Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Vaikea uskoa, että kukaan tosissaan kirjoittaa että joka päivä on hyvä varhaiskasvatuspäivä.
Taas yksi työpäivä omassa päiväkodissa, yhtenä aikuisena yhdistelmäryhmässä jossa paikalla noin 40 viisi-ja kuusivuotiasta.
Sisältää erityisen tuen tarpeiset ja s2 ummikot.
Kaikkien lapsien kanssa en edes ehtinyt jutella tänään.
Miettikää, joidenkin lasten ääntä en edes kuullut koko päivänä.
Tätä on ns laadukas varhaiskasvatus tänä päivänä.
Jos oma lapseni olisi vielä tämän ikäinen, en pitäisi yhtäkään ylimääräistä minuuttia hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja ja rehellisesti oksettaa nämä vanhemmat jotka toistuvasti aloittavat vapaapäivänsä tuoden heti ensimmäiseksi aamusta pienen, jopa 1-vuotiaan lapsensa hoitoon täydeksi päiväksi. Usein eivät myöskään osaa peitellä iloaan siinä samalla, kun ovat niin onnellisia ja hyväntuulisia kun voi sen pienen lapsen vaan torpata täydeksi päiväksi hoitoon, eikä tarvi olla sen kanssa. Miten helppoa! En näe että tällainen vanhempi on normaalisti kiintynyt lapseensa.
Mistä tiedät että vanhemmalla on vapaapäivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja ja rehellisesti oksettaa nämä vanhemmat jotka toistuvasti aloittavat vapaapäivänsä tuoden heti ensimmäiseksi aamusta pienen, jopa 1-vuotiaan lapsensa hoitoon täydeksi päiväksi. Usein eivät myöskään osaa peitellä iloaan siinä samalla, kun ovat niin onnellisia ja hyväntuulisia kun voi sen pienen lapsen vaan torpata täydeksi päiväksi hoitoon, eikä tarvi olla sen kanssa. Miten helppoa! En näe että tällainen vanhempi on normaalisti kiintynyt lapseensa.
_Toistuva_ vapaapäivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se vapaapäivä sentään mikään valtiosalaisuus ole. Ehkä tämän päivän lapsilaitoksissakin tiedetään lapsen vanhemmat ja heidän ammattinsa ja pikkasen muutakin, vaikka lapsen ja vanhempien sukupuoli olisi salaisuun.
Tottakai lapsen turvallisuuden vuoksi lapsilaitoksen pitäjien tulee tietää ovatko vanhemmat töissä vai viihteellä, jos jotain sattuu. Aikanaan lapseni sai lapsilaitoksessa aivotärähdyksen, minut hälytettiin paikalle kun huomasivat että lapsi vain nuokkuu. Lähdin heti töistä ja vein lapsen lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon lapsen vapaapäivänä päiväkotiin siksi, että päiväkodista on ilmoitettu, että lapsi menettää paikkansa ko. ryhmässä, jos ei ole paikalla 4 päivänä viikossa. Teen vuorotyötä ja minulla on arkivapaita, mutta niidenkin aikana lapsi tulee hoitoon päiväkodin vaatimuksen takia. Päiväkotiin on matkaa 300m, ryhmä on kiva, hoitajat ovat mukavia ja ajatus lapsen joutumisesta toiseen päiväkotiin 3 km päähän äidin kotonaolon takia on minusta murskaava.
Ja tämä siis Helsingissä, jossa ollaan ap:n mukaan nyt kovasti sitä mieltä, että ei lapsia huomenna hoitoon. Kyllä, hoitopäivä on huomennakin, vaikka sekä minä että puoliso olemme vapaalla.
MURSKAAVA🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Ei varmasti menetä hoitopaikkaa jos kuitenkin maksaa 4 päivästä vaikka olisi pois. Sääliksi käy lasta, joille hilut on tärkeämpiä kuin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän huippukoulutuksen saaneet varhaiskasvattajat osaa tehdä huomioita, laskea yksi ynnä yksi. Lapsen käytös, sanavalinnat ja puhe yleensä kertoo kaiken, rehellisyys olisi hyvin tärkeää jo lapsenkin vuoksi. "Pienillä padoilla on korvat"
idiootti kysymys. miksi ei saisi tuoda. t. pk täti
Minä oli lapseni yksinhuoltaja, mutta en ole koskaan tarvinnut lapsestani lomaa!!! Kun olin lomalla olimme yhdessä. Lisäksi yritin saada lapselleni työssä ollessani välillä ylimääräistä lomaa päikkäristä, niin, että oli äitini kanssa, eli mummin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Alamme kyllä suivaantua tähän ilmiöön. Työskentelemme ravintolassa ja ihmiset tuovat perheensä tänne vapaapäivinäänkin syömään. Eikö viitsitä itse kokata? Vai eikö taidot riitä? Mitäs perustatte perheen, jos ette saa tehtyä sapuskaa sille. Hommatkaa mummo hellan ääreen tai pyytäkää apua tutuilta. Meillä alkaa olla mitta täysi. Hyvä kun saadaan jotain pöperöä lounastajien nenän alle. Sekin kiireessä sotketaan jämistä.
Meneekö perille: kokatkaa vapaapäivinänne kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän huippukoulutuksen saaneet varhaiskasvattajat osaa tehdä huomioita, laskea yksi ynnä yksi. Lapsen käytös, sanavalinnat ja puhe yleensä kertoo kaiken, rehellisyys olisi hyvin tärkeää jo lapsenkin vuoksi. "Pienillä padoilla on korvat"
Tätäpä juuri mietinkin, koska omat päätelmät ja lapsen puheen perusteella tehdyt johtopäätökset eivät ole välttämättä aivan oikeita. Vaikka kuinka olisi huippukoulutus.
Mulla on kesälomaa kesäkuun viimeinen viikko. Aion opiskella sen viikon. Sen takia tuon lapseni hoitoon.
Mutta on syitä vaikka mitä: Ihminen on väsynyt, on asioita, mitä hoidettava ilman lasta... Onneksi Suomessa sentään on palautettu subjektiivinen päivähoito-oikeus, se kun oli välillä pois!
Tykkään kyllä lomaillakin lasteni kanssa, eli ei syytä huoleen, eivät ole vuositolkulla ilman vapaapäiviä päiväkodissa.
Onko näissä laitoksissa näin paljon löysää, kun lakko ei vaikuta lainkaan toimintaan. Bussilakossa tömähtää heti minun bussi varikolle ja minä jään pysäkille😂 🤣
Olisko tämän ketjun tarkoitus vaan muokata asenteita siihen suuntaan, että mahdollisimman vähän käytettäisi päiväkotien palveluita.
Jos joku käyttää, moraalisaarna on luvassa. Hah, mitä laiskimuksia siellä oikein luuraa.
Niinpä niin kirjoitti:
Aloittaja koittaa syyllistää vanhempia. Eiköhän jokainen vanhempi tiedä mikä on parasta omalle lapselle. Itseäni hirvittää 26v "päiväkodin johtaja" jolla ei ole omia lapsia hän niin tietävinään laittaa joka päivä s****n daisyviestejä milloin mistäkin turhanpäiväisestä asiasta. Ja vielä enemmän olen huolissani hoitajista joilla ei ole alan tutkintoa eikö omia lapsia.....just saying...🤭
26-vuotiaalla voi helposti olla esim. seuraavat meriitit, joilla pätevöityy päiväkodin johtajaksi: yo-tutkinto tai vaikka lähärin koulutus, vaka-open tutkinto, useampi vuosi käytännön työkokemusta. Mutta koska ei ole omia lapsia ja on nuori niin vähätellä sopii? Miten mielestäsi "olla tietävinään" eroaa siitä että tietää?
Monet päiväkodin johtajat ovat myös käyneet ensin kasvatustieteen maisterin tutkinnon, kunhan ovat ensin tehneet vaka-open kandin ja saaneet työkokemusta.
Jos itse olit saamaton sohvaperuna 26-vuotiaana, se ei tarkoita, että kaikki olisivat.
Vierailija kirjoitti:
Olisko tämän ketjun tarkoitus vaan muokata asenteita siihen suuntaan, että mahdollisimman vähän käytettäisi päiväkotien palveluita.
Jos joku käyttää, moraalisaarna on luvassa. Hah, mitä laiskimuksia siellä oikein luuraa.
Joo, että jokainen hoitaisi itse lapsensa.
Ja jokainen vanhempansa kuten Kiinassa, mutta miksi ja mihin me tässä kympin maassa ylipäätään veroja maksamme. Kenelle ja mihin ne rahat nyt menevät. EU:n kassaan ja nyt vielä Natoon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kesälomaa kesäkuun viimeinen viikko. Aion opiskella sen viikon. Sen takia tuon lapseni hoitoon.
Mutta on syitä vaikka mitä: Ihminen on väsynyt, on asioita, mitä hoidettava ilman lasta... Onneksi Suomessa sentään on palautettu subjektiivinen päivähoito-oikeus, se kun oli välillä pois!
Tykkään kyllä lomaillakin lasteni kanssa, eli ei syytä huoleen, eivät ole vuositolkulla ilman vapaapäiviä päiväkodissa.
Mutta vuoden ovat?????
Vierailija kirjoitti:
Niin siis nämä vanhemmat jotka toistuvasti tarvitsevat vapaapäiviä OMASTA lapsestaan, sillä seurauksella että lapsi on lähes aina hoidossa. On se rankkaa. Nimittäin lapsella!
Samoin vanhusten hoitajat voisivat ihmetellä miksi omaiset eivät ota vanhuksiansa laitoksista luokseen loma/vapaa päivinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis nämä vanhemmat jotka toistuvasti tarvitsevat vapaapäiviä OMASTA lapsestaan, sillä seurauksella että lapsi on lähes aina hoidossa. On se rankkaa. Nimittäin lapsella!
En oikein pysy enää selvillä, että mistä tässä ketjussa on kyse. Toistuvat vapaapäivät (kenellä sellaisia on?) ja lapsi lähes aina hoidossa (5pv viikossa vai jotain muuta?).