Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Henkilökohtaisesti eniten ihmettelen niitä nelihenkisiä perheitä jotka vie pienen esikoisen päiväkotiin koska pitää levätä ja tutustua vauvaan. Siis mitä, ihminen ei pärjää kahden omatekoisen persehedelmänsä kanssa mutta päiväkotitädin pitää pärjätä jotain kuuden kanssa? En edes tiedä miten noi ryhmämitoitukset menevät. Mun lapset 3 kpl olivat päiväkodissa silloin kun minä olin töissä ja kotona kun itsekin kotona.
Meillä on myös Suomessa Sairaita ihmisiä.
Netin myötä löytyy aina joku, joka on samaa mieltä, vaikka ajatukset olisivat kuinka pimeitä tahansa.
On paljon ihmisiä, jotka eivät sovellu vanhemmiksi.
Vanhemman tehtävä on kasvattaa lapsi. Piste.
Mun lapsi on niin vittumainen, että todellakin tartten siitä välillä lepohetkiä. Kärsiköön päikyn tädit välillä.
Naisasialiitto Unionin Tasa-arvoinen varhaiskasvatus henkilö opastaa kuinka lapsia tulee ohjata leikeissään.
Kuka laittaa lapsensa vapaaehtoisesti moisiin paikkoihin päiväksikään?
Vierailija kirjoitti:
Nythän on myös väläytelty varhaiskasvatusta pakolliseksi vielä nuoremmille?
Itsekin hoidin kyllä lapseni kotona 2v 9kk ikäiseksi ja hoitoon meni vasta tuolloin. Ekat vuodet tein osa-aikaisena pitkää 12h työpäivää noin 7-10pv per kolme viikkoa, jotta lasta ei tarvinnut hoitoon laittaa viitenä päivänä viikossa vielä noin pienenä. Sai vp-päiviä hänkin enemmän. Mutta kyllä minä laitoin joinain päivinä hoitoon, vaikka itselläni oli joinain viikkoina vain kaksi tai kolme työpäivää. Esim. neljän 12h työpäivän putken jälkeen saatoin haluta levätä rauhassa nukkuen sen ekan vapaapäivän ja lapsi oli lyhyen päivän hoidossa ja mies vei&haki. Tai jonain vp-päivänä minulla saattoi olla vaikka sairauteni takia esim. fysioterapia tai sairaalakäyntejä, esim. magneettitutkimuksia. Ei tuollaisista terveysasioista kaikki välttämättä halua pk:ssa puhua? Että on vaikka psykoterapiakäynti äidillä?
Eri juttu, jos lapsen kanssa ei ko
Oman lapsen vien aina vapaapäivinäkin päiväkotiin. Kyllä vanhemmatkin tarvitsee hermolomaa ja lapsenkin on hyvä oppia itsenäistymään pienestä pitäen. Tarhatädit saa tehdä töitä rahojensa eteen kun meikämandoliinin rääkyvä adhd-Viljami-Petteri päästetään irti. Hehheh.
Entinen varhaiskasvattaja täällä!
Päiväkodissa työskentely on toisaalta ihanaa, toisaalta raskasta. Ihanaksi sen tekivät minulle lapset. Raskaaksi se ettei sijaisia saatu jos työkaveri sairastui. Itsekään ei oikein voinut sairastaa rauhassa kun mietti että siellä ne työkaverit nyt painaa vajaalla miehityksellä minunkin hommani. Tosiasia myös on se, että jos lapselle sattuu vakava onnettomuus päiväkodissa jossa on vajaamiehitys, tuomion on aina saanut paikalla oleva henkilöstö. Karmaisevaa mutta totta. Omassa työpaikassa ei onnekkaasti koskaan näin käynyt mutta huoli oli kaiken aikaa suuri. Kun kädet ei riitä, ne eivät riitä vaikka tahtotila olisi kuinka suuri tahansa. Tilanteessa jossa riittävää henkilöstöä ei päiväkoteihin saada, on ihan inhimillistä että työntekijöitä alkaa harmittamaan vapaapäiviään viettävien vanhempien lasten läsnäolo muutenkin ylikuormitetussa hoitopaikassa. Kun aloin huomata itsessäni tuon ärsyyntymisen, vaihdoin alaa, ja myös siksi kun aloin pelätä että entäs jos jotain omalla työvuorolla sattuukin.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on niin vittumainen, että todellakin tartten siitä välillä lepohetkiä. Kärsiköön päikyn tädit välillä.
äitiinsä tullut :) miksi lisäännyit kun olet... noh, tuollainen pelle?
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän minunkin pitää vaapaapäiviä. Se ei mitenkään kuulu hoitajille mitä teen
älä sitten ihmettele kun ei aikuista lasta enää näy, ei käy jouluna yhyy :D
vapaapäivä omasta lapsesta juupajuu.... MIKSI hankit lapsen? oletko vähän liikaa jakanut peräsintä niin sattuu?
Pitkästä aikaa vauvapalstalla ja huomaa, että on toksista kommentointia.
Itse tarvitsen välillä lepoa kaikesta, kun on energiset lapset, eikä isovanhemmat ota hoiition ilman "virallisia" syitä, kuten päiväkotilakko tai muu katastrofi.
Ymmärrän, että silloin vapaapäivinä lapsi/lapset pidetään päiväkodissa, jos on esimerkiksi lääkäriä tai muita aikuisten velvollisuuksia kodin ulkopuolella. Joskus myös yksi vapaapäivä silloin tällöin ilman lasta on levon kannalta ok. Mutta se, että on koko ajan toinen vanhempi kotona tai vaikka kerran viikossa aina arkena vapaapäivä, niin sitä en ymmärrä, että pidetään päiväkodissa!
Tiedän yhden perheen, jossa isällä on aina keskellä arkea vapaita vuorotyön takia, mutta lapset silti päikyssä!? En ymmärrä. Äiti ei kuitenkaan saa viikonloppuisin omaa rauhaa, kun on vapaalla.
Minä en koskaan vienyt lomallani lasta päiväkotiin, koska ne oli ainoita aikoja, kun pystyi olemaan lapsen kanssa ilman kelloa. JA lapsi tarvitsee myös lomaa ja yhdessä tekemistä. Toki jos on esimerkiksi puheenviivästymä, jonka vuoksi terapeutti käy päiväkodissa ja tämä osuisi lomalle, nii toki pitää silloin lapsi sinne viedä, ainakin terapian ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan vienyt lomallani lasta päiväkotiin, koska ne oli ainoita aikoja, kun pystyi olemaan lapsen kanssa ilman kelloa. JA lapsi tarvitsee myös lomaa ja yhdessä tekemistä. Toki jos on esimerkiksi puheenviivästymä, jonka vuoksi terapeutti käy päiväkodissa ja tämä osuisi lomalle, nii toki pitää silloin lapsi sinne viedä, ainakin terapian ajaksi.
Nimenomaan. Kyllähän se on jotenkin sairasta, että vanhemmat lomailevat esim. ulkomailla ja lapset on päiväkodissa!
Koska vanhempi - äiti tai isä tai molemmat - on LAISKA!
On surullista, että vanhempien pitää saada vapaapäivä oman lapsen hoidosta. Lapsi kuskataan joko päivähoitoon tai isovanhemmille hoidettavaksi. Surullisimpia ovat ne perheet, joissa lapsi on viikolla arkipäivät päivähoidossa ja pitkiä hoitopäiviä. Lapsen hoitopäivän pituus voi olla jopa 10-11 tuntia päivässä. Perjantaina rättiväsynyt ja univelkainen lapsi kuskataan mummolaan hoitoon ja haetaan sunnuntaina kotiin.
Nämä laiskat ja mukavuudenhaluiset äidit ja isät eivät välitä lastensa hyvinvoinnista lainkaan. He haluavat päästä vain itse helpolla ja laistaa lastenhoidosta ja kasvatuksesta.
Ihmettelen perheitä, joissa vastuu lastenhoidosta ja lapsenkasvatuksesta siirretään päivähoidolle ja sukulaisille. Subjektiivista päivähoito-oikeutta tulisi rajata. Nuoret ja terveet vanhemmat, 24/7 kotona olevat - hoitovapaalla ja vanhempainvapaalla, kotiäidit ja koti-isät ja työttömät - voivat hoitaa lapsensa kotona. Yhteiskunnan kustantamaa varhaiskasvatusta tulisi myöntää perheille perustellusti. Lastensuojelullisin perustein ja vanhempien työssäkäynnin ja lähiopiskelun takia. Lapsen hoitopäivän pituudelle tulisi säätää enimmäispituus.
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla vanhemmat jaksoivat viel hoitaa lapsiaan. Silloin oli itsestäänselvyys, että vanhemman vapaapäivä on myös lapsen vapaapäivä.
Ei lapsia toki vapaalla päiväkotiin viety, se on totta.
Mutta lapsia hoidettiin paljon vähemmän itse.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ansaitut vapaat? Rankkaa työtä te hoitajat teette, mutta ei se perjantai ole mikään yleinen vapaapäivä.
Mun näkökulmasta on aina ongelma nämä päiväkodin yllättävät kiinniolot. S2-lasten vanhemmat tulevat vasta pari päivää ennen pyytämään vapaata, kun päiväkoti on kiinni. Miten heitä ei ole infottu varapäiväkotien toiminnasta? ( Oikeasti tiedän, että on kerrottu, mutta he eivät ymmärrä. Asiaa pitää toistaa ja toistaa)
Tämä. S2-lasten vanhemmat on S2-aikuisia, jotka ei oikein handlaa vanhempana oloakaan.
Lastensuojelun voisi muuttaa toimimaan niin, että lapsi itse päättäisi haluaako hän mennä kotiin. Lastensuojelutyöntekijät työskentelisivät kouluissa ja päiväkodeissa ja lapsi voisi jäädä kouluun tai päiväkotiin jos ei uskalla mennä kotiin. Pitäisi järjestää nukkuminen ja ruokailu yms. asiat onnistumaan ilman vanhempia. Vanhemmat joutuisivat vastaamaan viranomaisille heti, kun lapsi päättäisi olla lähtemättä kotiin. Tämä järjestely antaisi lapselle turvaa ja kannustaisi vanhempia lapsen hyvään kohteluun. Monet varmasti ajattelevat, että olisi liian kallis ratkaisu, mutta uskoisin, että tämä maksaisi itsensä takaisin lasten aikuistuessa turvallisemmista olosuhteista sekä vanhempien kehityksenä.
Voisin laittaa saman vastauksen. T. toinen totaali-yh 24/7/365 + mummot ja papat 400km päässä, joita toki kerran vuodessa hälyytin lasta hoitamaan.
Tosin minulla on ollut lapsi mukana kampaajalla, hierojalla, hammaslääkärillä ja sairaalassa. Onneks joka paikassa on löytynyt joku toimistontäti hetkeksi vahdiksi ja minulla on ollut rauhallinen ja hyvin käyttäytyvä lapsi. Hammaslääkärissä hän sai oman tuolin hoitajan viereen, koska halusi seurata, miten äidin hampaita paikattiin. Hammaslääkäri kehaisi, että ei ole koskaan nähnyt tuollaista lasta ja kiinnostus viittaa, että meillä on siinä tuleva lääkäri.
Perhepäivähoitajan kanssa ollaan sovittu joustavasti, että olen saattanut tuoda lapsen puoleksi päiväksi, jos on tarvinnut. Vain kerran kesän varahoito alkoi nipottamaan, koska minulla ei ollut kesälomaa (vaihdoin työpaikka) ja päivähidon pakotuksesta, jouduin ottamaan palkatonta vapaata ja talous olikin sitten sen kesän kuralla ja sitä piti korjata pitkälle syksyyn. Ratkaisut eivät siis ole aina itsekkäitä.
Siksi kun mää oon niin laiska tekemään päivällä tuolle penskalle safkaa ja mulle jää näin enemmän aikaa roikkua somessa.