Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota juuri en ymmärrä,jos on äitiyslomalla miksi lapsi viedään hoitoon.
Tähän pitäisi saada lakimuutos.Itse ainakin hätäsektion jälkeen olin siinä kunnossa, ettei voimat riitä painimaan kolmevuotiaan kanssa, eikä saakaan. Siitä leikkauksesta nyt ei kaikki toivu seuraavana päivänä, kuten parit (feikki) superihmiset tällä palstalla väittää. Eikä edes isyysvapaan aikana. Kyllä mä ymmärrän niitäkin vanhempia, joilla on esim. koliikkivauva. Onhan se niille muille lapsillekin reilumpaa, että pääsevät tarhaan tuulettumaan, eikä tarvitse kamppailla rättiväsyneen vanhemman huomiosta tai kuunnella sitä rääkymistä.
Päiväkodissa eivät tosiaan kamppaile yhtään aikuisen huomiosta.
Joo eivät 😂 Kuka huutaa kovimmin??!!!
Hei eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta!
Vedä käteen!
t. vanhemmat
Vierailija kirjoitti:
Tuota juuri en ymmärrä,jos on äitiyslomalla miksi lapsi viedään hoitoon.
Tähän pitäisi saada lakimuutos.
Itse ainakin vien siksi että vauva nukkuu paljon. Päiväkodissa saa leikkiä ja riehua ihan eri tavalla. Päiväkodissa on ainoat kaverit kun täällä syrjäseuduilla naapureita ei juuri ole. Olisi mielestäni julmaa erottaa hänet ystävistään vain siksi että nyt tulee uusi vauva. Toki lyhyempää päivää viettää. Käsi sydämellä voin sanoa tämän olevan mielestäni hänen kannaltaan parempi vaihtoehto aivan kuten niidenkin äitien jotka valitsevat toisin.
Ei muuten ikinä, mutta ensi viikon lakon aikana aion viedä. Meillä on pian muutto, tavaraa 80 banaanilaatikon edestä ja en pysty pakkailemaan kun taapero on läsnä pyörimässä ympärillä. Häiritsee liikaa enkä halua ketään lähelleni pakatessani. Mies reissutöissä rekkakuskina niin ei pääse auttamaan, yh äidin arkea elän melkein.
Muuton jälkeen entinen linja jatkuu, eli muksu on mun vapaiden aikana kotona, ei kuormittamassa päiväkotia.
Mulla ja miehellä on tällä viikolla lomaa ja lapset päiväkodissa. Tehdään kotona remonttia ja todellakin lapset on poissa tieltä jotta saadaan nopeasti tehtyä.
Hyvä kompensaatio vit tumaisen, huonostipalkatun ja raskaan kolmivuorotyön osakorvaukseksi. Ihanat ma, ti, ke vapaat, kun penskat tarhassa.
Itse olen kotona mutta en todellakaan lomalla. Teen gradua. Mies tekee kolme päivää viikossa etänä, mutta nekin on ihan työpäiviä.
Tulevaisuudessa vien lapsen hoitoon myös koulujen loma-aikoina koska minulla tuskin tulee muita lomia olemaan kuin 4 viikkoa kesällä ja joulun pyhät (ja varmaan vappu ja pääsiäinen). Tietysti lapsi on lomalla sitten aina yhtäaikaa meidän vanhempien kanssa, kesällä siis koko heinäkuun ja jouluna aatonaatosta vuoden vaihteeseen.
Varsinaisina loma-aikoina en tietenkään vienyt lasta päiväkotiin, mutta jos otin keskelle viikkoa jonkin yksittäisen vapaapäivän, niin todellakin vein. Silloin kävin gynellä, hammaslääkärissä, hoitamassa asioita, joita on vaan pakko hoitaa ns. virka-aikaan.
Lapseni ovat syntyneet 1990-luvulla. Silloin ei vanhempi lapsi edes saanut olla päiväkodissa, kun pikkusisarus syntyi ja jäin äitiyslomalle. Synnytys venyi toista viikkoa yli lasketun ajan. Joka kerta lasta päiväkodista hakiessani henkilökunta kyseli vähän kärsimättömänä, että eikö se jo kohta synny, että paikka vapautuu. Toinen lapsi oli sitä jonottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisina loma-aikoina en tietenkään vienyt lasta päiväkotiin, mutta jos otin keskelle viikkoa jonkin yksittäisen vapaapäivän, niin todellakin vein. Silloin kävin gynellä, hammaslääkärissä, hoitamassa asioita, joita on vaan pakko hoitaa ns. virka-aikaan.
Lapseni ovat syntyneet 1990-luvulla. Silloin ei vanhempi lapsi edes saanut olla päiväkodissa, kun pikkusisarus syntyi ja jäin äitiyslomalle. Synnytys venyi toista viikkoa yli lasketun ajan. Joka kerta lasta päiväkodista hakiessani henkilökunta kyseli vähän kärsimättömänä, että eikö se jo kohta synny, että paikka vapautuu. Toinen lapsi oli sitä jonottamassa.
Eikö 90-luvulla alkanut äitiysloma ennen laskettua aikaa? Eikös sen isomman olisi pitänyt jäädä kotiin heti äitiysloman alkuun, jos sääntö on tuommoinen. Kuulostaa tosi kummalle, että odotetaan vauvan syntymää että päiväkotipaikka vapautuu 😅
Yksittäisiä vapaapäiviä saatan joskus pitää niin, että lapsi on hoidossa. Jos on tarve esim käydä lääkärissä tai hoitaa jotain asioita. Sain kyllä kolmen kotiäitivuoden aikana tarpeeksi raahata lapsia mukana joka paikkaan, lääkäriin ja vakuutusyhtiöön ja pankkiin jne., enää en siihen lähde jos/kun ei ole pakko. Saikkupäivätkin saatan viettää ihan rauhassa kotona ilman lapsia. Lomat vietetään tietysti yhdessä.
Mahdollisia syitä voisi olla vaikkapa:
-vanhemman uupumus, jolloin hetken lepo voi kantaa pitkälle arjessa
-työuupumus tai sen riski uusiutua
-joku vastaanottoaika mikä sujuu paremmin ilman lapsia
-työhaastattelu
-kodin siivous hoitopäivän aikana
-uniongelmat
Entäpä ne pienet koululaiset, jotka pidetään viime minuutille iltapäivätoiminnassa, vaikka toinen vanhemmista on kotona! Käsittämätöntä. Lapsen päivä on sitten pahimmillaan 8-17 ja siitä ajasta suurin osa isossa ryhmässä. Sitten ihmetellään, että lapsi on väsynyt ja kuormittunut. Kysellään koulusta, että onko jotain erityistä tapahtunut, kun lapsi on niin hankala. Lapsi kyllä ymmärtää olevansa aina viimeinen. Ihmettelee miksi muut pääsevät aiemmin kotiin.
Maksan palvelusta aika kovan hinnan joka kuukausi ja lapsi tykkää käydä tarhassa, siellä on kaverit ja oppii uutta. Parempi sen siellä on kuin kotona kattomassa telkkaria koko päivän.
Itsekin aina ihmettelen miksi asiakkaat tulevat kampaajalle, eikö riittäisi, että maksavat vaan sen palvelun ja antaa minun sitten olla rauhassa, en jaksaisi tehdä töitäni.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä ne pienet koululaiset, jotka pidetään viime minuutille iltapäivätoiminnassa, vaikka toinen vanhemmista on kotona! Käsittämätöntä. Lapsen päivä on sitten pahimmillaan 8-17 ja siitä ajasta suurin osa isossa ryhmässä. Sitten ihmetellään, että lapsi on väsynyt ja kuormittunut. Kysellään koulusta, että onko jotain erityistä tapahtunut, kun lapsi on niin hankala. Lapsi kyllä ymmärtää olevansa aina viimeinen. Ihmettelee miksi muut pääsevät aiemmin kotiin.
No tuo on kieltämättä kummallista, ei niistä koululaisista niin paljon vaivaa kotona ole. Sen ymmärrän, ettei taaperon kanssa välttämättä onnistu joku muuttoa varten pakkaaminen tai kaipaa vaan muutoin lepoa, mut koululaiset kai osaa touhuta itsekseenkin. Meillä on aina jompikumpi vanhempi etätöissä, joten koululainen tuli ip:stä kotiin kolmen maissa. Tosin jos lapsi ei olisi voinut kävellä itse, niin olisi varmaan ollut aina se viimeinen joka haetaan puoli viiden maissa.
Minä en koskaan ole vienyt lastani päiväkotiin vapaapäivänä.
Halua olla lapsen kanssa joka hetken, jonka voin olla, en edes olisi mitenkään raaskinut viedä lasta edes hoitoon, kun piti töihin mennä, kun ikävöin lasta.
Siis käytin kaiken mahdollisen vapaa ajan lapsen kanssa ja lapsen ehdoilla.
Lapsuus menee pian ohi ja lapsi ei silloin vanhempiansa joka mutkassa tarvitse.
Itse usein vein, kun olin tässä joulukuun ja alkuvuoden työttömänä. Näin siksi, että tein työhakemuksia sellaiseen tahtiin, että se kävi ihan työstä - monesti myös videohakemuksia. Ei tuollainen olisi onnistunut puolitoistavuotiaan kotona ollessa.
En tosin aina vienyt häntä päiväkotiin, vaan vietin hänen kanssaan myös vapaapäiviä kotona. Lisäksi hain hänet yleensä aikaisin iltapäivällä.
Kyllä yli 3- vuotias voi varmaan olla sen 4 tuntia, Kaipaa jo kavereita. En ole vienyt, ei ollut edes sallittua. Kolme vuotta kotona olin, eikä kaduta yhtään. Töitä ehti tekeen sen jälkeen ihan hyvin, myös ennen sitä) lapsuutta ei takasin saa. Lapsen edun nimissä valinnat pitää tehdä.
Jos on ohuet tukiverkot, lapsen vieminen päivähoitoon vapaapäivänä voi olla tarpeellinen henkireikä. Monessa kahden vanhemman perheessä vanhemmat on ihan oikeasti jaksamisensa äärirajoilla, yksinhuoltajista puhumattakaan.
Koska katson suurta kuvaa ja osaan arvioida, mikä tuottaa perheellemme parhaan mahdollisen lopputuloksen.
Mielestäni se, että pärjää ja jopa nauttii oman lapsensa kanssa olosta on ihan hyvä vanhemmuuden mittari.