Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Siitähän teille maksetaan.
Ei oikeastaan kuulu teille miksi tuon lapseni hoitoon, jos kerran siitä on kirjalliset sopimukset tehty ja maksan siitä kuukausimaksua.
Varhaiskasvatusta pitäisi järjestää samaan tahtiin kuin kuin peruskoulu, lukukausittain. Muu olisi täydentävää hoitoa.
Vain varhaiskasvatukseen olisi subjektiivinen oikeus ja sitä olisi 4 tuntia päivässä, sisältäen lounaan. Ei ekaluokkalaisillakaan ole tuon enempää.
2 eskarivuotta olisi velvoite osallistua, tai sitten selkeästi huolehdittaisiin luku-, kirjoitus-,lasku- ja ryhmätoimintavalmiudet ja kädentaidot muulla tavoin kuntoon.
Meillä on kesälomat eri aikaan eli kesäkuun alkumetreiltä heinäkuun loppuun. Loma-ajaksi olemme ilmoittaneet keskimmäiset neljä viikkoa. Kummallekin jää aikaa tehdä omia töitään kotona ja huilata ilman lapsia edes vähän aikaa. Lapset saavat lomaa kuitenkin neljä viikkoa ja olemme mallikansalaisia päiväkodin mielestä.
No, on tässä muitakin mätiä kohtia myös ihan sieltä päiväkotien puolelta , eli kaupungit/kunnat myös tästä vastuussa.
Mun olisi mahdollista pitää lasta yksi päivä viikossa lasta kotona, koska teen 80% työaikaa. Meillä vaihtoehtona ovat 10pv/kk, 15pv/kk tai kokopäiväinen. Päiväkotimme ei tunne sellaista kuin 80% sopimus tai tuntiperusteinen. Eli käytännössä ihan turhaa pidän lastani kovin usein yhtä päivää vapaalla kun maksan hänen hoidostaan 100% hinnan. Tuo 15pv/kk ei kata sitä, että vapaapäiviä olisi yksi per viikko, vaan välillä niitä tulee 2.
Vierailija kirjoitti:
Siitähän teille maksetaan.
Ei oikeastaan kuulu teille miksi tuon lapseni hoitoon, jos kerran siitä on kirjalliset sopimukset tehty ja maksan siitä kuukausimaksua.
Maksa yksityinen hoitaja kotiisi niin voit sanoa jotain maksajan roolissa.
Ai on kallista vai?
Juu meissä vaka-alan ihmisissä on kahta kuntaa. Ne keitä ei kiinnosta mitä vanhemmat tekee lapsen hoitovarauksen ajan ja niitä, jotka jaksavat miettiä , kuinka jonkun äiti/isä on vain kotona jne. Kuulun itse tuohon ensimmäiseen sakkiin. Minä teen työtäni, hoidan lapsia ja huolehdin parhaani mukaan, että päivä on turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
No, on tässä muitakin mätiä kohtia myös ihan sieltä päiväkotien puolelta , eli kaupungit/kunnat myös tästä vastuussa.
Mun olisi mahdollista pitää lasta yksi päivä viikossa lasta kotona, koska teen 80% työaikaa. Meillä vaihtoehtona ovat 10pv/kk, 15pv/kk tai kokopäiväinen. Päiväkotimme ei tunne sellaista kuin 80% sopimus tai tuntiperusteinen. Eli käytännössä ihan turhaa pidän lastani kovin usein yhtä päivää vapaalla kun maksan hänen hoidostaan 100% hinnan. Tuo 15pv/kk ei kata sitä, että vapaapäiviä olisi yksi per viikko, vaan välillä niitä tulee 2.
Et sinä maksa siitä hoidosta kuin murto-osan.
Järkeistyksillä alkaisi henkilökuntakin riittämään ja lasten säilöminen vähenisi. Iltapäivisin useampi voisi lyhentää päivää ja sinne saisi niitä sak tunteja kun ei ole piha täynnä virikehoidossa olevia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä maksa siitä hoidosta kuin murto-osan.
Mitä väliä? Raha on aina rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Juu meissä vaka-alan ihmisissä on kahta kuntaa. Ne keitä ei kiinnosta mitä vanhemmat tekee lapsen hoitovarauksen ajan ja niitä, jotka jaksavat miettiä , kuinka jonkun äiti/isä on vain kotona jne. Kuulun itse tuohon ensimmäiseen sakkiin. Minä teen työtäni, hoidan lapsia ja huolehdin parhaani mukaan, että päivä on turvallinen.
Ensin mainitut ovat sisäistäneet roolinsa varhaiskasvattajina ja sen, että jokaisella lapsella on oikeus kotikasvatuksen lisäksi saada myös varhaiskasvatus.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää enemmän se, että mistä se päiväkodin henkilökunta tietää, että missä se vanhempi sen päiväkotipäivän aikana on. En minä ainakaan heille omia loma-aikojani mitenkään raportoi. Onkohan ihan vaan, että mutuilevat ja juoruavat selän takana, että ei varmaan ole tuokaan menossa töihin tänään, vaan ihan vaan toi lapsensa tänne, vaikka varmasti on lomalla tänään. Mistä te tiedätte, ketkä on lomalla ja ketkä ei. Esim. itse aloitin vuoden lopulla uudessa työssä, eikä mulla ole niin paljoa lomia tai flexitunteja kertynyt, että viitsisin pitää huomista vapaana.
Tyhmimmät raportoi, ap juuri kertoi miten joku kailotteli menojaan
Nyt joku roti tähän. Laiskojen ma**jen takia pitää tarjota tällaista hiton kallista palvelua yli äyräiden, no toki sitä saa sitten edelleen sossuvaltakirjalla, mutta se oikeuksista jankuttaminen loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä puoluetta äänestit?
MENE jo hevelettiin tän passkalauseen kanssa!
Äänesti mitä äänesti saman passkan saa, eri åaketissa.
Itse olen ainakin tukiverkoton ja niin jumalattoman väsynyt, että lapsi menee hoitoon ja minä nukun kotona sen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on suurin ongelmasi, suosittelen alanvaihtoa. :) Subjektiivinen päivähoito tarkoittaa sitä, että kaikilla on oikeus olla päivähoidossa perheen tilanteesta riippuen.
Mua huvitti kans viime vuonna tuli päiväkodin johtajalta viesti, että kaikilla lapsilla pitäisi olla lomaa kesällä ja hän oli huolissaan kun näin ei kaikilla ole. Jouduin silmätikuksi tämän vuoksi. Ei ollut mahdollista lomailla. Olen opiskelija ja pakko oli olla töissä.
Kerroitko tilanteesi? Sulla oli perusteltu syy, kuten ketjusta huomaat tosi monet tuovat lapsen päiväkotiin kesällä vain saadakseen itse lomailla rauhassa! Toki silti kannattaa suunnitella niin että lapsella jotenkin loma toteutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt 70-luvulla. Minut laitettiin puolitoistavuotiaana päiväkotiin Helsingissä. Minut otettiin päiväkodista pois viisivuotiaana ja olin kotihoidossa vuoden ennen kuin menin eskariin joskus kasarin alussa.
Perhettäni on pidetty omituisena, syrjäytyneenä ja vanhempiani suurin piirtein vastuuttomina hulluina tämän päätöksen vuoksi. Isäni oli kasarin alussa työttömänä, eikä kukaan ole tuolloin olettanut, että työtön mies hoitaisi lapsiaan edes osapäiväisesti, päiväkoti on ollut paikka, johon on on ollut sosiaalinen pakko mennä.
Mistäkö tämän tiedän? Sairastan erästä kroonista tautia, jota on hoidettu Lastenlinnassa koko lapsuuteni. Tilasin itseäni koskevat hoitodokumentit sieltä taannoin ja niissä oli mielenkiintoisia merkintöjä perheestäni.
Naurattaa miten nykyään ajattelu on kääntynyt täysin päälaelleen. Nykyään päiväkotiin lapsensa tuovat ihmiset ovat itsekkäitä ikiteinejä, 80-luvulla on kotihoitoa pidetty täysin sopimattomana, esim. puolitoistavuotias on ollut korkea aika laittaa hoitoon, kun päiväkoti meni kiinni, piti lapsi työntää kesäksi maalle mummolaan tai leiriltä toiselle.
Olin itse 80-luvulla lapsi enkä tuntenut ketään, joka olisi käynyt päiväkodissa. Minua ja sisaruksiani sekä kaikkia lapsuuskavereitani hoitivat aupairit tai välivuotta pitävät ylioppilastytöt, jotka tulivat aamulla kotiimme ja lähtivät pois iltapäivällä kun vanhemmat tulivat töistä kotiin. Joillain kavereillani asui saman katon alla mummo, joka hoiti lapsia kun vanhemmat olivat töissä. Vasta 90-luvulla on ruvettu säästämään ja laitettu lapset "tarhaan", mutta silloin minun sukupolvi oli jo menossa yläasteelle.
90-luvulla oli muutaman vuoden sellanen laki, että kotihoidontukea maksettiin myös työttömille. Eli jos hoidit lasta kotona ja olit työtön työnhakija, sinulle maksettiin myös kotihoidon tukea. Sittemmin tämä porsaanreikä tukittiin.
Ilmeisesti tilanne on vaihdellut kaupungeittain. Helsingissä kaikki lapset on pakotettu päiväkotiin joskus Kekkosen kauden lopulla. Itse en ainakaan muista ketään kotihoidettua vaan kaikki pihan lapset kävivät päikkyä. Eikä kukaan kysynyt kuinka monta tuntia päivässä tai mitä vanhemmat tekivät. Ja omista vanhemmistani siis meinattiin tehdä joku ilmoitus jonnekin sossuun, kun minä en päiväkotiin enää mennyt, vuosi on ollut 1982. Mieheni, joka on syntynyt vuonna 1974 ja asunut tuppukylässä Keski-Suomessa lapsuutensa, on myös joskus näyttänyt tarhakuviaan. Hänenkin äitinsä oli joku kausityöläinen, joka on taatusti välillä ollut työttömänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt 70-luvulla. Minut laitettiin puolitoistavuotiaana päiväkotiin Helsingissä. Minut otettiin päiväkodista pois viisivuotiaana ja olin kotihoidossa vuoden ennen kuin menin eskariin joskus kasarin alussa.
Perhettäni on pidetty omituisena, syrjäytyneenä ja vanhempiani suurin piirtein vastuuttomina hulluina tämän päätöksen vuoksi. Isäni oli kasarin alussa työttömänä, eikä kukaan ole tuolloin olettanut, että työtön mies hoitaisi lapsiaan edes osapäiväisesti, päiväkoti on ollut paikka, johon on on ollut sosiaalinen pakko mennä.
Mistäkö tämän tiedän? Sairastan erästä kroonista tautia, jota on hoidettu Lastenlinnassa koko lapsuuteni. Tilasin itseäni koskevat hoitodokumentit sieltä taannoin ja niissä oli mielenkiintoisia merkintöjä perheestäni.
Naurattaa miten nykyään ajattelu on kääntynyt täysin päälaelleen. Nykyään päiväkotiin lapsensa tuovat ihmiset ovat itsekkäitä ikiteinejä, 80-luvulla on kotihoitoa pidetty täysin sopimattomana, esim. puolitoistavuotias on ollut korkea aika laittaa hoitoon, kun päiväkoti meni kiinni, piti lapsi työntää kesäksi maalle mummolaan tai leiriltä toiselle.
Olin itse 80-luvulla lapsi enkä tuntenut ketään, joka olisi käynyt päiväkodissa. Minua ja sisaruksiani sekä kaikkia lapsuuskavereitani hoitivat aupairit tai välivuotta pitävät ylioppilastytöt, jotka tulivat aamulla kotiimme ja lähtivät pois iltapäivällä kun vanhemmat tulivat töistä kotiin. Joillain kavereillani asui saman katon alla mummo, joka hoiti lapsia kun vanhemmat olivat töissä. Vasta 90-luvulla on ruvettu säästämään ja laitettu lapset "tarhaan", mutta silloin minun sukupolvi oli jo menossa yläasteelle.
Minua ja veljeäni hoiti kahtena kesänä serkku joka oli ensimmäisenä kesänä itse 13v. Välillä olivat käyneet kaverinsa kanssa uimassa tai muualla ja jättäneet meidät kotiin lukkojen taa. Oli kiirehtinyt takaisin vähän ennen vanhempieni saapumista. Tänä päivänä asiaan puuttuisivat viranomaiset välittömästi jos tietäisivät. Tokihan sisällä olisimme voineet jotain saaneet aikaan mutta selvisimme hengissä. Ensimmäisenä kesänä veljeni oli 4v ja minä 6v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla oli muutaman vuoden sellanen laki, että kotihoidontukea maksettiin myös työttömille. Eli jos hoidit lasta kotona ja olit työtön työnhakija, sinulle maksettiin myös kotihoidon tukea. Sittemmin tämä porsaanreikä tukittiin.
Ilmeisesti tilanne on vaihdellut kaupungeittain. Helsingissä kaikki lapset on pakotettu päiväkotiin joskus Kekkosen kauden lopulla. Itse en ainakaan muista ketään kotihoidettua vaan kaikki pihan lapset kävivät päikkyä. Eikä kukaan kysynyt kuinka monta tuntia päivässä tai mitä vanhemmat tekivät. Ja omista vanhemmistani siis meinattiin tehdä joku ilmoitus jonnekin sossuun, kun minä en päiväkotiin enää mennyt, vuosi on ollut 1982. Mieheni, joka on syntynyt vuonna 1974 ja asunut tuppukylässä Keski-Suomessa lapsuutensa, on myös joskus näyttänyt tarhakuviaan. Hänenkin äitinsä oli joku kausityöläinen, joka on taatusti välillä ollut työttömänäkin.
Niin, päiväkotia tosiaan sanottiin tuohon aikaan tarhaksi ja siellä oli töissä vain tätejä. Sain kasarin alussa ihanasta tarhastani muun muassa vihurirokon ja sikotaudin. Olen lisäksi papereitten perusteella ollut koko ajan räkätaudissa ennen kouluikää.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte oikeasti, mikä tilanne on?!
Olen opettaja. Joo, vapaana koko kesän? En. Opiskelen myös. En ole kertonut tästä päiväkodissa. Pitääkö? Ja kun lapseni on viikon päiväkodissa "lomallani", niin lähden omaishoitajaksi kahden sadan kilometrin päähän. En ole tiedottanut tästäkään. Ette te voi tietää kaikkia syitä, miksi ihmiset vievät lapsensa päiväkotiin.
Kuka on lapsen kanssa kun olet omaishoitajana? Mikset sitä kertonut tässä yhteydessä?
Lapsi on vapaansa ansainnut. Ei tulisi mieleenkään viedä lasta hoitoon jos itse vapaalla. Ehkä veisin satunnaisesti jos olisin yh ilman tukiverkkoja.
Mua ihmetyttää enemmän se, että mistä se päiväkodin henkilökunta tietää, että missä se vanhempi sen päiväkotipäivän aikana on. En minä ainakaan heille omia loma-aikojani mitenkään raportoi. Onkohan ihan vaan, että mutuilevat ja juoruavat selän takana, että ei varmaan ole tuokaan menossa töihin tänään, vaan ihan vaan toi lapsensa tänne, vaikka varmasti on lomalla tänään. Mistä te tiedätte, ketkä on lomalla ja ketkä ei. Esim. itse aloitin vuoden lopulla uudessa työssä, eikä mulla ole niin paljoa lomia tai flexitunteja kertynyt, että viitsisin pitää huomista vapaana.