Mä en jaksa enää Ihan karmeeta olla ilman ruokaa ja mistään ei saa apua.
Kaikki rahat mennyt sairastamisen takia. Ei ole rahaa ostaa yhtään mitään ruokaa lääkkeiden jälkeen. Ei tälläinen ole ihmisarvoista elämää...
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, onko nyt terveenä ja kunnossa. Terveenä voi mennä hakemaan ruokakassia ruoka-apujonosta. Sairaana soittaisin diakoniaan, ne tekevät kotikäyntejä. Ja isoissa kaupungeissa on esim facen ruokahävikkiryhmät, mistä voi kysellä ilmaista ruokaa. On ihmisiä, jotka tuovat tosiaan kassillisen ruokaa ovellesi, jos vain pyydät facessa.
Ruokakasseja ehdotetaan usein, mutta niitä ei ole kaikkialla saatavilla.
Esim Salossa niitä jakaa kirkko max kerran kuukaudessa ja kassissa on hyvin vähän mitään. Kaikki on pakastettua, jopa maitopurkki. Mitään muuta akuutissa tilanteessa auttavaa tahoa en ole Salosta löytänyt, eli aika pulaan sitä voi jäädä.
Soita sosiaalipäivystykseen. Saat apua. Sieltä saa maksusit. mm lääkkeisiin vaikka akuutisti.
Onko kukaan kirjoittanut säpoon jonka ap laittoi.
Voisi laittaa rahaa tilille jos kova hätä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, diakoniasta saat toivottavasti kuulla mitä kaikkia ruoka-apuja paikkakunnallasi järjestetään. Joku jo edellä laittoikin ruoka-apu -linkin, joka on hyvä, mutta sielläkään ei kaikkia ole kun osa on niin pieniä jakoja, niitä ei mainosteta suuremmin kun ruokaa ei todennäköisesti riitä jollekin sadalle. Pieni porukka joka sinne löytää saa kuitenkin apua.
Uskaltaisitko ap paikkakuntaa laittaa tähän? Ehtisit saada ehkä täältä vinkkejä jo ennen sitä maanantain aikaa diakoniaan.
Asun Oulun alueella. Tänään ei ole ruokajakoa kun on pyhäpäivä, ja eipä minulla edes olisikaan mahdollista mennä kun ei ole bussikortilla arvoa. Jos vain joku ihana voisi auttaa ruuan kanssa niin minut tavoittaa sähköpostitse
kurkiaura1 @ outlook. comÄlkää hyvät ihmiset nyt sitten laittako rahaa! Jos Ap on mitä väittää olevansa, voitte lahjoittaa hänelle ruokakassin. Jos hän tosissaan on nälissään, hän suostuu tähän.
Mutta yleensä näissä on 99% takana rahanpuutteessa olevat narkkarit, jotka huijaavat sinisilmäisiltä ihmisiltä rahaa.
Eli EI RAHAA, VAAN RUOKAA.
Jep. Etänä voi tilata toiselle ruokakassin kotiin.
Tämä on oikeasti ihan hullua. Helsingissä kuulemma narkit myy niille ostetut ruoat ja hankkii muita tuotteita tilalle.
Oikeesti :)
Joku ostaa yksiyisehenkilöltä paketin kauraryynejä ja pari banaania?
No nyt sitten seuraamaan toria myykö joku elintarvikkeita oulussa....
Vierailija kirjoitti:
Soita sosiaalipäivystykseen. Saat apua. Sieltä saa maksusit. mm lääkkeisiin vaikka akuutisti.
Ei varmasti nykyisin saa.
Soita päivystävälle sos.työntekijälle. Meillä täällä PK-seudula päivävystäjät ovat sairaalassa työhuoneessaan. Jos ei ole ruokaa asia kuuluu heille. Suomessa on sosiaalihuolto jokaiselle se viimeinen apu. Minäkin voisin tuoda ruoka tai rahaa sinulle, jos olis kohtuu matka.
Vierailija kirjoitti:
Voi rakas ihminen, jos asuisit täällä missä minäkin niin toisin sinulle ruokaa. Olen itse pienituloinen eläkeläinen, mutta en voisi nukkua yötäni rauhassa jos tietäisin että joku ihminen joka vielä sairastaa, on pyytänyt apua ja on ilman ruokaa eikä saa mistään apua.
Tuo neuvo ottaa yhteyttä sairaalan sosiaalityöntekijään on hyvä, tee niin. Kyllä kaikki vielä järjestyy. Halauksia ja voimia ja Jumalan siunausta sinulle <3
Saisit viedä monille päihde riippuvaisille ruokaa kun ne ovat omat rahansa laittaneet päihteisiin.
Todellakin, kehtaa vain pyytää. Olen monesti vienyt erilaisia ruokia ja vaatteita alueen perheille sellaisen verkoston kautta. Jos joku tulisi multa pyytämään vaikka ovelta lapsilleen ruokaa, en iki maailmassa kieltäytyisi antamasta.
Vierailija kirjoitti:
Paljon lämpimiä ajatuksia ja tsemppiä aloituksen kirjoittaneelle ja samanlaisessa tilanteessa oleville! Niille, jotka täällä kirjoittelevat "hyviä neuvojaan" esim. naapurien ovikellojen soittelusta ja heiltä ruuan pyytämisestä olisi kysymys: Oletteko itse tehneet kuten neuvotte toista tekemään? Niitä neuvoja on niin mukava jaella, kun itsellä on jääkapissa ruokaa ja tilillä rahaa, sekä muutama läheinen ympärillä. Osalla ei ole mitään eikä ketään. Sellaisessa tilanteessa kun olet vielä sairaana, niin siinä on ihminen kovilla.
Tässä maassa täytyy olla melkoisen sitkeä ja omatoiminen, kun on pudonnut työmarkkinoilta ja olisi tultava toimeen valtion avustuksilla. Niistä on helppo huudella ja katsoa taulukoista "oikeat" rahasummat, mutta todellisuudessa asiat harvoin menevät kuten taulukoiden mukaan. Suomen tuet ovat sellainen viidakko, jossa yksi etuus vaikuttaa heti johonkin toiseen etuuteen, että edes ne asiaa opiskelleet, päätöksiä tekevät tahot, eivät aina osaa antaa oikeaa vastausta tai päätöstä. Siinäpä rimpuilet mukana ilman sitä asiantuntijan koulutusta (josta huolimatta päätös voi olla lakien vastainen) ja yrität olla kärryillä, mihin olet oikeutettu ja miksi et saakaan itsellesi kuuluvaa tukea ja kuinka väärä päätös oikaistaan.
Esimerkki allekirjoittaneen elämästä: Virheellisen päätöksen saatuasi joudut itse selvittelemään asiaa ja selvittelyn aikana ehtiikin tulla uusi päätös, joka on tehty virheellisen päätöksen nojalla ja asiat vain mutkistuvat. Kun lopulta saat korjattua päätökset oikeiksi ja maksamatta jääneet tuet tulevat tilillesi huomattavasti myöhässä, maksupäivä sattuukin olemaan kuun viimeinen päivä, jolloin tuo "ylimääräinen" maksu huomioidaan seuraavan kuun toimeentulotuessa. Eli olet saanut liian vähän sinulle kuuluvia tukia ja kun tilanne vihdoin saadaan oikaistua ja saat rahat tilillesi, maksupäivästä (kuun viimeinen päivä) johtuen menetät seuraavan kuun toimeentulotuen. Olen siis jo joutunut keplottelemaan jotenkin liian pienillä tuloilla ja kun vihdoin (ei oma, vaan viraston virkailijan) virhe korjataan, menetät seuraavan kuun tukia. Ja kyllä, tämä on tosi tarina. Eli alunperin saat liian vähän tukia, joista johtuen joudut ehkä lainaamaan rahaa tai jättämään laskuja maksamatta. Kun tuet vihdoin oikeamääräisenä maksetaan, se vaikuttaakin taas seuraavan kuun tukeen. Tätä olen ihmetellyt useammalle Kelan virkailijalle, joiden vakiovastaus tulee kuin pyssyn suusta: "kuun viimeisen päivän tilisaldo vaikuttaa seuraavan kuun toimeentulotukeen:" Jatkokysymykseeni, että kuinka tilanne voi olla niin, mikäli kyseessä on saamatta jääneet tuet ja Kelan virhe, että minulta jää saamatta tarvitsemani seuraavan kuun toimeentulituki, alkaa keskustelu vaikuttaa siltä, että puhunkin papukaijan kanssa: "Kuun viimeisen päivän tilisaldo vaikuttaa seuraavan kuun toimeentulotukeen."
Olen monesti miettinyt, mikä hirmuinen hinku joillain on alkaa tällaisissa AP:n kaltaisissa tilanteissa olijoita heti epäilemään vilungista tai jonkinlaisesta epärehellisyydestä. Miksi on niin vaikeaa uskoa jonkun kokemusta ja kertomusta omasta elämästään? Ilman omaa kokemusta asiasta, leimata toinen heti valehtelijaksi ja hyökätä "hyvien neuvojen" kanssa kimppuun? Joskus mieleeni on juolahtanut jopa sellainen ajatus, että voisiko kyseessä olla pelko? Pelko siitä, että asia sattusikin omalle kohdalle? Pelko, että ne oman elämän kulissit kaatuisivat ja joutuisikin toisten armoille? Pelko, että terveys tai rahat olisi loppu, pahimmassa tapauksessa molemmat? Pelko ettei pärjäisikään omillaan? Joutuisi ehkä pyytämään apua...?
No kai olet pyytänyt oikaisua siihen kuluvan kuun päätökseen, jossa on huomioitu niitä tukia, mitkä saatkin vasta kuun viimeisenä päivänä?
Vierailija kirjoitti:
Todellakin, kehtaa vain pyytää. Olen monesti vienyt erilaisia ruokia ja vaatteita alueen perheille sellaisen verkoston kautta. Jos joku tulisi multa pyytämään vaikka ovelta lapsilleen ruokaa, en iki maailmassa kieltäytyisi antamasta.
Niin että mahdollistat niiden päihteiden käyttämisen auttamisellasi. ilman päihteitä kyllä sossutuilla pärjäisi hulppeasti.
Joko on viety ap lle ruokakassi vai höpötys jatkuu vaan täällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.
15 e tulonylityksellä pitäisi saada silti lääkemaksusitoumus, yksinasuvalle raja 20 e ylitys. Silloin jää rahaa varmasti ruokaankin.
Vierailija kirjoitti:
Paljon lämpimiä ajatuksia ja tsemppiä aloituksen kirjoittaneelle ja samanlaisessa tilanteessa oleville! Niille, jotka täällä kirjoittelevat "hyviä neuvojaan" esim. naapurien ovikellojen soittelusta ja heiltä ruuan pyytämisestä olisi kysymys: Oletteko itse tehneet kuten neuvotte toista tekemään? Niitä neuvoja on niin mukava jaella, kun itsellä on jääkapissa ruokaa ja tilillä rahaa, sekä muutama läheinen ympärillä. Osalla ei ole mitään eikä ketään. Sellaisessa tilanteessa kun olet vielä sairaana, niin siinä on ihminen kovilla.
Tässä maassa täytyy olla melkoisen sitkeä ja omatoiminen, kun on pudonnut työmarkkinoilta ja olisi tultava toimeen valtion avustuksilla. Niistä on helppo huudella ja katsoa taulukoista "oikeat" rahasummat, mutta todellisuudessa asiat harvoin menevät kuten taulukoiden mukaan. Suomen tuet ovat sellainen viidakko, jossa yksi etuus vaikuttaa heti johonkin toiseen etuuteen, että edes ne asiaa opiskelleet, päätöksiä tekevät tahot, eivät aina osaa antaa oikeaa vastausta tai päätöstä. Siinäpä rimpuilet mukana ilman sitä asiantuntijan koulutusta (josta huolimatta päätös voi olla lakien vastainen) ja yrität olla kärryillä, mihin olet oikeutettu ja miksi et saakaan itsellesi kuuluvaa tukea ja kuinka väärä päätös oikaistaan.
Esimerkki allekirjoittaneen elämästä: Virheellisen päätöksen saatuasi joudut itse selvittelemään asiaa ja selvittelyn aikana ehtiikin tulla uusi päätös, joka on tehty virheellisen päätöksen nojalla ja asiat vain mutkistuvat. Kun lopulta saat korjattua päätökset oikeiksi ja maksamatta jääneet tuet tulevat tilillesi huomattavasti myöhässä, maksupäivä sattuukin olemaan kuun viimeinen päivä, jolloin tuo "ylimääräinen" maksu huomioidaan seuraavan kuun toimeentulotuessa. Eli olet saanut liian vähän sinulle kuuluvia tukia ja kun tilanne vihdoin saadaan oikaistua ja saat rahat tilillesi, maksupäivästä (kuun viimeinen päivä) johtuen menetät seuraavan kuun toimeentulotuen. Olen siis jo joutunut keplottelemaan jotenkin liian pienillä tuloilla ja kun vihdoin (ei oma, vaan viraston virkailijan) virhe korjataan, menetät seuraavan kuun tukia. Ja kyllä, tämä on tosi tarina. Eli alunperin saat liian vähän tukia, joista johtuen joudut ehkä lainaamaan rahaa tai jättämään laskuja maksamatta. Kun tuet vihdoin oikeamääräisenä maksetaan, se vaikuttaakin taas seuraavan kuun tukeen. Tätä olen ihmetellyt useammalle Kelan virkailijalle, joiden vakiovastaus tulee kuin pyssyn suusta: "kuun viimeisen päivän tilisaldo vaikuttaa seuraavan kuun toimeentulotukeen:" Jatkokysymykseeni, että kuinka tilanne voi olla niin, mikäli kyseessä on saamatta jääneet tuet ja Kelan virhe, että minulta jää saamatta tarvitsemani seuraavan kuun toimeentulituki, alkaa keskustelu vaikuttaa siltä, että puhunkin papukaijan kanssa: "Kuun viimeisen päivän tilisaldo vaikuttaa seuraavan kuun toimeentulotukeen."
Olen monesti miettinyt, mikä hirmuinen hinku joillain on alkaa tällaisissa AP:n kaltaisissa tilanteissa olijoita heti epäilemään vilungista tai jonkinlaisesta epärehellisyydestä. Miksi on niin vaikeaa uskoa jonkun kokemusta ja kertomusta omasta elämästään? Ilman omaa kokemusta asiasta, leimata toinen heti valehtelijaksi ja hyökätä "hyvien neuvojen" kanssa kimppuun? Joskus mieleeni on juolahtanut jopa sellainen ajatus, että voisiko kyseessä olla pelko? Pelko siitä, että asia sattusikin omalle kohdalle? Pelko, että ne oman elämän kulissit kaatuisivat ja joutuisikin toisten armoille? Pelko, että terveys tai rahat olisi loppu, pahimmassa tapauksessa molemmat? Pelko ettei pärjäisikään omillaan? Joutuisi ehkä pyytämään apua...?
Älä ny paskaa jauha. Tuttuni on jättänyt elatusmaksunsa maksamatta ja aina tulee tupakkaan ja kaljaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.
Ainakin minun äidilläni huomioitiin toimeentulotukeen menona lääkkeet, pkl-ja sairaalamaksut sekä ambulanssi- ja kelataksimaksu. Tietysti myös vuokra, vesi, sähkö ja kotivakuutus. Mutta kaikista menoista pitää olla kuitit samoin tiliotteet. Oletko varmasti huomannut laittaa kaikki menot tyrkylle. Se pitää tietty huomioida, että menot tulee olla samalta kuukaudelta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on noiden sairaus- ja taksikulujen kelaan laiton jälkeenkin toimeentulotuki 15e plussalla, se tarkoittaa että sulla on ollut tälle kuulle 570 euroa käytettävissä olevia rahoja elämiseen. Mihin nämä on menneet, kun kuu on vasta puolivälissä?
Samaa laskeskelin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minun äidilläni huomioitiin toimeentulotukeen menona lääkkeet, pkl-ja sairaalamaksut sekä ambulanssi- ja kelataksimaksu. Tietysti myös vuokra, vesi, sähkö ja kotivakuutus. Mutta kaikista menoista pitää olla kuitit samoin tiliotteet. Oletko varmasti huomannut laittaa kaikki menot tyrkylle. Se pitää tietty huomioida, että menot tulee olla samalta kuukaudelta.
Äitisi ei ole ollut koskaan työssä kun saa toimeentulotukea. Jos saa yli sen toimeentulotuen eläkettä niin ei saa mitään tukia saaden itse maksaa ihan kaiken.
Minun äidilläni eläke just sen verran iso niin että saa maksaa ihan kaikki omasta pussistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitomenot ja Kela-taksin omavastuuosuus kuuluu huomioida toimeentulotuessa,eli sun pitäisi kyllä saada sieltä tukea noihin. Lähetitkö niistä kuitit Kelaan?
Kyllä lähetin.
Eli lääkkeesi on jotain itse ostelemiasi vitamiineja ja käsikauppalääkkeitä. Ei niistä saa hyvitystä.
Ei kyllä ollut mitään vitamiineja. Vahva kipulääke syövästä johtuviin särkyihin ja nukahtamislääkkeet.
Minulla on kipulääkkeenä Panacod ja nukahtamislääkkeenä Stella, ovat kelakorvattavia lääkkeitä eivätkä paljoa maksa. Stella 100 kpl/10 e ja Panacod 200 kpl /17 e. Yhteensä 27 e ja kestävät 3 kk. Ainakaan näiden lääkkeiden takia ei kukaan konkurssiin mene.
Meressä on ruokaa, sinne vaan kalastamaan niin me muutkin köyhät tehdään.
Voi rakas ihminen, jos asuisit täällä missä minäkin niin toisin sinulle ruokaa. Olen itse pienituloinen eläkeläinen, mutta en voisi nukkua yötäni rauhassa jos tietäisin että joku ihminen joka vielä sairastaa, on pyytänyt apua ja on ilman ruokaa eikä saa mistään apua.
Tuo neuvo ottaa yhteyttä sairaalan sosiaalityöntekijään on hyvä, tee niin. Kyllä kaikki vielä järjestyy. Halauksia ja voimia ja Jumalan siunausta sinulle <3