Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Tämä nk. varhaiskasvatus on tuhonnut nykyajan penikat.
Mun kuopus oli viiden tunnin päivällä päivähoidossa ja kyllä hän sinne meni silloinkin, vaikka juuri niinä tunteina mulla ei olisi töitä ollutkaan.
Helpompi minun olisi hänet ollut kotona pitää kuin ajella hakemaan 20 kilsan päästä.
Ehkä enemmän kuin yksittäinen vapaapäivä viikolla huolettaa nämä lapset ketkä ovat olleet käytännössä syksystä asti kaikki päivät hoidossa, jos eivät ole kipeinä ja mitä katselin niin sama meno jatkuu kesänkin. Tuossa kun muistuteltiin ilmoittamaan lapsen lomat niin neljäsosa ryhmän lapsista menee kategoriaan "koko kesän hoidossa". On se raskasta lapsellekin, vielä kun huomioidaan että yli puolet kesäajasta menee päivystyksessä toisessa talossa, vieraiden ihmisten kanssa. Nämä lapset siis 1-3v.
Vierailija kirjoitti:
On se mun mielestä kohtuutonta pyytää kotiin jäämään vapaapäivänä kun kuitenkin siitä hoitopäivästä joutuu maksamaan?
Meillä ainakin on ennalta määrätyt päivät kun lapsi on hoidossa ja mikäli lapsi on kipeä tai poissa jostain muusta syystä, siitä menee maksu. Mikäli taas hoitaja on sairastunut, niin silloin siitä ei mene maksua.
Yleensä haluan kyllä, että lapsi jää kotiin jos itse olen vapaalla, mutta tuntuu todella kohtuuttomalta että siitä peritään se maksu. Varsinkin jos asiasta vielä hoitajat valittaa.
Kannatan, että päivähoidon käyttöä rajoitettaisiin jossain määrin. Mielestäni olisi kohtuullista rajoittaa subjektiivinen päivähoito aikoihin kun koululaiset ovat koulussa. Tämä vähentäisi painetta päivystyksiin ja loma-aikojen kaaosta. En kuitenkan kannata ap:n 20h/vk, ettei päädyttäisi puolikkailla lapsilla puljaamiseen, mikä voisi entisestään kuormittaa arkea. Päivähoito tukitoimena eri asia. Ja sanon tarkoituksella päivähoito, koska mielestäni nykyresursseilla ei voida puhua varhaiskasvatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on uupuneita. Siksi. Ehkä tämä on yhteiskunnallinen ongelma eikä äitien ja isien syy?
Uupuneita netin tuijottelusta, paskoista suhteista ja ilkeistä lapsista? No, onhan tämäkin totta.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli kasarin alussa työttömänä, eikä kukaan ole tuolloin olettanut, että työtön mies hoitaisi lapsiaan edes osapäiväisesti, päiväkoti on ollut paikka, johon on on ollut sosiaalinen pakko mennä.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Kasarilla ja ysärin alussa ei päiväkotiin edes saanut viedä lapsia, jos toinen vanhempi oli kotona, eikä se kyllä olisi tullut monella mieleenkään. Omassakin tuttavapiirissä on ollut todella paljon "koti-isien" hoitamia lapsia, kun lama-aikana moni jäi työttömäksi.
Vuosi sitten tähän samaan aikaan vein lapsen päiväkotiin helatorstain jälkeisenä perjantaina, koska aamulla oli lääkäri ja lopun päivää luin tenttiin.
En kokenut asiasta mitään tunnontuskia.
Jokainen kolmesta lapsestani on ollut päiväkotiurallaan kaikki lomat kotona, mukaanlukien kesäloman 2,5kk. Tähän päälle vielä ylimääräiset vapaat minun, miehen tai isovanhempien kanssa JA arkeen osuvat ulkomaan matkat.
Onneksi päiväkoti ajat on nyt ohi! Missään muussa ammatissa kuin päiväkodin työntekijänä ja sairaalan henkilökuntana ei voi olla niin tyly ja määräilevä.
Vali vali, itse olette työnne valinneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli kasarin alussa työttömänä, eikä kukaan ole tuolloin olettanut, että työtön mies hoitaisi lapsiaan edes osapäiväisesti, päiväkoti on ollut paikka, johon on on ollut sosiaalinen pakko mennä.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Kasarilla ja ysärin alussa ei päiväkotiin edes saanut viedä lapsia, jos toinen vanhempi oli kotona, eikä se kyllä olisi tullut monella mieleenkään. Omassakin tuttavapiirissä on ollut todella paljon "koti-isien" hoitamia lapsia, kun lama-aikana moni jäi työttömäksi.
Onkohan tuossa silloinkin ollut kuntakohtaisia eroja.
Itse olin jostain syystä hoidossa, vaikka meillä oli vauva. Toisaalta olin kyllä perhepäivähoidossa, en tiedä oliko se kunnallinen vai yksityinen. Olen vähän ihmetellyt tätä, sillä ei meillä ollut mitään ongelmaa, että vanhempani eivät olisi pärjänneet meidän lasten kanssa. Ja tämä siis 80-luvun alkupuolella. En voi enää äidiltäni kysyä, hän kuoli kauan sitten, ja isäni taas ei muista, mutta hänkin vähän ihmetteli, että miksihän tosiaan näin on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vali vali, itse olette työnne valinneet.
Joo, joku yksittäinen vapaapäivähomma ei ole mikään valittelun arvoinen asia. Monta muuta epäkohtaa kyllä työstämme löytyy ja niiden vuoksi työvoimapulasta kärsitään, mikä tietysti suoraan vaikuttaa lasten hoitoon ja kasvatukseen.
Laitan lapset hoitoon jokaisena mahdollisena päivänä koska saavat silloin ilmainen ruoan.
Vierailija kirjoitti:
Miksikö vein aikoinani joinain vapaapäivinäni?
Päiväkoti vapaapäivinäni tuli halvemmaksi kuin yksityiseltä hoitajan osto mm. seuraavien ajaksi:
lääkärikäyntini: hammaslääkäri ihon valohoito, silmälääkäri, gynekologi, terapia, ihotautilääkäriJa juu. 3 päivää vuodessa pidin omaa lomaa yksin: 1 päivä kesällä, 1 ennen joulua ja 1 pääsiäisenä. Tuolloin valmistelin lapselta salaa synttärit, joulun ja pääsiäisyllätykset.
Ja juu, tiedän olleeni tämän takia paha vanhempi ja vielä huonompi 24/7/365 yh.
Marttyyri.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus on kaikkien lasten oikeus, oli äiti kotona tai ei. Päiväkodeissa pitäisi ryhtyä toimimaan lakien mukaisesti eli jokainen arkipäivä on hyvä varhaiskasvatuspäivä!
Eli tuo kertoo siitä, että tänä päivänä lasten kasvattaminen kuuluu yhteiskunnalle, ei kodille eikä siis vanhemmille.
Lapsi on vietävä varhaiskasvatettavaksi päiväkotiin, oli äiti tai isä kotona tai ei.
Aikanaan päiväkodin idea oli lasten hoitaminen vanhempien työssäoloaikana.
Minun äitini aikanaan ei tarvinnut päiväkoteja (ei niitä edes täällä ollut silloin) mihinkään. Minähän olin aina äidin mukana, oli hänellä mikä asia tahansa hoidettavana. Varmasti olin äidin mukana gynekologillakin, jopa muistan siitä jotain. Ja jos ei voinut johonkin mennä mukaan, niin sitten olin kotona yksin. Tai vietiin naapuriin siksi aikaa.
Nyt on mennyt niin tarkaksi kaikki, että osaisiko sitä enää eläkään nykytoimintojen mukaan.
No, mä olen vauvan kanssa kotona ja 5v lapseni käy päivähoidossa 10pv/kk, lyhyttä päivää. Loma-ajat on kotona ja kesäpäivystykseen en laita, eikä joudu sinne menemään. Myös huomisen on vapaalla , vaikka olisi "oikeus" mennä hoitoon.
Lapseni nauttii siitä, että pääsee sosiaalisiin tilanteisiin, mutta kotona oleminen on hyvää vastapainoa. Toivottavasti sitä , että lapsi menee päivähoitoon, vaikka äiti on vauvan kanssa, ei aina vain nähtäisi huonona. Minun lapseni oikeasti haluaa mennä sinne tapaamaan kavereita ja leikkimään, hän nauttii siellä olosta. Lapseni vaka ope itse on sanonut, että hänen mielestään meidän tilanne on ihanteellinen, kun lapsi saa sosiaalista kanssakäymistä kodin ulkopuolella ja saa myös olla kotona.
Joskus lapseni saattaa sanoa, että hän haluaisi olla kotona jonkun tietyn päivän, silloin tottakai pidän hänet kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevana kesänä päiväkotimme ei päivystä, vaan hoitoa tarjotaan keskitetysti vuorostaan toisessa talossa, johon tulee lapsia ja henkilökuntaa useammasta talosta.
Mielenkiintoista, miten ryhmämme lapsista vain yksi (1) tarvitsee hoitoa tulevana päivystysaikana.(kun lapsi ei saakaan olla tutussa talossa).
Viime kesänä yli puolet lapsista ilmoitettiin hoitoon joko pariksi viikoksi tai koko päivystysajaksi. (kun lapsi sai olla tutussa talossa, vaikka osa henkilökunnasta ja lapsista oli aivan outoja).
Tää on totta. Kummasti ei tarvikaan hoitoa kun ei ole oma talo ja kerrotaan mitä se päivystys oikeasti tarkoittaa. Omassa talossa tietenkin tarvii aina.
Myös kesällä pitää tarjota varhaiskasvatuslakiin perustuvaa toimintaa, kesä ei ole mitään säilömistä. Vanhemmilla on oikeus saada varmuus siitä, että hoitajamitoitus on OK ja että myös kesällä toimitaan suunnitelmallisesti. Jotenkin oudosti moni kesällä päiväkodissa töissä oleva olettaa, että he ovat lomailemassa, ei tarvitse tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuossa silloinkin ollut kuntakohtaisia eroja.
Itse olin jostain syystä hoidossa, vaikka meillä oli vauva. Toisaalta olin kyllä perhepäivähoidossa, en tiedä oliko se kunnallinen vai yksityinen. Olen vähän ihmetellyt tätä, sillä ei meillä ollut mitään ongelmaa, että vanhempani eivät olisi pärjänneet meidän lasten kanssa. Ja tämä siis 80-luvun alkupuolella. En voi enää äidiltäni kysyä, hän kuoli kauan sitten, ja isäni taas ei muista, mutta hänkin vähän ihmetteli, että miksihän tosiaan näin on ollut.
Äitisi jaksaminen ollut uupumisen puolella ja apu järjestetty näin. Meillä vastaavassa tilanteessa tuli hoitaja kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksikö vein aikoinani joinain vapaapäivinäni?
Päiväkoti vapaapäivinäni tuli halvemmaksi kuin yksityiseltä hoitajan osto mm. seuraavien ajaksi:
lääkärikäyntini: hammaslääkäri ihon valohoito, silmälääkäri, gynekologi, terapia, ihotautilääkäriJa juu. 3 päivää vuodessa pidin omaa lomaa yksin: 1 päivä kesällä, 1 ennen joulua ja 1 pääsiäisenä. Tuolloin valmistelin lapselta salaa synttärit, joulun ja pääsiäisyllätykset.
Ja juu, tiedän olleeni tämän takia paha vanhempi ja vielä huonompi 24/7/365 yh.
Miksi synttärit, joulu ja pääsiäinen piti valmistaa salaa? Oletko eronnut jehovantodistajista, joihin lapsesi kuuluu edelleen vai miksi ihmeessä lapsi ei saa osallistua synttäreiden, joulun tai pääsiäisen valmisteluihin?
Mä oon just se äiti, joka on vauvan kanssa kotona ja vie isomman lapsen pari kertaa viikossa päiväkotiin. Kyllähän sen huomaa, kenelle se on ok ja kenelle ei. Kerran yksi lastenhoitaja alkoi puuttua asiaan niin, että jouduin ottamaan yhteyttä ylimpään johtoon. Hoitaja sai aikamoisen sotkun aikaan, joka varjosti lastemme vanhan päiväkodin mainetta.
Meillä oikeasti syy siihen, että isompi lapsi on siellä muutaman päivän viikossa on se, että kun paikan saimme lähipäiväkodista , tiedän, että tämä vauva pääsee samaan paikkaan vuoden päästä olevassa haussa melko varmasti, koska kyseiseen on sisarusperuste. Tällä alueella lähes mahdoton saada molempia lapsia samaan päiväkotiin jos haetaan paikkaa yhtä aikaa.
Tää on totta. Kummasti ei tarvikaan hoitoa kun ei ole oma talo ja kerrotaan mitä se päivystys oikeasti tarkoittaa. Omassa talossa tietenkin tarvii aina.