Mä en jaksa enää Ihan karmeeta olla ilman ruokaa ja mistään ei saa apua.
Kaikki rahat mennyt sairastamisen takia. Ei ole rahaa ostaa yhtään mitään ruokaa lääkkeiden jälkeen. Ei tälläinen ole ihmisarvoista elämää...
Kommentit (383)
Älä valita! On täällä muillakin hankalaa! Ootko sä joku erityistapaus omasta mielestäsi?
Kolmio kuudelle IG-tili on tehnyt monta postausta missä kerrotaan miten pärjää 10€/viikossa ruokaan ja talousjuttuihin. Ensi kerralla koitat säästää tuon summan (vaikka noin 50€/kk) niin ei tule ruokaongelmia ja syöt ravitsevaa ruokaa 5 kertaa päivässä. Tsemppiä tilanteeseen!
No kai olet pyytänyt oikaisua siihen kuluvan kuun päätökseen, jossa on huomioitu niitä tukia, mitkä saatkin vasta kuun viimeisenä päivänä?[/quote]
Vastaus: Olen kysynyt, kuinka asia voi mennä näin ja vastaukseksi sain sen "kuun viimeisen päivän tilisaldo vaikuttaa seuraavan kuun toimeentulotukeen." Ei minua ole neuvottu tekemään oikaisua, mielestäni tuossa tilanteessa virkailija olisi kyllä velvoitettu neuvomaan jos sellaisen voi tehdä. Joten en ole pyytänyt oikaisua. Tämä myös tapahtunut, kun itsellä jaksaminen todella koetuksella ja jokainen vastoinkäyminen on kuin märällä rätillä lätkittäisiin päin naamaa. Ja sille, kuka ei tätä kirjoitustani usko, koska tuttavallaan on aina rahaa tupakkiin jne. En ole tuttavasi. Kiva hänelle jos tuillaan saa hommattua haluamansa "virvokkeet". Itse en polta enkä käytä mitään päihteitä. Ja kertomani on aivan totta ja vuodelta 2022, sinun suhtautumisesi asiaan voi olla mitä vain, silti tilanne on ollut juuri kuvatun kaltainen. On jännä juttu, että nämä epäuskoiset ja kaiken oikein tekevät ja tietävät eivät koskaan kerro omia kokemuksiaan, vaan vetoavat juuri "naapuriin" tai "tuttuun", joka saa aina sossusta kaiken. Olisiko kuitenkin kyse vain luulosta eikä tiedosta?
PS: Koska osittain tuon maksuvirheen johdosta (+ yllättävän laskun vuoksi) jäi vuokra maksamatta. Pyysin vuokraan harkinnanvaraista ja selitin asian sosiaalityöntekijälle. En saanut harkinnanvaraista toimeentuloatukea vuokrarästiin, vaan alentavan luennon rahankäytöstä. Olen vuosikaudet elänyt minimituloilla ja minulla on luottotiedot kunnossa, joten mielestäni en tuollaista luentoa tarvitse. Olen työkyvytön, mutta en pääse eläkkeelle (meitä on Suomessa paljon), joten kitkuttelen asumistuella, työmarkkinatuella ja toimeentulotuella. Sairastamiseni vuoksi ruokavalioni on todella rajoittunut ja en pysty käyttämään halpoja ja hyviä ruokia kuten esim viljat, palkokasvit, hiiva vain joitakin luetellakseni. En siis hyödy ruokajakeluista tms, koska en voi kyseisiä tuotteita käyttää. Olen ostanut kaikki huonekaluni jne näillä pienillä tuloilla ja joutunut turvautumaan välillä myös yksityisen puolen terveydenhoitoon, koska kaupungissamme ei esim ollut mahdollista asentaa kierukkaa neuvolan puolella/julkisella puolella. Nämä kaikki hoitanut tuillani, harkinnanvaraista en ole saanut koskaan. Sen kerran kun olisin harkinnanvaraista tarvinnut (osittain Kelan virheen vuoksi), sain kuulla alentavaa puhetta rahankäytöstäni.
Tuo harkinnanvarainen toimeentulotuki on hyvin epäoikeudenmukainen etuus, sillä sen päättää täysin asiaa käsitelevä virkailija oman harkinnan mukaan. Toki heillä on ohjeistus, kuinka toimia, mutta kuten termikin kertoo, viimekädessä kyseessä on yhden ihmisen harkinta. Ja me ihmisethän ollaan aika erilaisia.
Ap laittaisitko tilinumerosi tänne. Jos joku haluaa sinua auttaa voisi antaa.
Jotkut jo kysyivät mihin käytit parissa viikossa rahasi. Voisit helpommin saada jotain jos kertoisit sen.
Voimia sinulle 🌷
Ja vinkiksi! Minulla on säästöjä 100k ja kuukausipalkka 4000€ mutta olen hankkinut kaikki huonekaluni ja astiani roskalavaryhmistä ja kirpputoreilta. Miksi siihen pitäisi tuhlata rahaa? Varsinkin jos on pienet tulot? Kaikkea ei tarvitse ostaa heti ja itsekin voi rakentaa ja tehdä paljon.
Hae nyt ihmeessä toimeentulotukea niin saat ainakin maksusitoumuksen apteekkiin. En itse saa juuri ollenkaan toimeentulotukea mutta siitä on se hyöty, että Kela maksaa kalliit lääkkeet kokonaan kun on toimeentulotuen päätös siitä. Vaikka saisit vain muutaman kympin toimeentulotukea saisit silti lääkkeet Kelan kustantamina.
Ei tämä nyt sinua auta, mutta vastaisuuden varalle - eikö hyvinvointialueen sisällä ole oikeus päästä toiselle julkiselle lääkärille/neuvolaan, ellei omassa kaupungissa onnistu tai on pitkät jonot? Niin ettei tarvitse mennä yksityiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.
Sairaalamaksuissa on maksukatto. Se on noin 600 euroa. Siitä eteenpäin ilmaista.
Lääkekatto on 692 euroa, mutta jos joudut osastolle lääkekatto ei koske osastomaksuja.
Osastomaksut menevät sairaalamaksujen maksukattoon.
Kun maksukatto on täynnä niin vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80
Jos toimeentulotukipäätös oli 15 eurosta kiinni, tarkista muistitko hakemuksessa kaikki mahdolliset sähkölaskut ja puhelinlaskut yms. Joku lasku riittää ratkaisemaan sen eduksesi. Ehkä arvioit kulusi hieman alakanttiin. Yritä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on noiden sairaus- ja taksikulujen kelaan laiton jälkeenkin toimeentulotuki 15e plussalla, se tarkoittaa että sulla on ollut tälle kuulle 570 euroa käytettävissä olevia rahoja elämiseen. Mihin nämä on menneet, kun kuu on vasta puolivälissä?
Eri. Kela huomioi esim. vuokrista ja sähköstä vain taksojen mukaiset kulut. Ylimenevät joutuu itse maksamaan siitä 570 eurosta. Halvimmatkin kuntien vuokrakämpät ylittää kelan määrittelemät rajat.
Kela kyllä huomioi ihan koko vuokran aluksi kun hakee ttt, vaikka vuokra olisi kolme tonnia. Kenenkään vuokraa ei kohtuullisteta samantien, vaan annetaan aikaa esim 3kk hakea edullisempaa asuntoa. 3kk jälkeen tosittaa kelalle että on hakenut edullisempaa, ja taas huomioidaan vuokra kokonaan seuraavat 3kk. Tällä tavoin ylikalliit vuokrat huomioidaan jatkuvasti menona kunnes saa edullisemman asunnon. Oma valinta on toki sitten se jos ei suostu hakemaan rajoituksettomasti kohtuuhintaista asuntoa.
Tämä on kuntakohtaista. Noin puolet kunnista ei huomioi, eivät huomioi edes harkinnan varaisessa tuessa. Esim. täällä Jyväskylässä ei ole koskaan huomioitu taksoja ylittäviä vuokraan missään vaiheessa. Helsinki huomioi, ja moni luulee että kaikki muutkin kunnat huomioivat, mutta oikeasti eivät huomioi.
Ei ole kuntakohtaista. Kela toimii valtakunnallisesti samoilla ohjeilla. Älä väännä jos et asiasta ymmärrä.
Tämä ap käynyt porvoossa.
Tuo säpo osoite on jossain vaiheessa tullut esille. Nyt en vaan muista missä yhteydessä olen siihen törmännyt.
Ap ei vastaa mihin on rahansa tuhlannut.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi miksei ap voi tilata ruokaa woltilla/foodoralla RUOKAKAUPASTA kotiin ja maksaa jollain monista maksuaikavaihtoehdoista, esim. Klarna?
Miksi tätä alapeukutetaan? Tämähän on ihan ok vaihtoehto sen sijaan että kärsisi nälkää. Ensi kuulle vain huomioi että se yksi muutamankympin kauppalasku tulee muiden menojen lisäksi.
Ap sanoi olevansa Oulusta ja sielläkin toimii wolt. Kuljetukset on max 5,90e, ja kyllä sen maksaisi mieluummin kuin nälkää kärsisi.
Vierailija kirjoitti:
No kai olet pyytänyt oikaisua siihen kuluvan kuun päätökseen, jossa on huomioitu niitä tukia, mitkä saatkin vasta kuun viimeisenä päivänä?
Vastaus: Olen kysynyt, kuinka asia voi mennä näin ja vastaukseksi sain sen "kuun viimeisen päivän tilisaldo vaikuttaa seuraavan kuun toimeentulotukeen." Ei minua ole neuvottu tekemään oikaisua, mielestäni tuossa tilanteessa virkailija olisi kyllä velvoitettu neuvomaan jos sellaisen voi tehdä. Joten en ole pyytänyt oikaisua. Tämä myös tapahtunut, kun itsellä jaksaminen todella koetuksella ja jokainen vastoinkäyminen on kuin märällä rätillä lätkittäisiin päin naamaa. Ja sille, kuka ei tätä kirjoitustani usko, koska tuttavallaan on aina rahaa tupakkiin jne. En ole tuttavasi. Kiva hänelle jos tuillaan saa hommattua haluamansa "virvokkeet". Itse en polta enkä käytä mitään päihteitä. Ja kertomani on aivan totta ja vuodelta 2022, sinun suhtautumisesi asiaan voi olla mitä vain, silti tilanne on ollut juuri kuvatun kaltainen. On jännä juttu, että nämä epäuskoiset ja kaiken oikein tekevät ja tietävät eivät koskaan kerro omia kokemuksiaan, vaan vetoavat juuri "naapuriin" tai "tuttuun", joka saa aina sossusta kaiken. Olisiko kuitenkin kyse vain luulosta eikä tiedosta?
PS: Koska osittain tuon maksuvirheen johdosta (+ yllättävän laskun vuoksi) jäi vuokra maksamatta. Pyysin vuokraan harkinnanvaraista ja selitin asian sosiaalityöntekijälle. En saanut harkinnanvaraista toimeentuloatukea vuokrarästiin, vaan alentavan luennon rahankäytöstä. Olen vuosikaudet elänyt minimituloilla ja minulla on luottotiedot kunnossa, joten mielestäni en tuollaista luentoa tarvitse. Olen työkyvytön, mutta en pääse eläkkeelle (meitä on Suomessa paljon), joten kitkuttelen asumistuella, työmarkkinatuella ja toimeentulotuella. Sairastamiseni vuoksi ruokavalioni on todella rajoittunut ja en pysty käyttämään halpoja ja hyviä ruokia kuten esim viljat, palkokasvit, hiiva vain joitakin luetellakseni. En siis hyödy ruokajakeluista tms, koska en voi kyseisiä tuotteita käyttää. Olen ostanut kaikki huonekaluni jne näillä pienillä tuloilla ja joutunut turvautumaan välillä myös yksityisen puolen terveydenhoitoon, koska kaupungissamme ei esim ollut mahdollista asentaa kierukkaa neuvolan puolella/julkisella puolella. Nämä kaikki hoitanut tuillani, harkinnanvaraista en ole saanut koskaan. Sen kerran kun olisin harkinnanvaraista tarvinnut (osittain Kelan virheen vuoksi), sain kuulla alentavaa puhetta rahankäytöstäni.
Tuo harkinnanvarainen toimeentulotuki on hyvin epäoikeudenmukainen etuus, sillä sen päättää täysin asiaa käsitelevä virkailija oman harkinnan mukaan. Toki heillä on ohjeistus, kuinka toimia, mutta kuten termikin kertoo, viimekädessä kyseessä on yhden ihmisen harkinta. Ja me ihmisethän ollaan aika erilaisia.
Kyllä silloin, kun asioin vanhassa sosiaalitoimessa niin tuntu et maksulappuja kauppaan jaettiin alkkiksille tuosta vain vaikka olivat työkykyisen näköisiä. Itse sain tapella yhdestä pyykkäristä kauan että sain sen oli tarpeellinen lapsiperheessä.
Henna
Ap, mihin rahasi menevät? Luettele kulusi, jos sossukin niitä on arvostellut eikä siksi anna harkinnanvaraista lisärahaa.
Jos luottotiedot on kunnossa, saat pankista luottoa vaikka päivässä, ota vaikka pari sataa että pärjäät seuraavaan tiliin.
Vierailija kirjoitti:
Kävisin kyselemässä tutuilta naapureilta. Soittaisin myös kaikki tuttavat ja kysyisin.
Olen eri, mutta kuitenkin. Esim mulla ei ole yhden yhtään tuttua , eikä tuttavaa näillä huudeilla. En usko olevani ainut yksineläjä ilman mitään verkostoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.
sairaalat voi tehdä varattomuuden tai köyhyyden(työttömyys) perusteella päätöksen ettei maksuja peritä . Kerro heille tilanteestasi. Saat ilmaseksi. Tai terveyskeskus. Tää on ihan tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on noiden sairaus- ja taksikulujen kelaan laiton jälkeenkin toimeentulotuki 15e plussalla, se tarkoittaa että sulla on ollut tälle kuulle 570 euroa käytettävissä olevia rahoja elämiseen. Mihin nämä on menneet, kun kuu on vasta puolivälissä?
Eri. Kela huomioi esim. vuokrista ja sähköstä vain taksojen mukaiset kulut. Ylimenevät joutuu itse maksamaan siitä 570 eurosta. Halvimmatkin kuntien vuokrakämpät ylittää kelan määrittelemät rajat.
Kela kyllä huomioi ihan koko vuokran aluksi kun hakee ttt, vaikka vuokra olisi kolme tonnia. Kenenkään vuokraa ei kohtuullisteta samantien, vaan annetaan aikaa esim 3kk hakea edullisempaa asuntoa. 3kk jälkeen tosittaa kelalle että on hakenut edullisempaa, ja taas huomioidaan vuokra kokonaan seuraavat 3kk. Tällä tavoin ylikalliit vuokrat huomioidaan jatkuvasti menona kunnes saa edullisemman asunnon. Oma valinta on toki sitten se jos ei suostu hakemaan rajoituksettomasti kohtuuhintaista asuntoa.
Tämä on kuntakohtaista. Noin puolet kunnista ei huomioi, eivät huomioi edes harkinnan varaisessa tuessa. Esim. täällä Jyväskylässä ei ole koskaan huomioitu taksoja ylittäviä vuokraan missään vaiheessa. Helsinki huomioi, ja moni luulee että kaikki muutkin kunnat huomioivat, mutta oikeasti eivät huomioi.
Ei ole kuntakohtaista. Kela toimii valtakunnallisesti samoilla ohjeilla. Älä väännä jos et asiasta ymmärrä.
Toimeentulotuki on kunnan tuki, jonka ennen hoiti kunta mutta sen käsittely siirtyi Kelalle. Silti se on kuntakohtainen.
vie panttilainaamoon koruja, arvoesineitäs, jos sulla on mitään, ja jos asut semmosen lähellä.
Ei kyllä ollut mitään vitamiineja. Vahva kipulääke syövästä johtuviin särkyihin ja nukahtamislääkkeet.
Olen pahoillani. Sun täytyy vaan mennä uudestaan sinne ja sellaisen itku virren kanssa, ettet ole kovin kauaa täälä palveluja kuluttamassa niin voisitteko auttaa tämän kerran.
Henna