Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
801/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaimo vie olevinaan siksi että tapaisivat muita lapsia. Todellinen syy lienee se että silloin voi rauhassa "salaa" surruuttaa satisfyerilla eikä tarvitse illalla aviomiehen palveluksia sängyssä

Vierailija
802/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että kukaan tosissaan kirjoittaa että joka päivä on hyvä varhaiskasvatuspäivä.

Taas yksi työpäivä omassa päiväkodissa, yhtenä aikuisena yhdistelmäryhmässä jossa paikalla noin 40 viisi-ja kuusivuotiasta.

Sisältää erityisen tuen tarpeiset ja s2 ummikot.

Kaikkien lapsien kanssa en edes ehtinyt jutella tänään.

Miettikää, joidenkin lasten ääntä en edes kuullut koko päivänä.

Tätä on ns laadukas varhaiskasvatus tänä päivänä.

Jos oma lapseni olisi vielä tämän ikäinen, en pitäisi yhtäkään ylimääräistä minuuttia hoidossa.

Siis itse ammattilaisena toteat, että tarjoamanne palvelu on niin ala-arvoista, ettei lasta edes pitäisi tuoda päiväkotiin?

Saako kysyä, montako aikuista on tätä 40 lapsen yhdistelmäryhmää kasvattamassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin vanhusten hoitajat voisivat ihmetellä  miksi omaiset eivät ota vanhuksiansa laitoksista luokseen loma/vapaa päivinään. 

Ei tämä ole sama asia. Se vanhainkoti tai asumisyksikkö tai miksi ikinä sitä kutsutaankaan, on vanhuksen koti. Päiväkoti puolestaan ei ole lapsen koti vaan "työpaikka".

Vierailija
804/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oli lapseni yksinhuoltaja, mutta en ole koskaan tarvinnut lapsestani lomaa!!! Kun olin lomalla olimme yhdessä. Lisäksi yritin saada lapselleni työssä ollessani välillä ylimääräistä lomaa päikkäristä, niin, että oli äitini kanssa, eli mummin kanssa.

Niin minäkin, moni lapseni kavereista meni jollekin leirille, lapseni ei niihin halunnut. Enkä laittanut häntä niiihin tietenkään.  Meillä oli onneksi molemmat isovanhemmat, sisereni ja ja veljeni joiiden kanssa yhdessä kasvatimmme lapsiamme. Mummolassa ihan yhdessä tosiaan kasvatimme jälkeläisiämme.

Vierailija
805/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä oli lapseni yksinhuoltaja, mutta en ole koskaan tarvinnut lapsestani lomaa!!! Kun olin lomalla olimme yhdessä. Lisäksi yritin saada lapselleni työssä ollessani välillä ylimääräistä lomaa päikkäristä, niin, että oli äitini kanssa, eli mummin kanssa.

Niin minäkin, moni lapseni kavereista meni jollekin leirille, lapseni ei niihin halunnut. Enkä laittanut häntä niiihin tietenkään.  Meillä oli onneksi molemmat isovanhemmat, sisereni ja ja veljeni joiiden kanssa yhdessä kasvatimmme lapsiamme. Mummolassa ihan yhdessä tosiaan kasvatimme jälkeläisiämme.

Teidän molempien viestissä tulee esiin se asia, jota monilla ei ole = isovanhemmat, tukiverkostot.

Vierailija
806/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliset väsyneet työssäkäyvät vanhemmat yrittävät kyllä parhaansa ja pääasiassa hoitavat lapsiaan kotona vapaapäivinään ja loma-aikoina.

Lastensuojelulliset tapaukset pitäisi muistaa omana ryhmänään. He saisivat kyllä perustellusti laajennetun oikeuden varhaiskasvatukseen, vaikka subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta rajattaisiin lailla. He saavat jo nyt pidemmän päivän päiväkodissa mikäli sellaiselle on tarve.

Sitten on se oma ryhmä, jotka ehkä koittavat hyötyä tästä palvelusta. Tämän porukan takia en enää kannata subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta. Vaan 20h./vk. pitäisi kyllä riittää jos et käy töissä tai muuallakaan.

Toki jos rahaa olisi yhteiskunnassa liikoja ja varhaiskasvatuksen työntekijöitä olisi riittävästi, niin sitten kannattaisin subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta.

Vierailija
807/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut mielipuolet huutelevat oikeudesta , joka vanhemmilla on . 

tuokaa vaan hoitoon. t. pk täti 

Vierailija
808/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän molempien viestissä tulee esiin se asia, jota monilla ei ole = isovanhemmat, tukiverkostot.

Täysin tukiverkotonta ihmistä ei ole.

Vierailija
809/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pk alalla töissä, mutta ihmiset siellä on sairaita johdosta lähtein. 

Vierailija
810/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavalliset väsyneet työssäkäyvät vanhemmat yrittävät kyllä parhaansa ja pääasiassa hoitavat lapsiaan kotona vapaapäivinään ja loma-aikoina.

Lastensuojelulliset tapaukset pitäisi muistaa omana ryhmänään. He saisivat kyllä perustellusti laajennetun oikeuden varhaiskasvatukseen, vaikka subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta rajattaisiin lailla. He saavat jo nyt pidemmän päivän päiväkodissa mikäli sellaiselle on tarve.

Sitten on se oma ryhmä, jotka ehkä koittavat hyötyä tästä palvelusta. Tämän porukan takia en enää kannata subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta. Vaan 20h./vk. pitäisi kyllä riittää jos et käy töissä tai muuallakaan.

Toki jos rahaa olisi yhteiskunnassa liikoja ja varhaiskasvatuksen työntekijöitä olisi riittävästi, niin sitten kannattaisin subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta.

Varhaiskasvatus on lasta itseään varten, joten puhuminen "subjektiivisesta varhaiskasvatusoikeudesta" tarkoittaa sitä, että lapset asetetaan erittäin eriarvoiseen asemaan riippuen heidän vanhempiensa taustasta.

Vierailija
811/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, oon itsekin ihmetellyt, että miksi niitä lapsia tehdään, jos niiden kanssa ei ikinä haluta olla. Aina kun näen lapsen mietin, ettei todennäköisesti tuotakaan raukkaa kukaan rakasta. Surullista tosiaan!!

Vanhemmat vaan kärräävät jonnekin meluiseen vankilaan koko päiväksi, jotta itse voisivat leikkiä niillä älypuhelimillaan ja somettaa!

Itselläni ei ole lapsia, koska olen vela. Mutta jos olisi, niin viettäisin mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa. Neuloisimme yhdessä tai kokkailisimme vaikka jokirapurisottoa. Enitenhän lapsi nauttii ihan arkisesta yhdessä olosta. Jo mukaanpääsy vanhemman viisaudenhampaan poistoon voi lapselle olla juhlahetki. <3

Vierailija
812/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa työskentelee kasvatus- ja hoitoalan ammattilaisia. Mikä mahtaa heidän osaamisen tasonsa olla, jolleivät tämän enempää ymmärrä lapsiperheiden tilannetta. Syyllistämistä ja moitteita sataa siitä, että lapset tuodaan päiväkotiin ja henkilökunta joutuu tekemään työtään.

Vierailija
813/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erityislapsen yksinhuoltaja ja minulla ei ole muutoin yhtään omaa aikaa tai edes mahdollisuutta siivota kotona.

Vierailija
814/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitaja ja rehellisesti oksettaa nämä vanhemmat jotka toistuvasti aloittavat vapaapäivänsä tuoden heti ensimmäiseksi aamusta pienen, jopa 1-vuotiaan lapsensa hoitoon täydeksi päiväksi. Usein eivät myöskään osaa peitellä iloaan siinä samalla, kun ovat niin onnellisia ja hyväntuulisia kun voi sen pienen lapsen vaan torpata täydeksi päiväksi hoitoon, eikä tarvi olla sen kanssa. Miten helppoa! En näe että tällainen vanhempi on normaalisti kiintynyt lapseensa.

Mistä tiedät että vanhemmalla on vapaapäivä?

Ei kai se vapaapäivä sentään mikään valtiosalaisuus ole. Ehkä tämän päivän lapsilaitoksissakin tiedetään lapsen vanhemmat ja heidän ammattinsa ja pikkasen muutakin,  vaikka lapsen ja vanhempien sukupuoli olisi salaisuun.

Tottakai lapsen turvallisuuden vuoksi lapsilaitoksen pitäjien tulee tietää ovatko vanhemmat töissä vai viihteellä,  jos jotain sattuu. Aikanaan lapseni sai lapsilaitoksessa aivotärähdyksen, minut hälytettiin paikalle kun huomasivat että lapsi vain nuokkuu. Lähdin heti töistä ja vein lapsen lääkäriin.

Höpsis. Päiväkodin tarvitsee tietää, mistä numerosta vanhemman saa kiinni. Ei muuta. Meidän päiväkodissa tiedetään meistä ehkä juuri ja juuri ammatit, ja tunnetaan meidän normaali päivärytmi. Jos siinä on muutoksia niin kerrotaan niistä selittelemättä sen enempää. Ei ole ollut tarvetta pitää lasta hoidossa vapaapäivinä, mutta jos pitäisin niin ei päiväkodin henkilökunta siitä saisi mistään tietää.

Vierailija
815/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, oon itsekin ihmetellyt, että miksi niitä lapsia tehdään, jos niiden kanssa ei ikinä haluta olla. Aina kun näen lapsen mietin, ettei todennäköisesti tuotakaan raukkaa kukaan rakasta. Surullista tosiaan!!

Vanhemmat vaan kärräävät jonnekin meluiseen vankilaan koko päiväksi, jotta itse voisivat leikkiä niillä älypuhelimillaan ja somettaa!

Itselläni ei ole lapsia, koska olen vela. Mutta jos olisi, niin viettäisin mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa. Neuloisimme yhdessä tai kokkailisimme vaikka jokirapurisottoa. Enitenhän lapsi nauttii ihan arkisesta yhdessä olosta. Jo mukaanpääsy vanhemman viisaudenhampaan poistoon voi lapselle olla juhlahetki. <3

Totta... Minulle aloitettiin hampaan juurihoito, mutta olenkin törkeästi vienyt lapseltani oikeuden elämykseen ja yhteiseen kokemukseen.

Vierailija
816/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitaja ja rehellisesti oksettaa nämä vanhemmat jotka toistuvasti aloittavat vapaapäivänsä tuoden heti ensimmäiseksi aamusta pienen, jopa 1-vuotiaan lapsensa hoitoon täydeksi päiväksi. Usein eivät myöskään osaa peitellä iloaan siinä samalla, kun ovat niin onnellisia ja hyväntuulisia kun voi sen pienen lapsen vaan torpata täydeksi päiväksi hoitoon, eikä tarvi olla sen kanssa. Miten helppoa! En näe että tällainen vanhempi on normaalisti kiintynyt lapseensa.

Eiköhän huippukoulutuksen saaneet varhaiskasvattajat osaa tehdä huomioita, laskea yksi ynnä yksi. Lapsen käytös, sanavalinnat ja puhe yleensä kertoo kaiken, rehellisyys olisi hyvin tärkeää jo lapsenkin vuoksi. "Pienillä padoilla on korvat"

Huippukoulutuksen 😀

Vierailija
817/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta... Minulle aloitettiin hampaan juurihoito, mutta olenkin törkeästi vienyt lapseltani oikeuden elämykseen ja yhteiseen kokemukseen.

Labra on myös tosi kiva kohde leikki-ikäiselle lapselle. Hän voi seurata miten verinäyte otetaan. Ja meidän lapsi rakastaa erityisesti vuoronumerolla jonottamista. Ensi viikolla otan hänet mukaan poliisiasemalle kun täytyy käydä tunnistautumassa uutta passia varten. Siinä menee rattoisasti pari tuntia, kuukauden kohokohta hänelle. Kamalaa että jotkut lapset jätetään ihan paitsi näitä kokemuksia päiväkotiin virumaan.

Vierailija
818/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se vapaapäivä sentään mikään valtiosalaisuus ole. Ehkä tämän päivän lapsilaitoksissakin tiedetään lapsen vanhemmat ja heidän ammattinsa ja pikkasen muutakin,  vaikka lapsen ja vanhempien sukupuoli olisi salaisuun.

Tottakai lapsen turvallisuuden vuoksi lapsilaitoksen pitäjien tulee tietää ovatko vanhemmat töissä vai viihteellä,  jos jotain sattuu. Aikanaan lapseni sai lapsilaitoksessa aivotärähdyksen, minut hälytettiin paikalle kun huomasivat että lapsi vain nuokkuu. Lähdin heti töistä ja vein lapsen lääkäriin.

Höpsis. Päiväkodin tarvitsee tietää, mistä numerosta vanhemman saa kiinni. Ei muuta. Meidän päiväkodissa tiedetään meistä ehkä juuri ja juuri ammatit, ja tunnetaan meidän normaali päivärytmi. Jos siinä on muutoksia niin kerrotaan niistä selittelemättä sen enempää. Ei ole ollut tarvetta pitää lasta hoidossa vapaapäivinä, mutta jos pitäisin niin ei päiväkodin henkilökunta siitä saisi mistään tietää.

Koska päiväkodissakin työskentelee ihmisiä, joilla on myös muuta elämää, on varsin tavallista että joku siellä tietää vanhemmista muutakin kuin nimen. Hoidossa saattaa olla vaikkapa hoitajan omien peruskoulukavereiden lapsia. Ei ihminen ole niin anonyymi, kuin usein luulee olevansa.

Vierailija
819/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettoman näkökulma asiaan.

Työntekijät valittavat ja haluavat määrätä työaikansa?

Missä muussa työpaikassa olisi edes mahdollista kirjoitella tänne tällaisia aloituksia?

Kuka suunnittelija, suorittava työntekijä voisi asiakkaalle sanoa, että ette tuo sitten niitä projektejanne perjantaina kun haluan lomailla, voitte ihan hyvin siirtää ne maanantaihin tai kuukauden päähän. =D 

Kuulostaa aika absurdilta.

Teillä päiväkodin hoitajilla/johtajilla tai miksi nyt itseänne haluattekaan kutsuttavan on nyt unohtunut sellainen asia, että se lapsien hoito ja joku muka "varhaiskasvatus"  on teidän työtänne ja lapset vanhempineen ovat teidän asiakkaita,  ilman heitä teillä ei olisi töitä! Joten olkaa tyytyväisiä, että toistaiseksi Suomessa on vielä lapsia joita hoitaa niin saatte ruokaa pöytään.

Voi kuule, taidat tosissaan luulla, että varhaiskasvattajilla on pulaa työpaikoista.

Joskus niitä lomiakin täytyy vaan pitää, jo vuosilomalainkin mukaan.

Vierailija
820/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska päiväkodissakin työskentelee ihmisiä, joilla on myös muuta elämää, on varsin tavallista että joku siellä tietää vanhemmista muutakin kuin nimen. Hoidossa saattaa olla vaikkapa hoitajan omien peruskoulukavereiden lapsia. Ei ihminen ole niin anonyymi, kuin usein luulee olevansa.

Aika harva kuitenkaan tietää toisten kaikkia vapaapäiviä ellei ole todella läheinen ystävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi