Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
121/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on vapaansa ansainnut. Ei tulisi mieleenkään viedä lasta hoitoon jos itse vapaalla. Ehkä veisin satunnaisesti jos olisin yh ilman tukiverkkoja.

Se että vie lapsensa päiväkotiin kun on itse vapaalla, ei tarkoita, etteikö lapsella olisi lomaa.

Mun kuopus meni päiväkotiin vähän alle nelivuotiaana 3-5 tunnin päiville.

Hän oli siellä esikoisen eskarin ja koulun mukaan ja lomaili nelisen kuukautta vuodessa. Mutta ei aina minun ns. vapaapäivinäni.

Vierailija
122/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat on uupuneita. Siksi. Ehkä tämä on yhteiskunnallinen ongelma eikä äitien ja isien syy?

Vanhempien uupuminen on nyt muodikasta (samoin toki vaka henkilöstönkin). Vain hyvä äidit ovat uupuneita, koska he uupuvat kun yrittävät olla hyviä äitejä. Jos et ole uupunut, et voi olla hyvä äiti.

Ihmiset "uupuvat" Normaalin arjen alle. Älkää tehkö niitä lapsia jos se niin uuvuttaa. Kelle tuli yllätyksenä että ei ne tiskit häviä lapsen synnyttyä ja kaupassakin pitää jatkossa käydä? Haloo ihmiset

PS vaka pitäisi muuttaa toimimaan kouluvuoden mukaisesti kuten esiopetus

Tota, koululainen pärjää useimmiten pari tuntia itse. 3v ei pärjää yksin kun vanhempi töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsensä puleeraaminen on tärkeämpi kuin lapsi, outoa. Erityislapset eivät ymmärrä, mutta normaali lapsi tajuaa että äiti menee lystin pitoon ja hänet viskataan paikkaan johon häntä ei edes toivoteta tervetulleeksi.

Tässä mielipiteessä on kaikki vinksallaan. Ensinnäkin lasta ei jätetä yksin, vaan viedään hoitoon. Tämähän on nimenomaan välittämistä. Jos sinne kampaajalle lähdettäisiin niin, että lapsi lukitaan siksi aikaa yksin kotiin, silloin voisi sanoa, että vanhempi laittaa oman etunsa lapsen edun edelle.

Näin on taatusti tehty ja tehdään edelleen jossain päin maailmaa.

Toiseksi: päiväkodin työntekijöiden tulee toivottaa kaikki lapset tervetulleiksi ihan siihen katsomatta, mitä näiden vanhemmat sillä välin tekevät. Se on varhaiskasvattajien asenneongelma ja pikkusieluisuus, jos näin ei tapahdu. Silkkaa pahuutta ja ammattitaidottomuutta. 

Kolmanneksi: normaali lapsi ei välttämättä haluaisi lähteä äitinsä seuraksi kampaamoon. Lystinpitoa ei ole myöskään esim. lääkärikäynti, mutta joskus sekin on hoidettava, ilman lasta. 

Onko oma vanhempasi jättänyt kaikki omat menonsa tauolle, koska sinä  Ja mahdolliset sisaruksesi olitte tärkeämpiä? Boomeri-vanhemmat pistivät lapsensa lomilla omille vanhemmilleen ja nauttivat lapsivapaista koko neliviikkoisen lomansa eikä heitä siitä kukaan syyllistänyt. 

Kyllä vaan minun boomerivanhempani olivat meidän lasten kanssa kaikki lomansa silloin 70- ja 80-luvuilla.

Olivat ja eivät olleet. Lomilla valtaosan ajasta leikimme ja muuten oleilimme kavereidemme kanssa pihalla ja siinä ympäristössä. Ei äiti tai isä mukana ollut. Muutaman päivän lomamatkan teimme korkeintaan perheen kanssa ja toisen reissun mummolaan. Siinäpä ne. Tietysti tuota voi sanoa että vanhemmat olivat lomalla yhdessä mutta eivät he meidän kanssa pääsääntöisesti olleet. 

Vierailija
124/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali lapsi tahtoo osallistua vanhempiensa ja sisarustensa kanssa arkisiin asioihin vaikkapa leipoa ja poimia marjoa.

Kampaajalla käyntikin voi olla lapsesta kiva juttu, näin lapsi huomaa että elämässä on muutakin kuin huliseva lapsijoukko,  aidattu piha ja lukittu portti.

Mikä kaamea ilmaisu lapsivapaa elämä, toisaalta nythän häihin,  hautajaisiin ja muihin perhejuhliin lapsia ei saa edes viedä.

Vierailija
125/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mua riepoo nää päiväkodin työntekijät, jotka jatkubastu vinkuu täällä siitä että ihan työtä pitää tehdä. Vaihtakaa jumalauta alaa jos noin kovasti hiertää se että sielä teidän työpaikassa, joka on tarkoitettu lasten hoitoon, tosiaan on niitä lapsia.

Veikkaan että minunkin lapsen päiväkodissa hoitajat luulee että emme tee töitä vaan makaamme perse homeessa kotona, todellisuudessa molemmilla vanhemmilla liukuva työaika ja osittain etätyöt.

Vierailija
126/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Näin yh:nakin on asioita, jotka on huomattavasti helpompi hoitaa ilman lasta tai pienten lasten kanssa lähes mahdotonta / vaarallista. Esim jonkin hyllyn hakeminen huonekalukaupasta yksin lasten kanssa, lääkärikäynti, hammaslääkäri, verikoekin on melko hankala jos leikki-ikäisiä. Jouluvalmistelut, synttärit ym. ei tule mitään jos lapset pyörii jaloissa. Muuten olenkin lasteni kanssa käytännössä aina, en pysty harrastamaan mitään, mitään omaa aikaa ei ole, koskaan. Mulla ei myöskään ole noin paljon lomaa! ELi kuukausi kesällä, lasten on juhannuksen jälkeen pakko osallistua vielä hoitoon. 

Jouluvalmistelut ja synttärivalmistelut sulle oikeasti noin vaikeita asioita että lapset ei voi pyöriä jaloissa?? Toivon tosiaan että sulla on max se yksi lapsi ja sitten olet vetänyt piuhat poikki.

Jos lapset on kotona, joudun pyyhkiä niiden takapuolia 10-20 krt päivässä, pukea, tehdä ruokaa, kaupassa heitä vahdittava koko ajan ja ne myös sotkee ilman valvontaa tolkuttomasti. Ja lapsia on enemmän kuin yksi. Sulla ei varmaan ole lapsia, jos et ymmärrä, että asiat hoituvat paljon nopeammin ilman niitä lapsia ja osa asioista ei lasten kanssa hoidu ollenkaan. Esim. lapsi oksensi autoon, kun sitä putsasin lapset juoksenteli parkkihallissa. Turvallisempi niiden olisi ollut olla silloinkin hoidossa. Aika aggressiot että käyn joulukaupassa ja leivon ilman lapsia 2pv vuodessa.

Vierailija
127/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsensä puleeraaminen on tärkeämpi kuin lapsi, outoa. Erityislapset eivät ymmärrä, mutta normaali lapsi tajuaa että äiti menee lystin pitoon ja hänet viskataan paikkaan johon häntä ei edes toivoteta tervetulleeksi.

Tässä mielipiteessä on kaikki vinksallaan. Ensinnäkin lasta ei jätetä yksin, vaan viedään hoitoon. Tämähän on nimenomaan välittämistä. Jos sinne kampaajalle lähdettäisiin niin, että lapsi lukitaan siksi aikaa yksin kotiin, silloin voisi sanoa, että vanhempi laittaa oman etunsa lapsen edun edelle.

Toiseksi: päiväkodin työntekijöiden tulee toivottaa kaikki lapset tervetulleiksi ihan siihen katsomatta, mitä näiden vanhemmat sillä välin tekevät. Se on varhaiskasvattajien asenneongelma ja pikkusieluisuus, jos näin ei tapahdu. Silkkaa pahuutta ja ammattitaidottomuutta. 

Kolmanneksi: normaali lapsi ei välttämättä haluaisi lähteä äitinsä seuraksi kampaamoon. Lystinpitoa ei ole myöskään esim. lääkärikäynti, mutta joskus sekin on hoidettava, ilman lasta. 

Onko oma vanhempasi jättänyt kaikki omat menonsa tauolle, koska sinä  Ja mahdolliset sisaruksesi olitte tärkeämpiä? Boomeri-vanhemmat pistivät lapsensa lomilla omille vanhemmilleen ja nauttivat lapsivapaista koko neliviikkoisen lomansa eikä heitä siitä kukaan syyllistänyt. 

Boomerivanhemmat ei niitä lapsia mihinkään vanhemmilleen jättäny ja menny itse lomille. Täyttä potaskaa jauhat.

Minun vanhempani ovat syntyneet 1951 molemmat, minä 1982. Todellakin minut laitettiin mummin ja papan hoitoon monta kertaa vuodessa, ja kesällä kaksi viikkoa putkeen. Aina ja joka vuosi.

Enkä ole ainoa.

Vierailija
128/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksikö vein aikoinani joinain vapaapäivinäni?

Päiväkoti vapaapäivinäni tuli halvemmaksi kuin yksityiseltä hoitajan osto mm. seuraavien ajaksi:

lääkärikäyntini: hammaslääkäri ihon valohoito, silmälääkäri, gynekologi, terapia, ihotautilääkäri

Ja juu. 3 päivää vuodessa pidin omaa lomaa yksin: 1 päivä kesällä, 1 ennen joulua ja 1 pääsiäisenä. Tuolloin valmistelin lapselta salaa synttärit, joulun ja pääsiäisyllätykset.

Ja juu, tiedän olleeni tämän takia paha vanhempi ja vielä huonompi 24/7/365 yh.

Marttyyri.

Miten niin? Jos ainoa tukiverkko on päiväkoti niin silloin se on. Mulla ihan sama tilanne.

Vierailija
129/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaisuudessa kesälomaa oli kun vanhemmat lähtivät heinäpellolle ja me olimme heinäseipään vieressä ensin viltin päällä makailemassa. Vähän isompana pyörimme siellä tunnista ja päivästä toiseen. Heinien korjuun aikaan sama. Perunapellolla sama. Kasvimaalla muutoinkin sama. Tosin vaikkapa porkkanan harvennus saatiin urakaksi hyvin nuorena ja kitkeminen yleensäkin. Jos ei ollut muuta niin marjaan tai sieneen tai kalastamaan yms. Uimaan ei saatu mennä koska naapurin lapsi oli yli kymmenen vuotta aiemmin hukkunut ja äiti varma että niin käy meillekin. Vanhemmat itse pitivät sitä pelkkänä ajan haaskauksena eivätkä mukaan vahtimaan. Lomaa perheen kanssa mutta kesät olivat tylsiä koska vanhemmilla aina kiire emmekä käyneet missään. Talviaikaan kävimme mummolassa missä oli mukavaa ja mummolla ja papalla aikaa meillekin. 

Vierailija
130/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työttömän vanhemman tehtävä ole hakea kokoaikatyötä kypärä täristen 06-17 välinen aika? Missä kohtaa sitä pentua ehtisi kaitsemaan?

Vierailija
131/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali lapsi tahtoo osallistua vanhempiensa ja sisarustensa kanssa arkisiin asioihin vaikkapa leipoa ja poimia marjoa.

Kampaajalla käyntikin voi olla lapsesta kiva juttu, näin lapsi huomaa että elämässä on muutakin kuin huliseva lapsijoukko,  aidattu piha ja lukittu portti.

Mikä kaamea ilmaisu lapsivapaa elämä, toisaalta nythän häihin,  hautajaisiin ja muihin perhejuhliin lapsia ei saa edes viedä.

Tai sitten ei ole. Mitäs jos lapset alkaa tapella, koskevat johonkin kiellettyyn (niin kuin mun 2v kerran verikokeessa alkoi sormeilla niitä veriputkia), voivat karata ulos tms. niin siinähän ihmettelet kampaajalla värit päässä. :D Mulla lapset saa osallistua jossei ole älytön kiire tai asiat voi mennä ihan pieleen lapsen takia. On tilanteita, joihin lapsi ei vaan oikein sovi, esim. joku muutto.

Vierailija
132/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule, olen vapaalla huomenna töistä ja vien lapset päiväkotiin. Ensinnäkin minulla on muutamia asioita, joiden hoitaminen on jäänyt kiireisen työkevään aikana. Sujuu paremmin ilman lapsia. Toiseksi yritän tehdä rästissä olevia opintoja eteenpäin. Kolmanneksi olen aika väsynyt, ja ansainnut vuoteen yhden päivän, jolloin ei tarvitse mennä töihin eikä huolehtia lapsista koko päivää. Eli vaikken sitten jaksaisi tehdä opintoja tai juosta hoitamassa asioita, lepäilen päivällä edes muutaman tunnin ihan yksin.

Vierailija
133/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on vapaansa ansainnut. Ei tulisi mieleenkään viedä lasta hoitoon jos itse vapaalla. Ehkä veisin satunnaisesti jos olisin yh ilman tukiverkkoja.

Se että vie lapsensa päiväkotiin kun on itse vapaalla, ei tarkoita, etteikö lapsella olisi lomaa.

Mun kuopus meni päiväkotiin vähän alle nelivuotiaana 3-5 tunnin päiville.

Hän oli siellä esikoisen eskarin ja koulun mukaan ja lomaili nelisen kuukautta vuodessa. Mutta ei aina minun ns. vapaapäivinäni.

Tämä.

Lapsen etu on se, että hänellä on säännöllinen rytmi, säännöllinen läsnäolo siellä, säännölliset aikuiset.

Moni tekee nykyään todella ns epätyypillisesti työtä, eikä se lapsi voi alkaa elää sen mukaan, milloin niitä töitä on tai ei ole. Itselläni on työ, jossa olen joinakin päivinä töissä kello 6-23 (josta adrenaliiniryöpystä en saa unta usein kuin vasta 3-4 seuraavana yönä) ja sitten seuraavana päivänä vedän henkeä. Lapsen etu ei ole se, että hänet temmotaan sieltä ryhmästä satunnaisesti pois ja että se rättiväsynyt vanhempi sitten herää parin tunnin yötunnilla hänen seurakseen.

Vierailija
134/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerivanhemmat ei niitä lapsia mihinkään vanhemmilleen jättäny ja menny itse lomille. Täyttä potaskaa jauhat.

Minun vanhempani ovat syntyneet 1951 molemmat, minä 1982. Todellakin minut laitettiin mummin ja papan hoitoon monta kertaa vuodessa, ja kesällä kaksi viikkoa putkeen. Aina ja joka vuosi.

Enkä ole ainoa.

Minä syntynyt 1983. Kesäkuun alussa aina viikon leiri ja sen jälkeen heinäkuulle asti mummolassa. Viikko tai kaksi kotona ja sen jälkeen toiseen mummolaan. Vuosi toisensa jälkeen. Vasta elokuun alkumetreillä palasin kotiin. 

Vierailija
135/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että mua riepoo nää päiväkodin työntekijät, jotka jatkubastu vinkuu täällä siitä että ihan työtä pitää tehdä. Vaihtakaa jumalauta alaa jos noin kovasti hiertää se että sielä teidän työpaikassa, joka on tarkoitettu lasten hoitoon, tosiaan on niitä lapsia.

Veikkaan että minunkin lapsen päiväkodissa hoitajat luulee että emme tee töitä vaan makaamme perse homeessa kotona, todellisuudessa molemmilla vanhemmilla liukuva työaika ja osittain etätyöt.

Päiväkoti on tarkoitettu lasten varhaiskasvattamiseen. Mikään lapsenvahtipalvelu se ei ole.

Vierailija
136/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni menee päiväkotiin huomenna, koska olen viimeisilläni raskaana, laskettu aika meni jo, ja olo on huomattavan kurja. Kun mies ei ole kotona, en jaksa nostella lasta jne. Saisi nyt syntyä tämä, niin pääsisi näistä jatkuvista kivuista.

Lapsi jää kotihoitoon kyllä kesäkuun lopulla ja on äitiyslomani ajan kotihoidossa. Mutta nyt saa mennä päiväkotiin.

Vierailija
137/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerien aikaan lapsen saattoikin viedä kampaajalle, kun lapsi oli kurilla uhkaamalla tehty hiljaiseksi eikä häirinnyt siellä muita asiakkaita tai lähtenyt karkuun. Tuo on kuitenkin mennyttä aikaa.

Vierailija
138/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti on tarkoitettu lasten varhaiskasvattamiseen. Mikään lapsenvahtipalvelu se ei ole.

Lapsenvahtipalvelu käytännössä kuitenkin on. 

Vierailija
139/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerien aikaan lapsen saattoikin viedä kampaajalle, kun lapsi oli kurilla uhkaamalla tehty hiljaiseksi eikä häirinnyt siellä muita asiakkaita tai lähtenyt karkuun. Tuo on kuitenkin mennyttä aikaa.

Nykyään tosiaan lähes joka tenavalla adhd tai muu ongelma. Normaaleja lapsia ei juuri enää ole.

Vierailija
140/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni menee päiväkotiin huomenna, koska olen viimeisilläni raskaana, laskettu aika meni jo, ja olo on huomattavan kurja. Kun mies ei ole kotona, en jaksa nostella lasta jne. Saisi nyt syntyä tämä, niin pääsisi näistä jatkuvista kivuista.

Lapsi jää kotihoitoon kyllä kesäkuun lopulla ja on äitiyslomani ajan kotihoidossa. Mutta nyt saa mennä päiväkotiin.

Kaikkea hyvää loppupuristukseen

t. lasten kanssa työskentelevä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä