Mä en jaksa enää Ihan karmeeta olla ilman ruokaa ja mistään ei saa apua.
Kaikki rahat mennyt sairastamisen takia. Ei ole rahaa ostaa yhtään mitään ruokaa lääkkeiden jälkeen. Ei tälläinen ole ihmisarvoista elämää...
Kommentit (383)
mene vanhempiesi kotiin asumaan siksi aikaa kun saat rahaa. Palvelet heitä , eiköhän he lapselleen sapuskaa anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.
Sairaalamaksuissa on maksukatto. Se on noin 600 euroa. Siitä eteenpäin ilmaista.
Lääkekatto on 692 euroa, mutta jos joudut osastolle lääkekatto ei koske osastomaksuja.
Osastomaksut menevät sairaalamaksujen maksukattoon.
Kun maksukatto on täynnä niin vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80
Tuo 22,80 maksu voidaan periä vain lyhytaikaiseta laitoshoidosta tai palvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitomenot ja Kela-taksin omavastuuosuus kuuluu huomioida toimeentulotuessa,eli sun pitäisi kyllä saada sieltä tukea noihin. Lähetitkö niistä kuitit Kelaan?
Kyllä lähetin.
Eli lääkkeesi on jotain itse ostelemiasi vitamiineja ja käsikauppalääkkeitä. Ei niistä saa hyvitystä.
Ja höpöjä! On paljon lääkkeitä, jotka on todella kalliita mutta joihin ei saa kelakorvausta tai kela korvaa vain osittain. Esim. ystävälleni ei sopinut marevan ja hän syö toista, huomattavan kallista lääkettä, mihin ei tipu kelakorvausta. Mummoni syö rytmihäiriölääkettä, mitä ei kela korvaa.
Kela tuntuu korvaavan vain standardilääkkeet jotka ei tehoa ihan kaikille.
Ja noita kelakorvauksiahan on pienennetty lääkkeidenkin osalta ja tosiaan tiputettu paljon lääkkeitä niiden ulkopuolelle ihan kokonaan.
Samaan aikaan lääkkeiden hinta on noussut hurjasti. Mä en tajua kuinka hallitus on kuvitellut ihmisten tästä selviävän, kun kaiken hinta vaan nousee mutta kelakorvauksia pienennetään, hoitojonot kasvaa (eli myös lääkekulut kasvaa kun lääkäriin ei ajoissa pääse ja/tai joutuu syömään pitkään käsikauppalääkkeitä) eikä yksityiselle ole sitäkään varaa enää mennä. Tuet ja palkat sen sijaan ei nouse samaa tahtia. Ruoka on älyttömän hintaista samoin asuminen.
Ja ihan siis sama onko puikoissa marinin vaiko orpon hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli hylätty päätös, toimeentulotuen raja ylittyi 15€. Mutta mennyt tosi paljon rahaa sairaalakuluihin, Kela taksiin jne.
Ei käytännössä ole mahdollista. Joko sun rahat menee muualle tai et ole toimittanut kaikkia hoitokulujen laskuja Kelaan/sossuun - nehän huomioidaan myös. Vähävaraisten ei tarvitse maksaa sairaalakuluja ja terveyskuluihin saa apua ja myös niitä maksuja voi maksaa lyhyemmillä erillä. Tietysti sillä on merkitystä kuinka paljon tuloja saa kuukausittain, että saako anottua maksuvapautta laskuihin. Meidän kunnan laskuissa se tuloraja ja lakiin perustuvat pykälät on ilmoitettu jokaisen laskun yhteydessä laskun takapuolella. Itse maksan 50€/kk lyhennyksinä terveydenhuollon maksuja, vaikka noin 400€ laskuja maksamatta. Itse en ole oikeutettu maksujen alennuksiin mutta näin kroonisesti sairaana alkuvuosi varsinkin on katastrofi kun kaikki maksukatot alkaa alusta ja kattojen kertymiseen (matkakulut, lääkekulut, hoitokulut) palaa noin 1600€ ennen kuin alat saamaan jotain takaisinpäin vuositasolla.
Jep. Kaveri ei syö ADHD lääkkeitä ja concertan katukauppa hinta on 15€ 1kpl Helsingissä. Saa 600€ rahaa itselleen määrätyistä lääkkeistä kun päihdeongelmaiset ostaa sitä että saa piriolot. Oikeesti välillä ärsyttää mut eipä se mun asia ole.
ADHD sairastavat joutuvat käymään valvotuissa virtsatesteissä joten kyllä se lääkkeiden syömättömyys nopeasti paljastuu.
Älä höpötä ;D eikä joudu. Lääkkeiden syöminenhän on täysin vapaaehtoista!
Seuloissa katsotaan onko muita aineita käytössä. Lääkkeen käyttö ja käyttämättömyys näkyy vasteessa. Tuo versus että on hakenut lääkkeet apteekista kertoo ihan selkeästi tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokajonot? Kirkko? Facen ruokakassi ryhmät?
Mitä helvtttiä te aina jankutatte näitä itsestäänselvyyksiä? Kai ihminen tarvii elääkseen rahaa ja _ravintoa_. Ettekö tajua sitä?
Ihan fantsua tosiaan, että elinkustannukset on kallistunut 300% ja ostovoima on paskottu täysin.
Ei oo rahaa
Näin on. Tänään näin uutisen, että Suomessa toimivat/toimineet vastuulliset vaatemerkit luopuvat liiketoiminnasta, koska ihmiset eivät enää osta heiltä. Vaatteet ovat kalliimpia kuin halpaketjujen vaatteet. Suomalaisilla ei ole varaa ostaa. Elintason lasku on näkynyt ruokakaupoissa jo pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, diakoniasta saat toivottavasti kuulla mitä kaikkia ruoka-apuja paikkakunnallasi järjestetään. Joku jo edellä laittoikin ruoka-apu -linkin, joka on hyvä, mutta sielläkään ei kaikkia ole kun osa on niin pieniä jakoja, niitä ei mainosteta suuremmin kun ruokaa ei todennäköisesti riitä jollekin sadalle. Pieni porukka joka sinne löytää saa kuitenkin apua.
Uskaltaisitko ap paikkakuntaa laittaa tähän? Ehtisit saada ehkä täältä vinkkejä jo ennen sitä maanantain aikaa diakoniaan.
Asun Oulun alueella. Tänään ei ole ruokajakoa kun on pyhäpäivä, ja eipä minulla edes olisikaan mahdollista mennä kun ei ole bussikortilla arvoa. Jos vain joku ihana voisi auttaa ruuan kanssa niin minut tavoittaa sähköpostitse
kurkiaura1 @ outlook. comÄlkää hyvät ihmiset nyt sitten laittako rahaa! Jos Ap on mitä väittää olevansa, voitte lahjoittaa hänelle ruokakassin. Jos hän tosissaan on nälissään, hän suostuu tähän.
Mutta yleensä näissä on 99% takana rahanpuutteessa olevat narkkarit, jotka huijaavat sinisilmäisiltä ihmisiltä rahaa.
Eli EI RAHAA, VAAN RUOKAA.
Ai tuonne sähköpostiin?
Työtön mies kirjoitti:
Meressä on ruokaa, sinne vaan kalastamaan niin me muutkin köyhät tehdään.
Paljain käsinkö sitä kalaa saa? Sen kun menee meren rantaan niin kalaa on syli täys?
Ja niin, kaikki ei asu kävelymatkan päässä merestä eli tapahtuuko sama vaikka keravanjoen tai saimaan rantaan menemällä?
Melko tyyristä evästä se alkaa olla kun ekana pitää hankkia kalastusvälineet. Halvempi se on sitten hakea vaikka sikakalliin kookaupan palvelutiskistä filettä joku 35 euroa/kilo kuin ostaa vene tykötarpeineen.
Toki ilman rahaa ei voi valita kumpaakaan, mutta ihan älyttömiä nämä ohjeet. Sama tuon kukkapistokas-idean kanssa. Silloinhan sitä just voi ostella multaa ja hommata emokasvin ja ruukkuja kun rahaa ei ole edes ruokaan. Ja jos vaikka olisikin tuollaiseen sijoittaan niin sitten on kohta ikkunalauta täys kukkia joita kukaan välttämättä edes osta vaan ihan on tuurissaan sekin bisnes. Ja niitä ei sitten voi edes itse nälkäänsä syödä.
Ennemmin kantsii hommata vaikka jotain persiljaa, salaattia tai ruohosipulia siihen ikkunalle kasvamaan. Ei niistäkään nälkä lähde, mutta on sentään jotain mitä pureskella.
Käske kaverin tehdä sinusta sosiaalihuoltoon ilmoitus. Jos ei rahan käyttö suju niin kannattaa ottaa joku holhoamaan sinua ja hoitamaan asiasi niin että rahat riittää ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käytännössä ole mahdollista. Joko sun rahat menee muualle tai et ole toimittanut kaikkia hoitokulujen laskuja Kelaan/sossuun - nehän huomioidaan myös. Vähävaraisten ei tarvitse maksaa sairaalakuluja ja terveyskuluihin saa apua ja myös niitä maksuja voi maksaa lyhyemmillä erillä. Tietysti sillä on merkitystä kuinka paljon tuloja saa kuukausittain, että saako anottua maksuvapautta laskuihin. Meidän kunnan laskuissa se tuloraja ja lakiin perustuvat pykälät on ilmoitettu jokaisen laskun yhteydessä laskun takapuolella. Itse maksan 50€/kk lyhennyksinä terveydenhuollon maksuja, vaikka noin 400€ laskuja maksamatta. Itse en ole oikeutettu maksujen alennuksiin mutta näin kroonisesti sairaana alkuvuosi varsinkin on katastrofi kun kaikki maksukatot alkaa alusta ja kattojen kertymiseen (matkakulut, lääkekulut, hoitokulut) palaa noin 1600€ ennen kuin alat saamaan jotain takaisinpäin vuositasolla.
Jep. Kaveri ei syö ADHD lääkkeitä ja concertan katukauppa hinta on 15€ 1kpl Helsingissä. Saa 600€ rahaa itselleen määrätyistä lääkkeistä kun päihdeongelmaiset ostaa sitä että saa piriolot. Oikeesti välillä ärsyttää mut eipä se mun asia ole.
ADHD sairastavat joutuvat käymään valvotuissa virtsatesteissä joten kyllä se lääkkeiden syömättömyys nopeasti paljastuu.
Eipäs joudu. Mulla myös ADHD lääkitys ja lähetteet laitetaan mutta ei sinne oo mikään pakko mennä.
Sama kun psykoosilääkkeiden kanssa mulla on sydänfilmi mutta sinnekkään en ole mennyt kahteen vuoteen.
Ohis, mutta käy se sydänfilmi. Kuuluu psykoosilääkkeen sydämeen kohdistuvien sivuvaikutusten seurantaan samalla tavalla kuin kuukausittain otettava verinäyte veriarvojen. Hyvä lääke se on, mutta vaatii tarkan seurannan ihan lääkkeen käyttäjän vuoksi. Jos et usko, niin laitahan hakusanaksi leponex, siitä arvelen olevan kyse.
Vierailija kirjoitti:
Paljon lämpimiä ajatuksia ja tsemppiä aloituksen kirjoittaneelle ja samanlaisessa tilanteessa oleville! Niille, jotka täällä kirjoittelevat "hyviä neuvojaan" esim. naapurien ovikellojen soittelusta ja heiltä ruuan pyytämisestä olisi kysymys: Oletteko itse tehneet kuten neuvotte toista tekemään? Niitä neuvoja on niin mukava jaella, kun itsellä on jääkapissa ruokaa ja tilillä rahaa, sekä muutama läheinen ympärillä. Osalla ei ole mitään eikä ketään. Sellaisessa tilanteessa kun olet vielä sairaana, niin siinä on ihminen kovilla.
Tässä maassa täytyy olla melkoisen sitkeä ja omatoiminen, kun on pudonnut työmarkkinoilta ja olisi tultava toimeen valtion avustuksilla. Niistä on helppo huudella ja katsoa taulukoista "oikeat" rahasummat, mutta todellisuudessa asiat harvoin menevät kuten taulukoiden mukaan. Suomen tuet ovat sellainen viidakko, jossa yksi etuus vaikuttaa heti johonkin toiseen etuuteen, että edes ne asiaa opiskelleet, päätöksiä tekevät tahot, eivät aina osaa antaa oikeaa vastausta tai päätöstä. Siinäpä rimpuilet mukana ilman sitä asiantuntijan koulutusta (josta huolimatta päätös voi olla lakien vastainen) ja yrität olla kärryillä, mihin olet oikeutettu ja miksi et saakaan itsellesi kuuluvaa tukea ja kuinka väärä päätös oikaistaan.
Esimerkki allekirjoittaneen elämästä: Virheellisen päätöksen saatuasi joudut itse selvittelemään asiaa ja selvittelyn aikana ehtiikin tulla uusi päätös, joka on tehty virheellisen päätöksen nojalla ja asiat vain mutkistuvat. Kun lopulta saat korjattua päätökset oikeiksi ja maksamatta jääneet tuet tulevat tilillesi huomattavasti myöhässä, maksupäivä sattuukin olemaan kuun viimeinen päivä, jolloin tuo "ylimääräinen" maksu huomioidaan seuraavan kuun toimeentulotuessa. Eli olet saanut liian vähän sinulle kuuluvia tukia ja kun tilanne vihdoin saadaan oikaistua ja saat rahat tilillesi, maksupäivästä (kuun viimeinen päivä) johtuen menetät seuraavan kuun toimeentulotuen. Olen siis jo joutunut keplottelemaan jotenkin liian pienillä tuloilla ja kun vihdoin (ei oma, vaan viraston virkailijan) virhe korjataan, menetät seuraavan kuun tukia. Ja kyllä, tämä on tosi tarina. Eli alunperin saat liian vähän tukia, joista johtuen joudut ehkä lainaamaan rahaa tai jättämään laskuja maksamatta. Kun tuet vihdoin oikeamääräisenä maksetaan, se vaikuttaakin taas seuraavan kuun tukeen. Tätä olen ihmetellyt useammalle Kelan virkailijalle, joiden vakiovastaus tulee kuin pyssyn suusta: "kuun viimeisen päivän tilisaldo vaikuttaa seuraavan kuun toimeentulotukeen:" Jatkokysymykseeni, että kuinka tilanne voi olla niin, mikäli kyseessä on saamatta jääneet tuet ja Kelan virhe, että minulta jää saamatta tarvitsemani seuraavan kuun toimeentulituki, alkaa keskustelu vaikuttaa siltä, että puhunkin papukaijan kanssa: "Kuun viimeisen päivän tilisaldo vaikuttaa seuraavan kuun toimeentulotukeen."
Olen monesti miettinyt, mikä hirmuinen hinku joillain on alkaa tällaisissa AP:n kaltaisissa tilanteissa olijoita heti epäilemään vilungista tai jonkinlaisesta epärehellisyydestä. Miksi on niin vaikeaa uskoa jonkun kokemusta ja kertomusta omasta elämästään? Ilman omaa kokemusta asiasta, leimata toinen heti valehtelijaksi ja hyökätä "hyvien neuvojen" kanssa kimppuun? Joskus mieleeni on juolahtanut jopa sellainen ajatus, että voisiko kyseessä olla pelko? Pelko siitä, että asia sattusikin omalle kohdalle? Pelko, että ne oman elämän kulissit kaatuisivat ja joutuisikin toisten armoille? Pelko, että terveys tai rahat olisi loppu, pahimmassa tapauksessa molemmat? Pelko ettei pärjäisikään omillaan? Joutuisi ehkä pyytämään apua...?
Kiitoksia tästä kirjoituksesta. En ole Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, onko nyt terveenä ja kunnossa. Terveenä voi mennä hakemaan ruokakassia ruoka-apujonosta. Sairaana soittaisin diakoniaan, ne tekevät kotikäyntejä. Ja isoissa kaupungeissa on esim facen ruokahävikkiryhmät, mistä voi kysellä ilmaista ruokaa. On ihmisiä, jotka tuovat tosiaan kassillisen ruokaa ovellesi, jos vain pyydät facessa.
Ruokakasseja ehdotetaan usein, mutta niitä ei ole kaikkialla saatavilla.
Esim Salossa niitä jakaa kirkko max kerran kuukaudessa ja kassissa on hyvin vähän mitään. Kaikki on pakastettua, jopa maitopurkki. Mitään muuta akuutissa tilanteessa auttavaa tahoa en ole Salosta löytänyt, eli aika pulaan sitä voi jäädä.
Kokeile mammat ja papat Salo. Fb ryhmä löytyy.
Jos kaikki oljenkorjet on käytetty eli tuet, lähipiiri, ruokajonot yms., niin sitten saa mielestäni pokkana varastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sairaalat voi tehdä varattomuuden tai köyhyyden(työttömyys) perusteella päätöksen ettei maksuja peritä . Kerro heille tilanteestasi. Saat ilmaseksi. Tai terveyskeskus. Tää on ihan tapa.
Ei nämä maksujen perinnät tai perimättäjättämiset ole sairaalan päätettävissä. Nykyisin laskutuksen hoitaa vielä Sote-alue.
Yleensä maksuhelpotuksia myönnetään hakemuksesta, varojen puutteessa ja vain pitkäaikaisen laitoshoidon tai jatkuvan ja säännöllisen kotisairaanhoidon asiakkaille. Näin lukee ainakin P-Savon soten laskutusohjeistuksessa.
Tämä koskee siis sekä sairaala- että tk-maksuja.
Muuten normaalit hoitomaksut ja niiden avustukset kuuluvat Kelan TT-tuen tai kunnan harkinnanvaraisen piiriin jos niihin on oikeus.
Ohjeet muutoksenhakuun tulevat laskun mukana.
Täällä annetaan muutenkin vääriä neuvoja ihan mutu-tuntumalla.
Kelakin laittelee nykyisin automaattisesti asiakkailleen noita kehoituksia selvittää itse maksuhuojennukset ja maksualennukset vaikka asikkallla ei ole edes oikeutta niihin.
Taas lisää työtä/kuluja sinne sote-hallintoon, joka on muutenkin lirissä.
Roskiksia vaan kaivelemaan. Instassa on se mies kuka dyykannut jo ainakin yli vuoden kaikki omat ruokansa. Ihmiset heittää ihan hulluna hyvää ruokaa roskikseen.
Olen tullut siihen tulokseen että Suomessa kohdellaan elukoitakin paremmin kuin ihmisiä. Jos joku elukka, koira tai kissa löytyy hylättynä niin heti löytyy apuja ja sympatiaa. Tokihan kissanpentu on lutuisempi kuin esim.työtön. Jopa joutsen on ihanampi kuin juoppo. En vihaa eläimiä kuin sanon näin, mutta MISSÄ on se taho, joka auttaa ihmistä tarpeen tullen. Ei missään!! Suomalainen saa vaikka kuolla nälkään. Kukaan ei piittaa paskaakaan, eikä varsinkaan poliitikot. Syrjäytetty kuolee hyljättynä kämppäänsä ja löytyy kymmenen vuoden päästä muumioituneena. Jos kissanpentu naukaisee ojan pohjassa, tulee suruhymiöitä ja ruokaa tonneittain. Toivottavasti olen vaikka lellitty kissa seuraavassa elämässä.
Joissakin kirkoissa tai seurakunnissa tarjotaan päivittäin ilmainen lounas.
Jos ap on Oulusta niin täällä toimii mm.Oulun Jeleppi ja mukavien ruokaryhmä, SPR:ltä voi myös saada apuja akuuttiin hätään.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on noiden sairaus- ja taksikulujen kelaan laiton jälkeenkin toimeentulotuki 15e plussalla, se tarkoittaa että sulla on ollut tälle kuulle 570 euroa käytettävissä olevia rahoja elämiseen. Mihin nämä on menneet, kun kuu on vasta puolivälissä?
Itselläni menee 400 e opintolainan lyhennykseen, jota ei tt:ssä huomioida menona. 170 euroa elämiseen on vähän jos tulee yllättäviä laskuja.
- ei ap, mutta ymmärrän häntä
Mutta kun sitä just kuvitellaan, että vaikka itselle kävisikin samoin niin silti sitä apua saa sieltä ja täältä eikä kukaan jää yksin tai ilman ruokaa.
Tuo syyttely ja epäily on just sitä, että sillä saadaan itselle vakuutettua että ap:n ahdinko on ihan omaa syytä eikä siihen normaalit ihmiset joudu vaikka tulisi mikä sairaus ja kalliit lääkkeet.
Se olisi liian paha rasti sisäistää, että sitä voi itsekin humpsahtaa tuosta noin vaan ihan kaikkien turvaverkkojen läpi vaikka tekisi kuinka kaiken oikein. Ja eihän se tietenkään saisi hyvinvointivaltiossa mahdollista ollakaan, mutta näin se kuitenkin valitettavasti on.
Lisäksi ei ymmärretä yhtään sitä kuinka uuvuttavaa se on hakea erilaisia tukia ja apua itselleen. Sitä kun ei yleensä just silloin ole siinä timanttisimmassa kunnossa vaan voimavarat on jo muutenkin vähissä kun elämässä on iso kriisi esim vakavan sairauden muodossa. Ja harvemmin se sairastaminen sitä fyysistä jaksamistakaan lisää vaan voimat on vähissä aika ymmärrettävästi. Siinä sitten pitäisi lähteä keräämään pulloja, kiertämään ruokajonoja ja roikkumaan fattan/kelan ovenkahvaan että mä tarvitsen apua!