Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
821/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettoman näkökulma asiaan.

Työntekijät valittavat ja haluavat määrätä työaikansa?

Missä muussa työpaikassa olisi edes mahdollista kirjoitella tänne tällaisia aloituksia?

Kuka suunnittelija, suorittava työntekijä voisi asiakkaalle sanoa, että ette tuo sitten niitä projektejanne perjantaina kun haluan lomailla, voitte ihan hyvin siirtää ne maanantaihin tai kuukauden päähän. =D 

Kuulostaa aika absurdilta.

Teillä päiväkodin hoitajilla/johtajilla tai miksi nyt itseänne haluattekaan kutsuttavan on nyt unohtunut sellainen asia, että se lapsien hoito ja joku muka "varhaiskasvatus"  on teidän työtänne ja lapset vanhempineen ovat teidän asiakkaita,  ilman heitä teillä ei olisi töitä! Joten olkaa tyytyväisiä, että toistaiseksi Suomessa on vielä lapsia joita hoitaa niin saatte ruokaa pöytään.

Voi kuule, taidat tosissaan luulla, että varhaiskasvattajilla on pulaa työpaikoista.

Joskus niitä lomiakin täytyy vaan pitää, jo vuosilomalainkin mukaan.

Kyllä teille vielä tulee pula työpaikoista, kun ajatte itsenne tarpeettomiksi. Kerrotte, että teette huonoa työtä eikä varhaiskasvatusta ole. Jos poistetaan lapsilta subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen, on se enää päivähoitoa. Henkilökuntaa voi samalla vähentää, ei se löysyys teille sinne jää, jos ei ole lapsia eikä varhaiskasvatusta.

Luulisi teillä olevan edes vähän ammattiylpeyttä!

Vierailija
822/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan pyssy ohimolla pakota päiväkodissa työskentelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää uutta lakia. Ei ole enää mitään varhaiskasvatusta, johon lapsella on oikeus, vaan on päivähoitoa jota saa, kun vanhemmat on töissä. Ei ole vasuja eikä muuta höpinää enää. Samalla voidaan vähentää henkilökuntaa eikä koulutuksellakaan ole niin väliä.

Tilanne ei menisi yhtään huonommaksi!

Vierailija
824/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallisia palveluja haukutaan ja ketjun perusteella varhaiskasvatus pitäisi täysin yksityistää. Kilpailua tarvitaan. Olisi oikein, että laatu olisi kilpailuvaltti. Miettikää päiväkotia, jossa arvostetaan lasta ja perhettä ja ollaan iloisia kun lapsi tuli. Ei supistaa ja näytetä nyrpeää naamaa, kun se nyt se tänne toi.

Utopiaa!

Ja minä olen vasemmistolainen!

Vierailija
825/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevana kesänä päiväkotimme ei  päivystä, vaan hoitoa tarjotaan keskitetysti vuorostaan toisessa talossa, johon tulee lapsia ja henkilökuntaa useammasta talosta.

Mielenkiintoista, miten ryhmämme lapsista vain yksi (1) tarvitsee hoitoa tulevana päivystysaikana.(kun lapsi ei saakaan olla tutussa talossa). 

Viime kesänä yli puolet lapsista ilmoitettiin hoitoon joko pariksi viikoksi tai koko päivystysajaksi. (kun lapsi sai olla tutussa talossa, vaikka osa henkilökunnasta ja lapsista oli aivan outoja).

On mielenkiintoista tosiaan... tai sitten ihan loogista. Meillä lapsi aloitti nyt toukokuussa hoidossa ja tehdään kaikkemme jotta hänen ei tarvitse heti alkuun joutua iltoja ja viikonloppuja vieraaseen paikkaan, vieraiden lasten ja aikusten luo, ihan epäkäytännöllisen kauas. Ihan samalla tavalla meillä molemmat vanhemmat tehdään aamua/iltaa/yötä ja viikonloppua töissä heinäkuunkin ajan, mutta venytetään kyllä kaikki mahdollinen jotta vältytään noilta päivystyshoidoilta.. tämä tarkoittaa siis isoa panostusta myös läheisiltä ja todennäköisesti venkslailua vuoroista työkavereiden kanssa.

Olisi paljon helpompaa jos myös tuo kesäloma-ajan hoito olisi tässä meidän lapsen vakkaripaikassa, niinkuin edellisinä vuosina on ollut... mutta kun ei ole...

Vierailija
826/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, oon itsekin ihmetellyt, että miksi niitä lapsia tehdään, jos niiden kanssa ei ikinä haluta olla. Aina kun näen lapsen mietin, ettei todennäköisesti tuotakaan raukkaa kukaan rakasta. Surullista tosiaan!!

Vanhemmat vaan kärräävät jonnekin meluiseen vankilaan koko päiväksi, jotta itse voisivat leikkiä niillä älypuhelimillaan ja somettaa!

Itselläni ei ole lapsia, koska olen vela. Mutta jos olisi, niin viettäisin mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa. Neuloisimme yhdessä tai kokkailisimme vaikka jokirapurisottoa. Enitenhän lapsi nauttii ihan arkisesta yhdessä olosta. Jo mukaanpääsy vanhemman viisaudenhampaan poistoon voi lapselle olla juhlahetki. <3

Totta... Minulle aloitettiin hampaan juurihoito, mutta olenkin törkeästi vienyt lapseltani oikeuden elämykseen ja yhteiseen kokemukseen.

Labra on myös tosi kiva kohde leikki-ikäiselle lapselle. Hän voi seurata miten verinäyte otetaan. Ja meidän lapsi rakastaa erityisesti vuoronumerolla jonottamista. Ensi viikolla otan hänet mukaan poliisiasemalle kun täytyy käydä tunnistautumassa uutta passia varten. Siinä menee rattoisasti pari tuntia, kuukauden kohokohta hänelle. Kamalaa että jotkut lapset jätetään ihan paitsi näitä kokemuksia päiväkotiin virumaan.

Mulla lapsi mukana joka paikassa. Myös ollut edellä mainituissa paikoissa. Mitä sitten? Ei ole päiväkodissa ollenkaan vaikka ikää jo 3 vuotta (Hui!), koska pidän hänet mielummin kotona. Ihana, onnellinen lapsi, joka todella saanut kiintyä vanhempaansa. Ja ikäistään seuraakin kyllä löytyy.

Vierailija
827/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, oon itsekin ihmetellyt, että miksi niitä lapsia tehdään, jos niiden kanssa ei ikinä haluta olla. Aina kun näen lapsen mietin, ettei todennäköisesti tuotakaan raukkaa kukaan rakasta. Surullista tosiaan!!

Vanhemmat vaan kärräävät jonnekin meluiseen vankilaan koko päiväksi, jotta itse voisivat leikkiä niillä älypuhelimillaan ja somettaa!

Itselläni ei ole lapsia, koska olen vela. Mutta jos olisi, niin viettäisin mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa. Neuloisimme yhdessä tai kokkailisimme vaikka jokirapurisottoa. Enitenhän lapsi nauttii ihan arkisesta yhdessä olosta. Jo mukaanpääsy vanhemman viisaudenhampaan poistoon voi lapselle olla juhlahetki. <3

Totta... Minulle aloitettiin hampaan juurihoito, mutta olenkin törkeästi vienyt lapseltani oikeuden elämykseen ja yhteiseen kokemukseen.

Labra on myös tosi kiva kohde leikki-ikäiselle lapselle. Hän voi seurata miten verinäyte otetaan. Ja meidän lapsi rakastaa erityisesti vuoronumerolla jonottamista. Ensi viikolla otan hänet mukaan poliisiasemalle kun täytyy käydä tunnistautumassa uutta passia varten. Siinä menee rattoisasti pari tuntia, kuukauden kohokohta hänelle. Kamalaa että jotkut lapset jätetään ihan paitsi näitä kokemuksia päiväkotiin virumaan.

Mulla lapsi mukana joka paikassa. Myös ollut edellä mainituissa paikoissa. Mitä sitten? Ei ole päiväkodissa ollenkaan vaikka ikää jo 3 vuotta (Hui!), koska pidän hänet mielummin kotona. Ihana, onnellinen lapsi, joka todella saanut kiintyä vanhempaansa. Ja ikäistään seuraakin kyllä löytyy.

Tosiaan. Naiset ja lapset kotiin. Lopetetaan päiväkodit, säästyy miljardeja. Naisten työ on muutenkin turhaa puuhastelua.

Vierailija
828/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä se henkilökunnalle kuuluu mitä teen kun lapsi on hoidossa. En nimittäin ylipäätään kerro sen enempää omista jutuistani vaan keskitytään siihen että lapset asiat ja kuulumiset tulee hoidettua kun vien tai haen.

Vierailija
829/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko työtön vai miten tuo käytännössä onnistuu? Tämä ketju taitaa koskea työssäkäyviä, jotka tuovat lapsensa vapaapäivinään hoitoon. Jotka ehkä tarvitsevat omaa aikaa vaikka työssä jaksamisen takia.

Vierailija
830/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän aloituksen pakko olla provo.

Ensinnäkin siellä varhaiskasvatuksessa lapsella on enemmän kavereita ja virikkeitä kuin kotona. Monesti lapsi haluaa jäädä kotiin, sitten katuu ja haluaisi kavereiden kanssa. Lapsen on yksinkertaisesti parempi olla muiden ikäistensä kanssa. En tiedä mitenkä päiväkodin hoitajaa haittaa lapsen hyvinvointi? Ei kuitenkaan omasta lompakostaan maksa lasten päivähoitoa, johon lapsilla on oikeus. Lisäksi näin saadaan työttömiä hoitajia töihin.

Tälläinen ihmettely on vähän kuin kannattaisi lasten tylsistymistä kotona ja työttömyyden lisäämistä.

Lisäksi entäs ne työttömät joiden täytyy olla valmiita vastaanottamaan työtä? Tottakai heidän lapsillaan tulee olla päivähoitopaikka myös kesällä. Jos työpaikka löytyy niin se päivähoitopaikka ei ilmesty kuin tyhjästä sormia napsauttamalla. Lisäksi on suuri riski että tuossa tapauksessa sen päivähoitopaikan saa jostain toiselta puolen kaupunkia, joka ei bussimatkoineen edes mahdollista suurinta osaa työajoista.

Myös todella huolestuttavaa mikäli joku kuvittelee että lapsen kiintymyyssuhde vanhempiin heikkenee mikäli jokainen välipäivä ei olla kotona. Kyllä se kiintymyssuhde on luotu ja luodaan täysin erilaisilla asioilla kuin satunnaisilla vapaapäivillä. Todella huolestuttavaa että joku varhaiskasvattaja voi edes ajatella näin.

Provo täytyy olla tämän vastauskin. Mitä ihmeen virikkeitä pikkulapsi tarvitsee, mitä aikuinen ihminen ei pysty hänelle järjestämään? Oikeasti. Pienet lapset leikkivät, ja juu, vaikkapa ihan aikuisenkin kanssa, ulkoilevat, syövät, lepäävät ja taas leikkivät ja ulkoilevat. Toki päiväkodissa on enemmän virikkeitä, jos vanhempi ei viitsi lapsen kanssa mitään tehdä ja lykkää kännykän käteen heti aamusta. Jotain on kyllä vialla vaatimuksissa, jos normaalit aikuiset ihmiset eivät mielestään osaa keksiä jollekin kolmivuotiaalle niitä virikkeitä. Syy taitaa oikeasti olla ettei viitsitä.  

Vierailija
831/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeisilläni raskaana ja vien 4 -vuotiaan päiväkotiin vaikka olen kotona. Syy on että olen todella väsynyt enkä oikein pysty liikkumaan pidempiä matkoja tai jaksa tehdä mitään ihmeempää ilman että supistelee tai johonkin sattuu.

Lapsi kaipaa paljon aktiviteettia ja toimintaa.

Vauvan syntyessä lapsi jää kesäksi kotiin mutta palaa syksyllä 3-4 päivää viikossa päiväkotiin jossa viihtyy ja leikkii kavereiden kanssa.

Oletan että jokin aika synnytyksen jälkeen jaksan jonkin verran enemmän liikkua ja ulkoilla.

Vierailija
832/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnallisia palveluja haukutaan ja ketjun perusteella varhaiskasvatus pitäisi täysin yksityistää. Kilpailua tarvitaan. Olisi oikein, että laatu olisi kilpailuvaltti. Miettikää päiväkotia, jossa arvostetaan lasta ja perhettä ja ollaan iloisia kun lapsi tuli. Ei supistaa ja näytetä nyrpeää naamaa, kun se nyt se tänne toi.

Utopiaa!

Iloisia siitä kun näkee, että vanhempi ei halua olla sen oman pienen 1-vuotiaan kanssa? Kun vanhempi ei koskaan mieti lapsen parasta, vaan oma mukavuus menee aina edelle?

Vierailija
833/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse onkin siitä, kumpi on mielekkäämpi paikka lapselle, joka on muutenkin päiväkodissa ja jolla on siellä kaverit. Lapsi haluaa huomiota, yhdessäoloa ja yhdessä tekemistä. Ei jotain virastossa jonottamista ja aikuisten asioiden kuuntelemista, silloin hän on mieluummin päiväkodissa kavereiden kanssa. Me jouduimme viime viikolla pitämään 5v:ta useamman päivän kotona kun olin itse etätöissä, koska meillä oli vielä lieviä oireita vatsataudista. Lapsi mankui jatkuvasti takaisin päiväkotiin, koska en pystynyt töiltäni pitämään hänelle seuraa.

Vierailija
834/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Utopiaa!

Iloisia siitä kun näkee, että vanhempi ei halua olla sen oman pienen 1-vuotiaan kanssa? Kun vanhempi ei koskaan mieti lapsen parasta, vaan oma mukavuus menee aina edelle?

Miten se nyrpeys sitä lasta auttaa? Ei ole oikein nyrpeillä asiakkaalle.

Vaadin kilpailua päivähoitoon. Vaadin parempaa asennetta! Päivähoito kilpailluksi ja heti.

Vierailija
835/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan. Naiset ja lapset kotiin. Lopetetaan päiväkodit, säästyy miljardeja. Naisten työ on muutenkin turhaa puuhastelua.

Menisivätkin töihin! Mutta kun ne lapset tuodaan hoitoon, samalla kun itse maataan kotona. Katsos kun pitää saada omaa aikaa ja rauhaa 8-10h päivässä lähes joka päivä, vaikka just aiemmin piti saada se lapsi.

Vierailija
836/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Siitähän maksetaan, että se kersa saadaan tuoda sinne! Tottakai vanhempi saa maksamastaan palvelusta ottaa ilon irti.

Vierailija
837/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaaehtoisesti kuskaan tyttäreni päiväkotiin kun matkaa on yli 10 kilometriä, kun bussi ei kulje kun aamuvuoro alkaa.

Vierailija
838/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse onkin siitä, kumpi on mielekkäämpi paikka lapselle, joka on muutenkin päiväkodissa ja jolla on siellä kaverit. Lapsi haluaa huomiota, yhdessäoloa ja yhdessä tekemistä. Ei jotain virastossa jonottamista ja aikuisten asioiden kuuntelemista, silloin hän on mieluummin päiväkodissa kavereiden kanssa. Me jouduimme viime viikolla pitämään 5v:ta useamman päivän kotona kun olin itse etätöissä, koska meillä oli vielä lieviä oireita vatsataudista. Lapsi mankui jatkuvasti takaisin päiväkotiin, koska en pystynyt töiltäni pitämään hänelle seuraa.

Varmaan lasta ei haittaa kerran kuussa joutua jonnekin virastoon jonottamaan pariksi tunniksi oman vanhempansa kanssa, päinvastoin se voi olla ihan kivaakin vaihtelua. Ei se oleminen siellä päiväkodissakaan aina niin mielekästä ole. Eikä kenenkään lapsen ole pakollista olla siellä joka päivä 8 tuntia tai enemmänkin.

Vierailija
839/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Siitähän maksetaan, että se kersa saadaan tuoda sinne! Tottakai vanhempi saa maksamastaan palvelusta ottaa ilon irti.

Juu tottakai. Sinne vaan, vaikka ei ole tarvettakaan! Se on ihan naurettavan pieni osuus mitä perheet itse hoidosta maksaa ja moni ei edes maksa mitään.

Vierailija
840/1734 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vienyt lapset päiväkotiin vapaapäivinä. Minulla ei ole enää pieniä lapsia, mutta jos olisi, olisin vienyt esim. tänään, vaikka minulla on vapaapäivä. Olen tehnyt ihan koko päivän töitä ja joudun tekemään tämän pienen tauon jälkeen vielä iltaan saakka.

Kerran vein, kun oli muutto. Ja joskus olen vienyt, koska on oli pakko mennä hammaslääkäriin. 

En tuntenut huonoa omaatuntoa, sillä olen kuitenkin töissä, ja päivähoitoon saavat viedä lapsensa hekin, jotka ovat kokonaan kotona.

Sori, päiväkoti on kiinni tänään.. eräs äiti oli kerran tuomassa jouluaattona ja ihmetteli, miksei päiväkoti ole auki vaikka kaupatkin ovat. Silloin teki mieli vähän näpäyttää!

Mitä jos se äiti oli itse siellä kaupan kassalla töissä jouluna? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän