Mä en jaksa enää Ihan karmeeta olla ilman ruokaa ja mistään ei saa apua.
Kaikki rahat mennyt sairastamisen takia. Ei ole rahaa ostaa yhtään mitään ruokaa lääkkeiden jälkeen. Ei tälläinen ole ihmisarvoista elämää...
Kommentit (383)
Jos joku tuttu, sukulainen, ystävä olisi kokonaan ilman rahaa, niin kyllä jotain löytyisi, edes kymppi.
Jos vaan ilkeätte kysyä, itsekin työmarkkinatuella.
Köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostaan vai miten se meni.
Paljon lämpimiä ajatuksia ja tsemppiä aloituksen kirjoittaneelle ja samanlaisessa tilanteessa oleville! Niille, jotka täällä kirjoittelevat "hyviä neuvojaan" esim. naapurien ovikellojen soittelusta ja heiltä ruuan pyytämisestä olisi kysymys: Oletteko itse tehneet kuten neuvotte toista tekemään? Niitä neuvoja on niin mukava jaella, kun itsellä on jääkapissa ruokaa ja tilillä rahaa, sekä muutama läheinen ympärillä. Osalla ei ole mitään eikä ketään. Sellaisessa tilanteessa kun olet vielä sairaana, niin siinä on ihminen kovilla.
Tässä maassa täytyy olla melkoisen sitkeä ja omatoiminen, kun on pudonnut työmarkkinoilta ja olisi tultava toimeen valtion avustuksilla. Niistä on helppo huudella ja katsoa taulukoista "oikeat" rahasummat, mutta todellisuudessa asiat harvoin menevät kuten taulukoiden mukaan. Suomen tuet ovat sellainen viidakko, jossa yksi etuus vaikuttaa heti johonkin toiseen etuuteen, että edes ne asiaa opiskelleet, päätöksiä tekevät tahot, eivät aina osaa antaa oikeaa vastausta tai päätöstä. Siinäpä rimpuilet mukana ilman sitä asiantuntijan koulutusta (josta huolimatta päätös voi olla lakien vastainen) ja yrität olla kärryillä, mihin olet oikeutettu ja miksi et saakaan itsellesi kuuluvaa tukea ja kuinka väärä päätös oikaistaan.
Esimerkki allekirjoittaneen elämästä: Virheellisen päätöksen saatuasi joudut itse selvittelemään asiaa ja selvittelyn aikana ehtiikin tulla uusi päätös, joka on tehty virheellisen päätöksen nojalla ja asiat vain mutkistuvat. Kun lopulta saat korjattua päätökset oikeiksi ja maksamatta jääneet tuet tulevat tilillesi huomattavasti myöhässä, maksupäivä sattuukin olemaan kuun viimeinen päivä, jolloin tuo "ylimääräinen" maksu huomioidaan seuraavan kuun toimeentulotuessa. Eli olet saanut liian vähän sinulle kuuluvia tukia ja kun tilanne vihdoin saadaan oikaistua ja saat rahat tilillesi, maksupäivästä (kuun viimeinen päivä) johtuen menetät seuraavan kuun toimeentulotuen. Olen siis jo joutunut keplottelemaan jotenkin liian pienillä tuloilla ja kun vihdoin (ei oma, vaan viraston virkailijan) virhe korjataan, menetät seuraavan kuun tukia. Ja kyllä, tämä on tosi tarina. Eli alunperin saat liian vähän tukia, joista johtuen joudut ehkä lainaamaan rahaa tai jättämään laskuja maksamatta. Kun tuet vihdoin oikeamääräisenä maksetaan, se vaikuttaakin taas seuraavan kuun tukeen. Tätä olen ihmetellyt useammalle Kelan virkailijalle, joiden vakiovastaus tulee kuin pyssyn suusta: "kuun viimeisen päivän tilisaldo vaikuttaa seuraavan kuun toimeentulotukeen:" Jatkokysymykseeni, että kuinka tilanne voi olla niin, mikäli kyseessä on saamatta jääneet tuet ja Kelan virhe, että minulta jää saamatta tarvitsemani seuraavan kuun toimeentulituki, alkaa keskustelu vaikuttaa siltä, että puhunkin papukaijan kanssa: "Kuun viimeisen päivän tilisaldo vaikuttaa seuraavan kuun toimeentulotukeen."
Olen monesti miettinyt, mikä hirmuinen hinku joillain on alkaa tällaisissa AP:n kaltaisissa tilanteissa olijoita heti epäilemään vilungista tai jonkinlaisesta epärehellisyydestä. Miksi on niin vaikeaa uskoa jonkun kokemusta ja kertomusta omasta elämästään? Ilman omaa kokemusta asiasta, leimata toinen heti valehtelijaksi ja hyökätä "hyvien neuvojen" kanssa kimppuun? Joskus mieleeni on juolahtanut jopa sellainen ajatus, että voisiko kyseessä olla pelko? Pelko siitä, että asia sattusikin omalle kohdalle? Pelko, että ne oman elämän kulissit kaatuisivat ja joutuisikin toisten armoille? Pelko, että terveys tai rahat olisi loppu, pahimmassa tapauksessa molemmat? Pelko ettei pärjäisikään omillaan? Joutuisi ehkä pyytämään apua...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, diakoniasta saat toivottavasti kuulla mitä kaikkia ruoka-apuja paikkakunnallasi järjestetään. Joku jo edellä laittoikin ruoka-apu -linkin, joka on hyvä, mutta sielläkään ei kaikkia ole kun osa on niin pieniä jakoja, niitä ei mainosteta suuremmin kun ruokaa ei todennäköisesti riitä jollekin sadalle. Pieni porukka joka sinne löytää saa kuitenkin apua.
Uskaltaisitko ap paikkakuntaa laittaa tähän? Ehtisit saada ehkä täältä vinkkejä jo ennen sitä maanantain aikaa diakoniaan.
Asun Oulun alueella. Tänään ei ole ruokajakoa kun on pyhäpäivä, ja eipä minulla edes olisikaan mahdollista mennä kun ei ole bussikortilla arvoa. Jos vain joku ihana voisi auttaa ruuan kanssa niin minut tavoittaa sähköpostitse
kurkiaura1 @ outlook. comÄlkää hyvät ihmiset nyt sitten laittako rahaa! Jos Ap on mitä väittää olevansa, voitte lahjoittaa hänelle ruokakassin. Jos hän tosissaan on nälissään, hän suostuu tähän.
Mutta yleensä näissä on 99% takana rahanpuutteessa olevat narkkarit, jotka huijaavat sinisilmäisiltä ihmisiltä rahaa.
Eli EI RAHAA, VAAN RUOKAA.
Minä en ole täällä rahaa kerjäämässä, olen kysynyt VAIN ruokaa. Siksi paikkakuntani laitoinkin.
Jos olet Tampereelta, voit hakea meiltä ruokaa ensihätään. Laita jokin sähköpostiosoite tänne niin olen yhteydessä. Uusi satokausikin käynnistyy tässä niin saat marjoja, sieniä, hedelmäsoseita yms. pakkasesta meiltä myös vähän etiäppäinkin omaan pakkaseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap, paljonko sait rahaa kuun alkupuolelle ja kerro tarkkaan myös, mihin eri asioihin olet sen saanut menemään näiden runsaan kahden viikon aikana.
Meillä ei ole ns, pikkurahan puute ja ruokamenot kaikkinen puhdistusaineineen ja wc-talouspapereineen ovat 280 e kuukaudessa yhteensä kahdelta henkilöltä. Syödään todella terveellisesti. Kanaa, kalaa, soijaa, linssejä, kauraa, kokojyväleipää, piimää, beceliä, oliivi-ja rypsiöljyä, pajlon juureksia, munia, kalkkunaleikkeleitä, piimää,vettä, markettien vitamiineja, juustoa, acokadoa ,jäätelöä, suklaata, hernekeittoa,jne. Valitsemme kaupan omia edullisia tuotteita, tilaamme isot satsit ruokaa kotiin ja myös valmistan ison satsin aina kerralla. Emme syö einesruokia. Emme juo mehuja ja alkoholia.
Ei ne mitään ne suuret tulot , vaan pienet menot.
Todella halvalla pääsette kuukaudessa, mutta sisältyykö tuohon 280 euroon kaikki ruokamenot, siis työpaikkalounaat ja mahdolliset ulkona syomiset?
Olemme eläkeläisiä, eikä ulkona syöminen juuri viehätä, sitä harrastettiin kyllä silloin nuorempana parikymmentä vuotta sitten. Nyt ulkona lenkkeilllääm ahkerasti.👍
Varttikirkko ja ruokajakelu perjantaisin klo 14.00.
Tilaisuus alkaa varttikirkolla klo 14 ja ruokakasseja jaetaan klo 14.15 15.00. Osoite on Kirkkokatu 34.
Tää taitaa olla Oulun vapaakirkkoseurakunnan avustus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, diakoniasta saat toivottavasti kuulla mitä kaikkia ruoka-apuja paikkakunnallasi järjestetään. Joku jo edellä laittoikin ruoka-apu -linkin, joka on hyvä, mutta sielläkään ei kaikkia ole kun osa on niin pieniä jakoja, niitä ei mainosteta suuremmin kun ruokaa ei todennäköisesti riitä jollekin sadalle. Pieni porukka joka sinne löytää saa kuitenkin apua.
Uskaltaisitko ap paikkakuntaa laittaa tähän? Ehtisit saada ehkä täältä vinkkejä jo ennen sitä maanantain aikaa diakoniaan.
Asun Oulun alueella. Tänään ei ole ruokajakoa kun on pyhäpäivä, ja eipä minulla edes olisikaan mahdollista mennä kun ei ole bussikortilla arvoa. Jos vain joku ihana voisi auttaa ruuan kanssa niin minut tavoittaa sähköpostitse
kurkiaura1 @ outlook. comÄlkää hyvät ihmiset nyt sitten laittako rahaa! Jos Ap on mitä väittää olevansa, voitte lahjoittaa hänelle ruokakassin. Jos hän tosissaan on nälissään, hän suostuu tähän.
Mutta yleensä näissä on 99% takana rahanpuutteessa olevat narkkarit, jotka huijaavat sinisilmäisiltä ihmisiltä rahaa.
Kyse on sinun ennakkoluulostasi. Eivät talousongelmat liity suoraan päihdeongelmiin ja moni elää köyhyysrajalla tai sen alapuolella vaikkei olisi ongelmia alkoholin saatika huumeiden suhteen. Ap pyysi ruoka-apua. On jo tarpeeksi nöyryyttävää joutua anelemaan almuja ja siihen lyödään vielä päälle narkkarin leima. Hyvin toimittu. Kyllä kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla s-etukorttia? Jos irtisanot sen, saat satasen takaisin.
No et saa, ainakaan heti. Se 100€ on sen paikallisen osuuskaupan jäsenmaksu. Jos irtisanot jäsenyyden nyt, niin rahat saat takaisin ehkä ensi vuonna. Näissä on päivämäärät olemassa säännöissä, että mille tilikaudelle palautus kuuluu.
Kyllä mä oon saanu joka kerta ne rahat heti tilille, vaikka ne säännöt tosiaan mahdollistais hitaammankin maksuaikataulun.
Ja oon lunastanu noita useampaan kertaan, koska enimmillään mulla oli jäsenyys 12 eri osuuskaupassa.
Sinuna soittaisin huomenna eri seurakuntien pastoreille. Itse olen saanut ruoka-apua helluntaiseurakunnasta vaikka en ole heidän jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku haluaa auttaa, niin ehkä onnistuisi ruuan ostaminen verkkokaupan kautta ja ap kävisi noutamassa sen sitten sieltä kaupasta.
Yksi hyvä vinkki lisätulonlähteeksi: rönsyliljan ja juorujen pistokkaat. Muutkin helposti versovat kuten kultaköynnös, kliivia ym. käy. Joskus teininä teimme pistokkailla hyvät rahat luokkaretkirahaston kartuttamiseen.
Vaatii vähän alkuinvestointeja, koska multaa pitää ostaa ja ehkä kasvikin. Purkkeja voi kerätä pidemmältä ajalta: jugurtti- ja viilipurkkeja sekä pahvitölkkien pohjia. Joku voi lahjoittaa muovisia taimiruukkuja. Niihin juurrutatte muovipussin alla taimia ja myytte facessa 5-10 e/ purkki. Kukkakaupassa pienen pieni rönsylilja-vauva maksoi 18 euroa!! Siitä tämä ajatus tulikin mieleeni tänään.
Vierailija kirjoitti:
Paljon lämpimiä ajatuksia ja tsemppiä aloituksen kirjoittaneelle ja samanlaisessa tilanteessa oleville! Niille, jotka täällä kirjoittelevat "hyviä neuvojaan" esim. naapurien ovikellojen soittelusta ja heiltä ruuan pyytämisestä olisi kysymys: Oletteko itse tehneet kuten neuvotte toista tekemään? Niitä neuvoja on niin mukava jaella, kun itsellä on jääkapissa ruokaa ja tilillä rahaa, sekä muutama läheinen ympärillä. Osalla ei ole mitään eikä ketään. Sellaisessa tilanteessa kun olet vielä sairaana, niin siinä on ihminen kovilla.
Tässä maassa täytyy olla melkoisen sitkeä ja omatoiminen, kun on pudonnut työmarkkinoilta ja olisi tultava toimeen valtion avustuksilla. Niistä on helppo huudella ja katsoa taulukoista "oikeat" rahasummat, mutta todellisuudessa asiat harvoin menevät kuten taulukoiden mukaan. Suomen tuet ovat sellainen viidakko, jossa yksi etuus vaikuttaa heti johonkin toiseen etuuteen, että edes ne asiaa opiskelleet, päätöksiä tekevät tahot, eivät aina osaa antaa oikeaa vastausta tai päätöstä. Siinäpä rimpuilet mukana ilman sitä asiantuntijan koulutusta (josta huolimatta päätös voi olla lakien vastainen) ja yrität olla kärryillä, mihin olet oikeutettu ja miksi et saakaan itsellesi kuuluvaa tukea ja kuinka väärä päätös oikaistaan.
Esimerkki allekirjoittaneen elämästä: Virheellisen päätöksen saatuasi joudut itse selvittelemään asiaa ja selvittelyn aikana ehtiikin tulla uusi päätös, joka on tehty virheellisen päätöksen nojalla ja asiat vain mutkistuvat. Kun lopulta saat korjattua päätökset oikeiksi ja maksamatta jääneet tuet tulevat tilillesi huomattavasti myöhässä, maksupäivä sattuukin olemaan kuun viimeinen päivä, jolloin tuo "ylimääräinen" maksu huomioidaan seuraavan kuun toimeentulotuessa. Eli olet saanut liian vähän sinulle kuuluvia tukia ja kun tilanne vihdoin saadaan oikaistua ja saat rahat tilillesi, maksupäivästä (kuun viimeinen päivä) johtuen menetät seuraavan kuun toimeentulotuen. Olen siis jo joutunut keplottelemaan jotenkin liian pienillä tuloilla ja kun vihdoin (ei oma, vaan viraston virkailijan) virhe korjataan, menetät seuraavan kuun tukia. Ja kyllä, tämä on tosi tarina. Eli alunperin saat liian vähän tukia, joista johtuen joudut ehkä lainaamaan rahaa tai jättämään laskuja maksamatta. Kun tuet vihdoin oikeamääräisenä maksetaan, se vaikuttaakin taas seuraavan kuun tukeen. Tätä olen ihmetellyt useammalle Kelan virkailijalle, joiden vakiovastaus tulee kuin pyssyn suusta: "kuun viimeisen päivän tilisaldo vaikuttaa seuraavan kuun toimeentulotukeen:" Jatkokysymykseeni, että kuinka tilanne voi olla niin, mikäli kyseessä on saamatta jääneet tuet ja Kelan virhe, että minulta jää saamatta tarvitsemani seuraavan kuun toimeentulituki, alkaa keskustelu vaikuttaa siltä, että puhunkin papukaijan kanssa: "Kuun viimeisen päivän tilisaldo vaikuttaa seuraavan kuun toimeentulotukeen."
Olen monesti miettinyt, mikä hirmuinen hinku joillain on alkaa tällaisissa AP:n kaltaisissa tilanteissa olijoita heti epäilemään vilungista tai jonkinlaisesta epärehellisyydestä. Miksi on niin vaikeaa uskoa jonkun kokemusta ja kertomusta omasta elämästään? Ilman omaa kokemusta asiasta, leimata toinen heti valehtelijaksi ja hyökätä "hyvien neuvojen" kanssa kimppuun? Joskus mieleeni on juolahtanut jopa sellainen ajatus, että voisiko kyseessä olla pelko? Pelko siitä, että asia sattusikin omalle kohdalle? Pelko, että ne oman elämän kulissit kaatuisivat ja joutuisikin toisten armoille? Pelko, että terveys tai rahat olisi loppu, pahimmassa tapauksessa molemmat? Pelko ettei pärjäisikään omillaan? Joutuisi ehkä pyytämään apua...?
Sitä suuremmalla syyllä kuvittelisi että autettaisiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kelalta saa maksusitoumusta ruokaan jos on hylätty päätös. Soitin sinne eilen ja niin hän sanoi.
Ja ihmettelivät sosiaalipäivystyksessä, kun äsken soitin ja kerroin, että olen ihan nälkä kuoleman partaalla kohta. Ihmettelivät, että mistä sellaista väärää tietoa, että heiltä saisi maksusitoumuksen ruokaan!?! Kylläpä hävettää...
AP
Ota joku 30-40v vanhempi mies. Ne kyllä ruokkii sut.
Toi on ihan totta. Mä oon 24 ja mies 57 ja komea mies onkin , mutta ei tosiaan mua vaadi mitään ostamaan vaan ostaa mun tupakat, ruoat, juomiset, pilven polton, meikit, vaatteet yms niin että saan käyttää oman työmarkkinatuen muihin asioihin. Eli kuukaudessa noin 600-1200€/€ niin voin pikkasen antaa henkisen väkivallan tai fyysisen anteeks , koska kuka tässä oikeesti kus ettaa ja ketä?😇
Slayyy!
Vierailija kirjoitti:
Joo, sossusta harkinnanvaraista ja soittaisin myös kelaan ja pyytäisin tarkistusta. Siellä on nuoria tradenomeja laskemassa kaavioiden mukaan, helposti tekevät virheitä.
Tuota harkinnanvaraista on vaan niin vaikea saada, minä soitin ja itkin epätoivoisena puhelimessa kun oli lääkkeet loppu eikä rahaa niitä ostaa (ei PKV-lääkkeitä) niin virkailija oli tosi ilkeä ja oikeasti huusi mulle puhelimessa että tämän kerran saat yhden ostokerran maksusitoumuksen, ja muista että tämän jälkeen et täältä enää apua saa! Olisi pitänyt nauhottaa se puhelu. Oli niin kammottava se ihminen siellä langan toisessa päässä.
Olen useasti miettinyt, että minkälaiset ihmiset sitä harkinnanvaraista avustusta saa ja millä perusteilla. Minä en ole saanut koskaan, ihan sama miten olen perustellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkaa jutut menemään sekavaksi, onko täällä kaksi ruokaa vailla? Tai tämä esiintyy ap:na.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet Tampereelta, voit hakea meiltä ruokaa ensihätään. Laita jokin sähköpostiosoite tänne niin olen yhteydessä. Uusi satokausikin käynnistyy tässä niin saat marjoja, sieniä, hedelmäsoseita yms. pakkasesta meiltä myös vähän etiäppäinkin omaan pakkaseesi.
Olet ihana ihminen <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitomenot ja Kela-taksin omavastuuosuus kuuluu huomioida toimeentulotuessa,eli sun pitäisi kyllä saada sieltä tukea noihin. Lähetitkö niistä kuitit Kelaan?
Kyllä lähetin.
Eli lääkkeesi on jotain itse ostelemiasi vitamiineja ja käsikauppalääkkeitä. Ei niistä saa hyvitystä.
Ja höpöjä! On paljon lääkkeitä, jotka on todella kalliita mutta joihin ei saa kelakorvausta tai kela korvaa vain osittain. Esim. ystävälleni ei sopinut marevan ja hän syö toista, huomattavan kallista lääkettä, mihin ei tipu kelakorvausta. Mummoni syö rytmihäiriölääkettä, mitä ei kela korvaa.
Kela tuntuu korvaavan vain standardilääkkeet jotka ei tehoa ihan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Etänä voi tilata toiselle ruokakassin kotiin.
Tämä on oikeasti ihan hullua. Helsingissä kuulemma narkit myy niille ostetut ruoat ja hankkii muita tuotteita tilalle.
Jep. Etänä voi tilata toiselle ruokakassin kotiin.