Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
1341/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä edelliseen:

Kotonaoloajan 3 v jälkeen palasin työhöni. Elintaso koheni normaaliksi. Tulimme toimeen.

Lapsi oli päiväkodissa ja eskarissa.

Apuja, sukulaisia ei ollut. Pari aikuista sinkkunaisystävää minulla oli, jotka kävivät kylässä, mutta harvoin olivat lapsen kanssa kuin tunnin-kaksi, jos kävin esim hammaslääkärissä tai sairaalatutkimuksessa. Tosin en apuja kaivannutkaan. Pärjäsin, koska motivaatiota oli. Olin päättänyt pärjätä.

Toki väsynyt olin. Tietenkin. Oman itseni panin tyystin sivuun lapsen ajaksi. Elin hänelle.

Lapsi on lapsi vain kerran. Nauti ajasta!

T: vanha vanhempi

Vierailija
1342/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän ammatissa olisi syysloma? Opettajat pois lukien 🤔 tätä olen ihmetellyt että miksi päiväkodit ovat koulujen syyslomien aikaan vain erityisjärjestelyin auki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työpäivänä en kerkiä, vaan puolisoni joutuu silloin heidät viemään.

1344/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän ammatissa olisi syysloma? Opettajat pois lukien 🤔 tätä olen ihmetellyt että miksi päiväkodit ovat koulujen syyslomien aikaan vain erityisjärjestelyin auki

Osalla perheitä on pieniä koululaisia ja ottavat lomaa jolloin myös päiväkodissa oleva on lomalla tai ovat esim. lähdössä reissuun koska koululaiset lomalla.

Vierailija
1345/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteita lienee monia. Meillä ei ollut aikanaan ketään hoitamaan lapsiamme, että olisimme voineet joskus levätä. Isovanhemmat tekivät työuraa tai olivat muuten vain epäluotettavia. Miehen sisarusten perheiden mukana tuli sitten taas oma vuoro vahtia heidän lapsiaan, mikä ei ollut kevyttä hommaa sekään. Silloin lapseton veljeni ei hoitanut kertaakaan... Sellainen on tämä yhteiskunta nykyään, että monet huutavat "mitäs teit niitä lapsia jne..." Jes, hedelmällistä puhetta. 

Olisi ollut ehkä mahtavaa pitää yksi tuollainen vapaapäivä, mutta enpä koskaan pitänyt. Korkeintaan kävin pari kertaa kaupassa ennen lasten hakua, mikä varmaan oli sekin jonkun mielestä itsekyyden multihuipentuma. 

Jotkut kaverit aina vinkkas MLL:n hoitajia, mutta he olivat aina eri ja siinäkin oli iso metatyö järkätä sellaisia...

Vierailija
1346/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itselläni olisi lapsia, olisi sitä parempi, mitä vähemmän joutuisin heidän kanssaan tekemisiin.

Vierailija
1347/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42269 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla perheitä on pieniä koululaisia ja ottavat lomaa jolloin myös päiväkodissa oleva on lomalla tai ovat esim. lähdössä reissuun koska koululaiset lomalla.

Mitäs sitten talvilomalla tehdään kun on jo se loma käytetty syyslomaan? Ei näitä lomia niin vain oteta useimmissa töissä

Vierailija
1348/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisia syitä voisi olla vaikkapa:

-vanhemman uupumus, jolloin hetken lepo voi kantaa pitkälle arjessa

-työuupumus tai sen riski uusiutua

-joku vastaanottoaika mikä sujuu paremmin ilman lapsia

-työhaastattelu

-kodin siivous hoitopäivän aikana

-uniongelmat 

Mulla tästä listasta väsymys ja siivoaminen. Kivittäkää vain, mutta usein käytän sen ajan ihan rehelliseen lepoon, en edes somettamiseen. Harvoin tulee käytettyä pyhien jälkeisiä arkipäiviä, jos olen itse vapaalla, mutta muuten viikottain lapset on päivän päikyssä kun olen itse kotona. Toki he muutenkin ovat vain osapäiväisenä muutaman päivän viikossa. Molemmat vanhemmat käyvät töissä. 

Vierailija
1349/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksikö vein aikoinani joinain vapaapäivinäni?

Päiväkoti vapaapäivinäni tuli halvemmaksi kuin yksityiseltä hoitajan osto mm. seuraavien ajaksi:

lääkärikäyntini: hammaslääkäri ihon valohoito, silmälääkäri, gynekologi, terapia, ihotautilääkäri

Ja juu. 3 päivää vuodessa pidin omaa lomaa yksin: 1 päivä kesällä, 1 ennen joulua ja 1 pääsiäisenä. Tuolloin valmistelin lapselta salaa synttärit, joulun ja pääsiäisyllätykset.

Ja juu, tiedän olleeni tämän takia paha vanhempi ja vielä huonompi 24/7/365 yh.

Juuri tämä. Kai nyt vanhemmallakin pitää joskus olla mahdollisuus myös omaan aikaan ja mitä se kenellekään kuuluu, mitä silloin tekee. Jos lapsi on rutinoitunut käymään päiväkodissa ja viihtyy siellä laadukkaassa varhaiskasvatuksessa (eikö?), niin onhan se tuttu hoitopaikka nyt lapselle parempi kuin joku erikseen palkattu vieras hoitaj

Nimenomaan verovaroin ei kuulu kustantaa kenenkään "omaa aikaa" vaan se kustannetaan omasta pussista, sukulaisia tai kavereita avuksi käyttäen tai sitten ei vietetä sitä "omaa aikaa". 

Velkaa on valtiolla muutenkin, sitten nämä yh:t ja muut vetkut luulevat että tämä on jokin oikeus tuoda lapset päikkyyn "koska mä tarviin ripsihuollon" tms. 

Ei h....vetti. Jättäkää lapset tekemättä tai harkitkaa kunnolla jos ei onnistu lapsen kanssa touhuilut vapaalla ja "minäminä" on tärkeintä?

Vierailija
1350/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei rakasta lastaan. Ei halua hoitaa, hoivata eikä suojella.

Sinne vaan älämölöön huudon ja sekasorron keskelle koko vapaapäiväksi.

Ajattele, jos työpaikassasi huudettais ja kiljuttais ja riehuttais koko päivä. Mieti.

Vierailija
1351/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun  minä olen ollut yön duunissa, niin taatusti mies vie lapsen aamulla päiväkotiin.

Että minä saan päivällä, ja pystyn taas illalla lähtemään yövuoroon töihin.

Vierailija
1352/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä42269 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten talvilomalla tehdään kun on jo se loma käytetty syyslomaan? Ei näitä lomia niin vain oteta useimmissa töissä

Kyllä loma-aikoihinsa saa useimmissa töissä vaikuttaa tai ainakin toivoa. Tietysti kaikki ei voi olla just silloin syys- tai talvilomaviikolla lomalla. Jos perheessä on kaksi vanhempaa niin toinen voi ottaa syysloman ja toinen talviloman, voi säästää kesälomasta päiviä syksylle, voi olla saldovapaita, lomarahavapaita... Tai voi olla että lapset menee isovanhemmille syyslomalla. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka monia. Ei onnistu kaikilla, mutta monilla kyllä, siksihän ne päiväkodit ei ole normaalisti auki kun niin monet lapset on poissa. 

Vierailija
1353/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse joskus muinoin soitin tarhaan, että viisivuotiaani ei tule sinne, kun meillä on yhteinen vapaapäivä. Sieltä hoitaja moittien muistutti, että koulustahan ei sitten tällä tavalla voi olla poissa. Että näinkin päin.

Ai, jukolauta, että olisin repinyt tuollaiselta hoitajalta silmät päästä. Päiväkoti on päiväkoti ja koulu on koulu. Aivan eriasioita jo lainkin vaatimusten edessä. Turha vertailla. Toisekseen koulustakin voi pitää vapaapäiviä toisinaan. Niin mä tein muksujen kanssa. Ilmoitin aamulla wilmassa, ettei muksu tule tänään kouluun.

Välillä lähdettiin leffaan, toisinaan uimaan... Kyllä omalla arkivapaalla, pari kertaa kuussa humputeltiin menemään. Koulu kun suju, niin välillä sai höllätä. Eikä tietenkään koepäivinä kirmailtuu museoon tai muuten tiukkana koulupäivänä. Katoin lyhyen päivän ja yleensä oli liikuntaa tai kuvista niinä päivinä.

Jatkoin samaa yläasteellakin ja olivat tyytyväisiä. Muutoin ei kumpikaan lintsannut. Muutama myöhästyminen tuli yläasteen aikana. Ahkeria olivat silloin ja nyt. Kumpikin yliopistossa ja duunissa. Asialliset homma hoituvat hyvin ja huilipäivänkin voi ottaa toisinaan. Jaksaa taas tehdä järkeviä asioita paremmin. Viikonloput ei aina riitä.

Vierailija
1354/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YH:t ja muut vetkut? Et oo tosissas? 🤦🏻

Vierailija
1355/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisia syitä voisi olla vaikkapa:

-vanhemman uupumus, jolloin hetken lepo voi kantaa pitkälle arjessa

-työuupumus tai sen riski uusiutua

-joku vastaanottoaika mikä sujuu paremmin ilman lapsia

-työhaastattelu

-kodin siivous hoitopäivän aikana

-uniongelmat 

Mulla tästä listasta väsymys ja siivoaminen. Kivittäkää vain, mutta usein käytän sen ajan ihan rehelliseen lepoon, en edes somettamiseen. Harvoin tulee käytettyä pyhien jälkeisiä arkipäiviä, jos olen itse vapaalla, mutta muuten viikottain lapset on päivän päikyssä kun olen itse kotona. Toki he muutenkin ovat vain osapäiväisenä muutaman päivän viikossa. Molemmat vanhemmat käyvät töissä. 

Lisään vielä, että päiväkodista on pyydetty, että nuorempi olisi useammin. Tämä siksi, että pysyisi rytmi ja tutustuisi paremmin muihin lapsiin ja aikuisiin. 

Vierailija
1356/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YH:t ja muut vetkut? Et oo tosissas? 🤦🏻

Tämän piti olla vastaus toiseen viestiin, olisi pitänyt lainata.. Ilmeisesti tätä YH:ta vähän väsyttää. 

1357/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä42269 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kun lapset oli pieniä niin puolison kanssa pidettiin lomat peräkkäin ja syyslomalla käytti toinen talvilomaa ja talvilomalla toinen, joulunaikaan muutama palkaton  lisänä ehkä joku koulutusvapaa, oma valinta miten lomat pitää. Meillä pidettiin lapsilähtöisesti. 

Vierailija
1358/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joskus ollut vuorotyön vapaapäivinä, ihan ryhmän LTO:n siunauksella. Esim.omassa työssäni on 12 h, raskaat yövuorot. Niiden perään on yleensä 4-5 pvän vapaat. Jos laitan lapsen vain vikan yövuoron jälkeisenä päivänä hoitoon, olen kyllä aivan tööt vielä sen seuraavankin. Lisäksi lapselle (4 v jo) on hankalaa olla lähes viikko poissa hoidosta vähän väliä. Lto sanoi, että ryhmäytymisen kannalta kannattaa huolehtia et vaka päiviä on yli 2 viikossa. Meillä juuri noiden miehen kanssa ristiin menevien työpäivien ja vkoloppu/yötöiden vuoksi joskus olisi saattanut tulla monta viikkoa jotain 2 hoitopäivän viikkoja, jos kriteerinä se että aina kun jompikumpi vanhempi kotona, täytyisi lapsen olla kotona. Kuulema lain mukaankin saa osallistua päiväaikaan varhaiskasvatukseen, vaikka vanhemmalla ois vapari. Meillä tehnyt nyt pääsääntöisesti nelipäiväistä viikkoa

Vierailija
1359/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävää, että varhaiskasvatuksessa työskentelee ap:n kaltaisia ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä miten moninaisia syitä tämän takana voi olla. Vanhemman uupumusko on sitten parempi kuin että se vanhempi saisi sen yhden vapaa päivän itselleen? Ymmärrän että on niitä jotka käyttävät tätä päivähoito-oikeutta väärin ja että lapsikin kaipaa lomaa mutta itse opettajana näen kyllä myös sen nykypäivän vanhempien väsymyksen eikä siihen auta se, että ilman tukiverkkoa oleva perhe tuomitaan myös sen ainoan paikan toimesta josta nämä vanhemmat ideaali tilanteessa voisivat saada edes jotain tukea jaksamiseensa, päivähoidon muodossa. Itse toivoisin, että lähtökohtaisesti ajattelisimme toisistamme hyvää ja ymmärtäisimme, että suurin osa pitää sen lapsen ylimääräisen hoitopäivän ihan aidon ja oikean tarpeen vuoksi. Se tarve voi olla lääkärissä käynti jotta sillä lapsella olisi jatkossakin terve (oikeasti joissain tapauksissa menisin niinkin pitkälle, että  elossaoleva) vanhempi tai vaikka esim. ap:n kovin tuomitsema kampaajakäynti. Kun se yksi helatorstain jälkeinen perjantaivapaa voi saada sen vanhemman jaksamaan uupumukseltaan taas muutaman viikon eteenpäin. Ymmärrän, että varhaiskasvatuksen puolella on raskasta mutta sitä tuskin auttaa se, että asenne vanhempia kohtaan on sellainen ettei minkäälaista luottamusta heidän ja päiväkodin väen välille voi syntyä. 

Vierailija
1360/1734 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen vapaapäivänä ja hoidan omat lääkärikäynnit ja muut pakolliset menot. Opiskelulle on aika vaikea löytää aikaa kun on työssäkäyvä ja perheellinen. Jotkut haluaa lisäkouluttautua ja se on hyvä asia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi