Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Mitenkähän yksinhuoltaja hoitaa pankki yms. virastoasioinnit, jos ei vapaapäivänään? Gynelle on myös kiva mennä 3 pienen lapsen kanssa.
En mä koskaan turhaan hoitoon vie, mutta joskus on vaan pakko ilman lapsia omiakin asioita hoitaa.
Siksi että lapseni päivärytmi sitää vaatii. Siksi että lapseni sosiaaliset taidot kehittyy ryhmässä paremmin kuin kotona. Siksi, että lasku tulee poissaolopäivistäkin, vaikka olisi sairaana kotona. Nämä nyt aluksi.
Työttömänkään ei koskaan kannata ilmoittaa päiväkotiin alkanutta työttömyyttään ettei lapsi menetä vakituista hoitopaikkaansa. Tarhan johtajatädit ovat niitä pahimpia taloonpäin vetäjiä.
Lasten subjektiivisesta oikeudesta päivähoitoon tapeltiin aikoinaan vuosia, ja siitä kannattaa vanhempien pitää kynsin ja hampain kiinni. Jos kunta saisi päättää, lapset olisivat kotona pois kunnalle kuluja aiheuttamasta.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvattajat halutaan alentaa hoitajiksi/lastenvahdeiksi.
Ihmettelen kun kotona lapsia kasvattamaan kelpaa kuka tahansa isi ja äiti, mutta tarhassa siihen vaaditaan kohta jo varmaan korkeakoulututkinto?! Työnantajan arvostus palkassa paljastaa, että korkeakoulutettu hoitaja on kunnalle pelkkä välttämätön paha ja kuluerä.
Tämän avauksen kaltaiset tölväykset kyllä tekevät hallaa sille, että varhaiskasvatuksen työntekijät kaipaavat (ja yleisesti myös ansaitsevat!)lisää arvostusta. Huoltajien arvosteleminen Vauva-palstalla (saati muuallakaan) ei herätä luottamusta eikä ole ammattitaitoista viestintää...
Tokihan nämä samat mielipiteet näkyvät säännöllisesti myös lehtien palstoilla klikkiotsikoina vuorotellen niiden tölväisyjen kanssa, miten ne 'kotona kasvaneet kyllä tunnistaa, kun eivät omaa sosiaalisia taitoja alkuunkaan'. Ehkäpä ne pientä sisarusta kotona hoitavat itsekkäät huoltajat esim. haluavat juuri sen vuoksi viedä sen isomman päiväkotiin, että siellä niitä taitoja oppisi? Tai siis oppii, jos opetetaan. Tämä tietenkin riippuu täysin henkilökunnan osaamisen tasosta.
Eivät nämäkään asiat ihan mustavalkoisia ole, mutta melkoinen rimanalitus koko keskustelu ko.päiväkodinjohtajalta.
En jaksa ymmärtää vanhempia, jotka tuovat lapsensa päivähoitoon vapaapäivinään. Miksi äidit ja isät eivät hoida lapsiaan itse, kun kerran ovat kotona?
En ymmärrä myöskään niitä vanhempia, jotka kuskaavat lapsiaan jatkuvasti sukulaisten hoidettavaksi. Vanhemmat vetävät lonkkaa kotona ja notkuvat kaljaterasseilla, etelänmatkoilla ja milloin missäkin. Lapset kiertävät isovanhempien ja sukulaisten hoidettavana. Arkisin, viikonloppuisin, juhlapyhinä ja päivähoidon ja koulun loma-aikoina. Surullista!
Nämä vanhemmat ovat yleensä joko uusavuttomia, uushaluttomia, mukavuudenhaluisia tai laiskoja. Tai tätä kaikkea yhdessä. En ymmärrä, miksi äiti ja isä eivät huolehdi omista lapsistaan, vaan siirtävät oman vastuunsa pois kodilta. Tämän on lapsen huoltajilta vastuun pakoilua ja suoranaista välinpitämättömyyttä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan palvelusta aika kovan hinnan joka kuukausi ja lapsi tykkää käydä tarhassa, siellä on kaverit ja oppii uutta. Parempi sen siellä on kuin kotona kattomassa telkkaria koko päivän.
Itsekin aina ihmettelen miksi asiakkaat tulevat kampaajalle, eikö riittäisi, että maksavat vaan sen palvelun ja antaa minun sitten olla rauhassa, en jaksaisi tehdä töitäni.
Etkä maksa. Varhaiskasvatus on Suomessa naurettavan halpaa huoltajalle.
413e/kk on minusta aika paljon. Vantaalla näin. Kahdesta lapsesta.
No jos tuo 413 e/kk on yhteensä kahdesta lapsesta, niin onhan se halpaa!
Vierailija kirjoitti:
YH:t ja muut vetkut? Et oo tosissas? 🤦🏻
No tämä minullakin pisti silmään. Todellisuudessa kuka hyvänsä voi päätyä yksinhuoltajaksi; kuka kuoleman, kuka jättämisen, kuka avioeron, kuka minkäkin vuoksi.
Muutama vuosi sitten juuri seurasin sivusta kahden tutun avioparin erokipuiluja. Kummassakin tapauksessa toinen vanhemmista heittäytyi ikäänkuin yhtäkkiä sinkuiksi ja jättivät toiselle vanhemmalle lapset kontolleen. En olisi uskonut näistä 'uussinkuista' , jos en olisi tätä soppaa läheltä seurannut. Kyse ei ollut mistään hulttioista, vaan aiemmin ihan työssäkäyvistä, asiansa ja lapsensa hoitaneista aikuisista. Ehkä nämä ovat niitä vetkuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä juurikin oli lakkoja ja ulos marsseja. Päivähoidosta pyydettiin lapsia mahdollisuuksien mukaan pitämään kotona. Tuli tiedote parin päivän päästä, jossa vastattiin vanhempien yleisimpiin kysymyksiin, jotka kaikki liittyivät maksuvapautuksiin. Itse pidin lapset kotona tehden päätöksen heidän parastaan ajatellen, mutta todella monella se päätös perustui rahaan. Tämä oli hyvin silmiä avaavaa
Onpas kummallinen oletus. Jos ihmiset maksujen takia ei haluaisi viedä lapsiaan päiväkotiin, niin kai he sitten kokonaan hoitaisi heidät kotona? Meillä päätös on aina perustunut lapsen parhaaseen (tosin en tiedä onko sekään lapsen paras pyöriä kotona katselemassa telkkua kun vanhemmat tekee töitä), omaan laiskuuteen lähteä kuskaamaan jonnekin eri päiväkotiin ja päiväkodin järjestelyjen helpottamiseen, maksuvapautus on vaan kiva lisä.
Telkkarista vain muutama valittu lastenohjelma tai luonto-ohjelma.
Muuten leikkivät, piirtävät, rakentavat legoilla tms, juttelevat, pelaavat lautapelejä ja korttipelejä.
Osallistuvat kaikkiin kodin jokapäiväisiin askareisiin: petaavat pedit, kattavat pöydän, laittavat astiat ast.pesukoneeseen, pyyhkivät pöydän, kuorivat hedelmiä, pesevät perunoita, viikkaavat pyykkiä. Kykyjensä mukaan.
Normaalia elämää !
Leikkivät ulkona(kin) !!!
Seurakunnan kerhot esim ilmaisia.
Kirjastopalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän yksinhuoltaja hoitaa pankki yms. virastoasioinnit, jos ei vapaapäivänään?
Gynelle on myös kiva mennä 3 pienen lapsen kanssa.
En mä koskaan turhaan hoitoon vie, mutta joskus on vaan pakko ilman lapsia omiakin asioita hoitaa
- Näin onkin hyvä, ja siitä ei varmaan ollut aloittajan kirjoituksessa kyse.
- Ylipäätään se on unohdettu, että lasten kasvatusvastuu on vanhemmilla. Kiljutaan vaan, että "Mulla on oikeus! Lapsilla on oikeus olla varhaiskasvatuksessa" jne. Juu niin onkin, mutta lapsen paras olisi läsnäolevat vanhemmat, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita lapsen tarpeista ja kehityksestä. Tuo perustelu, että tarvitsee käydä lääkärissä ym. on vain saivartelua, kyse ei olekaan kerran vuodessa olevista menoista vaan kokonaisuudesta. Virastoasiakin hoituvat pääasiassa netissä nykyään.
Työskentelen päiväkodissa opettajana, ja useimmiten lapsi kertoo tosi innokkaana, jos on tulossa vapaapäivä, koska se on lapsellekin vapaa! Lasten väsymyksen kyllä huomaa, onhan päivä aikuisen päivää pidempi (aikuisella työ+matkat, jotka lapsi on päiväkodissa) ja ympärillä hurjan monta samanikäistä, joista toiset vaativampia käytökseltään kuin toiset. Vaikka aikuinen on päiväkodissakin se turvallinen, jolle voi kertoa ilot ja surut, on hälinä välillä melkoista ja saattaa aiheuttaa lapsille stressiä.
Siellä kotona lapsi saa (tai pitäisi saada) enemmän huomiota kuin päiväkodissa, jossa suuret ryhmät, paljon siirtymiä eikä lapsentahtisuutta pysty aina huomioimaan toiminnassa niin kuin haluaisi, koska niitä tarvitsevia lapsia siellä riittää. Sanotaan, että lapsi sopeutuu, mutta kyllä lapsi oireilee monella tavoin, joka tuntuu aina kurjalta. Tämä myös muistutukseksi uusioperheille, joissa on sun, mun ja meidän lapset, etävanhemmat yms.
Ja sitten kun lapsella on kotipäivä, ei tarvitse aina ohjelmoida koko päivää täyteen menoja. Lapsi nauttii, kun asetut lattialle leikkiin mukaan ja huomaat lapsen saavutukset ja pienet eleet. Siitä itsekin nautin työssäni, läsnäolosta lasten kanssa. Lapsethan ovat ihania persoonia, joiden hyvinvoinnista vaan olen välillä huolissani.
Älä tee lisää lapsia, jos arki tuntuu liian raskaalta. Töitä on vielä pikkulapsiarjen jälkeen koulu- ja nuoruusiässä hurjasti, ja alle kouluikäisen tukeminen myös kotona kantaa kyllä hedelmää jatkoon. Tao siis kun rauta on kuumaa. Opeta lapsellesi pettymyksien sietokykyä, ole läsnä, kannusta yrittämään sinnikkäästi ja iloitse onnistumisista, ota lähelle. Siitä saa itsekin voimia.
En kerro päiväkodissa olevani vapaalla, eikä nekään ole koskaan huomanneet ihmetellä miten mulla ei ole lomaa koskaan. Kolmas lapsi on nyt päiväkodissa.
Jaa miksi vien sinne? Hoitakoon valtio, se niistä haluaa hyötyä.
Niin kauan kun maksan satoja euroja kuukaudessa siitä että lapsi joko on tai ei ole hoidossa, se siellä sitten todellakin on? Jos hyöty olisi välitön, eli seuraavan kuun hoitomaksu päivän verran vähemmän niin asiaa voisi harkita, mutta kun ei ole
Käyttäjä42269 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän ammatissa olisi syysloma? Opettajat pois lukien 🤔 tätä olen ihmetellyt että miksi päiväkodit ovat koulujen syyslomien aikaan vain erityisjärjestelyin auki
Osalla perheitä on pieniä koululaisia ja ottavat lomaa jolloin myös päiväkodissa oleva on lomalla tai ovat esim. lähdössä reissuun koska koululaiset lomalla.
Muutamia esimerkkejä mainitakseni. Vanhempi voi olla yrittäjä, joka pitää lomaa tasan silloin kuin haluaa tai vanhemmalla voi olla saldotunteja, jotka työnantaja edellyttää pidettäväksi vapaana.
Ei ole enää pieniä lapsia, mutta kun oli, niin ihan toin vapaalla hoitoon, että saadaan lapsetonta aikaa, ja koska se oli mahdollista. Ap ihan oikein yrittää muuttaa oikeutta, mutta sen käyttäjiä on turha mollata. Aika harvassa ovat ne, jotka joka asiassa valitsevat itselleen huonomman/kalliimman vaihtoehdon muiden tuntemattomien ihmisten vuoksi. En minä ainakaan. Ja omatunto on puhdas, ja lapsetkin kasvaneet kunnon kansalaisiksi. Olen silti itse sitä mieltä, että jos ei käy töissä, tai on lomalla/ vapaalla, lapset pitää hoitaa kotona. Ei ole mistään varhaiskasvatuksesta kiinni, minkälaisia aikuisia lapsista tulee. Kotiolot ne on mitkä merkkaa. Ja yhtähyvin voisivat työssäkäyvät valittaa, että ei ole tasa-arvoista, kun työttömien lapset saavat olla perheen kanssa koko päivät. Ei tarha ole tarkoitettu muuhun, kuin lasten vahtimiseen, silloin kun vanhemmat on töissä. Ja niinkuin kirjoitin, niin käytin systeemiä hyväkseni, mutta silti toivon systeemiin muutoksen.
Minulla on aina "vapaapäivä". Hoidan tosin aina vauvaa, joka on huono syömään ja nukkumaan. Olisi siinä isoveljellä 5 v vähän tylsää olla kotona, kun ensin imetän 1,5 tuntia, sitten hytkyttelen itkevää vauvaa, lisää imetystä, yritän nukuttaa vauvaa tunnin, ei saa häiritä, lisää imetystä, nyt vauva itkee taas... ehkä on kuitenkin kivempi käydä mieluummin kavereiden kanssa leikkimässä. Ei pitkää päivää kuitenkaan.
Koska ne voi. Kun on mahdollisuus, niin tietysti sitä köytetään sumeilematta.Omat lapseni jo 30 molemmin puolin. Kun he olivat pieniä, niin tuollaista oikeutta ei ollut. Lomat ja vapaapäivät tietysti 3 lasta kotona. Työpäivän ajan vain hoidossa. Ja pystyin silti hoitamaan kauppareissut ym lapset mukana. Samoin tarvittaessa pääsi kampaajalle, hammaslääkäriin, gynekologille. Ne vaan piti suunnitella ja sopia ajoissa ja tarkasti, että sai jonkun hommattua lasten kanssa siksi ajaksi. Nykyvanhemmille kaiken pitää olla helppoa ja mahdollista ja ilmaista. Yhteiskunnan pitää maksaa lasten hoito vanhempien oman ajan, parisuhdeajan, kodinhoitamisen ja harrastusten ajaksi. Ei se ihme, että valtio velkaantuu. Toki on koteja, joista lapsen on hyvä päästäkin hoitopaikkaan turvaan edes päivän ajaksi.
Yh: na tiedostan että mun lapsi tekee pitkää päivää ja pitkää viikkoa päikyssä. Syystä että teen kahta työtä. Tästä olen saanut päiväkodissa moitteita. Yleensä hammaslääkärit yms ajoitan niin että ovat ennen tai jälkeen työpäivän, niin lapsi on vain silloin pitemmän päivän hoidossa. Hänellä on 13- vuotias sisko, jonka kanssa alan jättämään häntä sitten kun täyttää 4v. Tällä hetkellä lapsi on 2v, ja mielestäni liian pieni jäämään nuoren siskon hoiviin pitkäksi aikaa, joten päiväkodista riippuvaisia ollaan vielä. Mutta joka ikinen loma ja vapaa ollaan yhdessä 24/7. Esikoisen kanssa oli kotona neljävuotiaaksi asti, ja siitäkin sain moitteita aina siitä alkaen kun lapsi täytti 2v että lapsi pitää laittaa hoitoon että saa ikäistään seuraa jne.
Miksi ylipäänsä olette töissä päiväkodissa, jos työt ei kiinnosta? Itse en ole äiti, mutta ihmettelen kuitenkin kuinka te päiväkodin tädit yritätte työntää ne lapset kotiin, vaikka nimenomaan päiväkoti hoito on se mikä teille töitä antaa.
Sitä paitsi; miksi ihmeessä pitäisi palkata erikseen joku lapsen vahti vanhemman gynekologin/urologin ajaksi tai jonkun muun vastaavan menon ajaksi, vaikka päiväkodissa on jo lapselle tutut aikuiset ja kaverit. Itse ainakin viihdyin aikoinaan päiväkodissa paremmin kuin omassa kodissa. Päiväkodissa sain seuraa, mutta kotona olin yksinäinen
Vierailija kirjoitti:
Yh: na tiedostan että mun lapsi tekee pitkää päivää ja pitkää viikkoa päikyssä. Syystä että teen kahta työtä. Tästä olen saanut päiväkodissa moitteita. Yleensä hammaslääkärit yms ajoitan niin että ovat ennen tai jälkeen työpäivän, niin lapsi on vain silloin pitemmän päivän hoidossa. Hänellä on 13- vuotias sisko, jonka kanssa alan jättämään häntä sitten kun täyttää 4v. Tällä hetkellä lapsi on 2v, ja mielestäni liian pieni jäämään nuoren siskon hoiviin pitkäksi aikaa, joten päiväkodista riippuvaisia ollaan vielä. Mutta joka ikinen loma ja vapaa ollaan yhdessä 24/7. Esikoisen kanssa oli kotona neljävuotiaaksi asti, ja siitäkin sain moitteita aina siitä alkaen kun lapsi täytti 2v että lapsi pitää laittaa hoitoon että saa ikäistään seuraa jne.
Ei kai sellaista ihmetelläkään, joka joskus käyttää tuota oikeutta. Mutta kun on ilmeisesti sellaisiakin, jotka melkein aina tuovat sen lapsen hoitoon, jotta itse saisi itselleen aikaa. Jos tulot ovat pienet tai on esim työttömänä, niin hoitomaksut ovat todella minimaaliset. Eli yhteiskunta maksaa.