Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Maksan palvelusta aika kovan hinnan joka kuukausi ja lapsi tykkää käydä tarhassa, siellä on kaverit ja oppii uutta. Parempi sen siellä on kuin kotona kattomassa telkkaria koko päivän.
Itsekin aina ihmettelen miksi asiakkaat tulevat kampaajalle, eikö riittäisi, että maksavat vaan sen palvelun ja antaa minun sitten olla rauhassa, en jaksaisi tehdä töitäni.
Etkä maksa. Varhaiskasvatus on Suomessa naurettavan halpaa huoltajalle.
Olemme vieneet joskus lapsen hoitoon kun molemmilla on ollut vapaapäivä. Olemme pitänee nämä ns. parisuhdepäivinä, jolloin olemme keskittyneet toisiimme parina, ei vain vanhempina. Joskus on oltu vain kotona ja vietetty koko päivä makuuhuoneessa pitkän kaavan kautta tai olemme käyneet esimerkiksi kylpylässä, kasvohoidossa ja syömässä hyvin. Meillä ei ole vanhempia ja muuta tukiverkostoa lähistöllä ja lapset ovat sen ikäisiä, että vievät lähes kaiken ajan ja energian muina aikoina.
Tämä ainakin on meillä pitänyt parina ja vanhempina onnellisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vanhemmalla on vapaapäivä, myös lapselle kuuluu vapaapäivä, jos ei ole kyse jostain poikkeustapauksesta.
Paitsi että ne päiväkodithan nimenomaan eivät enää halua, että lapsi on siellä vanhemman työaikojen mukaan, vaan siitä saa tapella. Esimerkiksi vaikka työpäivä alkaisikin myöhemmin, päiväkoti riehuu, että lapsen pitää olla siellä aamukasilta.
Mikä on ihan loogista. Lapsen on oltava paikalla kun varhaiskasvatus alkaa. Eihän kouluunkaan ole ok tulla vasta joskus tunteja sen jälkeen, kun opetus on alkanut.
Mahtaako tämä varhaiskasvatuksen jankkaaja nyt luulla, että varhaiskasvatus on jotain ylimaallista opetusta, johon vanhemmat eivät pysty? Jokainen vanhempi osaa varhaiskasvattaa pientä lastaan olemalla tämän kanssa, lukemalla yhdessä kirjaa ja vaikkapa katsomalla yhdessä lastenohjelmia tai menemällä vaikka metsään kävelemään. Kun ne lapset on tehty, on niille myös annetava aikaa. Ei se sen kummenpaa ole.Enemmän lapsi hyötyy vanhemman hänelle antamasta ajastabkuin meluisan päiväkotiryhmän ns. varhaiskasvatuksesta
Vierailija kirjoitti:
Lapsi viedään päiväkotiin varhaiskasvatettavaksi. Ei "hoitoon".
Ikäänkuin lasta ei kotona kasvatettaisi.Eräs päiväkodissa työskentelevä hoitaja sanoi,että nykyään lapsia vaan säilötään päiväkodissa,ei siellä muuta ehditä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Maksan palvelusta aika kovan hinnan joka kuukausi ja lapsi tykkää käydä tarhassa, siellä on kaverit ja oppii uutta. Parempi sen siellä on kuin kotona kattomassa telkkaria koko päivän.
Itsekin aina ihmettelen miksi asiakkaat tulevat kampaajalle, eikö riittäisi, että maksavat vaan sen palvelun ja antaa minun sitten olla rauhassa, en jaksaisi tehdä töitäni.
Kyllä kotona ja kotoa käsin voi tehdä paljon muutakin kuin katsoa telkkaria.Siinä samalla kehittyy myös kekseliäisyys ja omatoimisuuskin.On myös hyvä oppia olemaan ilman,että on huvitoimikunta ympärillä koko ajan.Ihmisen mieli tarvitsee myös rauhaa .
Suurin syy taitaa olla vanhempien laiskuus!
Sitten voi kotona syödä aamupalan puolison kanssa rauhassa. Nohhuhheihjaa
Miksi ei saisi käyttää palvelua sovitut tunnit joista on maksanutkin?
Kyllä lapsi viedään kouluunkin, vaikka vanhemmalla olisi loma. En ymmärrä tätä alan työntekijöiden marinaa. Teidän tehtävä ei ole ottaa kantaa miten vanhemmat lapsensa hoitavat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsi viedään kouluunkin, vaikka vanhemmalla olisi loma. En ymmärrä tätä alan työntekijöiden marinaa. Teidän tehtävä ei ole ottaa kantaa miten vanhemmat lapsensa hoitavat.
Vertaat päiväkotia kouluun🤣🤣, en ymmärrä ettei vanhempi viihdy lapsensa kanssa. Päiväkodin kasvattattajilla on velvollisuus puuttua epäkohtiin joita havaitsevat, mikäli hoidat hyvin vanhemman tehtäväsi niin heidän ei tarvitse.
Jo 90 luvulla kun mulla pli arki vapaa tai loma, en vienyt lasta päiväkotiin, oli yleinen käytäntö. V 2000 kun kun jäin työttömäksi toinen lapsi sai kuitenkin puolipv hoidon ja piti viedä joka pv. Ajat muuttuvat.
Päiväkoti on sossujen laitos. Sinne on pakko tuoda lapsi, jos et tuo, niin et saa pitää lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä maksa. Varhaiskasvatus on Suomessa naurettavan halpaa huoltajalle.
413e/kk on minusta aika paljon. Vantaalla näin. Kahdesta lapsesta.
Lapsi viedään hoitoon, kun on hoidon tarve. Se tarve voi olla työ tai jokin muu asia eikä kuulu päiväkodille yhtään.
Milloin omat juoksevat asiat sitten voi hoitaa, ellei arkivapaapäivänä? Muut päivät ollaan töissä. Ja on paikkoja, jonne ei vaan voi ottaa lasta mukaan. Kyse tuskin on monellakaan päiväunista tai leffan katselusta, vaan asioiden hoitamisesta.
Ei rakasta lastaan. Piste.
Kuka vie lapsen villilaumaan huutomyrskyyn, jos vois olla kotona?
t: Totaaliyh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota juuri en ymmärrä,jos on äitiyslomalla miksi lapsi viedään hoitoon.
Tähän pitäisi saada lakimuutos.
Koska vauva heräilee ja itkee öisin. Esikoinen mustasukkainen ja pahimmillaan väkivaltainen vauvaa kohtaan. Koko ajan vahdittava. Päivisin pitää saada edes hetki levätä, että jaksaa tätä arkea. Lisäksi yhteiskunta on vihamielinen lapsia kohtaan nykyisin - ei saa ottaa minnekään mukaan kahta lasta ilman mulkoilua.
Miksiköhän esikoinen on mustasukkainen? Hmm, nyt on vaikea kysymys. Siihenhän se ei millään voi liittyä, että esikoinen nakataan tarhaan ja äiti ja vauva jäävät viettämään mukavaa kotiaikaa yhdessä.
Mulla on sugardady jonka tapaamisten ajaksi vien lapseni päiväkotiin mikäli isällään on töitä.
Lasta ei näissä tapauksissa arvosteta ja rakasteta lainkaan!!! Mielipiteeni.
Sain yhden lapsen Elämältä, Taivaan Lahjan 41-vuotiaana.
Olin yksin vanhempi ja kyllä, olin kolme vuotta kanssaan kotona. Olin köyhä.
Sain sos rahallista tukea vähän ajoittain.
ihanaa aikaa oli olla oman lapsen kanssa.
Leikittiin, luettiin, käytiin kirjastossa, nukketeatterissa, lastentapahtumissa, laulettiin, käytiin ulkona, kerhossa, hiekkalaatikolla, metsässä, kaupassa, pyykkituvalla, nukuttiin yhdessä vierekkäin päivittäin päiväunia, laitoin ruokaa, lapsella oli täkki ja lelut vieressäni, juttelin hänelle.
Kivaa oli. Kiitos lapselleni. Hän on minulle rakas.
Tänään hän on 19-vuotias. Meillä on erinomaisen läheiset välit.
Ei mulla muuta.
T: vanha vanhempi
Hah, voi jeesus.