Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Minä olen vienyt lapset päiväkotiin vapaapäivinä. Minulla ei ole enää pieniä lapsia, mutta jos olisi, olisin vienyt esim. tänään, vaikka minulla on vapaapäivä. Olen tehnyt ihan koko päivän töitä ja joudun tekemään tämän pienen tauon jälkeen vielä iltaan saakka.
Kerran vein, kun oli muutto. Ja joskus olen vienyt, koska on oli pakko mennä hammaslääkäriin.
En tuntenut huonoa omaatuntoa, sillä olen kuitenkin töissä, ja päivähoitoon saavat viedä lapsensa hekin, jotka ovat kokonaan kotona.
Eli vanhemmalla pitää olla oikeus "omaan aikaan". Ok...
Varhaiskasvattajille ja päiväkodinjohtajille ei kuulu pätkääkään se, miksi lapsi tuodaan hoitoon. Todella epäammattimainen aloitus tällä ketjulla. Hallinto-puolen virasto-alamainen on ilmeisesti pitänyt ennen helatorstaita pullansyöntipalaverin rividuunareiden kanssa. Nämä ovat kertoneet pöyristyneinä, kuinka asiakkaan huoltaja mainitsi asiakasta hakiessaan menevänsä perjantaina kampaajalle ja asiakas tuodaan sillä välin hoitoon. Ilmiö on vain pahentunut kuluneen kolmen vuoden aikana.
Lasten äitien kuuluu lyhentää latvojaan fiskarsseilla kotona, kunnes kaikki perheen jälkeläiset ovat kouluikäisiä. Iltapäiväkerhoissa ei kysytä, missä sun äitis muuten tällä hetkellä on. Ei kai se vaan oo kotona kun sä oot täällä? Eikse haluu viettää aikaa sun kanssas?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vienyt lapset päiväkotiin vapaapäivinä. Minulla ei ole enää pieniä lapsia, mutta jos olisi, olisin vienyt esim. tänään, vaikka minulla on vapaapäivä. Olen tehnyt ihan koko päivän töitä ja joudun tekemään tämän pienen tauon jälkeen vielä iltaan saakka.
Kerran vein, kun oli muutto. Ja joskus olen vienyt, koska on oli pakko mennä hammaslääkäriin.
En tuntenut huonoa omaatuntoa, sillä olen kuitenkin töissä, ja päivähoitoon saavat viedä lapsensa hekin, jotka ovat kokonaan kotona.
Sori, päiväkoti on kiinni tänään.. eräs äiti oli kerran tuomassa jouluaattona ja ihmetteli, miksei päiväkoti ole auki vaikka kaupatkin ovat. Silloin teki mieli vähän näpäyttää!
Itsensä puleeraaminen on tärkeämpi kuin lapsi, outoa. Erityislapset eivät ymmärrä, mutta normaali lapsi tajuaa että äiti menee lystin pitoon ja hänet viskataan paikkaan johon häntä ei edes toivoteta tervetulleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, päiväkoti on kiinni tänään.. eräs äiti oli kerran tuomassa jouluaattona ja ihmetteli, miksei päiväkoti ole auki vaikka kaupatkin ovat. Silloin teki mieli vähän näpäyttää!
Aa okei. Mihin kaikki ne, jotka ovat töissä tänään, vievät sitten lapsensa. Huh, onpa hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kesälomat eri aikaan eli kesäkuun alkumetreiltä heinäkuun loppuun. Loma-ajaksi olemme ilmoittaneet keskimmäiset neljä viikkoa. Kummallekin jää aikaa tehdä omia töitään kotona ja huilata ilman lapsia edes vähän aikaa. Lapset saavat lomaa kuitenkin neljä viikkoa ja olemme mallikansalaisia päiväkodin mielestä.
Opiskelijat ja työnantajan vasta vaihtajat eivät tietty lomaile kesällä juuri ollenkaan tai ei ollenkaan.
Ihmetyttää vaan edelleen, vuodesta toiseen, mikseivät vanhemmat halua viettää täyttä lomakauttaan lastensa kanssa. Joillakin vanhemmilla on loma yhtäaikaa, ok. Joillakin vanhemmilla on kesälomat eri aikaan, mutta saavat ehkä pitää jonkun viikon yhtäaikaakin, mikäs sen parempaa parisuhteellekin.
Sitä en ymmärrä, mikseivät pienet lapset saa nauttia loma-ajasta ja vanhempien seurasta molempien vanhempien koko loma-ajan, jopa 8 viikon ajan.
Miksi hankit lapsia, jos et halua olla heidän kanssaan kesälomalla? Tätä miettii moni muukin palstalainen.
Kumpi on sitten parempi, lasten olla kotona sen rättiväsyneen vanhemman kanssa jonka jaksaminen on aivan piipussaan vai olla muutama ylimääräinen päivä hoidossa (esim. nyt ap valittaa yhdestä helatorstain jälkeisestä perjantaista) ja vanhempi voi edes sen yhden päivän levätä. Eihän se yksi päivä oikeasti riitä mihinkään jos vanhempi on uupunut mutta onhan se parempi kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kesälomat eri aikaan eli kesäkuun alkumetreiltä heinäkuun loppuun. Loma-ajaksi olemme ilmoittaneet keskimmäiset neljä viikkoa. Kummallekin jää aikaa tehdä omia töitään kotona ja huilata ilman lapsia edes vähän aikaa. Lapset saavat lomaa kuitenkin neljä viikkoa ja olemme mallikansalaisia päiväkodin mielestä.
Opiskelijat ja työnantajan vasta vaihtajat eivät tietty lomaile kesällä juuri ollenkaan tai ei ollenkaan.
Ihmetyttää vaan edelleen, vuodesta toiseen, mikseivät vanhemmat halua viettää täyttä lomakauttaan lastensa kanssa. Joillakin vanhemmilla on loma yhtäaikaa, ok. Joillakin vanhemmilla on kesälomat eri aikaan, mutta saavat ehkä pitää jonkun viikon yhtäaikaakin, mikäs sen parempaa parisuhteellekin.
Sitä en ymmärrä, mikseivät pienet lapset saa nauttia loma-ajasta ja vanhempien seurasta molempien vanhempien koko loma-ajan, jopa 8 viikon ajan.
Miksi hankit lapsia, jos et halua olla heidän kanssaan kesälomalla? Tätä miettii moni muukin palstalainen.
Koska sen lapsen kanssa viettää kaiken muun vapaa-aikansa ja jos viettää esim. kesälomastaankin 3 viikkoa, niin on se nyt ihan ok yhtenä lomaviikkonaan lähteä vaikka ystävien kanssa aikuisten reissuun. Jos lapsen toinen vanhempi taas on silloin töissä, niin sitten lapset on hoidossa. Esim. itse olen lähdössä kavereideni kanssa pitkäksi viikonlopuksi reissuun, niin kyllä lapset ovat silloin ne pari arkipäivää hoidossa (koska isänsä on töissä). Ei kai siinä nyt mitään ihmeellistä ole, että joskus on omiakin menoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se luetun ymmärtäminen tökkii tietyillä yksilöillä. Tiedotteita, wilmaa eikä tekstiviestejä lueta ajatuksen kanssa. Tiettyjen yksilöiden kanssa muistutetaan kerta toisensa jälkeen mm. aukioloajoista. Silti aina joku tulee lapsen kanssa nykimään päiväkodin ovenkahvaa yleisenä vapaapäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ansaitut vapaat? Rankkaa työtä te hoitajat teette, mutta ei se perjantai ole mikään yleinen vapaapäivä.
Mun näkökulmasta on aina ongelma nämä päiväkodin yllättävät kiinniolot. S2-lasten vanhemmat tulevat vasta pari päivää ennen pyytämään vapaata, kun päiväkoti on kiinni. Miten heitä ei ole infottu varapäiväkotien toiminnasta? ( Oikeasti tiedän, että on kerrottu, mutta he eivät ymmärrä. Asiaa pitää toistaa ja toistaa)
S2 lasten vanhemmat ovat yleensä pääosin työttömiä . Hoitakoon itse ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikö vein aikoinani joinain vapaapäivinäni?
Päiväkoti vapaapäivinäni tuli halvemmaksi kuin yksityiseltä hoitajan osto mm. seuraavien ajaksi:
lääkärikäyntini: hammaslääkäri ihon valohoito, silmälääkäri, gynekologi, terapia, ihotautilääkäriJa juu. 3 päivää vuodessa pidin omaa lomaa yksin: 1 päivä kesällä, 1 ennen joulua ja 1 pääsiäisenä. Tuolloin valmistelin lapselta salaa synttärit, joulun ja pääsiäisyllätykset.
Ja juu, tiedän olleeni tämän takia paha vanhempi ja vielä huonompi 24/7/365 yh.Juuri tämä. Kai nyt vanhemmallakin pitää joskus olla mahdollisuus myös omaan aikaan ja mitä se kenellekään kuuluu, mitä silloin tekee. Jos lapsi on rutinoitunut käymään päiväkodissa ja viihtyy siellä laadukkaassa varhaiskasvatuksessa (eikö?), niin onhan se tuttu hoitopaikka nyt lapselle parempi kuin joku erikseen palkattu vieras hoitaja, jonka kanssa lapsi olisi kaksin ilman kavereitaan.
Ja kyllä nämä yh-vanhemmat aivan taatusti viettävät hyvinkin paljon aikaa lastensa kanssa. Usein heillä ei ole mitään omia harrastuksia, eivätkä juuri lastenhoitoapuja muilta kysele, vaan ovat itse lastensa kanssa kaiket illat ja viikonloput. Jos siinä sitten yhtenä perjantaina helatorstain jälkeen haluaa vähän omaa aikaa, niin on se nyt kumma, että se jotakuta noin riepoo.
Niinpä. Näin yh:nakin on asioita, jotka on huomattavasti helpompi hoitaa ilman lasta tai pienten lasten kanssa lähes mahdotonta / vaarallista. Esim jonkin hyllyn hakeminen huonekalukaupasta yksin lasten kanssa, lääkärikäynti, hammaslääkäri, verikoekin on melko hankala jos leikki-ikäisiä. Jouluvalmistelut, synttärit ym. ei tule mitään jos lapset pyörii jaloissa. Muuten olenkin lasteni kanssa käytännössä aina, en pysty harrastamaan mitään, mitään omaa aikaa ei ole, koskaan. Mulla ei myöskään ole noin paljon lomaa! ELi kuukausi kesällä, lasten on juhannuksen jälkeen pakko osallistua vielä hoitoon.
Alapeukuttajat on tympääntyneitä vaka työntekijöitä
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat on tympääntyneitä vaka työntekijöitä
Tähän aikaan vuodesta lähes kaikki lasten kanssa työskentelevät on tympiintyneitä ja väsyneitä.
Kuin muillakin aloilla. Kyllä sitä lomaa odotellaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsensä puleeraaminen on tärkeämpi kuin lapsi, outoa. Erityislapset eivät ymmärrä, mutta normaali lapsi tajuaa että äiti menee lystin pitoon ja hänet viskataan paikkaan johon häntä ei edes toivoteta tervetulleeksi.
Tässä mielipiteessä on kaikki vinksallaan. Ensinnäkin lasta ei jätetä yksin, vaan viedään hoitoon. Tämähän on nimenomaan välittämistä. Jos sinne kampaajalle lähdettäisiin niin, että lapsi lukitaan siksi aikaa yksin kotiin, silloin voisi sanoa, että vanhempi laittaa oman etunsa lapsen edun edelle.
Näin on taatusti tehty ja tehdään edelleen jossain päin maailmaa.
Toiseksi: päiväkodin työntekijöiden tulee toivottaa kaikki lapset tervetulleiksi ihan siihen katsomatta, mitä näiden vanhemmat sillä välin tekevät. Se on varhaiskasvattajien asenneongelma ja pikkusieluisuus, jos näin ei tapahdu. Silkkaa pahuutta ja ammattitaidottomuutta.
Kolmanneksi: normaali lapsi ei välttämättä haluaisi lähteä äitinsä seuraksi kampaamoon. Lystinpitoa ei ole myöskään esim. lääkärikäynti, mutta joskus sekin on hoidettava, ilman lasta.
Onko oma vanhempasi jättänyt kaikki omat menonsa tauolle, koska sinä Ja mahdolliset sisaruksesi olitte tärkeämpiä? Boomeri-vanhemmat pistivät lapsensa lomilla omille vanhemmilleen ja nauttivat lapsivapaista koko neliviikkoisen lomansa eikä heitä siitä kukaan syyllistänyt.
Niinpä. Näin yh:nakin on asioita, jotka on huomattavasti helpompi hoitaa ilman lasta tai pienten lasten kanssa lähes mahdotonta / vaarallista. Esim jonkin hyllyn hakeminen huonekalukaupasta yksin lasten kanssa, lääkärikäynti, hammaslääkäri, verikoekin on melko hankala jos leikki-ikäisiä. Jouluvalmistelut, synttärit ym. ei tule mitään jos lapset pyörii jaloissa. Muuten olenkin lasteni kanssa käytännössä aina, en pysty harrastamaan mitään, mitään omaa aikaa ei ole, koskaan. Mulla ei myöskään ole noin paljon lomaa! ELi kuukausi kesällä, lasten on juhannuksen jälkeen pakko osallistua vielä hoitoon. [/quote]
Jouluvalmistelut ja synttärivalmistelut sulle oikeasti noin vaikeita asioita että lapset ei voi pyöriä jaloissa?? Toivon tosiaan että sulla on max se yksi lapsi ja sitten olet vetänyt piuhat poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä mielipiteessä on kaikki vinksallaan. Ensinnäkin lasta ei jätetä yksin, vaan viedään hoitoon. Tämähän on nimenomaan välittämistä. Jos sinne kampaajalle lähdettäisiin niin, että lapsi lukitaan siksi aikaa yksin kotiin, silloin voisi sanoa, että vanhempi laittaa oman etunsa lapsen edun edelle.
Toiseksi: päiväkodin työntekijöiden tulee toivottaa kaikki lapset tervetulleiksi ihan siihen katsomatta, mitä näiden vanhemmat sillä välin tekevät. Se on varhaiskasvattajien asenneongelma ja pikkusieluisuus, jos näin ei tapahdu. Silkkaa pahuutta ja ammattitaidottomuutta.
Kolmanneksi: normaali lapsi ei välttämättä haluaisi lähteä äitinsä seuraksi kampaamoon. Lystinpitoa ei ole myöskään esim. lääkärikäynti, mutta joskus sekin on hoidettava, ilman lasta.
Onko oma vanhempasi jättänyt kaikki omat menonsa tauolle, koska sinä Ja mahdolliset sisaruksesi olitte tärkeämpiä? Boomeri-vanhemmat pistivät lapsensa lomilla omille vanhemmilleen ja nauttivat lapsivapaista koko neliviikkoisen lomansa eikä heitä siitä kukaan syyllistänyt.
Boomerivanhemmat ei niitä lapsia mihinkään vanhemmilleen jättäny ja menny itse lomille. Täyttä potaskaa jauhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vanhemmalla on vapaapäivä, myös lapselle kuuluu vapaapäivä, jos ei ole kyse jostain poikkeustapauksesta.
Paitsi että ne päiväkodithan nimenomaan eivät enää halua, että lapsi on siellä vanhemman työaikojen mukaan, vaan siitä saa tapella. Esimerkiksi vaikka työpäivä alkaisikin myöhemmin, päiväkoti riehuu, että lapsen pitää olla siellä aamukasilta.
Mikä on ihan loogista. Lapsen on oltava paikalla kun varhaiskasvatus alkaa. Eihän kouluunkaan ole ok tulla vasta joskus tunteja sen jälkeen, kun opetus on alkanut.
Päiväkoti ei ole koulu. Päiväkoti on lasten hoitopaikka silloin, kun vanhemmat ovat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan minun boomerivanhempani olivat meidän lasten kanssa kaikki lomansa silloin 70- ja 80-luvuilla.
Miten sen puolikkailla pelaamisen saisi tukittua?
Johtaako se tällä hetkellä siihen että jos 21 lasten ryhmässä (aikuista 3) olisi kaikki puolikkaita, niin aamupäivällä paikalla olisi parhaimmillaan 42 lasta ja heitä hoitaisi ne samat 3 aikuista?