Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en jaksa enää Ihan karmeeta olla ilman ruokaa ja mistään ei saa apua.

Vierailija
18.05.2023 |

Kaikki rahat mennyt sairastamisen takia. Ei ole rahaa ostaa yhtään mitään ruokaa lääkkeiden jälkeen. Ei tälläinen ole ihmisarvoista elämää...

Kommentit (383)

Vierailija
181/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on Plussa-kortti, lataa puhelimeesi K-kaupan sovellus, niin saat lahjaksi ehkä jonkun ruoan ilmaiseksi K-kaupastasi, minä sain pari viikkoa sitten fazerin suklaata.

Vierailija
182/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko asunto vuokra vai omistusasunto?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Koska rahoitusvastike ei ole asumismeno niin ei saa 500 toimeentulotukea.

Rahoitusvastiketta ei tosiaan huomioida TTT:ssa, mutta asumistuessa huomioidaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokajonot? Kirkko? Facen ruokakassi ryhmät?

Sipilän hallituksen tai Stubbin niin kokoomus halusi lopettaa EU-ruoka-avun suomesta ja lopettikin sen. Se ei käynyt rikkaan suomen imagoon jakaa eu-ruokaa köyhille. Nyt saman puolueen äijä on taas leikkaamassa köyhiltä, työttömiltä,  sairailta ja eläkeläisiltä, persut ja kristilliset tukenaan. Tämä kuuluu jotenkin noiden puolueiden kannattajien aatemaailmaan että em. ryhmiä pitää kurittaa.

Vierailija
184/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.

Sairaalamaksuissa on maksukatto. Se on noin 600 euroa. Siitä eteenpäin ilmaista.

Lääkekatto on 692 euroa, mutta jos joudut osastolle lääkekatto ei koske osastomaksuja.

Maksukattoja on kolme: lääkekatto, hoitokatto ja matkakulukatto. Jokainen niistä on noin 700€ per vuosi ja joka vuosi maksukattojen kerrytys alkaa uudestaan.

Ei muuten pidä paikkaansa että hoitokulukaton saavuttamisen jälkeen esim. sairaalassa oleminen on ilmaista. Kun raja on mennyt umpeen maksat silti joka päivästä alennetun maksun joka taisi olla 24,50€/vrk viime vuonna. Vietän pakon edessä yli 100vrk vuodesta sairaalassa joten tiedän kyllä.

Juuri näin. Hyvä, että kirjoitit tuon mielipiteesi. Itse tiesin kyllä, mutta näkyy suurin osa ihmisistä kuulevan, o kun hoitokatto täyttyy, niin saa maata osastolla ilmaiseksi ja näinhän asia ei todellakaan ole.

Vierailija
185/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on mennyt sairaalakuluihin? Tiedäthän, että niissä on maksukatto? Sairaalakulujen kertymisestä/ maksukatto pitää huolehtia itse. Lääkekulujen kertymistä seuraa apteekki, mutta sairaalamaksuja pitää seurata itse,

https://stm.fi/terveydenhuollon-maksukatto

Vierailija
186/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta kuivia herneitä, jotka maksaa kai pari euroa. Tee jättikattilallinen hernekeittoa, ja pakasta osa.

Ja jos olet sairas, on ihan terveellistä syödä esim. vain joka toinen päivä. Elimistö korjaa itseään.

Mitä??

Ap:lle voimia. Suosittelen myös yhteydenottoa sossuun, seurakuntaan tai lähialueen fase-ryhmään.

Sitä kutsutaan autofagiaksi. Kaikki eivät myöskään saa sosiaalitoimesta yhtään mitään rahallista tukea.

Vierailija
187/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut kirjoittelua siitä, mitä pakollisten maksujen jälkeen jää lehdissä valittajille käteen. Pakollisiin maksuihin ovat laskeneet esim. suoratoistopalvelut, auton, ravintolakäynnit jne. Eivät ne pakollisia kuluja ole, Auto voi olla välttämätön jos työpaikka on hankalassa paikassa. Mutta jos makoilee kotona, katselee netflixiä ja elää tuilla, niin ei tarvita autoa.

Tämä ei liity avaajan tilanteeseen, kunhan urputan.

Vierailija
188/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on noiden sairaus- ja taksikulujen kelaan laiton jälkeenkin toimeentulotuki 15e plussalla, se tarkoittaa että sulla on ollut tälle kuulle 570 euroa käytettävissä olevia rahoja elämiseen. Mihin nämä on menneet, kun kuu on vasta puolivälissä?

Eri. Kela huomioi esim. vuokrista ja sähköstä vain taksojen mukaiset kulut. Ylimenevät joutuu itse maksamaan siitä 570 eurosta. Halvimmatkin kuntien vuokrakämpät ylittää kelan määrittelemät rajat.

Vierailija
189/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on mennyt sairaalakuluihin? Tiedäthän, että niissä on maksukatto? Sairaalakulujen kertymisestä/ maksukatto pitää huolehtia itse. Lääkekulujen kertymistä seuraa apteekki, mutta sairaalamaksuja pitää seurata itse,

https://stm.fi/terveydenhuollon-maksukatto

Sairaalapäivämaksu on silti maksettava. Se voi olla enimmillään 22,80 €/pv. Luulen, että lähes kaikissa sairaaloissa tuo veloitetaan kokonaisuudessaan.

Vierailija
190/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksukatto on melkein 700e ja itsellä se täyttyi joulukuussa ja taas alusta alkaa tammikuussa..kelataxit/lääkkeet/hampaat yms ei kuulu maksukattoon

Matkoissa on omavastuu 300e. 12matkaa, a'25e.

''

Vierailija
191/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.

Ainakin minun äidilläni huomioitiin toimeentulotukeen menona lääkkeet, pkl-ja sairaalamaksut sekä ambulanssi- ja kelataksimaksu. Tietysti myös vuokra, vesi, sähkö ja kotivakuutus. Mutta kaikista menoista pitää olla kuitit samoin tiliotteet. Oletko varmasti huomannut laittaa kaikki menot tyrkylle. Se pitää tietty huomioida, että menot tulee olla samalta kuukaudelta.

Äitisi ei ole ollut koskaan työssä kun saa toimeentulotukea. Jos saa yli sen toimeentulotuen eläkettä niin ei saa mitään tukia saaden itse maksaa ihan kaiken. 

Äitini oli tuolloin 82-v eläkeläinen ja sairastui vakavasti ja tuli paljon siitä syystä kuluja. Sai ttt-tukea varmaan siksi, kun hänen eläkkeensä oli tosi pieni. Sai myös asumistukea. Nyt hän on jo menehtynyt. Oli muuten neljän lapsen yksinhuoltaja ollut aikoinaan ja kävi eräässä tehtaassa siivoojana monta kymmentä vuotta. Siivoojien työstä ei kaksinen eläke tullut.

Vierailija
192/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äidilläni eläke just sen verran iso niin että saa maksaa ihan kaikki omasta pussistaan. 

Juu näin se ois minullakin, jos tulisi joku vakavampi sairaus ja paljon menoja. Kelan TTT-laskurilla on helppo laskea, onko oikeutettu tukeen. Se on vaan niin raakaa peliä, että kela vetää rajan johonkin. Jos TIETYT menot ylittävät tulot voi saada ttt-tukea, mutta ei sitäkään mitä sattuu makseta ja aina jää myös itse sairastuneille maksettavaa. Jos ei saa ttt-tukea, niin silloin menot eivät ole suuremmat kuin tulot.

Vierailija
193/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tölkkejä keräämään että saat edes makaronipussin tai kaurahiutalepaketin.

Sairaana? En tiedä mikä ap:lla on ja itse pystyn tekemään töitä kotona. Mutta kävelemään pystyn just ja just vessaan ja makkaran selän keittiöön. En pysty seisomaan kuin hetken. En tiedä mikä jalassa on. Maanantaina vasta lääkäri.

Veikkaan että sulla on kihti. Onko jalka turvonnut ja punainen? Olen itse entinen kihtipotilas ja minulle jäi trauma siitä, kipu oli niin infernaalinen ja pää meinasi hajota kun ei päässyt liikkumaan.

Vierailija
194/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestitkö kokoomusta?

Ei ole kokoomus vielä ehtinyt tuota ap:n ongelmaa aiheuttaa, äänestäkää seuraavan kerran toki demareita.

Vierailija
195/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi miksei ap voi tilata ruokaa woltilla/foodoralla RUOKAKAUPASTA kotiin ja maksaa jollain monista maksuaikavaihtoehdoista, esim. Klarna?

Vierailija
196/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin asut?

Vierailija
197/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on noiden sairaus- ja taksikulujen kelaan laiton jälkeenkin toimeentulotuki 15e plussalla, se tarkoittaa että sulla on ollut tälle kuulle 570 euroa käytettävissä olevia rahoja elämiseen. Mihin nämä on menneet, kun kuu on vasta puolivälissä?

Eri. Kela huomioi esim. vuokrista ja sähköstä vain taksojen mukaiset kulut. Ylimenevät joutuu itse maksamaan siitä 570 eurosta. Halvimmatkin kuntien vuokrakämpät ylittää kelan määrittelemät rajat.

Kela kyllä huomioi ihan koko vuokran aluksi kun hakee ttt, vaikka vuokra olisi kolme tonnia. Kenenkään vuokraa ei kohtuullisteta samantien, vaan annetaan aikaa esim 3kk hakea edullisempaa asuntoa. 3kk jälkeen tosittaa kelalle että on hakenut edullisempaa, ja taas huomioidaan vuokra kokonaan seuraavat 3kk. Tällä tavoin ylikalliit vuokrat huomioidaan jatkuvasti menona kunnes saa edullisemman asunnon. Oma valinta on toki sitten se jos ei suostu hakemaan rajoituksettomasti kohtuuhintaista asuntoa.

Vierailija
198/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalamaksuissa on maksukatto. Se on noin 600 euroa. Siitä eteenpäin ilmaista.

Lääkekatto on 692 euroa, mutta jos joudut osastolle lääkekatto ei koske osastomaksuja.

Osastomaksut menevät sairaalamaksujen maksukattoon.

Vierailija
199/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä niiin voi niin valtavasti mennä. On nimittäin terveydenhuollossa, kuljetuksissa ja lääkkeissä maksukatot, joiden jälkeen ilmaisia.

Vierailija
200/383 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela kyllä huomioi ihan koko vuokran aluksi kun hakee ttt, vaikka vuokra olisi kolme tonnia. Kenenkään vuokraa ei kohtuullisteta samantien, vaan annetaan aikaa esim 3kk hakea edullisempaa asuntoa. 3kk jälkeen tosittaa kelalle että on hakenut edullisempaa, ja taas huomioidaan vuokra kokonaan seuraavat 3kk. Tällä tavoin ylikalliit vuokrat huomioidaan jatkuvasti menona kunnes saa edullisemman asunnon. Oma valinta on toki sitten se jos ei suostu hakemaan rajoituksettomasti kohtuuhintaista asuntoa.

Tämä on kuntakohtaista. Noin puolet kunnista ei huomioi, eivät huomioi edes harkinnan varaisessa tuessa. Esim. täällä Jyväskylässä ei ole koskaan huomioitu taksoja ylittäviä vuokraan missään vaiheessa. Helsinki huomioi, ja moni luulee että kaikki muutkin kunnat huomioivat, mutta oikeasti eivät huomioi.