Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Läpä läpä lää. Jokainen saa toimia kuten heille itselleen parhaiten sopii. Lähtökohtaisesti normaalisti vanhemmat ajattelevat lastensa parasta, joten siihen luotetaan.
Joo. Säälittää silti se lapsi, joka viikosta toiseen ihmettelee miksi hän on aina viimeinen, vaikka kotona on äiti vauvan kanssa. Tottakai minä ammattilaisena sanon, että jokaisen vanhemmat tietävät mikä on lapselle parhaaksi. Ja ymmärrän täysin, että voi olla koliikki, uupumus, mitä vain. Mutta toivon, että vanhemmat joskus sanoisivat, että tule vaan tänään vähän aiemmin kotiin. Ja en sano tätä siksi, että se helpottaisi omaa työtäni, hän ei ole ainut, joka on tappiin saakka ( usein on, mutta ei aina).
Vierailija kirjoitti:
Läpä läpä lää. Jokainen saa toimia kuten heille itselleen parhaiten sopii. Lähtökohtaisesti normaalisti vanhemmat ajattelevat lastensa parasta, joten siihen luotetaan.
Nykyvanhemmat ajattelevat vain omaa parastaan.
"Lapsi on koko kesän päiväkodissa, koska vanhemmilla ei ole yhteistä kesälomaa ja minun täytyy saada levätä. Lasten kanssa oleminen ei ole lomaa."
"Lapsi on viimeiseen asti päiväkodissa, että minä saan käydä rauhassa kaupassa ja kuntosalilla töiden jälkeen."
"Sairaan lapsen sisarus viedään päiväkotiin, koska minulle on liian raskasta yrittää viihdyttää sisarusta samalla kun toinen lapsi sairastaa."
"Lapsi on 9h päivässä päiväkodissa, vaikka olen vauvan kanssa kotona, koska on helpompaa, että isä työmatkallaan vie ja hakee lapsen, ettei minun tarvitse lähteä kotoa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Säälittää silti se lapsi, joka viikosta toiseen ihmettelee miksi hän on aina viimeinen, vaikka kotona on äiti vauvan kanssa. Tottakai minä ammattilaisena sanon, että jokaisen vanhemmat tietävät mikä on lapselle parhaaksi. Ja ymmärrän täysin, että voi olla koliikki, uupumus, mitä vain. Mutta toivon, että vanhemmat joskus sanoisivat, että tule vaan tänään vähän aiemmin kotiin. Ja en sano tätä siksi, että se helpottaisi omaa työtäni, hän ei ole ainut, joka on tappiin saakka ( usein on, mutta ei aina).
Samaa mieltä tästä. Minun lapseni taas usein harmittelee, että miksi hän joutuu lähtemään päiväkodista kotiin juuri kun oli hyvät leikit kesken ja kaikki kaverit saavat jäädä. Minäkin olen vauvan kanssa kotona, isompi käy lyhyttä päivää päiväkodissa.
Jäin vuodenvaihteessa työttömäksi ja olen pitänyt lapset (5v ja 3v) edelleen päivähoidossa, toki lyhyempää päivää ja viikkoa kuin ollessani töissä. Hoidin heitä kotona siihen asti että olivat 4v ja 2v, jolloin menin töihin. Sopeutuivat päivähoitoon mielestäni hyvin. Asumme pienessä kaupungissa, päiväkotikin on pieni ja henkilökunta on pysynyt suurinpiirtein samana koko ajan.
Ajattelen, että oma työllistyminen on helpompaa, jos lasten päivähoitorutiini säilyy yllä työttömyydenkin ajan. Lapset ovat saaneet päivähoidosta kavereita joiden kanssa tykkäävät leikkiä. Isommalla lapsella on jo esikouluun valmistavia juttuja hoitopäivissä mukana, kun eskari alkaa syksyllä. Jos irtisanoisin hoitopaikan ja saisinkin töitä pian, saattaisi kestää kauan että hoitopaikan saisi uudestaan ja siihen tottuminen olisi iso ruljanssi muutosherkille lapsille.
Mielestäni päivähoitoon liittyvät asiat ovat kaikkea muuta kuin mustavalkoisia. Joku voinee ajatella, että olen laiska ja huono äiti, kun vien lapset päiväkotiin kun "makaan työttömänä kotona" ja etten haluaisi viettää aikaa lasteni kanssa. Todellisuudessa vietän lasten lyhyet hoitopäivät kotitöitä tehden tai vaikkapa kirjoja lukien ja lepäillen, jotta heille olisi enemmän aikaa hoitopäivän jälkeen ja jaksaisin olla paremmin läsnä. Tottakai menen työhön heti, kun uusi työpaikka löytyy :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikö vein aikoinani joinain vapaapäivinäni?
Päiväkoti vapaapäivinäni tuli halvemmaksi kuin yksityiseltä hoitajan osto mm. seuraavien ajaksi:
lääkärikäyntini: hammaslääkäri ihon valohoito, silmälääkäri, gynekologi, terapia, ihotautilääkäriJa juu. 3 päivää vuodessa pidin omaa lomaa yksin: 1 päivä kesällä, 1 ennen joulua ja 1 pääsiäisenä. Tuolloin valmistelin lapselta salaa synttärit, joulun ja pääsiäisyllätykset.
Ja juu, tiedän olleeni tämän takia paha vanhempi ja vielä huonompi 24/7/365 yh.Juuri tämä. Kai nyt vanhemmallakin pitää joskus olla mahdollisuus myös omaan aikaan ja mitä se kenellekään kuuluu, mitä silloin tekee. Jos lapsi on rutinoitunut käymään päiväkodissa ja viihtyy siellä laadukkaassa varhaiskasvatuksessa (eikö?), niin onhan se tuttu hoitopaikka nyt lapselle parempi kuin joku erikseen palkattu vieras hoitaj
En koskaan ajatellut niin, että pitää saada vapaata, mutta mummu muutamia tunteja oli lasteni kanssa silloin tällöin. Kaikki vaan sujui hyvin, kun ei turhaa stressannut. Kyläily oli henkireikä kotielämään, siis vaihtelu virkisti. Suosittelen kaikille. Yökylässä käytiin tuttavien luona ja myös mökkeilemässä, telttaretket kesällä lähimetsään olivat mukavia reissuja.
Päiväkerhoissa lapseni kävivät mielellään, mutta päiväkotiin en vienyt kuin pakosta töiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vanhemmatkin ovat ansainneet omaa aikaa eikä lapsen kuulu olla vanhemmissa kiinni 100% ajasta.
Tätä varten on olemassa kerhoja.
Päiväkoti ikäisille?
Juuri heille. 2v lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikö vein aikoinani joinain vapaapäivinäni?
Päiväkoti vapaapäivinäni tuli halvemmaksi kuin yksityiseltä hoitajan osto mm. seuraavien ajaksi:
lääkärikäyntini: hammaslääkäri ihon valohoito, silmälääkäri, gynekologi, terapia, ihotautilääkäriJa juu. 3 päivää vuodessa pidin omaa lomaa yksin: 1 päivä kesällä, 1 ennen joulua ja 1 pääsiäisenä. Tuolloin valmistelin lapselta salaa synttärit, joulun ja pääsiäisyllätykset.
Ja juu, tiedän olleeni tämän takia paha vanhempi ja vielä huonompi 24/7/365 yh.Juuri tämä. Kai nyt vanhemmallakin pitää joskus olla mahdollisuus myös omaan aikaan ja mitä se kenellekään kuuluu, mitä silloin tekee. Jos lapsi on rutinoitunut käymään päiväkodissa ja viihtyy siellä laadukkaassa varhaiskasvatuksessa (eikö?), niin onhan se tuttu hoitopaikka nyt l
Jos et koskaan tarvitse vapaata lapsista, et ole introvertti, etkä voi puhua introverttien puolesta, että hekään eivät voi tarvita omaa aikaa kun et kerran sinäkään. Introvertit saavat kuitenkin myös haluta omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Koska vanhemmatkin ovat ansainneet omaa aikaa eikä lapsen kuulu olla vanhemmissa kiinni 100% ajasta.
Mitä??? Ei todellakaan pidä olla yhteiskunnan vastuulla sinun oma aikasi, kun olet lapsia päättänyt tehdä. Ja todellakin kuuluu olla lapsi 100% vanhemmistaan kiinni, jos vanhemmat ovat kotona ja jos esim. yhteiskunnan tilanne sen vaatii eli rahat loppuu ja tämä subjektiivinen oikeus päiväkotiin loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Jäin vuodenvaihteessa työttömäksi ja olen pitänyt lapset (5v ja 3v) edelleen päivähoidossa, toki lyhyempää päivää ja viikkoa kuin ollessani töissä. Hoidin heitä kotona siihen asti että olivat 4v ja 2v, jolloin menin töihin. Sopeutuivat päivähoitoon mielestäni hyvin. Asumme pienessä kaupungissa, päiväkotikin on pieni ja henkilökunta on pysynyt suurinpiirtein samana koko ajan.
Ajattelen, että oma työllistyminen on helpompaa, jos lasten päivähoitorutiini säilyy yllä työttömyydenkin ajan. Lapset ovat saaneet päivähoidosta kavereita joiden kanssa tykkäävät leikkiä. Isommalla lapsella on jo esikouluun valmistavia juttuja hoitopäivissä mukana, kun eskari alkaa syksyllä. Jos irtisanoisin hoitopaikan ja saisinkin töitä pian, saattaisi kestää kauan että hoitopaikan saisi uudestaan ja siihen tottuminen olisi iso ruljanssi muutosherkille lapsille.
Mielestäni päivähoitoon liittyvät asiat ovat kaikkea muuta
Eipä se uusi työpaikka lepäilemällä ja kirjoja lukemalla löydy, että ihan aiheesta pidetään laiskana kotona makoilijana :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä varten on olemassa kerhoja.
Päiväkoti ikäisille?
Juuri heille. 2v lähtien.
Meidän kylän kerhoissa käy vain hyvin pieniä. Isommat ovat kaikki päiväkodeissa. Ei kerhoista löydy seuraa 4-5 v. Muutama vuosi sitten löytyi vielä, tilanne on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 5 v päiväkodissa, menee syksyllä eskariin. Pitäisikö minun pitää hänelle kotieskaria? Se olisi täysin mahdollista. Jotenkin huvittavaa, jos joku on sitä mieltä, että päiväkoti on nyt paha, mutta syksyllä eskari samassa päiväkodissa ja samojen kavereiden kanssa onkin hyvä. Ei lapsi niin paljon muutu kesän aikana.
Nyt en oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Eihän eskari ole sama kuin päivähoito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 5 v päiväkodissa, menee syksyllä eskariin. Pitäisikö minun pitää hänelle kotieskaria? Se olisi täysin mahdollista. Jotenkin huvittavaa, jos joku on sitä mieltä, että päiväkoti on nyt paha, mutta syksyllä eskari samassa päiväkodissa ja samojen kavereiden kanssa onkin hyvä. Ei lapsi niin paljon muutu kesän aikana.
Nyt en oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Eihän eskari ole sama kuin päivähoito?
On se käytännössä aika samaa lapsen kannalta: ulkoilua samojen lasten kanssa kuin nyt, lounas, leikkiä ja eskari tehtäviä. Viskarit tekevät jo nyt välillä tehtäviä. Juuri mikään ei lapsen kannalta muutu syksyllä. Eskaria voi myös lain mukaan pitää kotona, jos tahtoo. Vanhemman ilmoitus riittää.
Ahkerasti ja pitkiä työpäiviä tekevän täytyy joskus hoitaa asioita joihin lasta ei voi ottaa mukaan - esim gynekologi käynti - sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta puhut. Työssä päiväkodissa ihmettelin tätä samaa, alle vuoden ikäinen oli hoidossa joka päivä klo 6.30-16.30. Sairaanakin hänet tuotiin hoitoon. Itkuinen, väsynyt lapsi. Joku kohtuus kuitenkin pitäisi olla. Uskon vahvasti, että tämä jatkuva, päivittäinen ja pitkäaikainen ero vanhemmista on myöhemmin levottomuuden sekä mt-ongelman syy. Lapsen yhteys vanhempiin ja kotiin on pienelle lapselle kaikista tärkeintä mitä hänelle voi suoda. Lapsen kolme ensimmäistä ikävuotta on kuin kivijalka talossa. Se antaa eväät koko elämään.
En väheksyisi yhtään tätä asiaa ja hirvittää ajatella, että jotku vanhemmat ajattelevat, että lapselle paras paikka on päiväkodissa, paitsi jos kotona on sellaisia ongelmia, että lapsen on parempi olla hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni päivähoitoon liittyvät asiat ovat kaikkea muuta
Hienoa kun hoidit lapsiasi kotona noin pitkään. Ole ylpeä itsestäsi.
Apeellä ei ole lapsia tai haluaa että lapsella ei ole ryhmäkasvatusta eri tilanteissa ja ei saa sitä oppia mitä muut. Veetäkö täällä mouruaa. Jokainen tekee miten ihan itse päättää. Tyrha keksiä mitää paska maista surkdilua. Minä ainakin ansaitsen äitinä joskus huokaisu hetken.. Menkää valittamaan päättäjille. Ihan paska ketju.
Vierailija kirjoitti:
Ahkerasti ja pitkiä työpäiviä tekevän täytyy joskus hoitaa asioita joihin lasta ei voi ottaa mukaan - esim gynekologi käynti - sanoisin.
Kuinka moni muka oikeasti ottaa töistä kokonaisen vapaapäivän gynellä käyntiä varten?
Meidän perheessä lapset ovat ajoittain päiväkodissa toisen vanhemman vapaapäivinä, koska mies tekee vuorotyötä ja minä 80% työaikaa.
Lapset ovat päiväkodissa 3-4 päivää viikosta. Jos lapset olisivat aina vapaalla kun vanhempikin, olisi lapset päiväkodissa 2-3krt viikossa ja usein saattaisi tulla jopa 7 päivän vapaaputkia. Tämä vaikeuttaa lapsilla päiväkotiin lähtemistä ja ryhmäytymistä kun lapset on enemmän kotipäivillä kun päiväkodissa. Ollaan koettu helpoimmaksi se, että lapset on aina vähintään 3pvä viikossa päiväkodista, jolloin ajoittain toiselle vanhemmalle tulee vapaapäivä lasten ollessa päiväkodissa. Lisäksi meillä lasten päivät on usein paljon lyhyempiä miehen vuorotyön vuoksi (esim. iltavuoroina vie lapset paljon myöhemmin päiväkotiin). Lapsilla 80% hoitoaika eikä tämä usein täyty läheskään.
Kesälomat pidetään toki lasten kanssa.
Ap, tämä on niin totta! Tilanne on niin erikoinen, kun äidit/ isät eivät ajattele kuin itseään. Ei ihme, että tilanne sakkaa ja hoitajat väsyvät.