Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
1461/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin vuodenvaihteessa työttömäksi ja olen pitänyt lapset (5v ja 3v) edelleen päivähoidossa, toki lyhyempää päivää ja viikkoa kuin ollessani töissä. Hoidin heitä kotona siihen asti että olivat 4v ja 2v, jolloin menin töihin. Sopeutuivat päivähoitoon mielestäni hyvin. Asumme pienessä kaupungissa, päiväkotikin on pieni ja henkilökunta on pysynyt suurinpiirtein samana koko ajan. 

Ajattelen, että oma työllistyminen on helpompaa, jos lasten päivähoitorutiini säilyy yllä työttömyydenkin ajan. Lapset ovat saaneet päivähoidosta kavereita joiden kanssa tykkäävät leikkiä. Isommalla lapsella on jo esikouluun valmistavia juttuja hoitopäivissä mukana, kun eskari alkaa syksyllä. Jos irtisanoisin hoitopaikan ja saisinkin töitä pian, saattaisi kestää kauan että hoitopaikan saisi uudestaan ja siihen tottuminen olisi iso ruljanssi muutosherkille lapsille.

Mielestän

Viikottain käyn avoimet työpaikat tarkistamassa ja laitan useita hakemuksia, joten mitäpä muutakaan sitä vastauksia odotellessa tekisi kuin vaikkapa lepäisi ja lukisi kirjoja? Päälläänkö pitäisi seistä? :D Olen ajatellut tulevaisuudessa uudelleenkouluttautua, kuhan lapset ovat vähän isompia. Kirjat ovat suurimmaksi osaksi siihen liittyvää lukemistoa :)

Vierailija
1462/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läpä läpä lää. Jokainen saa toimia kuten heille itselleen parhaiten sopii. Lähtökohtaisesti normaalisti vanhemmat ajattelevat lastensa parasta, joten siihen luotetaan. 

Joo. Säälittää silti se lapsi, joka viikosta toiseen ihmettelee miksi hän on aina viimeinen, vaikka kotona on äiti vauvan kanssa. Tottakai minä ammattilaisena sanon, että jokaisen vanhemmat tietävät mikä on lapselle parhaaksi. Ja ymmärrän täysin, että voi olla koliikki, uupumus, mitä vain. Mutta toivon, että vanhemmat joskus sanoisivat, että tule vaan tänään vähän aiemmin kotiin. Ja en sano tätä siksi, että se helpottaisi omaa työtäni, hän ei ole ainut, joka on tappiin saakka ( usein on, mutta ei aina).

Samaa mieltä tästä. Minun lapseni taas usein harmittelee, että miksi hän joutuu lähtemään päiväk

Tämä Lapsi on todella usein viimeiset 45 min yksin ja ihmettelee miksi muut pääsee lähtemään ja hän ei. Niinä päivinä, kun kavereita on , toki viihtyy, koska monet vanhemmat eivät jaksa pyytää lapsille kotiin kavereita tai olla läsnä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apeellä ei ole lapsia tai haluaa että lapsella ei ole ryhmäkasvatusta eri tilanteissa  ja ei saa sitä oppia mitä muut. Veetäkö täällä mouruaa. Jokainen tekee miten ihan itse päättää. Tyrha keksiä mitää paska maista surkdilua. Minä ainakin ansaitsen äitinä joskus huokaisu hetken.. Menkää valittamaan päättäjille. Ihan paska ketju. 

Eli olet yksinhuoltaja kun et muuten saa huokaisuhetkeä?

Vierailija
1464/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkkaa itsekkyyttä ja laiskuuttahan tuollainen on. Raskausaikana on ihana laitella someen ihqja masukuvia ja vastasyntyneen kans on ihana pesiä, mutta sitten kun vauvasta kasvaa uhmakas taapero, häntä ei jakseta enää hoitaa.

Vierailija
1465/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsen oikeudet?  Vanhempien vapaa pitäisi olla AINA myös lapsen vapaa, järkyttää itsekkäät vanhemmat! Kertoo hyvin paljon vanhemmista, hattu ei nouse ylös.

Ap tee adressi, nimiä saat taatusti vaaditut 50k.

Vierailija
1466/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat jo murrosikäisiä. Esikoinen ehti olla vähän aikaa ryhmäperhepäiväkodissa, kunnes pikkusisarus ilmoitti itsestään. Mulle ei olisi tullut mieleenkään viedä esikoista hoitoon, kun olin itse vauvan kanssa kotona. En vaan ymmärrä miten tänä päivänä yhä useampi vanhempi ajattelee vaan itseään, pääasia, että pääsee lapsestaan eroon viideksi päiväksi viikossa. Ajatteletteko koskaan sitä, että lapsi on suurimman osan valveillaolostaan muualla kuin kotona, muiden ihmisten kanssa? Lapset ovat vain hetken pieniä eikä sitä menetettyä yhteistä aikaa saa koskaan takaisin.

Vierailija
1467/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska päivät opiskelen, illat oon lapsen kanssa ja kun lapsi nukkuu, opiskelen. Koska on pakko. Jos joskus on 1 vapaapäivä milloin saan levätä niin varmasti lepään. Lapsi käy sen 5pv/vk päiväkodissa ja yritän järjestää lomat vaikka onkin palkattomia pätkätöiden takia.

Vierailija
1468/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lasten isät on?

Vierailija
1469/1734 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on täydellinen osoitus siitä, että nainen on naiselle susi. 

Vierailija
1470/1734 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulustakaan voi olla poissa siksi, että vanhemmalla on vapaapäivä. Totutetaan lapset jo pienenä siihen, että arkena on päiväkotipäivä ja myöhemmin koulu ja lomat on sitten erikseen. Vaikka isä jäisi kotiin. Minä olen opettaja eli koulujen lomathan lapset on sitten mun kanssa kotona. Joulukuussa oli koulua itsenäisyyspäivän jälkeen perjantaina eli lapset vietiin päiväkotiin vaikka miehellä oli vapaata, koska oli kalenterissa silti koulupäivä. 

Vierailija
1471/1734 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin vanhempien oma asia. Ei kuulu päiväkodille pätkääkään,  onko vanhempi töissä,  vapaalla, koulussa... onneksi subjektiivinen hoito-oikeus on säilytetty. Onpahan päiväkotien henkilökunnalle töitä.

Vierailija
1472/1734 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta. Jos vanhemmat kotona, niin kyllä pitää olla lastenkin. Varhaiskasvatuksesta tärkein on koti ja vanhemmat. Heille se kasvatus kuuluu eikä päiväkotiin. Minulla 3 lasta, jotka pärjänneet elämässä vaikka kaikki lomat olivat kotona. Koti antaa rakkauden rajat ja raamit./ Thk

Vierailija
1473/1734 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta. Jos vanhemmat kotona, niin kyllä pitää olla lastenkin. Varhaiskasvatuksesta tärkein on koti ja vanhemmat. Heille se kasvatus kuuluu eikä päiväkotiin. Minulla 3 lasta, jotka pärjänneet elämässä vaikka kaikki lomat olivat kotona. Koti antaa rakkauden rajat ja raamit./ Thk

Lomat ovat aivan eri asia kuin vapaapäivä.  Jos esimerkiksi tekee remonttia himassa on pienet lapset vain tiellä, joten aina se koti ei lomallakaan ole hyvä vaihtoehto...

Vierailija
1474/1734 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli kasarin alussa työttömänä, eikä kukaan ole tuolloin olettanut, että työtön mies hoitaisi lapsiaan edes osapäiväisesti, päiväkoti on ollut paikka, johon on on ollut sosiaalinen pakko mennä. 

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Kasarilla ja ysärin alussa ei päiväkotiin edes saanut viedä lapsia, jos toinen vanhempi oli kotona, eikä se kyllä olisi tullut monella mieleenkään. Omassakin tuttavapiirissä on ollut todella paljon "koti-isien" hoitamia lapsia, kun lama-aikana moni jäi työttömäksi.

Jep, eikä kasarin alussa eskaria oltu edes keksitty. Eskariin pääsi vasta 80-luvulla syntyneet.

Mä olen käynyt eskaria ja olen syntynyt 70-luvun puolessavälissä.

Vierailija
1475/1734 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-v on vielä pieni.

Ja muuten tähän ketjuun: Voi hyvän tähden ihmiset. On syitä, joiden vuoksi lapsen on hyvä olla hoidossa ja vanhemman levätä ja on tilanteita joissa vanhemmat vain ovat itsekkäitä. Turha jatkaa veivaamista asiasta. Päiväkoti-ikäisiä lapsia ei tarvitse totuttaa arjen viitenä päivän viikossa työntekoon ja yllättävä vapaapäivä on pienelle ihana yllätys. Kyllä ne kerkee vielä loppuelämänsä ajan suorittaa arkea koulussa ja työelämässä. Turvalliset rutiinit ja aikataulut on tärkeitä ja ne ei mene rikki, jos lapsi saakin vapaapäivän vanhempansa kanssa. 

Vierailija
1476/1734 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koulustakaan voi olla poissa siksi, että vanhemmalla on vapaapäivä. Totutetaan lapset jo pienenä siihen, että arkena on päiväkotipäivä ja myöhemmin koulu ja lomat on sitten erikseen. Vaikka isä jäisi kotiin. Minä olen opettaja eli koulujen lomathan lapset on sitten mun kanssa kotona. Joulukuussa oli koulua itsenäisyyspäivän jälkeen perjantaina eli lapset vietiin päiväkotiin vaikka miehellä oli vapaata, koska oli kalenterissa silti koulupäivä. 

Eli totutetaan lapset jo heti vuoden ikäisestä alkaen siihen oravanpyörään, vaikkei olisi pakko.

Vierailija
1477/1734 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lasten isät on?

He ovat töissä. Kotona pitää levätä, joten eivät voi osallistua perhe-elämään. Näin kerrottiin siinä ketjussa, missä huudettiin yhteiskuntaa apuun, kun äidit ovat niin väsyneitä. Pitäisi kuulema jokaisen saada kotiapulainen.

Vierailija
1478/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että ne päiväkodin kehopositiiviset iljettävät ihratiinut joutuisivat tekemään oikeasti TÖITÄ eikä vain juoruamaan

Vierailija
1479/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mihin se yksinhuoltaja jättää piene lapsen jos menee itse vaikka kampaajalle tai hammaslääkäriin?

Vierailija
1480/1734 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ite ollut niin paljon lasten kans kotona, siis olin kotiäitinä useamman vuoden. Nyt töissä, kun nuorin täyttää 3v. Ei tulisi mieleenkään viedä lapsia päiväkotiin ku itsellä vapaapäivä! Me nautitaan niin paljon niistä aamuista, kun ei tarvi lähteä mihinkään, lapset saavat rauhassa aamulla leikkiä/piirtää/luetaan kirjoja ym. Todella harvoin työpäivinä ehditään vaikka tunti vaan löhöillä sohvalla, lukea kirjoja. Tai välillä lähtee lähiluontoon retkelle/kirjastoon/uimahalliin jne. Tällaista asioista Sit nautitaan kun lasten ei tarvi mennä hoitoon ja itsellä vapaapäivä.  Onneks itsellä on näitä vapaita aika usein keskellä viikkoa, niin ehtii ja jaksaa myös tehdä jotain muutakin lasten kans kuin pakolliset rutiinit.

Siis että ehkä itselle se että ne lapset on myös kotona on niin tavallista, että pystyn nauttimaan ja rentoutumaan samalla kuitenkin.