Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
1481/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyyhän minunkin pitää vaapaapäiviä. Se ei mitenkään kuulu hoitajille mitä teen 

Vierailija
1482/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla vanhemmat jaksoivat viel hoitaa lapsiaan. Silloin oli itsestäänselvyys, että vanhemman vapaapäivä on myös lapsen vapaapäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyyhän minunkin pitää vaapaapäiviä. Se ei mitenkään kuulu hoitajille mitä teen 

Ja kuka pitää pienen lapsen puolia ellei vanhempi? Milloin on lapsen vapaapäivä? Vapaapäivä on silloin, kun ei ole töitä. 

Vierailija
1484/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis yh vai miksi toinen vanhempi ei ota vastuuta?

Vierailija
1485/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että maksoimme itsemme kipeäksi kahden lapsen päivähoitomaksuja, aikana ennen tätä nykyistä megaluokan maksualea, jonka edelliset hallitukset taikoivat.

Vierailija
1486/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tarvitsen lomaa. 

Vierailija
1487/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ite ollut niin paljon lasten kans kotona, siis olin kotiäitinä useamman vuoden. Nyt töissä, kun nuorin täyttää 3v. Ei tulisi mieleenkään viedä lapsia päiväkotiin ku itsellä vapaapäivä! Me nautitaan niin paljon niistä aamuista, kun ei tarvi lähteä mihinkään, lapset saavat rauhassa aamulla leikkiä/piirtää/luetaan kirjoja ym. Todella harvoin työpäivinä ehditään vaikka tunti vaan löhöillä sohvalla, lukea kirjoja. Tai välillä lähtee lähiluontoon retkelle/kirjastoon/uimahalliin jne. Tällaista asioista Sit nautitaan kun lasten ei tarvi mennä hoitoon ja itsellä vapaapäivä.  Onneks itsellä on näitä vapaita aika usein keskellä viikkoa, niin ehtii ja jaksaa myös tehdä jotain muutakin lasten kans kuin pakolliset rutiinit.

Siis että ehkä itselle se että ne lapset on myös kotona on niin tavallista, että pystyn nauttimaan ja rentoutumaan samalla kuitenkin. 

Näinpä. Onko näiden vapaapäivänä päivähoitoon kiikuttavien vanhempien lapset siis seinille hyppiviä ADHD-lapsia vai mikä siinä vapaapäivän viettämisessä heidän kanssaan on niin vaikeaa? Mun lapset on tosi vilkkaita ja aktiivisia, mutta helpompi heidän kanssa on olla kotona, kuin lähteä viemään päiväkotiin.

Vierailija
1488/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin jos säännöllisesti pitää omasta vain hetken pienestä lapsesta saada vapaata kokonaisen työpäivän verran, vaikka voisi olla lapsen kanssa, ei pitäisi olla lasta ollenkaan. Pienikin lapsi ymmärtää sen ettei vanhempi halua olla hänen kanssaan. Tottakai se jättää jäljet. Todella itsekkäitä iso osa vanhemmista. On julmaa laittaa 1v-2v päiväkotiin täyspäiväisesti, mutta vielä julmempaa se on silloin kun vanhempi on itse kotona. Hävytöntä suorastaan. 

Vierailija
1489/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tarvitsen lomaa. 

Missä toinen vanhempi?

Vierailija
1490/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että maksoimme itsemme kipeäksi kahden lapsen päivähoitomaksuja, aikana ennen tätä nykyistä megaluokan maksualea, jonka edelliset hallitukset taikoivat.

Niin että raha on tärkeämpi kuin lasten hyvinvointi?

Vierailija
1491/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi luonnollista olla pienen kanssa kotona rauhassa, vai onko lapset teille rasitteisia ja vaikeita hoitaa? Haasteet ovat vasta edessä päin kunhan kasvavat. Tehkää nyt sitä pohjatyötä tulevaisuuteen.

Vierailija
1492/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme nillitystä. 

TUOKAA VAAN LAPSI päiväkotiin. te saatte lapsenne tuoda!

t. pk täti

Vierailija
1493/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he ovat laiskoja ja subjektiivinen päivähoito-oikeus.

Vierailija
1494/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tämä hullutus subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta alkoi (ja nyt tarkoitan kotona olevien vanhempien lapsia) olin aivan pöyristynyt asiasta. Suututti lasten kaltoinkohtelu ja heidän pahoinvointi mikä johtui ylipitkistä hoitopäivistä aivan täysin vanhempien itsekkäistä syistä.

Enää en jaksa asiasta pitää meteliä. Esihenkilökin kielsi neuvomasta vanhempia olemaan lapsensa kanssa. Nyt on vain oltava hiljaa ja katsoa vierestä kun pienet lapset kasvavat stressaavassa ympäristössä ylisuurissa ryhmissä. Nykyisessä ryhmässäni puolella vanhempi kotona...

Noh, onneksi sain omat rakkaani hoidettua kotona. Kysymys oli arvovalinnasta. Minä valitsin rahallisesti niukemmat vuodet, mutta rakkauden täytteiden ajanjakson lapsieni kanssa.  

Vierailija
1495/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli kasarin alussa työttömänä, eikä kukaan ole tuolloin olettanut, että työtön mies hoitaisi lapsiaan edes osapäiväisesti, päiväkoti on ollut paikka, johon on on ollut sosiaalinen pakko mennä. 

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Kasarilla ja ysärin alussa ei päiväkotiin edes saanut viedä lapsia, jos toinen vanhempi oli kotona, eikä se kyllä olisi tullut monella mieleenkään. Omassakin tuttavapiirissä on ollut todella paljon "koti-isien" hoitamia lapsia, kun lama-aikana moni jäi työttömäksi.

Jep, eikä kasarin alussa eskaria oltu edes keksitty. Eskariin pääsi vasta 80-luvulla syntyneet.

Mä olen käynyt eskaria ja olen syntynyt 70-luvun puolessavälissä.

83/84 olen ollut kokeilueskarissa. Silloin sitä sisäänajettiin

Vierailija
1496/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lasten isät on?

Anteeksi, mitkä?

Vierailija
1497/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa jauhettiin jo 90-luvulla. T. Ex miespuolinen Lto.

Vierailija
1498/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on että ikiteinit vanhemmat tekevät lapsia ja sitte tuodaan lapset hoitoon, jotta saadaan omaa aikaa. Ei niitten kanssa jakseta kotona mitään. Päiväuniakaan ei saa nukkua, kun pitäs illalla saada ne seiskalta nukkuun, että taas sais omaa kivaa aikaa. Eli hoidossa 6.30-17.kotiin.ruokailu.ja sitte nukkuun että äippä ja iskä saa laatuaikaa rauhassa. Älkää tehty niitä pentuja yhteiskunnan kasvatettaviksi. 

Vierailija
1499/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman myönteisen, rakastavan ja rajoittavan läsnäolon määrä on useimmiten suorassa suhteessa lapsen pärjäämiseen ja olemiseen koulussa. Tiedän opettajana mistä puhun. On koettu. 

Vanhemmuuden helppo opastus: kännykkä pois aina kun mahdollista, vanhemmiltahan ne kännykät pitäisi pois ottaa,  naurettavat aurinkolasit pois silmiltä, katsokaa lastanne, varsinkin pientä silmiin, tehkää asioita yhdessä, päivän kestävä metsäretki on enemmän kuin viikon lomamatka etelään, syökää kunnollista tavallista sekaruokaa yhdessä ja yhtäaikaa, lukekaa kirjoja, puhukaa paljon, jättäkää vähintään joka toinen addiktisportti, kuntosali tai hampaat irvessä tehty juoksulenkki väliin ja vääntäkää vaikka kättä lapsen kanssa olohuoneen matolla. Ja päiväkodista aina kotona kun mahdollista, ei se varhaiskasvatus sieltä mihinkään karkaa.

Äiti ja isät ovat lapsen ensimmäiset ja tärkeimmät varhaiskasvattajat. Jos se ei tapahtu kotona, ei sitä yhteiskunta järjestä: ei osaa eikä kykene. 

Vierailija
1500/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla on vapaapäivä, tottakai vien lapseni päiväkotiin. Haluan rakastella hellästi rakastajani kanssa kun minulla on vapaapäivä