Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
841/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin aion tuoda lapsen päiväkotiin silloin kun se on meille ja lapsille järkevintä, oli töitä tai vapaapäivä.

Päiväkodille en aio kertoa mitään ylimääräistä, esim. ammattini pysyköön salassa. Ja mies voi hoitaa yhteydenpidot mahdollisimman paljon, isät saavat yleensä olla enemmän rauhassa.

T. Tuleva äiti

Vierailija
842/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, oon itsekin ihmetellyt, että miksi niitä lapsia tehdään, jos niiden kanssa ei ikinä haluta olla. Aina kun näen lapsen mietin, ettei todennäköisesti tuotakaan raukkaa kukaan rakasta. Surullista tosiaan!!

Vanhemmat vaan kärräävät jonnekin meluiseen vankilaan koko päiväksi, jotta itse voisivat leikkiä niillä älypuhelimillaan ja somettaa!

Itselläni ei ole lapsia, koska olen vela. Mutta jos olisi, niin viettäisin mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa. Neuloisimme yhdessä tai kokkailisimme vaikka jokirapurisottoa. Enitenhän lapsi nauttii ihan arkisesta yhdessä olosta. Jo mukaanpääsy vanhemman viisaudenhampaan poistoon voi lapselle olla juhlahetki. <3

Totta... Minulle aloitettiin hampaan juurihoito, mutta olenkin törkeästi vienyt lapseltani oikeuden elämykseen ja yhteiseen kokemukseen.

Labra on myös tosi kiva kohde leikki-ikäiselle lapselle. Hän voi seurata miten verinäyte otetaan. Ja meidän lapsi rakastaa erityisesti vuoronumerolla jonottamista. Ensi viikolla otan hänet mukaan poliisiasemalle kun täytyy käydä tunnistautumassa uutta passia varten. Siinä menee rattoisasti pari tuntia, kuukauden kohokohta hänelle. Kamalaa että jotkut lapset jätetään ihan paitsi näitä kokemuksia päiväkotiin virumaan.

Mulla lapsi mukana joka paikassa. Myös ollut edellä mainituissa paikoissa. Mitä sitten? Ei ole päiväkodissa ollenkaan vaikka ikää jo 3 vuotta (Hui!), koska pidän hänet mielummin kotona. Ihana, onnellinen lapsi, joka todella saanut kiintyä vanhempaansa. Ja ikäistään seuraakin kyllä löytyy.

Kyse onkin siitä, kumpi on mielekkäämpi paikka lapselle, joka on muutenkin päiväkodissa ja jolla on siellä kaverit. Lapsi haluaa huomiota, yhdessäoloa ja yhdessä tekemistä. Ei jotain virastossa jonottamista ja aikuisten asioiden kuuntelemista, silloin hän on mieluummin päiväkodissa kavereiden kanssa. Me jouduimme viime viikolla pitämään 5v:ta useamman päivän kotona kun olin itse etätöissä, koska meillä oli vielä lieviä oireita vatsataudista. Lapsi mankui jatkuvasti takaisin päiväkotiin, koska en pystynyt töiltäni pitämään hänelle seuraa.

Varmaan lasta ei haittaa kerran kuussa joutua jonnekin virastoon jonottamaan pariksi tunniksi oman vanhempansa kanssa, päinvastoin se voi olla ihan kivaakin vaihtelua. Ei se oleminen siellä päiväkodissakaan aina niin mielekästä ole. Eikä kenenkään lapsen ole pakollista olla siellä joka päivä 8 tuntia tai enemmänkin.

Ei se pitäisi noin vastemielistä olla tehdä työtä, josta sinulle maksetaan. En ole millään muulla alalla nähnyt moista. Aliarvostetaan koko omaa ammattikuntaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri perheissä on eri tilanteet. Tukiverkoton yksinhuoltaja varmasti tarvitsee silloin tällöin lepopäivän ja sellaisen suon hänelle mielelläni. Meillä on hyvät tukiverkot ja kaksi tervettä vanhempaa joten pidämme lapset aina vapaapäivinämme kotona, mutta varmasti sekoaisin jos emme ikinä saisi heitä vapaapäivinämme mummolaan tai jos en voisi lähteä kampaajalle ja jättää lapsia miehen kanssa kotiin. Tuskinpa kukaan vie vapaapäivinään lapsia päiväkotiin ellei todella tarvitse hengähdystaukoa. Ja pienten lasten kanssa niitä hengähdystaukoja oikeasti tarvitsee.

Vierailija
844/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitaja ja rehellisesti oksettaa nämä vanhemmat jotka toistuvasti aloittavat vapaapäivänsä tuoden heti ensimmäiseksi aamusta pienen, jopa 1-vuotiaan lapsensa hoitoon täydeksi päiväksi. Usein eivät myöskään osaa peitellä iloaan siinä samalla, kun ovat niin onnellisia ja hyväntuulisia kun voi sen pienen lapsen vaan torpata täydeksi päiväksi hoitoon, eikä tarvi olla sen kanssa. Miten helppoa! En näe että tällainen vanhempi on normaalisti kiintynyt lapseensa.

Mistä tiedät että vanhemmalla on vapaapäivä?

Ei kai se vapaapäivä sentään mikään valtiosalaisuus ole. Ehkä tämän päivän lapsilaitoksissakin tiedetään lapsen vanhemmat ja heidän ammattinsa ja pikkasen muutakin,  vaikka lapsen ja vanhempien sukupuoli olisi salaisuun.

Tottakai lapsen turvallisuuden vuoksi lapsilaitoksen pitäjien tulee tietää ovatko vanhemmat töissä vai viihteellä,  jos jotain sattuu. Aikanaan lapseni sai lapsilaitoksessa aivotärähdyksen, minut hälytettiin paikalle kun huomasivat että lapsi vain nuokkuu. Lähdin heti töistä ja vein lapsen lääkäriin.

Höpsis. Päiväkodin tarvitsee tietää, mistä numerosta vanhemman saa kiinni. Ei muuta. Meidän päiväkodissa tiedetään meistä ehkä juuri ja juuri ammatit, ja tunnetaan meidän normaali päivärytmi. Jos siinä on muutoksia niin kerrotaan niistä selittelemättä sen enempää. Ei ole ollut tarvetta pitää lasta hoidossa vapaapäivinä, mutta jos pitäisin niin ei päiväkodin henkilökunta siitä saisi mistään tietää.

Koska päiväkodissakin työskentelee ihmisiä, joilla on myös muuta elämää, on varsin tavallista että joku siellä tietää vanhemmista muutakin kuin nimen. Hoidossa saattaa olla vaikkapa hoitajan omien peruskoulukavereiden lapsia. Ei ihminen ole niin anonyymi, kuin usein luulee olevansa.

Aika harva kuitenkaan tietää toisten kaikkia vapaapäiviä ellei ole todella läheinen ystävä.

Kuule. Moni ihan kertoo itse! Esim yksi äiti tuo lapsen aina hoitoon vaan silloin kun on vapaalla, koska kun on töissä on reissussa ja pidempään pois kotoa.

Vierailija
845/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Siitähän maksetaan, että se kersa saadaan tuoda sinne! Tottakai vanhempi saa maksamastaan palvelusta ottaa ilon irti.

Juu tottakai. Sinne vaan, vaikka ei ole tarvettakaan! Se on ihan naurettavan pieni osuus mitä perheet itse hoidosta maksaa ja moni ei edes maksa mitään.

Kyllä! Päiväkodit voi kaikki lopettaa. Ovat suorastaan vahingoksi lapsille ja vieläpä kallista yhteiskunnalle. Tässä Orpon sädtökeino!

Vierailija
846/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Siitähän maksetaan, että se kersa saadaan tuoda sinne! Tottakai vanhempi saa maksamastaan palvelusta ottaa ilon irti.

Juu tottakai. Sinne vaan, vaikka ei ole tarvettakaan! Se on ihan naurettavan pieni osuus mitä perheet itse hoidosta maksaa ja moni ei edes maksa mitään.

Kyllä! Päiväkodit voi kaikki lopettaa. Ovat suorastaan vahingoksi lapsille ja vieläpä kallista yhteiskunnalle. Tässä Orpon sädtökeino!

Itse asiassa perhepäivähoito voisi toimia paljon paremmin. Pienet ja rauhalliset ryhmät yms.

Vierailija
847/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitaja ja rehellisesti oksettaa nämä vanhemmat jotka toistuvasti aloittavat vapaapäivänsä tuoden heti ensimmäiseksi aamusta pienen, jopa 1-vuotiaan lapsensa hoitoon täydeksi päiväksi. Usein eivät myöskään osaa peitellä iloaan siinä samalla, kun ovat niin onnellisia ja hyväntuulisia kun voi sen pienen lapsen vaan torpata täydeksi päiväksi hoitoon, eikä tarvi olla sen kanssa. Miten helppoa! En näe että tällainen vanhempi on normaalisti kiintynyt lapseensa.

Mistä tiedät että vanhemmalla on vapaapäivä?

Ei kai se vapaapäivä sentään mikään valtiosalaisuus ole. Ehkä tämän päivän lapsilaitoksissakin tiedetään lapsen vanhemmat ja heidän ammattinsa ja pikkasen muutakin,  vaikka lapsen ja vanhempien sukupuoli olisi salaisuun.

Tottakai lapsen turvallisuuden vuoksi lapsilaitoksen pitäjien tulee tietää ovatko vanhemmat töissä vai viihteellä,  jos jotain sattuu. Aikanaan lapseni sai lapsilaitoksessa aivotärähdyksen, minut hälytettiin paikalle kun huomasivat että lapsi vain nuokkuu. Lähdin heti töistä ja vein lapsen lääkäriin.

Höpsis. Päiväkodin tarvitsee tietää, mistä numerosta vanhemman saa kiinni. Ei muuta. Meidän päiväkodissa tiedetään meistä ehkä juuri ja juuri ammatit, ja tunnetaan meidän normaali päivärytmi. Jos siinä on muutoksia niin kerrotaan niistä selittelemättä sen enempää. Ei ole ollut tarvetta pitää lasta hoidossa vapaapäivinä, mutta jos pitäisin niin ei päiväkodin henkilökunta siitä saisi mistään tietää.

Koska päiväkodissakin työskentelee ihmisiä, joilla on myös muuta elämää, on varsin tavallista että joku siellä tietää vanhemmista muutakin kuin nimen. Hoidossa saattaa olla vaikkapa hoitajan omien peruskoulukavereiden lapsia. Ei ihminen ole niin anonyymi, kuin usein luulee olevansa.

Aika harva kuitenkaan tietää toisten kaikkia vapaapäiviä ellei ole todella läheinen ystävä.

Kuule. Moni ihan kertoo itse! Esim yksi äiti tuo lapsen aina hoitoon vaan silloin kun on vapaalla, koska kun on töissä on reissussa ja pidempään pois kotoa.

Hän ei viattomana ole lukenut näitä ketjuja eikä tiedä miten te hänelle nyrpistelette.

Vierailija
848/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevana kesänä päiväkotimme ei  päivystä, vaan hoitoa tarjotaan keskitetysti vuorostaan toisessa talossa, johon tulee lapsia ja henkilökuntaa useammasta talosta.

Mielenkiintoista, miten ryhmämme lapsista vain yksi (1) tarvitsee hoitoa tulevana päivystysaikana.(kun lapsi ei saakaan olla tutussa talossa). 

Viime kesänä yli puolet lapsista ilmoitettiin hoitoon joko pariksi viikoksi tai koko päivystysajaksi. (kun lapsi sai olla tutussa talossa, vaikka osa henkilökunnasta ja lapsista oli aivan outoja).

On mielenkiintoista tosiaan... tai sitten ihan loogista. Meillä lapsi aloitti nyt toukokuussa hoidossa ja tehdään kaikkemme jotta hänen ei tarvitse heti alkuun joutua iltoja ja viikonloppuja vieraaseen paikkaan, vieraiden lasten ja aikusten luo, ihan epäkäytännöllisen kauas. Ihan samalla tavalla meillä molemmat vanhemmat tehdään aamua/iltaa/yötä ja viikonloppua töissä heinäkuunkin ajan, mutta venytetään kyllä kaikki mahdollinen jotta vältytään noilta päivystyshoidoilta.. tämä tarkoittaa siis isoa panostusta myös läheisiltä ja todennäköisesti venkslailua vuoroista työkavereiden kanssa.

Olisi paljon helpompaa jos myös tuo kesäloma-ajan hoito olisi tässä meidän lapsen vakkaripaikassa, niinkuin edellisinä vuosina on ollut... mutta kun ei ole...

Näin juuri! Tässä ei ole mitään ihmeellistä. Me yritämme kaikin keinoin välttää lapsen viemistä kaoottisiin varapäiväkoteihin. Siksi otamme silloin kaikki tukiverkot käyttöön, poltamme lomapäiviä ja käytämme palkattomia vapaita. Ei meillä ole jatkuvasti varaa tuollaiseen venymiseen ja tukiverkot ovat sen verran rajalliset että käytämme niitä vain tarpeeseen. Isovanhemmilta saa jonkin verran hoitoapua, mutta heillä on muitakin lapsenlapsia jotka tarvitsevat sitä yleensä meitä enemmän. Meillä on vain standardi 30 päivää vuosilomaa molemmilla ja toki halutaan lomailla enimmäkseen yhdessä perheenä. Joten todellakin viedään lapsi päiväkotiin silloin kun oma päiväkoti on auki ja siellä on tutut aikuiset ja kaverit. Itse olemme toki töissä, mutta eipä ole tullut mieleenkään että siellä kuviteltaisiin tämän takia että lomaillaan ilman lapsia.

Vierailija
849/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa perhepäivähoito voisi toimia paljon paremmin. Pienet ja rauhalliset ryhmät yms.

Kyllä. Varhaiskasvatus pois kokonaan ja tädit paimentamaan lapsia. Toki vain töissäkäyvien kunnollisia lapsia!

Vierailija
850/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli kasarin alussa työttömänä, eikä kukaan ole tuolloin olettanut, että työtön mies hoitaisi lapsiaan edes osapäiväisesti, päiväkoti on ollut paikka, johon on on ollut sosiaalinen pakko mennä. 

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Kasarilla ja ysärin alussa ei päiväkotiin edes saanut viedä lapsia, jos toinen vanhempi oli kotona, eikä se kyllä olisi tullut monella mieleenkään. Omassakin tuttavapiirissä on ollut todella paljon "koti-isien" hoitamia lapsia, kun lama-aikana moni jäi työttömäksi.

Minä ja veljeni -80 ja -84 emme edes päässeet päiväkotiin koska meidän vanhemmilla oli liian isot tulot (ihan normitöissä olivat). Meille palkattiin kotiin joku 15-16v teinityttö meitä vahtimaan. Kun minä menin eskariin niin siinä vaiheessa pikkuveli sentään pääsi perhepäivähoitoon.

Minä olisin kyllä tarvinnut vähän päiväkotia. Kun sitten aloitin suoraan eskarin niin olin sosiaalisesti kömpelö isossa ryhmässä.

Vierailija
851/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, oon itsekin ihmetellyt, että miksi niitä lapsia tehdään, jos niiden kanssa ei ikinä haluta olla. Aina kun näen lapsen mietin, ettei todennäköisesti tuotakaan raukkaa kukaan rakasta. Surullista tosiaan!!

Vanhemmat vaan kärräävät jonnekin meluiseen vankilaan koko päiväksi, jotta itse voisivat leikkiä niillä älypuhelimillaan ja somettaa!

Itselläni ei ole lapsia, koska olen vela. Mutta jos olisi, niin viettäisin mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa. Neuloisimme yhdessä tai kokkailisimme vaikka jokirapurisottoa. Enitenhän lapsi nauttii ihan arkisesta yhdessä olosta. Jo mukaanpääsy vanhemman viisaudenhampaan poistoon voi lapselle olla juhlahetki. <3

Totta... Minulle aloitettiin hampaan juurihoito, mutta olenkin törkeästi vienyt lapseltani oikeuden elämykseen ja yhteiseen kokemukseen.

Labra on myös tosi kiva kohde leikki-ikäiselle lapselle. Hän voi seurata miten verinäyte otetaan. Ja meidän lapsi rakastaa erityisesti vuoronumerolla jonottamista. Ensi viikolla otan hänet mukaan poliisiasemalle kun täytyy käydä tunnistautumassa uutta passia varten. Siinä menee rattoisasti pari tuntia, kuukauden kohokohta hänelle. Kamalaa että jotkut lapset jätetään ihan paitsi näitä kokemuksia päiväkotiin virumaan.

Mulla lapsi mukana joka paikassa. Myös ollut edellä mainituissa paikoissa. Mitä sitten? Ei ole päiväkodissa ollenkaan vaikka ikää jo 3 vuotta (Hui!), koska pidän hänet mielummin kotona. Ihana, onnellinen lapsi, joka todella saanut kiintyä vanhempaansa. Ja ikäistään seuraakin kyllä löytyy.

Oletko työtön vai miten tuo käytännössä onnistuu? Tämä ketju taitaa koskea työssäkäyviä, jotka tuovat lapsensa vapaapäivinään hoitoon. Jotka ehkä tarvitsevat omaa aikaa vaikka työssä jaksamisen takia.

Teemme miehen kanssa molemmat vuorotyötä. Samalla tavalla minulla on niitä labroja, hammaslääkäreitä ym menoja, joita moni kertoi syyksi että on pakko tuoda lasta hoitoon vapaapäivinään. Vaikka tosiaan joku labra kestää jonotuksen kanssa sen 30min, usein vähemmänkin. Olen myös ollut päiväkodissa työssä, joten tiedän minkälaista siellä on, niinpä olen päättänyt hoitaa lapseni toistaiseksi vielä kotona. En ymmärrä ollenkaan vanhempia, jotka pitävät pieniä lapsiaan hoidossa silloin kun ei ole pakko.

Vierailija
852/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko työtön vai miten tuo käytännössä onnistuu? Tämä ketju taitaa koskea työssäkäyviä, jotka tuovat lapsensa vapaapäivinään hoitoon. Jotka ehkä tarvitsevat omaa aikaa vaikka työssä jaksamisen takia.

Teemme miehen kanssa molemmat vuorotyötä. Samalla tavalla minulla on niitä labroja, hammaslääkäreitä ym menoja, joita moni kertoi syyksi että on pakko tuoda lasta hoitoon vapaapäivinään. Vaikka tosiaan joku labra kestää jonotuksen kanssa sen 30min, usein vähemmänkin. Olen myös ollut päiväkodissa työssä, joten tiedän minkälaista siellä on, niinpä olen päättänyt hoitaa lapseni toistaiseksi vielä kotona. En ymmärrä ollenkaan vanhempia, jotka pitävät pieniä lapsiaan hoidossa silloin kun ei ole pakko.

Tekosyynän joku 10-15min labra on, silti se lapsi on aina täyden päivän hoidossa.

Vierailija
853/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse syntynyt 70-luvulla. Minut laitettiin puolitoistavuotiaana päiväkotiin Helsingissä. Minut otettiin päiväkodista pois viisivuotiaana ja olin kotihoidossa vuoden ennen kuin menin eskariin joskus kasarin alussa.

Perhettäni on pidetty omituisena, syrjäytyneenä ja vanhempiani suurin piirtein vastuuttomina hulluina tämän päätöksen vuoksi. Isäni oli kasarin alussa työttömänä, eikä kukaan ole tuolloin olettanut, että työtön mies hoitaisi lapsiaan edes osapäiväisesti, päiväkoti on ollut paikka, johon on on ollut sosiaalinen pakko mennä. 

Mistäkö tämän tiedän? Sairastan erästä kroonista tautia, jota on hoidettu Lastenlinnassa koko lapsuuteni. Tilasin itseäni koskevat hoitodokumentit sieltä taannoin ja niissä oli mielenkiintoisia merkintöjä perheestäni. 

Naurattaa miten nykyään ajattelu on kääntynyt täysin päälaelleen. Nykyään päiväkotiin lapsensa tuovat ihmiset ovat itsekkäitä ikiteinejä, 80-luvulla on kotihoitoa pidetty täysin sopimattomana, esim. puolitoistavuotias on ollut korkea aika laittaa hoitoon, kun päiväkoti meni kiinni, piti lapsi työntää kesäksi maalle mummolaan tai leiriltä toiselle. 

Olin itse 80-luvulla lapsi enkä tuntenut ketään, joka olisi käynyt päiväkodissa. Minua ja sisaruksiani sekä kaikkia lapsuuskavereitani hoitivat aupairit tai välivuotta pitävät ylioppilastytöt, jotka tulivat aamulla kotiimme ja lähtivät pois iltapäivällä kun vanhemmat tulivat töistä kotiin. Joillain kavereillani asui saman katon alla mummo, joka hoiti lapsia kun vanhemmat olivat töissä. Vasta 90-luvulla on ruvettu säästämään ja laitettu lapset "tarhaan", mutta silloin minun sukupolvi oli jo menossa yläasteelle.

Noin se meidänkin perheessä oli. Meitä 2 ja 5v lapsia tuli hoitamaan joku yläasteelta valmistunut tyttö jota ei jatko-opinnot kiinnostanut. Nykyään voisi tulla lasu tuollaisesta hoitoratkaisusta.

Vierailija
854/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyynän joku 10-15min labra on, silti se lapsi on aina täyden päivän hoidossa.

Tämä.

Vierailija
855/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ole väittänyt että pelkän labran takia ottaisi kokonaisen vapaapäivän? Tekeydyttekö tahallaan tyhmiksi? Vaan yleensä siihen päivään mahdutettaisiin sitten kaikki lähiaikoina tarvittava asiointi.

Vierailija
856/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse syntynyt 70-luvulla. Minut laitettiin puolitoistavuotiaana päiväkotiin Helsingissä. Minut otettiin päiväkodista pois viisivuotiaana ja olin kotihoidossa vuoden ennen kuin menin eskariin joskus kasarin alussa.

Perhettäni on pidetty omituisena, syrjäytyneenä ja vanhempiani suurin piirtein vastuuttomina hulluina tämän päätöksen vuoksi. Isäni oli kasarin alussa työttömänä, eikä kukaan ole tuolloin olettanut, että työtön mies hoitaisi lapsiaan edes osapäiväisesti, päiväkoti on ollut paikka, johon on on ollut sosiaalinen pakko mennä. 

Mistäkö tämän tiedän? Sairastan erästä kroonista tautia, jota on hoidettu Lastenlinnassa koko lapsuuteni. Tilasin itseäni koskevat hoitodokumentit sieltä taannoin ja niissä oli mielenkiintoisia merkintöjä perheestäni. 

Naurattaa miten nykyään ajattelu on kääntynyt täysin päälaelleen. Nykyään päiväkotiin lapsensa tuovat ihmiset ovat itsekkäitä ikiteinejä, 80-luvulla on kotihoitoa pidetty täysin sopimattomana, esim. puolitoistavuotias on ollut korkea aika laittaa hoitoon, kun päiväkoti meni kiinni, piti lapsi työntää kesäksi maalle mummolaan tai leiriltä toiselle. 

Olin itse 80-luvulla lapsi enkä tuntenut ketään, joka olisi käynyt päiväkodissa. Minua ja sisaruksiani sekä kaikkia lapsuuskavereitani hoitivat aupairit tai välivuotta pitävät ylioppilastytöt, jotka tulivat aamulla kotiimme ja lähtivät pois iltapäivällä kun vanhemmat tulivat töistä kotiin. Joillain kavereillani asui saman katon alla mummo, joka hoiti lapsia kun vanhemmat olivat töissä. Vasta 90-luvulla on ruvettu säästämään ja laitettu lapset "tarhaan", mutta silloin minun sukupolvi oli jo menossa yläasteelle.

Noin se meidänkin perheessä oli. Meitä 2 ja 5v lapsia tuli hoitamaan joku yläasteelta valmistunut tyttö jota ei jatko-opinnot kiinnostanut. Nykyään voisi tulla lasu tuollaisesta hoitoratkaisusta.

Tosin se ilmoitus tehtäisiin oppivelvollisuutta "pakoilevasta" hoitajasta, eikä hoitolapsista.

Vierailija
857/1734 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat on uupuneita. Siksi. Ehkä tämä on yhteiskunnallinen ongelma eikä äitien ja isien syy?

Vanhempien uupuminen on nyt muodikasta (samoin toki vaka henkilöstönkin). Vain hyvä äidit ovat uupuneita, koska he uupuvat kun yrittävät olla hyviä äitejä. Jos et ole uupunut, et voi olla hyvä äiti.

Ihmiset "uupuvat" Normaalin arjen alle. Älkää tehkö niitä lapsia jos se niin uuvuttaa. Kelle tuli yllätyksenä että ei ne tiskit häviä lapsen synnyttyä ja kaupassakin pitää jatkossa käydä? Haloo ihmiset

PS vaka pitäisi muuttaa toimimaan kouluvuoden mukaisesti kuten esiopetus

Sopii tuo muutos heti, kun kaikille työssäkäyvillekin taataan kouluvuoden mukaiset lomat. Sitä en tiedä miten työnantajapuoli siihen sitten suhtautuisi. Tai miten järjestettäisiin lomat, kun pikkulasten vanhemmat olisivat kesällä aina 2,5kk putkeen pois ja muille pitäisi saada muulloin yhtä pitkät lomat.

Vierailija
858/1734 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin se ilmoitus tehtäisiin oppivelvollisuutta "pakoilevasta" hoitajasta, eikä hoitolapsista.

Itse asiassa pientä lasta ei lastensuojelusäännösten mukaan ole sallittua jättää alle 18-vuotiaan valvontaan. Tästä syystä myöskään varhaiskasvatusyksiköistä ei luovuteta lasta alle 18-vuotiaan haltuun.

Vierailija
859/1734 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas virkistävä keskustelunaihe jossa päästään joukolla haukkumaan vanhempia tekivät he mitä tahansa. Ja mukana tietysti anekdootit menneiltä ajoilta jolloin kaikki oli paremmin.

Vierailija
860/1734 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon lapsen hoitoon vaikka olenkin töistäni vapaa, sillä opiskelen työni ohessa ja tarvitsen vapaata myös siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi