systeemeillä, käyttää työpaikkani resursointi- ja raportointiohjelmia, Googlen työkaluja yms. Jollen osaa jotain työhöni liittyvää, selvitän, kannattaako minun opetella se, vai onko järkevintä, että joku muu tekee asian.

Omien työvälineiden kehityksessä on pakko pysyä mukana, mutta miksi opettelisin asioita, joita en tarvitse? Kaikkea tässä maailmassa ei voi osata ja on parempi, että osaa jonkun asian hyvi

Ei taida osata 90-2000-luvun vaihteessa syntyneetkään, sähköpostiviesti aina ilman aihetta...

Kerran kyllä eräs vanhempi yrittäjäkin tunaroi sähköpostin kanssa, lähetti joukkosähköpostin ja kaikille tämän kaupallisen tiedotteen saajille oli näkyvissä kaikki muutkin viestin vastaanottajat, paljastaen tietysti yksityishenkilöiden nimet tai organisaatiot sekä sähköpostiosoitteet.

Vierailija
429/449 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskapuhetta. Pian eläkkeelle jäävä kollegani opettelee tuossa uuden appin käyttöä, koska pomo niin tahtoi.

Vierailija
430/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsinpa yhdenpankkivirkailijan 565 Osuuspakista. Otti loparit kun oli kuulemma niin vaikeaa opetella Atk-taitoja. Tuskinpa ainoa laatuaan. Asennoituminen uuteen estää oppimisen. Eikä haluta nähdä vaivaa uuden asian eteen.

Vierailija
431/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ap lähinnä siltä, että et ole ollut töissä missään. Töissä opetellaan ne ohjelmistot mitä siellä tarvitaan, ei niissä ole mitään ikärajoituksia. 

Vierailija
432/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsinpa yhdenpankkivirkailijan 565 Osuuspakista. Otti loparit kun oli kuulemma niin vaikeaa opetella Atk-taitoja. Tuskinpa ainoa laatuaan. Asennoituminen uuteen estää oppimisen. Eikä haluta nähdä vaivaa uuden asian eteen.

Tuo taisi tapahtua joskus 1970-luvulla tai aiemmin, jolloin tietokoneet tuli pankkivirkailijoille.

Vierailija
433/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossamme alkoi eka atk-kurssi 1982, MikroMikot oli kovaa kamaa silloin. Kauppaopistossa oli erikseen atk-linja.

"60-luvun Sirkka-Liisa"

Vierailija
434/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko termi ATK on nimenomaan viisikymppisten ikäluokan sana. Kaikki nuoremmat puhuu IT:stä.

Vierailija
435/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ihan tosissasi ettei -73 osaa käyttää tietokonetta? Johan me käytettiin niitä yläasteella 🤦

Ensimmäisen tietokoneeni sain muistaakseni -82. Osasin käyttää sitä ja monia muita 40 vuoden aikana omistamiani tietokoneita luultavasti aika paljon paremmin kuin ap.

M50

Vierailija
436/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko termi ATK on nimenomaan viisikymppisten ikäluokan sana. Kaikki nuoremmat puhuu IT:stä.

Enpä muista kenenkään puhuneen ATK:sta kuin läpällä 80-luvun jälkeen.

Vierailija
437/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako nämä nuoret muita "atk taitoja" kuin seistä ihmisten tiellä räpläämässä kännykkää?

Osaavat ne räpsiä puhelimella kuvia hanuristaan instaan.

Oleellinen digitaito.

Vierailija
438/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 1970 luvulla tuli tietokoneet käyttöön kaupan ketjussa missä olin töissä. Nuorimmat töissä olleet olivat syntyneet 1960 luvun alkuvuosina joten he ovat jo nyt yli 10 vuotta ylitse tuon 50 ikävuoden!

Jokainen joutui käyttämään myös näitä tietokoneita.

Joten epäilen aloitusta provoksi.

Vierailija
439/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin tätä, kun nuorempi sukupolvi luulee aina keksivänsä pyörän, kun ei haluta uskoa siihen tietoon ja osaamiseen, jota vanhemmilla kollegoilla on. Tuo haluttomuus opetella uusia taitoja ei johdu iästä, vaan asenteesta. Minulla on ja on ollut lukuisia nuoria kollegoita, joille on äärimmäisen hankalaa käyttää tietokonetta, ja puhelimeen vastaaminen, saati soittaminen jollekin vieraalle ihmiselle on työn ja tuskan takana. Itse olen +60, ja olen aina pitänyt itsestään selvänä, että kaikki omassa työssä tarvittavat uudet järjestelmät ja toiminnot tulee opetella. Minusta olisi äärimmäisen noloa, jos koko ajan joutuisin roikkumaan jonkun toisen hihassa apua pyytämässä, kun en ole halunnut opetella uutta asiaa. Työ on vielä sellaista, että aina ei ole sitä osaavampaa samaan aikaan töissä, niin parhaiten homma hoituu, kun opettelee itse.

Vierailija
440/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttuhan on siinä, kun te ylimieliset nuoret jullikat ette suostu opettamaan meille vanhemmille Sirkka-Liisoille niitä tietokonejuttujanne vaikka osaatte ne niin helkkarin hyvin. Monessa työpaikassa missä olen ollut ja tullut uutena, niin hyvin harva teistä nuoremmista edes katsookaan päin saatikka opettaisi. Vaikka monia juttuja osaankin, niin en ihan kaikkea uutta sentään. Olisi kohteliasta edes yrittää tulla toimeen jotenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi